Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: OpenGL 1.4 je na světě

  12:00aktualizováno  9:47
Vývoj pamětí nijak nestagnuje - staré moduly EDO RAM se válí po bazarech, SDRAM střídá DDR SDRAM a brzy se seznámíme s paměťmi DDR-II. Nejprve je najdeme v grafických kartách: Samsung začne na podzim vyrábět 1GHz čipy. Rozhraní OpenGL se dočkalo verze 1.4 - doufejme, že si v souboji s DirectX zachová svou pozici.

Samsung přichází s pamětí DDR-II taktovanou na 1 GHz
Podle přání organizace JEDEC, která se zabývá standardizační činností v oblasti polovodičových zařízení a integrovaných obvodů, by nejrychlejší sériově vyráběnou pamětí typu DDR (nyní je tato technologie nazývána také DDR-I) měly být moduly PC2700 (DDR333). Samsung i jiní výrobci sice chtějí design DDR-I použít ještě pro paměti se základní frekvencí 200 MHz (tj. DDR400 neboli PC3200), tato kombinace však nebude mít od ostatních hardwarových firem širokou podporu, protože 200 MHz je skutečně již na hraně možností poskytovaných konstrukcí DDR-I.

Design DDR-II přináší několik vylepšení potřebných pro další cestu vzhůru. Paměťové čipy budou mít nové balení FBGA (Fine pitch Ball Grid Array, někdy označované také jako FPBGA), které poskytuje oproti svým předchůdcům nižší indukční odpor a lepší tepelné vlastnosti. Paměťové moduly si vystačí s provozním napětím 1,8 V (DDR-I používá 2,5 V), což znamená nižší spotřebu a menší vyzařované teplo. Zefektivněna bude strategie přístupu k obsahu paměti – nová metoda ponese název Posted CAS. Mezi další zajímavosti patří například to, že moduly budou mít 232 vývodů místo dosavadních 184, a vodiče budou zakončovány přímo na čipu a ne jako dříve na desce paměťového modulu, což by mělo vést k úsporám materiálu a lepší kvalitě signálu. V neposlední řadě je třeba zmínit kompatibilitu DDR-I a DDR-II směrem k paměťovým řadičům – ty by měly být schopny beze změn obhospodařovat oba tyto typy pamětí.

Ve druhé polovině července přišla Elpida (společný podnik firem NEC a Hitachi) s prohlášením, že se jí za použití specifikací DDR-II podařilo vyrobit paměťový čip s frekvencí 1000 MHz (reálná frekvence je 500 MHz, ale ve světě DDR se data z/do paměti přenášejí v každém impulsu 2x, a firmy mají samozřejmě marketingovou tendenci uvádět spíš ten dvojnásobek). Co se týče uvedení gigahertzové paměti do praxe, Elpida bude ovšem předstižena Samsungem; korejský výrobce sice ohlásil svůj 128megabitový 1000MHz paměťový čip DDR-II teprve minulý týden, ale sériově vyrábět ho začne již ve třetím čtvrtletí letošního roku. Tyto paměti jsou určeny především do nejvýkonnějších grafických karet: Samsung ve svém tiskovém prohlášení uvádí, že mu v současné době patří 40 % trhu s grafickými paměťmi, a že se díky tomuto novému přírůstku do rodiny ještě letos zvýší na 55 %. Grafické karty nyní používají paměť taktovanou maximálně na 650 MHz (GeForce4 Ti 4600), ale nové čipy od NVIDIE, které přijdou na podzim, by údajně mohly být kombinovány s pamětí o taktu až 900 MHz.

Paměťový čip DDR-II od Samsungu

Zdroj: Samsung



Grafické API OpenGL má novou verzi – 1.4
Firma SGI (Silicon Graphics, Inc.) včera slavnostně ohlásila, že je k dispozici finální specifikace OpenGL 1.4. Toto rozhraní pro programování grafických aplikací a her, jehož vznik se datuje až do roku 1992, se postupně stalo ve svém oboru standardem. Narozdíl od svého největšího (a v oblasti počítačových her už nějaký čas vládnoucího) konkurenta, microsoftího rozhraní DirectX, není OpenGL odkázáno na platformu Windows – má své implementace i na řadě dalších významných operačních systémů včetně Linuxu a applovského Mac OS X (plný seznam a řadu dalších informací mohou zájemci najít na domácí stránce http://www.opengl.org).

OpenGL 1.4 přináší řadu novinek: mezi nejvýznamnější patří hloubkové a stínové textury, které umožní efektivní generování stínů v reálném čase, rámec (framework) pro vytváření vertexových programů a automatické generování textur v různých rozlišeních (tzv. mipmap) pro změny kvality povrchu v závislosti na vzdálenosti pozorovatele. Členy komise, která určuje další vývoj OpenGL, jsou firmy 3Dlabs, Apple, ATI, Dell, Evans & Sutherland, Hewlett-Packard, IBM, Intel, Matrox, Microsoft, NVIDIA, Sun a SGI – poradní hlas však mají i další firmy, mezi nimiž najdeme třeba i náš oblíbený Id Software :-).

Zdroj: SGI

Autor:




Nejčtenější

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.