Procesor pro výpočet fyziky
Vývojáři se do nových her snaží dostat stále více reality. Obzvláště v oblasti fyziky zažívají enginy opravdový boom. V Half-Life2 se povedlo fyzikální reakce objektů dotáhnout na velmi dobrou úroveň. Tyto výpočty jsou ovšem velmi náročné na výkon procesoru. Proto se firma AGIEA Technologies začala zabývat výzkumem speciálního přídavného čipu, který má na starosti pouze výpočet fyziky. Zatímco engine HL2 umožňuje vzájemnou kolizi 100 objektů, fyzikální procesor AGIEA PhysX umožňuje najednou spočítat vzájemnou kolizi až 20 000 objektů.
Návrh čipu počítá s připojením do systému přes sběrnici PCI Expres. Pro správnou funkci procesoru musí engine hry tento čip podporovat. V současné době tento čip podporuje nový engine od Epicu, na kterém bude postavený nový Unreal Tournament. Vývojáři čipu odhadují, že na trh by se toto řešení výpočtu fyziky mohlo dostat již koncem tohoto roku. No uvidíme. Realita ve hrách je pořád blíž a blíž.
IM služba Reuters musela být vypnuta - červi útočí
Reuters je jedna z největších světových zpravodajských agentur. Svými informacemi zásobuje média po celém světě, včetně českého iDNES. Ve čtvrtek ovšem musela být vypnuta komunikační IM služba. Tato služba slouží k rychlému předávání informací a využívají ji média i třeba finanční analytici. IM služba Reuters je založena na technologii Microsoft Messenger. Na tuto síť ovšem vytrvale útočí červ Kelvin. Nyní mu podlehla i síť Reuters.
Kelvin se sám šíří pomocí Instant Messengerů. Pokud jej dostanete, sám se rozešle všem, které máte v kontaktech. Poté začne v systému zjišťovat uživatelská jména a hesla. Proto musela být IM síť Reuters vypnuta a zbavena tohoto červa. Napadeny totiž byly téměř všechny počítače využívající tuto službu. Celkově IM reuters využívá přes 60 000 uživatelů.
ATI multi VPU versus nVidia SLI
Grafického výkonu není nikdy dost. nVidia se proto rozhodla oprášit starou technologii SLI, která dovoluje pro výpočet scény použít dvě grafické karty. Má to ovšem několik háčků. Karty musí být postaveny na stejném čipu a pro správnou funkci by měli mít i stejnou verzi BIOSu. Počítaná scéna je navíc rozdělena na dvě části. Ne vždy jsou ovšem karty zatíženy rovnoměrně. nVidia ovšem začala se SLI sklízet kladné ohlasy a tak se hlavní konkurent – ATI – rozhodla vyvinout technologii ještě lepší.
Nedávno jsme vás informovali, že tato technologie nese název multi VPU. Oproti SLI má velkou výhodu v rozdělení počítané scény. Scéna je rozdělena na šachovnici a každá karta počítá určená pole. Toto rozdělení umožňuje lepší využití výkonu. Pokud by jedna karta měla počítat náročnější části mapy, automaticky dojde k novému rozdělení rendrovacích polí. Ve výsledku tak karty budou nabízet větší výkon než SLI, protože obě budou využívat maximální výpočetní výkon.
Také nebude potřeba žádný SLI můstek. Veškerá komunikace bude probíhat přes sběrnici PCI Expres. Zatímco Master karta bude rozdělovat počítanou scénu a renderovat svoje pole, Slave karta bude svoje výpočty posílat Master kartě přímo do frame bufferu.
A nakonec to nejlepší. K využití multi VPU bude možno využít různé karty postavené na růžných čipech. Spolupracovat tak může například karta postavení na čipu X800 a připravovaném R520. Pro využití řady X v multi VPU bude stačit upravit BIOS karty.
Na čem se hraje HL2?
Valve Software se snaží prosadit svůj systém Steam snad všude. Naposledy to byla povinná registrace Half-Life2 právě přes Steam. Steam ovšem není jen nutné zlo. Součástí tohoto systému je i monitor hardware, na kterém hráči hrají. V současné době jsou známy údaje z 890 000 sestav.
V grafických kartách vede nVidia. Patří jí 51% z registrovaných sestav. Její hlavní rival, společnost ATI si z grafického koláče ukousla 41%. Z pohledu používaných modelů grafických čipů ovšem vede ATI s Radeonem 9800 a 9600. Podle Steamu jim shodně patří kolem 10%. Za nimi jsou karty postavené na čipech nVidia GeForce 4 MX a FX 5200. Oběma skupinám patří po osmi procentech. nVidia GF 6800GT používá kolem 23 000 lidí, což dělá 2,5%. Následuje ji Radon X800XT se 7000 uživateli, tj. 1,4%.
Mezi procesory vede Intel. Používá ho 52,1% hráčů monitorovaných přes Steam. AMD se musí spokojit s 47,5%.
Na závěr to nejlepší. Samozřejmě i hráči Steam her jsou zběsilí overclockeři. 156 lidí má svůj procesor od AMD na frekvenci s hodnotou přesahující 3,7 GHz. Nejvýkonnější procesory od AMD mají přitom frekvenci 2,6GHz. Na druhé straně stojí skupinka lidí, kteří používají procesor s rychlostí 200-300 MHz. A extrémisté se najdou i v grafických čipech. 2422 hráčů používá grafický čip integrovaný v čipsetu Intel i810. Ano, jedná se o ten grafický čip, který v době svého uvedení dokázal udělat z každé 3D hry kvalitní a pomalé slideshow.
Zdroje: Tom´s Hardware, Technet, Digit-Life