Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: Prosadí se paměti DDR400?

  12:00aktualizováno  28. srpna 11:44
Teprve nedávno začaly obchody nabízet paměti standardu DDR333 – ty jsou však už teď běžné, stojí skoro totéž, co DDR266, a na jejich vrcholové místo se derou nestandardizovaná paměť DDR400. || Doom III se blíží a my vám přinášíme zase pár hardwarových střípků do mozaiky o něm.

Paměti DDR400 získávají půdu pod nožičkama
S paměťmi typu DDR DRAM se setkáváme v počítačových sestavách stále častěji a klasické „jednorychlostní“ paměti SDRAM se pomalu a jistě odebírají na odpočinek. Ještě než ale SDRAMy stačily vyklidit pole, už se nám u pamětí s dvojnásobnou rychlostí toku dat (Double Data Rate neboli DDR) vystřídalo několik generací. Původní čipy DDR200 (také označované jako PC1600) byly záhy vystřídány dnes nejrozšířenějšími DDR266 (PC2100), na jejich místo se ovšem v poslední době vehementně tlačí DDR333 (PC2700), které jsou k dostání za jen o málo vyšší cenu. DDR333 je poslední standard typu DDR-I, který schválila organizace určující většinu dění v této oblasti – JEDEC.

Všechny dosud sériově vyráběné paměťové čipy DDR odpovídají specifikacím standardu DDR-I. Paměti příští generace budou vyráběny podle specifikací standardu DDR-II, který je již připraven. Vzhledem k tomu, že Intel (jakožto nejmocnější výrobce procesorů a čipsetů) již dávno ohlásil, že bude paměti typu DDR-I podporovat pouze do rychlosti DDR333, mnoho výrobců se na této hranici zastavilo. Několik firem však vycítilo možnost prosadit se do nejrychlejších počítačů i s nestandardizovanými paměťmi, a začalo oficiálně produkovat čipy klasifikované jako DDR400 (PC3200). Mezi tyto firmy patří samozřejmě dravý korejský Samsung, na Tchajwanu je to NanyaWinbond, přičemž do konce roku se připojí ještě americký Micron. Elpida a Infineon naopak prohlašují, že se DDR400 nikdy pořádně neuchytí, a že DDR333 bude dostatečně plnit požadavky zákazníků až do příchodu pamětí typu DDR-II (první poběží na 533 MHz) v roce 2004.

Micron

Po modulech DDR400 je samozřejmě poptávka, byť jsou o polovinu dražší než moduly DDR333 se stejnou kapacitou. Samsung se nechal slyšet, že jeho závod chrlí mnoho set tisíc čipů DDR400 měsíčně. Asijští výrobci počítačů jimi již vybavují své nejvýkonnější stroje ve snaze získat konkurenční výhodu a lze očekávat, že se brzy budou inspirovat i renomované firmy ve zbytku světa (o menších lokálních assemblerech ani nemluvě). Paměti DDR400 jsou podporovány posledními čipsety firem SiS a VIA i nvidiáckým čipsetem nForce2. Co se týče možné standardizace DDR400, členové JEDECu o tom údajně mezi sebou znovu vedou neformální debaty, i když již dříve tuto záležitost zamítli. Možná se tedy dočkáme oficiálního standardu, bez (alespoň tiché) podpory Intelu to ovšem půjde těžko a paměti DDR400 se takto široké akceptace asi nedočkají.

Zdroje: EBN, Micron



O Doomu III na QuakeConu 2002
Nejlepší multiplayeroví hráči her běžících na enginech firmy id Software se už od roku 1996 pravidelně scházejí v USA na LAN party zvané QuakeCon. Samotný id bere tuto akci jako příležitost, aby se s fanoušky podělil o své plány, prezentoval nové hry a technologie a diskutoval o možnostech dalšího vývoje. QuakeCon 2002 se konal od 15. do 18. srpna v texaském městě Mesquite a mohli jste si na něj přinést vlastní počítač a zúčastnit se s ním turnajů v mnoha hrách (např. Quake 3, Return to Castle Wolfenstein nebo Jedi Knight II). Na letošním QuakeConu byli i zástupci serveru Tom’s Hardware Guide, kterým se mj. podařilo získat rozhovor s Timem Willitsem, hlavním designérem s napětím očekávaného Doomu III. Vyjímám pár zajímavých otázek a odpovědí:

    Pro jaké platformy bude Doom III určen?

    Doom III je vyladěn především pro karty série GeForce3 a Radeon 8500. Poběží i na jiných kartách, ale úroveň grafiky bude oproti výše uvedeným cílovým platformám snížená.

    Je Doom III více závislý na výkonu grafické karty nebo na výkonu procesoru?

    Vzhledem ke komplexnímu charakteru grafické věrnosti, kterou se v Doomu II snažíme prezentovat, bude hra závislá více na grafické kartě než na procesoru.

    Bude mít Doom III separátní verze pro využití specifických funkcí procesorů Intel a AMD?

    Nikoli, máme pouze jednu verzi, nicméně ta bude schopna využít všech schopností každého procesoru.

    Pořád se hodně mluví o množství textur, které se bude přenášet mezi grafickou kartou a pamětí. O jaké velikosti se jedná?

    V Doomu III se budou celkem běžně vyskytovat 80MB textury.

Na QuakeConu 2002 se vyskytoval i John Carmack, který ujistil příznivce Linuxu, že se dočkají nativní verze Doomu III (minimálně pro grafické karty od NVIDIE), slíbil verzi pro konzoli Xbox a podporu víceprocesorových systémů.

Zdroj: Tom's Hardware Guide

Autor:




Nejčtenější

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.