Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: AMD předvádí grafiku pro DirectX 11

aktualizováno 
Karta opravdu funguje, její parametry jsou ale záhadou >> SSD disky jako vhodné řešení do herních počítačů >> Radeon HD 4650 pro počítače s AGP půjde taktovat

AMD předvádí grafiku pro DirectX 11
AMD již dokončila vývoj své grafické karty určené pro urychlovací prostředí DirectX 11. V průběhu minulého týdne ji stihla ukázat několika vyvoleným novinářům a objevila se dokonce první fotografie. Jak to ale s kartami pro DirectX 11 vlastně bude?

Zřejmě nejdůležitější bude načasování zahájení prodeje prvních grafických karet s podporou DX 11. K tomu se již zástupci AMD vyjádřili oficiálně a vcelku otevřeně. Úplně první grafiky pro DX 11 budou k dostání jen několik dní poté, co se na pultech obchodů objeví Windows 7. Společně s novým operačním systémem si tak budeme moci odnést rovnou i novou grafiku.

AMD HD3870


Smutným faktem je, že Vám zatím nemůžeme předložit specifikace připravované herní karty. AMD je přísně tají a to dokonce tak dobře, že se do internetu nedostaly ani v neoficiální podobě. Po stránce hardwaru se toho ví jen pramálo a tak nezbývá než se vrátit k prezentacím výkonu DirectX 11 á la AMD.

Možná poslední ukázka DX 11 karty před tím, než se objeví skutečně na trhu, proběhla na akci Quakecon 2009. AMD zde předvedla, co dokáže karta vybavená jádrem RV870, která je také známa pod názvem Evergreen. Spíše než na testování při hraní došlo na demonstraci možností nového urychlovacího prostředí. Testy byly přitom unikátní, takže je nemůžeme porovnat s některou jinou kartou.

Textura bez bump mappingu


Na screenshotech, které přímo na místě pořídil server legitreviews.com, můžeme vidět modelování povrchu textury. Jedná se o tzv. bump mapping, jehož výsledkem je simulace tvaru povrchu, případně jeho vrásčitosti. Bez bump mappingu by byla textura zkrátka placka. Předvedení grafiky tedy spočívalo v generování reliéfu ve vysokém rozlišení. AMD Evergreen si s tím očividně poradil dobře, jelikož výsledkem byl obraz tvořený v průměru 494 snímky za vteřinu. Vše navíc v rozlišení 2560x1600 pixelů.

Textura modelovaná technologií bump mapping


Návštěvníci Quakeconu 2009 však novou kartu od AMD neviděli. Byla dobře schována v tuningové počítačové skříni za kouřovým plexisklem. Objevilo se alespoň několik exkluzivních fotografií zadního headeru, které o kartě leccos napovídají. Z fotografie je kupříkladu patrné, že karta je vyráběna ve dvouslotovém provedení. AMD myslí pokrokově a kromě dvou standardních výstupů přes DVI, přidává kombinaci rozhraní HDMI a Displayportu.

První fotografie AMD Evergreen


Pro DirectX 11 se ale nechystají zřejmě jen herní karty. Situace bude totiž naprosto stejná, jako v případě uvedení urychlování DirectX 10. Nové urychlování se tak má rozšířit i na průměrné a dokonce velmi levné karty. Ty přitom možnosti DX 11 využijí stěží. Prozatím se hovoří až o pěti kartách, které by se mohly objevit na trhu do konce letošního roku.

První údajnou fotografii přelomového Radeonu má na svědomí server Chiphell. Ten však neuvádí, kde se fotografii podařilo pořídit a tak se lze jen dohadovat, zda se skutečně jedná o DX 11 kartu. Z fotografie nepřehlédnutelně označené logem tohoto serveru se mnoho zjistit nedá. Lze tedy pouze potvrdit robustnost provedení a to, že zřejmě budou potřeba dva konektory s přídavným napájením.

První fotografie AMD Evergreen


Úplně na závěr se nelze nezmínit o spekulacích, které se ohledně DX 11 karet od AMD poslední dobou vedou. Zajímavě například vypadá informace, že jádro RV870 by mělo používat 384bitovou paměťovou sběrnici. Vzhledem k tomu, že je jádro vyráběno na 40nm technologii, jednalo by se o velmi pozitivní skutečnost.

Naproti tomu se ale začínají vynořovat informace, že paměťová sběrnice levných modelů určených pro DirectX 11 bude ještě mizernější, než je běžné nyní. U karet zaměřených výhradně na cenu by mohla klesnout až ke 48bitům. V kombinaci s 1GB paměti DDR2 se však bude jednat o lákadlo na důvěřivé zákazníky, kteří mohou na většinu moderních her zapomenout.



SSD disky jako vhodné řešení do herních počítačů
Samsung jako první z výrobců SSD disků oznámil, že se hodlá zaměřovat výhradně na hráče. Podle zástupců této společnosti mohou být pevné disky založené na technologii SSD tou správnou volbou, jak vylepšit výkon počítače. Fakticky tomu nic nebrání - pevný disk patří totiž stále k zařízením, které rychlý počítač citelně brzdí.

Současnost pevných disků od Samsungu je bezesporu velmi slušná. Jako blízkou budoucnost herních počítačů vidí zástupci Samsungu používání vlastních vícevrstvých disků, které díky paralelnímu zpracování dat dosahují vysokých rychlostí. Hráčům prý mohou nabídnout disky s rychlostí sekvenčního čtení okolo 200MB/s.

Samsung SSD



Zásadním problémem nabídky Samsungu může být maximální kapacita jeho rychlých disků. Ať již si připlatíte jakkoliv, nelze zakoupit disk větší než 256GB. Pokud hrajete jen několik málo oblíbených titulů, nebudete mít zřejmě problém. Ten nastává až v okamžiku, kdy v počítači skladujete filmy a současně živíte volným místem i větší počet her. V takovém případě je 256GB opravdu málo a nezbude, než do počítače osadit i druhý pevný disk založený na magnetické technologii.

Investice do pevného disku založeného na technologii SSD je však stále otázkou velkého zvažování. Ve výpočetním výkonu počítače s a bez SSD disku není velký rozdíl. Rychlost se projevuje totiž především při načítání. Zástupci Samsungu tak jako příklad uvádějí Need For Speed: Carbon, kde je čekání na načtení s běžným diskem opravdu dlouhé. Počítač vybavený diskem SSD si však s nahráváním dat poradí do 2 sekund.

Samsung SSD

Proti nákupu SSD disku pak hovoří především skutečnost, že každý herní počítač by měl stát na pořádné herní grafické kartě a silném procesoru. Jistá nevýhodnost SSD disku tkví také v tom, že programátoři obvykle nepočítají s tím, že by v počítači byl instalován. Od většiny her tedy lze očekávat, že se vše potřebné již před začátkem hraní pokusí nahrát do operační paměti a v průběhu hraní disk nijak výrazně nepracuje. Ačkoliv může působit nabídka Samsungu lákavě, nemusí to být nejvhodnější investice.


Radeon HD 4650 pro počítače s AGP půjde taktovat
Společnost XFX přichází s novou grafikou kartou vycházející z Radeonu HD 4650. Zdá se Vám, že pro další Radeon takového ražení není už na trhu místo? Možná máte pravdu. Nebude to ale specifikacemi grafického jádra, nýbrž sběrnicí, pro kterou bude karta určena. XFX totiž chce prodávat Radeon HD 4650 ve verzi pro AGP. Má přitom nemalou konkurenci, protože obdobné karty již vyrábí Sapphire, Gigabyte a HIS.

Tato kategorie grafických karet není rozhodně zaměřena přímo na herní počítače, ale na občasné hraní stále postačí. Na poměry počítačů, které slot AGP obsahují, se jedná o luxus. Grafika je sice vyráběna energeticky úspornou technologií, přesto budou s napájením spojené komplikace. Karta se dostala nad spotřebu, která je pro AGP slot bezpečná. Ve výsledku je tedy potřeba připojit přídavné napájení prostřednictvím klasického 12/5V konektoru.

XFX Radeon HD 4650 AGP

Vývojáři XFX se snažili udržet výkon karty podle referenčních specifikacích. Základem tohoto Radeonu HD 4650 je jádro RV730Pro vyráběné na 55nm technologii. To je taktováno na 600MHz. Největší výhodou jádra je slušný počet shader procesorů, kterých je 320.

Naproti tomu největší mezerou ve výkonu je oblast paměti. Ta se k jádru připojuje prostřednictvím úzké 128bitové sběrnice. Výkon grafiky potáhne dolů také typ osazených pamětí. Na kartě jsou totiž čipy DDR2 taktované na fyzickou frekvenci 800MHz. U tohoto typu pamětí přitom nelze počítat se zvýšenou efektivitou a jsou dokonce o 200MHz pomalejší, než jaké se obvykle osazují na verzi pro slot PCI Express.

Osazení paměti typu DDR2 je jednoznačně krokem k nízké ceně výsledné karty. Paměť je tak levná, že jí grafika bude mít hned 1GB. Důvod je přitom jasný - 1GB karta s taktem 600MHz a 320 shader procesory bude v cenících působit lákavě. Jedná se tak o částečné matení uživatelů, které se stalo naprosto běžnou praxí.

XFX Radeon HD 4650 AGP

Paradoxní je, že právě tuto kartu bude možné bez větších problémů taktovat. Přídavné napájení zaručí stabilitu a aktivní chlazení dostatečný odvod tepla. První pokusy s kartou ukazují, že u jádra lze bezpečně dosáhnout frekvence 750MHz. Paměťové čipy jsou přitom vyráběny pro frekvenci 1GHz.

Sběrnice AGP momentálně dožívá čistě za podpory ze strany AMD a jejích výrobců. Žádná grafická karta určená pro AGP pod hlavičkou nVidie se v letošním roce neobjevila a už ani neobjeví. I samotná sběrnice AGP má své časy nejspíše sečteny. Výroba základních desek pro běžné uživatele před časem ustala.


Zdroje: AMD, Dailytech, Fudzilla, Digitimes, HARDSpell, Hexus, HKEPC, Legit Reviews, NordicHardware, The Inquirer & Xbitlabs

Autor:




Nejčtenější

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.