Radeon HD 5870

Radeon HD 5870

HW News: Herní grafika Radeon HD 5870 se představuje

  • 53
HW News: Herní grafika Radeon HD 5870 se představuje - Detaily o chystané herní grafické kartě v polooficiální rovině >> Apple uvádí iPod Nano 5G >> Šest monitorů pro herní počítače

Herní grafika Radeon HD 5870 se představuje
Pokud můžeme říci o světě, že se vlivem moderních technologií zmenšuje, rozhodně to neplatí o grafických kartách. Internet nyní zasáhla série fotografií dokončeného Radeonu HD 5870. Tato grafika má být v příštích několika měsících určena výhradně na hry a jejímu vysokému výkonu bude odpovídat i velmi robustní provedení.

Navzdory původním spekulacím bude Radeon HD 5870 grafická karta založená na jediném 40nm jádře. Kromě dvoujádrové varianty se spekulovalo i o více jádrech. Vznikla například fanouškovská koncepce čtyřjádrové grafiky, kterou ale rozhodně nemá na svědomí nikdo z AMD.

Radeon HD 5870  X4 - fanouškovská verze

Co se týká složitosti vnitřního uspořádání architektury, ta naopak stoupla. Jádro dnešního Radeonu HD 4890 je poskládáno z 900 milionů tranzistorů, což je ve srovnání s HD 5870 slabá polovina. Tato změna je přitom zcela opodstatněná.

Robustnost architektury HD 5870 spočívá v nasazení velkého počtu shader procesorů a také došlo na podporu nových funkcí, z nichž pro hráče nejzajímavější je rozhodně DirectX 11. Shader procesorů je na jednojádrové kartě hned 1 600, což může znatelně zlepšit podávaný výkon vůči herním grafikám konkurenční nVidie.

Radeon HD 5870

Díky tomu, že je karta vyráběna na 40nm, lze si od ní slibovat mírné nároky na přísun energie a také vysoké taktovací frekvence. Vcelku složité jádro má být na referenční kartě taktováno na frekvenci 850 MHz, značné rezervy ale poukazují na to, že se objeví mnoho z výroby přetaktovaných verzí. S napájením na tom není grafika špatně a při nejvyšším zatížení si z počítačového zdroje vezme do 190 wattů. Pokud karta nepracuje, odebírá podle materiálů AMD okolo 30 wattů.

Přesný typ používaných pamětí se bude pravděpodobně lišit podle konkrétního výrobce karty. Přesto je naprosto jasné, že pro starší moduly než GDDR5 nebude na herní kartě místo. Paměťová sběrnice je 256bitová, což v kombinaci s vysokými pracovními frekvencemi a efektivitou GDDR5 umožní datové toky sahající k 4,8Gb/s. AMD navrhla osazovat na referenční model 1 GB paměti, ale objevit se má i 2GB varianta. Nikdo zřejmě nepochybuje, že by zde zůstala velká oblast paměti bez využití.

Radeon HD 5870

Našlapaná herní grafika nemá být přímo levná, rozhodně ale nebude předražená. AMD ji chce zpočátku prodávat do 400 USD, u nás by se mohla dát sehnat pod 8 000 Kč. Za 1 GB paměti navíc si pak připlatíme zhruba 700 Kč, což není vůbec špatné.

Apple uvádí iPod Nano 5G
Společnost Apple opět připravila inovace pro řadu svých multimediálních přehrávačů iPod. Apple nevypouští žádný zcela nový přehrávač, ale namísto toho připravil už pátou generaci přehrávače iPod Nano. Změny se týkají částečně také verze Classic. V Applu si jsou zřejmě dobře vědomi konkurence ze strany přehrávače Microsoft Zune HD. Ačkoliv stejné možnosti zatím nenabídnou, snaží se upoutat pozornost.

Hlavními výhodami zmodernizovaného Apple iPodu Nano G5 má být integrovaná kamera a podpora nových multimediálních kodeků. Apple však zatím úspěšně obchází podporu jakýchkoliv HD multimédií. Potěšující je, že cena se nebude zvyšovat.

iPod Nano 5G

Nový iPod Nano 5G bude vybaven CCD senzorem s podporou nativního snímaného rozlišení 0.3 MPx. To odpovídá kvalitě 640 x 480 pixelů. iPod Nano 5G by měl podporovat záznam videa rychlostí 30 snímků za vteřinu, které si budeme moci přehrát na 2,2" interním displeji.

Rozšířením původního iPodu Nano je i přidání modulu pro příjem FM rádia v kombinaci s technologií Live Pause. Kromě líbivého designu (který se vůči generaci 4G změnil jen minimálně) však přehrávač žádné další inovace nenabízí. Rozměry jsou prakticky shodné s předchozí generací a hmotnost klesla o pouhé dvě setiny gramu. U fanoušků Applu tak vznikly celkem dvě teorie, proč bude nový iPod Nano vylepšen jen tak málo. Ta první tvrdí, že kapesní přehrávač hudby nic dalšího ve své podstatě vlastně nepotřebuje. Možnost pracovat s videem je prý jakýsi nadstandard.

iPod Nano 5G

Ozývají se ale také hlasy, že Apple prostě skoupil zastaralé CCD senzory a FM moduly, o které už neměli zájem výrobci mobilních telefonů, a bude se je snažit prodat jako něco zcela nového. Pravda bude nejspíše někde mezi a Apple očekává, že se prodají desítky milionů těchto přehrávačů.

Tuto skutečnost by měla podporovat především prodejní cena, která má začínat na 150 USD za 8GB variantu. Ten, kdo by chtěl 16GB variantu, si bude muset připlatit na 179 USD. Přehrávač bude obsahovat kvalitní baterii, která má vydržet na jedno nabití okolo 24 hodin přehrávání hudby. Výdrž při přehrávání videa však Apple možná z opatrnosti neuvádí a dá se očekávat, že bude kolem šesti hodin jako u současného iPodu Nano.

Šest monitorů pro herní počítače
AMD si mezi uváděním nových technologií nedává v poslední době žádnou pauzu. Minulý týden nám předvedla "platformu" AMD Vision a nyní se chystá vytáhnout s technologií nazvanou AMD Eyefinity. Jak název skrytě napovídá, tato technologie se bude zabývat především grafikou a jejím zobrazením. Zapomeňte na luxus, kdy sledujete obraz u jednoho PC na dvou monitorech. AMD totiž chce dostat k běžnému počítači takových monitorů šest.

Základním požadavkem k tomu, aby bylo vícemonitorové zapojení realizovatelné, je opět podstatný kus hardwaru. V tomto případě bude potřeba grafická karta Radeon HD 5870 ve variantě s podporou šesti výstupů. Klíčem k úspěchu je schopnost vygenerovat potřebné nativní rozlišení, kde AMD slibuje až 67 MPx. A k čemu to bude dobré?

AMD Eyefinity

Kromě klasických příkladů, které poukazují na praktické využívání v medicíně, při vývoji technologií nebo v armádě, se konečně zástupci AMD vyjádřili i k tomu, jaká by mohla být blízká budoucnost her. Vysoká rozlišení rozhodně nemusí být pro hráče tabu a vše by mělo být i cenově dosažitelné. Bude vlastně stačit pořídit herní grafiku a několik displejů. Jejich cena bude v řádech několika tisíců, protože na hraní stačí všeobecně cokoliv s odezvou obrazu pod 10ms.

Podle AMD nabídne Radeon HD 5870 dostatek výkonu pro hraní na ploše šesti 30" displejů. O konkrétních titulech, se kterými nebude problém, se však z dobrého důvodu zprávy z AMD nezmiňují. Představa, že grafická karta od AMD by byla schopná zvládnou Crysis na plné detaily, a to v rozlišení cca 8 000 x 6 000 pixelů, vyvolá patrně namísto bouřlivého ohlasu jen malý úsměv.

AMD Eyefinity

Téměř žádná technologie se ale ve svých počátcích nepotýkala s problémy, a tak není AMD Eyefinity rozhodně zavrženíhodná. Je skvělé, že si nějaká společnost uvědomila, že profesionální řešení lze zužitkovat i v herním průmyslu. V AMD si navíc všimli toho, že pořízení dvou 30" displejů může být často dražší než pořízení šesti 19". Jen výdaje za spotřebovanou energii budou o něco vyšší.

Poznámka autora: Omlouvám se všem čtenářům, které jsem uvedl v omyl zveřejněním chybných informací ohledně přehrávače Apple iPod 5G a chybného uvedení počtu shader procesorů na připravované grafické kartě od společnosti AMD. Jedná se o mou osobní chybu jakožto externisty, která nemá nic společného s prací zbytku redakce. Udělám vše proto, aby se to již neopakovalo.


Zdroje: AMD, Apple, Dailytech, Digit-life, Fudzilla, HardSpell, HKEPC, TG Daily, The Inquirer & Xbitlabs


Témata: iPod