Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Intel spojí grafiku a procesor jako první

aktualizováno 
Použitelnost Larrabee ve hrách již v roce 2009 >> Grafické paměti poběží na 7GHz >> Sparkle P98x+ Rozumná grafika pro herní počítač

Intel All in One - HW News

Intel spojí grafiku a procesor jako první
Z velké části zaměřen na hráče, se má v příštím roce objevit nový procesor Intelu. Ten nebude patrně srovnatelný s ničím, co dnes považujeme za procesor určený do běžného počítače a přinese pod prozatímním kódovým názvem Larrabee obrovský výkonový základ pro zpracování všemožných výpočtů. Intel se o něm zmínil poprvé již v listopadu letošního roku, nyní se ale ukazuje, že některé zveřejněné informace nebyly právě nejpřesnější.

Výchozí myšlenkou pro vznik převratné platformy byla snaha o to, aby byl vytvořen velmi jednoduchý procesor s perfektní účinností, kde těžší práce bude ponechána programátorům. O tom, zda se bude zpracovávat grafika nebo běžný počítačový program, by pak mohl rozhodovat přímo programátor nebo inteligentní kód obsažený v procesoru. Tato koncepce však neodpovídá současným procesorům a aby se nestal Larrabee naprostým propadákem, bylo potřeba zapracovat také na zpětné kompatibilitě.

Intel Larrabee

Výsledkem bude zcela jednoznačně procesor s vysokým počtem jader, o jejichž přesný počet se zatím vedou spory. Intel přesný počet totiž odmítá předem prozradit a všeobecné předpoklady se ustálily na čísle 48. Pokud vezmeme v úvahu současnou architekturu procesorů, je 48jádrový čip zcela nepředstavitelný. Použít vysokého počtu jader však bude možné především díky jejich jednoduchosti.

Jádra jsou totiž až podezřele podobná dnes zastaralým procesorům Pentium první generace. Takřka po jednom desetiletí, které uplynulo od doby, kdy byly tyto procesory staženy z trhu, se však podařilo Intelu stará Pentia citelně vylepšit. K původní sadě instrukcí známých jako X86 bylo přidáno rozšíření novějšího standardu x64, čímž je zajištěno, že bude možné spouštět současné programy. Několikanásobně se také zvětší vyrovnávací paměť přímo na jádru, která bude ale i tak stále dosahovat nižších hodnot, než na jaké jsme zvyklí.

Vize Intelu

O přesné taktovací frekvenci a velikosti vyrovnávací paměti zatím Intel také mlčí. Navzdory tomu se však objevují informace o tom, že každé jádro bude mít k dispozici samostatnou první úroveň vyrovnávací paměti a přístup do společné druhé úrovně. Z Intelu také unikla nová informace, že frekvence Larrabee by se měla pohybovat v podobných rozsazích, jako je tomu u procesorů současnosti. Ačkoliv měl první předvedený kus takt 1GHz, při uvedení na trh se dá očekávat spíše dvojnásobek.

V souvislosti s jádry zde Intel také často hovoří o teraskalární architektuře. Ta má být podle tiskové zprávy naprosto revoluční, což ve své podstatě nemusí být zcela pravdivé. V současnosti je totiž používána architektura superskalární (některé jednotky jsou v procesoru obsaženy vícekrát a tudíž je možno zpracovat více částí programu současně),  která se poprvé objevila právě na stařičkém Pentiu. Uvolněné informace ale nenasvědčují tomu, že by Intel stará jádra měnil i v tomto ohledu a tak je možné, že rozdíl Larrabee oproti současným procesorům nebude ve skalaritě architektury příliš velký.

Takřka samozřejmostí je pak změna výrobní technologie procesoru, kde podle čerstvých informací chce Intel použít 32nm technologii výroby. Bez ní by byl procesor pro praktické využití příliš velký a ani jeho spotřeba by mnoho uživatelů nepřilákala. Přes značný skok, který používání 32nm technologie znamená, to vypadá, že maximální spotřeba procesoru dosáhne k 300Wattům. Intel ale počítá s tím, že procesor se nepodaří vždy využít celý a tak bude možné jádra vypínat. Zdroje z Intelu dokonce upozorňují na to, že procesor bude mít režim zpětné kompatibility pro čtyřjádrové procesory, ve kterém budou pracovat skutečně jen čtyři jádra. Pokud by měl procesor se 48 jádry TDP 300W, při spuštěných pouhých čtyřech jádrech se dostáváme na pěknou spotřebu 25Wattů. Výkon v tomto režimu bude ale malý.

Zastoupení procesoru je přitom jen jedním z hlavních úkolů Larrabee. Síla tohoto čipu se má projevit také při práci s grafickými výpočty. Jádra procesoru se zde budou chovat podobně jako shader jednotky grafické karty. Přesto zde bude záležet z velké části na virtualizaci prováděných výpočtů. Intel současné možnosti Larrabee předvedl na veletrhu SIGGRAPH, výsledek přitom není špatný, ale ještě nemusí podněcovat k přehnanému optimismu.

Larrabee

Testovány byly tři velmi známé herní tituly - Half Life 2 E2, F.E.A.R. a Gears of War. Všechny tři hry běžely při rozlišení 1600x1200 pixelů a procesor dokázal vykreslit více než 60 snímků za sekundu. Problém je ale především v tom, že při příchodu procesoru na trh koncem roku 2009, budou hry na vyšší úrovni a teprve se ukáže, zda se s nimi Larrabee dokáže vyrovnat. Jisté je zatím jen to, že Intel bude muset nyní velmi úzce spolupracovat s Microsoftem. Bez podpory DirectX 11 a operačních systémů se totiž Larrabee neobejde.


Rychlá grafika do herního počítače se zajímavými možnostmi
Začátkem tohoto týdne se dostala do prodeje další karta ze série GeForce 9800GTX+. Tentokrát ji vyrábí Sparkle a přinese opět o něco vyšší výkon do herních počítačů určených pro širokou veřejnost. Oproti obvyklým kartám, které v rámci série 9800GTX+ dodává konkurence, přináší Sparkle několik vlastních vylepšení. Pod názvem Calibre P980x+ se tak podařilo přinést cenově přijatelnou kartu s výkonem, který může přímo ovlivnit uživatel.

Hned na první pohled se nejedná o obyčejnou kartu. Provedení od Sparkle se totiž silně liší používaným chladičem. Ten není umístěn v klasickém dvouslotovém boxu, ale jedná se o poněkud bizardnější dvouventilátorovou konstrukci. Při osazení do počítače zabere karta dokonce více než dva sloty. Kombinace ventilátorů a jemných měděných žeber se samospádovým hybridním chlazením je však natolik účinná, že karta bude moci pracovat bezpečně na vyšších frekvencích, které budou přednastaveny již z výroby.

GeForce 9800 GTX+

Základem karty je tak jádro taktované na 761MHz. To obsahuje přijatelný počet stream procesorů, kterých je 128 a pracují na frekvenci 1911MHz. Použité jádro je vyráběno na pokročilé 55nm architektuře a nikterak tedy nepřekvapí používání 256bitové paměťové sběrnice. Přes ni budou k jádru připojeny obstojné paměti, které pracují na frekvenci 2322MHz. Jádro podporuje pouze moduly GDDR3 a nalezneme je zde ve velikosti 512MB.

Calibre P980x+ tak bude jednou z nejvýkonnějších variant GeForce 9800GTX+ na trhu vůbec a poradí si bez problémů se všemi současnými hrami i při vysokých rozlišeních. Sparkle navíc ke grafice dodává aplikaci SPA Tune OC, která umožňuje snadnou manipulaci s výkonem grafiky. Zde je možné buďto vybrat si ze třech profilů rozřazených podle potřebného výkonu a spotřeby nebo nadefinovat profily vlastní. Možnosti vlastních profilů přitom sahají do podrobných detailů týkající se nastavení frekvence, napájení nebo třeba časování pamětí.

SPA OC Tune

U nás bude stát Sparkle P980x+ pod 5000Kč a bude se jednat o jednu z rozumnějších variant grafiky do výkonného herního počítače. Rozdíl v ceně oproti obvyklým GeForce 9800GTX+ bude pouze nepatrný, rozdíl ve využitelném výkonu však může být až 20%.

Grafické paměti budou pracovat na 7GHz
Posouvání technologické hranice grafických karet se v poslední době omezovalo výhradně na nová grafická jádra. Ta se za poslední dva roky výrazně zmenšila, pracují na vyšší frekvenci, ale přibývají jim i některé neduhy. Po zavedení 55nm architektury sice klesla spotřeba, současně se ale opět zhoršily možnosti pro propojení grafického jádra s paměťovou sběrnicí. V důsledku toho klesá šířka sběrnice a efektivita práce s grafickou pamětí se začíná snižovat.

nVidia ani AMD na problémy s paměťovou sběrnicí zatím lék nenašla. Fyzicky se již totiž nedá paměťová sběrnice zmenšovat natolik, aby držela krok se zmenšováním grafických jader. Alespoň částečné řešení však začínají nabízet výrobci pamětí, kteří představují paměti s větší účinností. Opravdu ve velkém nyní přichází především společnost Hynix, která na začátku tohoto týdne uvolnila první informace o grafických pamětech taktovaných na 7GHz.

GDDR5 osazené na prototypu RV770

Podle Hynixu zajistí vysoká frekvence vysokou rychlost práce, která oproti nejrychlejším v současnosti dodávaným pamětem na grafických kartách přesáhne 140%. Z technologického hlediska se jedná stále o moduly typu GDDR5, ovšem o jednu generaci novější, než se kterými se dnes můžeme hojně setkat u herních karet od AMD.

GDDR5 Hynix (pomalejší)

Výrobní proces pamětí přitom není nikterak převratný. Hynix uvádí, že paměti jsou vyráběny 54nm technologií a jedná se zároveň o energeticky úsporné provedení. Na frekvenci 7GHz je tak potřeba nižšího napájení a to 1,35Voltu. Dnešní paměti s pracovní frekvencí okolo 4,5GHz přitom potřebují ke stabilnímu provozu napětí 1,5Voltu. Při taktování na frekvenci 7GHz a plné zátěži však nemusí být nižší napájecí napětí žádnou zárukou lepší spotřeby a je patrné, že energetická náročnost bude ještě stoupat.

R770 a GDDR5

Poprvé budeme mít možnost setkat se s superrychlými grafickými pamětmi ke konci roku 2009, kdy se očekávají razantnější změny mezi grafickými kartami nVidie i AMD. Rychlé moduly jsou navrženy pro práci výhradně s 256bitovou a 512bitovou sběrnicí, ale pro výrobce grafických karet by neměl být problém přístup k pamětem ještě změnit. Při plné sběrnici přitom mohou paměti dosahovat téměř báječné propustnosti 448GB/s, s poloviční sběrnicí to bude samozřejmě o polovinu méně.

O použití GDDR5 začíná nyní hovořit i nVidia, která doposud vybavovala svá grafická jádra jen podporou GDDR3. Mezi nezodpovězenými otázkami zatím zůstává především částka, o kterou se zdraží grafické karty po integraci 7GHz pamětí a také podstatná informace o odezvě pamětí.


Zdroje: AnandTech, Dailytech, Expreview, HKEPC, HARDSpell, Intel, nVidia, VR-Zone, Sparkle & Xbitlabs
Autor:




Nejčtenější

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.