HW News: Intel spojí grafiku a procesor jako první

Použitelnost Larrabee ve hrách již v roce 2009 >> Grafické paměti poběží na 7GHz >> Sparkle P98x+ Rozumná grafika pro herní počítač

Intel All in One - HW News

Intel spojí grafiku a procesor jako první
Z velké části zaměřen na hráče, se má v příštím roce objevit nový procesor Intelu. Ten nebude patrně srovnatelný s ničím, co dnes považujeme za procesor určený do běžného počítače a přinese pod prozatímním kódovým názvem Larrabee obrovský výkonový základ pro zpracování všemožných výpočtů. Intel se o něm zmínil poprvé již v listopadu letošního roku, nyní se ale ukazuje, že některé zveřejněné informace nebyly právě nejpřesnější.

Výchozí myšlenkou pro vznik převratné platformy byla snaha o to, aby byl vytvořen velmi jednoduchý procesor s perfektní účinností, kde těžší práce bude ponechána programátorům. O tom, zda se bude zpracovávat grafika nebo běžný počítačový program, by pak mohl rozhodovat přímo programátor nebo inteligentní kód obsažený v procesoru. Tato koncepce však neodpovídá současným procesorům a aby se nestal Larrabee naprostým propadákem, bylo potřeba zapracovat také na zpětné kompatibilitě.

Intel Larrabee

Výsledkem bude zcela jednoznačně procesor s vysokým počtem jader, o jejichž přesný počet se zatím vedou spory. Intel přesný počet totiž odmítá předem prozradit a všeobecné předpoklady se ustálily na čísle 48. Pokud vezmeme v úvahu současnou architekturu procesorů, je 48jádrový čip zcela nepředstavitelný. Použít vysokého počtu jader však bude možné především díky jejich jednoduchosti.

Jádra jsou totiž až podezřele podobná dnes zastaralým procesorům Pentium první generace. Takřka po jednom desetiletí, které uplynulo od doby, kdy byly tyto procesory staženy z trhu, se však podařilo Intelu stará Pentia citelně vylepšit. K původní sadě instrukcí známých jako X86 bylo přidáno rozšíření novějšího standardu x64, čímž je zajištěno, že bude možné spouštět současné programy. Několikanásobně se také zvětší vyrovnávací paměť přímo na jádru, která bude ale i tak stále dosahovat nižších hodnot, než na jaké jsme zvyklí.

Vize Intelu

O přesné taktovací frekvenci a velikosti vyrovnávací paměti zatím Intel také mlčí. Navzdory tomu se však objevují informace o tom, že každé jádro bude mít k dispozici samostatnou první úroveň vyrovnávací paměti a přístup do společné druhé úrovně. Z Intelu také unikla nová informace, že frekvence Larrabee by se měla pohybovat v podobných rozsazích, jako je tomu u procesorů současnosti. Ačkoliv měl první předvedený kus takt 1GHz, při uvedení na trh se dá očekávat spíše dvojnásobek.

V souvislosti s jádry zde Intel také často hovoří o teraskalární architektuře. Ta má být podle tiskové zprávy naprosto revoluční, což ve své podstatě nemusí být zcela pravdivé. V současnosti je totiž používána architektura superskalární (některé jednotky jsou v procesoru obsaženy vícekrát a tudíž je možno zpracovat více částí programu současně),  která se poprvé objevila právě na stařičkém Pentiu. Uvolněné informace ale nenasvědčují tomu, že by Intel stará jádra měnil i v tomto ohledu a tak je možné, že rozdíl Larrabee oproti současným procesorům nebude ve skalaritě architektury příliš velký.

Takřka samozřejmostí je pak změna výrobní technologie procesoru, kde podle čerstvých informací chce Intel použít 32nm technologii výroby. Bez ní by byl procesor pro praktické využití příliš velký a ani jeho spotřeba by mnoho uživatelů nepřilákala. Přes značný skok, který používání 32nm technologie znamená, to vypadá, že maximální spotřeba procesoru dosáhne k 300Wattům. Intel ale počítá s tím, že procesor se nepodaří vždy využít celý a tak bude možné jádra vypínat. Zdroje z Intelu dokonce upozorňují na to, že procesor bude mít režim zpětné kompatibility pro čtyřjádrové procesory, ve kterém budou pracovat skutečně jen čtyři jádra. Pokud by měl procesor se 48 jádry TDP 300W, při spuštěných pouhých čtyřech jádrech se dostáváme na pěknou spotřebu 25Wattů. Výkon v tomto režimu bude ale malý.

Zastoupení procesoru je přitom jen jedním z hlavních úkolů Larrabee. Síla tohoto čipu se má projevit také při práci s grafickými výpočty. Jádra procesoru se zde budou chovat podobně jako shader jednotky grafické karty. Přesto zde bude záležet z velké části na virtualizaci prováděných výpočtů. Intel současné možnosti Larrabee předvedl na veletrhu SIGGRAPH, výsledek přitom není špatný, ale ještě nemusí podněcovat k přehnanému optimismu.

Larrabee

Testovány byly tři velmi známé herní tituly - Half Life 2 E2, F.E.A.R. a Gears of War. Všechny tři hry běžely při rozlišení 1600x1200 pixelů a procesor dokázal vykreslit více než 60 snímků za sekundu. Problém je ale především v tom, že při příchodu procesoru na trh koncem roku 2009, budou hry na vyšší úrovni a teprve se ukáže, zda se s nimi Larrabee dokáže vyrovnat. Jisté je zatím jen to, že Intel bude muset nyní velmi úzce spolupracovat s Microsoftem. Bez podpory DirectX 11 a operačních systémů se totiž Larrabee neobejde.


Rychlá grafika do herního počítače se zajímavými možnostmi
Začátkem tohoto týdne se dostala do prodeje další karta ze série GeForce 9800GTX+. Tentokrát ji vyrábí Sparkle a přinese opět o něco vyšší výkon do herních počítačů určených pro širokou veřejnost. Oproti obvyklým kartám, které v rámci série 9800GTX+ dodává konkurence, přináší Sparkle několik vlastních vylepšení. Pod názvem Calibre P980x+ se tak podařilo přinést cenově přijatelnou kartu s výkonem, který může přímo ovlivnit uživatel.

Hned na první pohled se nejedná o obyčejnou kartu. Provedení od Sparkle se totiž silně liší používaným chladičem. Ten není umístěn v klasickém dvouslotovém boxu, ale jedná se o poněkud bizardnější dvouventilátorovou konstrukci. Při osazení do počítače zabere karta dokonce více než dva sloty. Kombinace ventilátorů a jemných měděných žeber se samospádovým hybridním chlazením je však natolik účinná, že karta bude moci pracovat bezpečně na vyšších frekvencích, které budou přednastaveny již z výroby.

GeForce 9800 GTX+

Základem karty je tak jádro taktované na 761MHz. To obsahuje přijatelný počet stream procesorů, kterých je 128 a pracují na frekvenci 1911MHz. Použité jádro je vyráběno na pokročilé 55nm architektuře a nikterak tedy nepřekvapí používání 256bitové paměťové sběrnice. Přes ni budou k jádru připojeny obstojné paměti, které pracují na frekvenci 2322MHz. Jádro podporuje pouze moduly GDDR3 a nalezneme je zde ve velikosti 512MB.

Calibre P980x+ tak bude jednou z nejvýkonnějších variant GeForce 9800GTX+ na trhu vůbec a poradí si bez problémů se všemi současnými hrami i při vysokých rozlišeních. Sparkle navíc ke grafice dodává aplikaci SPA Tune OC, která umožňuje snadnou manipulaci s výkonem grafiky. Zde je možné buďto vybrat si ze třech profilů rozřazených podle potřebného výkonu a spotřeby nebo nadefinovat profily vlastní. Možnosti vlastních profilů přitom sahají do podrobných detailů týkající se nastavení frekvence, napájení nebo třeba časování pamětí.

SPA OC Tune

U nás bude stát Sparkle P980x+ pod 5000Kč a bude se jednat o jednu z rozumnějších variant grafiky do výkonného herního počítače. Rozdíl v ceně oproti obvyklým GeForce 9800GTX+ bude pouze nepatrný, rozdíl ve využitelném výkonu však může být až 20%.

Grafické paměti budou pracovat na 7GHz
Posouvání technologické hranice grafických karet se v poslední době omezovalo výhradně na nová grafická jádra. Ta se za poslední dva roky výrazně zmenšila, pracují na vyšší frekvenci, ale přibývají jim i některé neduhy. Po zavedení 55nm architektury sice klesla spotřeba, současně se ale opět zhoršily možnosti pro propojení grafického jádra s paměťovou sběrnicí. V důsledku toho klesá šířka sběrnice a efektivita práce s grafickou pamětí se začíná snižovat.

nVidia ani AMD na problémy s paměťovou sběrnicí zatím lék nenašla. Fyzicky se již totiž nedá paměťová sběrnice zmenšovat natolik, aby držela krok se zmenšováním grafických jader. Alespoň částečné řešení však začínají nabízet výrobci pamětí, kteří představují paměti s větší účinností. Opravdu ve velkém nyní přichází především společnost Hynix, která na začátku tohoto týdne uvolnila první informace o grafických pamětech taktovaných na 7GHz.

GDDR5 osazené na prototypu RV770

Podle Hynixu zajistí vysoká frekvence vysokou rychlost práce, která oproti nejrychlejším v současnosti dodávaným pamětem na grafických kartách přesáhne 140%. Z technologického hlediska se jedná stále o moduly typu GDDR5, ovšem o jednu generaci novější, než se kterými se dnes můžeme hojně setkat u herních karet od AMD.

GDDR5 Hynix (pomalejší)

Výrobní proces pamětí přitom není nikterak převratný. Hynix uvádí, že paměti jsou vyráběny 54nm technologií a jedná se zároveň o energeticky úsporné provedení. Na frekvenci 7GHz je tak potřeba nižšího napájení a to 1,35Voltu. Dnešní paměti s pracovní frekvencí okolo 4,5GHz přitom potřebují ke stabilnímu provozu napětí 1,5Voltu. Při taktování na frekvenci 7GHz a plné zátěži však nemusí být nižší napájecí napětí žádnou zárukou lepší spotřeby a je patrné, že energetická náročnost bude ještě stoupat.

R770 a GDDR5

Poprvé budeme mít možnost setkat se s superrychlými grafickými pamětmi ke konci roku 2009, kdy se očekávají razantnější změny mezi grafickými kartami nVidie i AMD. Rychlé moduly jsou navrženy pro práci výhradně s 256bitovou a 512bitovou sběrnicí, ale pro výrobce grafických karet by neměl být problém přístup k pamětem ještě změnit. Při plné sběrnici přitom mohou paměti dosahovat téměř báječné propustnosti 448GB/s, s poloviční sběrnicí to bude samozřejmě o polovinu méně.

O použití GDDR5 začíná nyní hovořit i nVidia, která doposud vybavovala svá grafická jádra jen podporou GDDR3. Mezi nezodpovězenými otázkami zatím zůstává především částka, o kterou se zdraží grafické karty po integraci 7GHz pamětí a také podstatná informace o odezvě pamětí.


Zdroje: AnandTech, Dailytech, Expreview, HKEPC, HARDSpell, Intel, nVidia, VR-Zone, Sparkle & Xbitlabs
Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...