Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: K vytvoření notebooku stačí dva čipy

aktualizováno 
Rozdíly mezi notebooky a mobilními telefony se zmenšují >> Rychlé počítače od BFG >> Základní deska pouze pro hudební a filmové šílence

perex mininotebook - Součást HW News

K vytvoření notebooku stačí dva čipy
Krátkou tiskovou zprávou oznámila v půlce tohoto týdne společnost ARM, že se jí podařilo vytvořit vlastní procesor, na kterém bude založeno několik notebooků. Strohé konstatování by mohlo budit dojem, že se nejedná o nic převratného – ve skutečnosti jsme možná ale na prahu velké změny. Všechny dnes vyráběné notebooky a potažmo i uživatelské počítače totiž pracují s procesory kompatibilními k Intelu.

Standardy společnosti Intel provází platformu PC po celou dobu již od jejího zrodu. Když se před několika desetiletími objevil první počítač IBM PC, byly tehdy ještě velmi jednoduché 8bitové procesory Intel jen jednou z mnoha variant, které mohla IBM využít. Vedle Intelu existovala celá řada výpočetních jednotek jiných výrobců, které měly podobnou šanci se uchytit. IBM ale vybrala procesor 80086 a tím odstartovala dlouhý vývoj, který trvá až dodnes. Jak se později ukázalo, nevýhodou konkurenčních platforem byla především nemožnost spouštět programy napsané pro procesory Intel. Za to mohla především odlišná instrukční sada procesoru a také odlišné prostředky, které mohli programátoři využít.

ARM

Teprve někdy v polovině 80. let začínalo být jasné, že platformy nekompatibilní s Intelem své místo v počítačích určených do domácností zřejmě neuhájí. Začaly se tak objevovat "klony" procesorů Intel a vyjma dnešní světové dvojky, kterou dobře známe jako AMD, s nimi přišla také řada jiných výrobců. Každý výrobce se snažil přidávat procesorům svá vlastní vylepšení, vždy se ale důsledně dbalo na zpětnou kompatibilitu k předchozím modelům. I dnes v době 64bitových procesorů si tak můžeme většinou bez větších problémů spustit aplikaci, která byla naprogramována kolem roku 1980 (zde by se slušelo poznamenat, že ve Windows se dnes jedná jen o emulaci).

Použití procesorů ARM ve strojích které považujeme za skutečné počítače je tak něco zcela nevídaného. Tyto procesory byly totiž původně navrženy jako jednoduché čipy s výhledem na uplatnění v mobilních telefonech a dalších malých přenosných zařízeních. S žádnou kompatibilitou s programy napsanými pro běžné počítače se zde ale nepočítalo. Postupným vývojem se však podařilo společnosti ARM Technology dosáhnout na těchto čipech vyššího výkonu, než jakým disponuje procesor Intel Atom.

Vzhledem k určení ARM do mobilních telefonů, se při vývoji dlouhodobě dbalo na co možná nejmenší rozměry. Vedlejším efektem je tak vzniklé jakési řešení vše v jednom, které umožní vystavět notebook pouze na dvou základních čipech. Drtivá většina všech prostředků, kterými by měl disponovat správný notebook je přitom obsažena v jednom čipu a druhý společně s několika dalšími součástkami se postará o napájení celého stroje.

ARM telefony

Prvním procesorem ARM použitým v noteboocích by tak měl být Freescale i.MXM515, který dnes dokáže pracovat na frekvencích mezi 600MHz a 1GHz. Zdálo by se, že to není mnoho. Síla této architektury je ale v násobném počtu jednotlivých částí procesoru a tak bude pracovat s velkou,bohužel stěží odhadnutelnou, efektivitou. Součástí procesoru je podobně jako u posledních generací Intelu řadič operačních pamětí a pro platformu PC trochu nezvykle plní procesor funkci čipsetu. Vývojáři se spoléhaly na jednoduchou instrukční sadu a zašli tak daleko, že není prakticky rozdíl mezi tím, zda procesor zpracovává grafické nebo početní úkony. Podporováno je velké množství 2D hardwarových akcelerací (po vzoru mobilních telefonů by mohlo být urychlováno Flash video), v 3D výkon moc slavný nebude. Na podporu Direct3D můžeme zatím zapomenout, OpenGL je naopak samozřejmostí. Součástí je bude i podpora zvuku.

Freescale i.MXM515 není vyráběn na žádné z nejpokročilejších technologií, ARM se totiž prozatím zastavily na 65nm. Jejich výhodou je přesto spotřeba, která zde bude v řádech jednotek Wattů. Procesor pak má být podpořen čipem označovaným jako MC13982, který může řídit veškeré napájení notebooku. Kromě dodávek energie pro procesor dokáže například šetrně nabíjet baterii nebo přesně regulovat nastavení podsvětlení displeje. Vcelku zajímavé může být využití vlastnosti čipu, která zde zůstala jako možnost při nasazení v mobilních telefonech. MC13982 totiž dokáže také regulovat podsvětlení klávesnice.

Penryn in notebook

ARM nicméně připouští, že tento plán má ještě své mezery. Hlavním problémem bude volba vhodného operačního systému, kde nelze použít klasická Windows. Instrukční sada ARM totiž šla úplně jinou cestou než procesory Intelu a AMD. Microsoft pro procesory ARM vydal odlehčenou verzi WindowsCE. ARM Tech. tak uvádí, že její první notebook bude s jistotou malý netbook s cenou pod 200USD. Jeho výdrž baterie by mohla přesáhnout dokonce 6 hodin.


Rychlé počítače od BFG
Mezi velké výrobce kompletních herních počítačů vstoupí v příštích několika dnech společnost BFG, která doposud proslula především svou výrobou grafických karet. Na trhu se tak objeví řada výkonných počítačů pod názvem Phobos. Jejich cena bude rozhodně vyšší, než je obvyklé u dnešního herního průměru, nabídne za to vysoký výkon a několik velmi příjemných funkcí, které u běžného počítače nenajdeme.

BFG se nebojí ani v době ekonomické krize experimentovat s tím nejlepším hardwarem současnosti a tak přijde se třemi cenově odstupňovanými počítači s cenou mezi 3000USD a 5000USD. V jejích počítačích se budou vyskytovat jen pečlivě vybrané komponenty, které jsou prakticky vždy špičkou ve svém oboru.

Oficiální loga Core i7

Jako procesory tak budou používána především čtyřjádra z řady Core i7. Očekává se hojné využívání modelu Core i7 965, který je v současnosti asi nejvyšší verzí procesoru Intelu určeného pro hráče. Jádra procesoru běží na frekvenci 3,2GHz a vyrovnávací paměť zde má velikost 8MB. Cena samotného procesoru se dnes pohybuje okolo 22000Kč a odhaduje se, že je jich v ČR zatím jen několik desítek kusů. Z použití Core i7 přímo vyplívá nutnost nasazení pamětí DDR3, kterých zde budou minimálně 4GB.

RAM DDR3

Na patřičné úrovni má být také grafika, kde u nejdražší varianty počítače Phobos budeme mít možnost vybrat si GeForce GTX295. V levnějších variantách se budou vyskytovat další grafické karty založené na čipech od nVidie, jejichž výroba je samozřejmě v rukou BFG. Pamatuje se zde i na skutečnost, že počítače bude postupem času třeba vylepšovat. BFG tak používá nejlepší řady základních desek od MSI. U všech použitých základních desek je podporováno SLI nebo Quad SLI.

Zatímco úplně nejrychlejší herní grafika bude za příplatek, s drahými komponentami se setkáme i v nejlevnější verzi. Slabým místem těchto herních počítačů nebudou rozhodně pevné disky, kde se objeví řada WD VelociRAPTOR, která vyniká vysokou rychlostí a skvělou životností. Na místě optické mechaniky pak nalezneme kombo mechaniku s možností čtení Blu-ray disků.

BFG displej

Zajímavým vývojem prošly i počítačové skříně. Na jejich čelním panelu se nyní usídlil 8“ dotykový barevný displej, který umožní zobrazit a řídit nejdůležitější procesy v počítači. Plné možnosti ovládání prostřednictvím tohoto displeje ale zatím neznáme, jelikož se má tato řada počítačů představit široké veřejnosti až v průběhu čtvrtka. BFG tak učiní v rámci veletrhu CES2009.


Základní deska pouze pro hudební a filmové šílence
Doslova základní deskou pro DJ by se dal nazvat nový výrobek, který připravuje MSI. Do klasického počítače tato nová základní deska sice osadit skutečně půjde, mimo fanoušků kvalitní hudby ale svým majitelům mnoho možností nepřinese. A co teprve dodávané příslušenství? MSI k desce přidává ještě digitální zesilovač na kartě určené do PCI Express.

Hned na první pohled je jasné, kam MSI s touto základní deskou směřuje. Formát microATX lze totiž většinou bezpečně použít v malých počítačích, které často označujeme jako HTPC. Ve skutečnosti se budou vyrábět dvě verze těchto základních desek, kde jedna bude založena na zvukovém kodeku se systémem zvuku 5.1 a druhá se systémem 7.1. Možný výkon, který lze na tomto základu získat nebude herní a pokulhávat bude především grafika.

MSI

Na místo toho MSI vyvede na základních deskách všechny kanály zvuku přes kvalitní kompozitní konektory a výstupní zvukový signál zesílí o 100W na každý kanál. Zesilovací spektra jsou přitom stejná jako u kvalitních domácích zesilovačů. Problém však může být s rušením, které je v počítači všudypřítomné a bude negativně působit na kvalitu zvuku. Pro přehrávání běžných multimedií prostřednictvím zvukového systému domácího kina bude ale nanejvýš postačující.

MSI

Pokud se rozhodnete pro skládání vlastního HTPC, může být jedna z těchto základních desek opravdu dobrou volbou. Díky přímé připravenosti na CINC konektory nebudete muset používat žádné redukce a reproduktory bude možné používat nejspíše i bez zesilovače k nim dodávanému.



Zdroje: AMD, ARM, BFG, Dailytech, Fudzilla, HardSpell, HKEPC, Xbitlabs & ZD Net

Autor:


Témata: Intel, Netbook, Notebook


Nejčtenější

The Elder Scrolls V: Skyrim
Podpora virtuální reality pro Fallout, Doom i Skyrim bude do konce roku

Tři nejočekávanější hry pro virtuální realitu plánuje firma Bethesda vydat ještě dokonce roku. Majitelé přileb Oculus Rift však mají zřejmě smůlu.  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.