Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Levný & rychlý Radeon

aktualizováno 
Radeon HD 3830, výkon za 3000Kč >> GeForce 9800GX2 přichází, HybridSLI nikoliv >> 64jádro pro desktopy v roce 2012

Radeon 3830 perex - Součást HW News

Levný & rychlý Radeon
AMD na úplném závěru minulého týdne vypustilo informaci o tom, že připravuje na trh novou grafickou kartu. Tentokrát ale nepůjde o highend novinku, nýbrž cenově přijatelnou grafiku se slušným výkonem, která prý vytvoří konkurenci rozšířené GeForce 8800GTS.

GeForce 8800GTS

Nová mainstreamová karta oslní především cenou a svým výkonem se také neztratí. V cenících ji brzy najdeme pod obchodním názvem Radeon HD3830. Jedná se o klasickou jednojádrovou grafickou kartu založenou na 55nm jádru RV670. To by mělo být již z výroby taktováno na frekvenci okolo 700MHz. Přesná oficiální specifikace zatím bohužel chybí.

Radeon 3830 perex

Součástí jádra pak také bude 320 shader jednotek, které by měly řadit Radeon 3830 do role favorita. V porovnání s GeForce 8800GTS je to dvojnásobek a zvýšení výkonu tedy bude určitě patrné. Takt Shaderů Radeonu 3830 bude ale v porovnání k GeForce 8800GTS zanedbatelný. V případě GeForce 8800GTS běží totiž na 1,7GHz.

Radeon HD3830

Ať již budou seberychlejší, nejvážnější slabinou nového Radeonu budou paměti. Paměťová sběrnice je 128bitová a její propustnost nebude žádným zázrakem. Takt pamětí by měl být nastaven na 1,5GHz a pravděpodobně budou integrovány čipy GDDR2. Dalším problémem ve využití výkonu v nových hrách, může být nedostatek paměti. AMD totiž počítá pouze s distribucí 256MB verze.

Dobrou zprávou ale je, že Radeon 3830 bude dodáván do Evropy a to už v průběhu května. Cena se bude lišit podle výrobce karty jen minimálně a pohybovat se bude v rozmezí od 3000Kč do 3500Kč.


GeForce 9800GX2 přichází, HybridSLI nikoliv
Stává se již pravidlem, že když ATI nebo nVidia ohlásí dlouhodobě dopředu uvedení nějaké novinky, nemůžeme stanovené datum rozhodně považovat za konečné. Posledním důkazem, že všemu se nedá věřit, je bohužel uvedení technologie Hybrid SLI.

Původně mělo být Hybrid SLI konečným řešením problémů s nadměrnou spotřebou, nestalo se však. Výrobci základních desek totiž nalezli chybu ve specifikacích, která by ohrozila správnou komunikaci mezi integrovanou grafikou a těmi, které se budou nacházet ve slotech PCI Express 16x. V současnosti zahrnuje Hybrid SLI dvě technologie nVidie a to GeForce Boost a Hybrid Power. GeForce Boost je technologie, která se stará o zpracování 3D grafiky přes grafickou kartu ve slotu. Naopak Hybrid Power má na starosti inteligentní používání grafického jádra, které nalezneme na desce.

GeForce Boost

I přes zdrženlivost s vypouštěním produktů podporujících Hybrid SLI, již na trhu najdeme grafiky a čipsety, opatřené logem této technologie jsou. nVidii se již totiž podařilo do prodeje věhlasně vypustit GeForce 8500GT a 8400GS. Kromě grafických karet se dají zakoupit i základní desky s čipsety nForce 720a nebo 730a. Správnou podporu HybridSLI však nVidia zatím zaručit nedokáže.

Ironií je, že v naprosté tichosti nVidia uvádí v současnosti na světový trh GeForce 9800 GX2. Velmi výkonná a drahá grafika bude dvojnásobně rychlejší než oblíbená GeForce 8800GT. Založena je na dvojici jader G92, která jsou vyráběna 65nm technologií. Pracovní frekvence jader bude nastavena na 600MHz, přičemž nároky na odváděné teplo již nebudou poskytovat mnoho prostoru pro přetaktování. Na každé jádro pak připadá 128 unifikovaných shader jednotek, které poběží na 1,5GHz. Paměťová sběrnice bude 256bitová a celkem bude mít k dispozici 1GB paměti GDDR3. nVidia bude taktovat paměti vysoko na 2GHz.

GeForce 9800GX2

Karta by měla být na světovém trhu k dispozici již nyní. Ten kdo by si ji chtěl zakoupit však sáhne pěkně hluboko do peněženky, jelikož cena bude začínat v přepočtu na 12000Kč. Ani v případě, že si ji zakoupíte, nebudete mít zatím vyhráno. Ovladače jsou totiž ještě ve vývoji.

Multijádrová budoucnost
Válka o fúzní čipy mezi AMD a Intelem, která zatím ještě neskočila, s sebou přináší i pozoruhodné vedlejší efekty. Zástupci Intelu totiž stále více odkrývají plány společnosti do budoucna. O konkrétní výrobky zatím bohužel nejde, i tak se ale dá očekávat ještě mnoho svérázných řešení v oblasti procesory.

Vše nastartovalo dřívější prohlášení, kdy Intel zveřejnil informaci, že v příštím roce hodlá přinést na trh 16ti jádrový procesor. AMD ihned přispěla komentářem, že tyto procesory nebudou v souladu s architekturou X86. Intel toto prohlášení nyní komentuje jen tím, že v roce 2009 bude mít připraveny 64jádrové procesory pro servery a v roce 2012 budou připraveny dokonce pro domácí stolní počítače. Odpověď na to, zda budou 16jádra Intelu podporovat současné programy, jsme tedy nedostali. V prohlášení ale stojí, že 64jádrové procesory touto zpětnou podporou vybaveny budou. K čemu je ale v domácím počítači 64jádrový procesor?

Současná multijádra Opteron

Odpověď na tuto otázku nyní neřeší jen Intel, ale také Microsoft. Problém je totiž takový, že ačkoliv po hardwarové stránce lze takovéto monstrózní procesory vyrobit, není už zase tak snadné je naprogramovat. Jediným opravdu účinným řešením je tzv. dělení programu do vláken. Každé vlákno programu si pak lze představit jako samostatnou nezávislou část aplikace. Díky tomu je možné zpracovávat dvě a více části programu zároveň. Pro programátora je to velmi složitý, ne-li občas nemožný, úkol.  Microsoft však své týmy hodlá zcela přeorientovat na paralelní programování. Je tedy velmi reálné, že multijádra ovládne jedna z příštích verzí Windows.

Zdroje: 3D News, AMD, Dailytech, Intel, Microsoft, nVidia, The Inquirer & Xbitlabs

Autor:


Témata: Intel


Nejčtenější

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.