Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Multimediální klávesnice a počítač v jednom

aktualizováno 
Klávesnice od Asusu obsahuje Atom 1,6GHz a 1GB RAM >> DisplayPort zrychluje, 3D zobrazení bude konečně pastvou pro oči >> 55nm technologie na maximum s GeForce GTX285

Asus Eee keyboard (prototyp)

Multimediální klávesnice a počítač v jednom
Asus ukázal na veletrhu CES 2009 novou klávesnici, která předčí zřejmě vše, co bylo doposud vůbec ke koupi. Svou originalitou ji nemůže předstihnout ani známá Optimus OLED keyboard, která se objevila již před rokem. Klávesnice nebude herní, ale přesto se na ni dát hrát bude. Podstata totiž tkví v tom, že k hraní a dokonce i práci nebude klávesnice vůbec potřebovat počítač. To co na první pohled nemusí být zřejmé, snadno odhalíme po pohledu do specifikací. Asus totiž ukryl do klávesnice celý počítač.

Asus Eee keyboard (prototyp)

Nová klávesnice se má stát součástí řady produktů známých jako Eee, kde dnes nalezneme malé notebooky a počítače přinášející ergonomii v malých rozměrech a dostatečný výkon pro multimediální zábavu či internet. I zde bude základem platforma Intel Atom, tentokrát se již ale začíná hovořit o její vyšší integraci. Tím se podstatně snižují rozměry a mohou tak vznikat počítače o velikosti dopisní obálky (například Sony VAIO P) nebo právě takovéto klávesnice. Intel navíc oznámil, že se chystá posunout výrobu Intel Atom na 40nm výrobní technologii, čímž by se takováto zařízení ještě více zmenšila.

Klávesnice Asus Eee se tedy svými prostředky nijak neodlišuje od běžného HTPC. Procesor je dán jasně platformou a nalezneme zde 1,6GHz Atom. Asus nepoužívá Windows Vista, rozhodl se použít Windows XP SP3. Díky tomu nebylo potřeba získat z platformy Atom maximální možný výkon, čímž se snížily nároky na napájení. Při vybavení 1GB RAM vydrží zatím prototyp vybavený velmi malou baterií okolo 1,5 hodin provozu. Délka provozu se tedy zatím nedá považovat za optimální.

Asus Eee keyboard (prototyp)

Velkým lákadlem prototypu Asusu je integrovaný dotykový displej, který se nachází na místě numerické klávesnice. Displej má úhlopříčku 5“a jeho nativní rozlišení není známo. Mnohem důležitější je ale skutečnost, že displej může bez sebemenších problémů pracovat jako hlavní displej tohoto integrovaného počítače. Příjemné bude především ovládání multimédií, ale v případě nouze se na tomto displeji bude dát i hrát nebo prohlížet internet. Asus bude kromě operačního systému dodávat k Eee klávesnici také vlastní multimediální software, který by měl ovládání multimedií ještě usnadnit.

Asus Eee keyboard (prototyp)

Možnosti připojení klávesnice jsou dobré, ale nemusí potěšit každého. Nejedná se o notebook a tak zde nenalezneme žádné bezdrátové technologie a schází jak WiFi tak i Bluetooth. Naproti tomu klávesnice má integrovánu podporu gigabitového ethernetu, dva USB konektory, D-Sub konektor a HDMI. Určitým zklamáním může být ale absence možnosti připojit klávesnici ke klasickému stolnímu PC. Klávesnice Eee bude totiž spíše naprosto autonomním počítačem, ke kterému se budou připojovat další periferie. Nevýhoda této koncepce je zřejmá – nebude prakticky žádná možnost rozšíření vyjma operační paměti.

Klávesnice je zatím ve stádiu prototypu a tak Asus ještě některé důležité informace tají. Velkým otazníkem je především použité ukládací zařízení. Asus nepotvrdil, že by použil klasický pevný disk a tak lze o způsobu ukládání dat jen spekulovat. Stejné dohady panují také okolo ceny, kde sice zástupci Asusteku tvrdí, že klávesnice nebude drahá, předběžný odhad však neprozradí.


DisplayPort zrychluje, 3D zobrazení bude konečně pastvou pro oči
Výrobci komponent, které se týkají zpracování grafiky na počítačích, se nám snaží opět předsunout vizi slibného zobrazování na 3D displejích. Tentokrát s tímto nápadem nepřichází žádný konkrétní komerční výrobce, ale sdružení VESA, které je zodpovědné za dosavadní vývoj počítačových rozhraní – konkrétně připojení známého jako DisplayPort.

Na veletrhu CES 2009 se tak zástupci společnosti zmínili o chystané nové verzi rozhraní DisplayPort verze 1.2. Ta by měla posunout opět o něco dále možnosti již tak na dnešní poměry vyspělého přenosu grafiky přes DisplayPort, ale především naznačí, kudy se bude zobrazování počítačové grafiky ubírat v příštích letech.

Lenovo ThinkPad W700 a DisplayPort

Současné cíle při vývoji nových displejů a zobrazovačů jsou jasné. Hlavním měřítkem je velikost aktivní plochy, jemnost rozlišení nebo kupříkladu schopnost zobrazit data vyslaná počítačem v co možná nejkratší časové prodlevě. U dražších displejů se dnes dostávají tyto tři faktory téměř ke své dokonalost, přesto však narážejí na problém v podobě nízké propustnosti komunikačního kanálu mezi počítačem a displejem. Problém je evidentní především ve skupině opravdu velkých displejů, které jsou ale určeny pro domácnosti a je u nich potřeba stále dodržet velmi detailní rozlišení. Pokud nemá totiž dojít ke ztrátě kvality, není jiné volby, než snížit frekvenci zobrazení jednotlivých snímků.

Nová verze DisplayPortu se tak snaží odpovědět právě na tento problém. Jelikož se jedná o plně digitální rozhraní, je zde důležitá rychlost přenosu dat určených pro monitor, která může dosáhnout maximálně k 21,6Gb/s. Původní verze přitom měla pouze polovinu, což se ukazuje jako nedostatečné pro kvalitní 3D zobrazení. Síla nové verze spočívá výhradně ve zvýšení počtu vodičů signálu a také navýšení přenosové frekvence. Změna je tak razantní, že nebude dodržena zpětná kompatibilita a pochopitelně je i změněn používaný konektor (přesná podoba zatím není k dispozici).

Perex Radeon Displayport

Praktické využití rozhraní DisplayPort ve verzi 1.2 je pak prosté. Zobrazení bude totiž možné provádět na jediném monitoru až do rozlišení 7680x4320 pixelů (24bit barvy). Maximální rychlost zobrazení je přitom 240 snímků za vteřinu. Výrobci tím mají zajištěno velmi detailní rozlišení pro monitory s úhlopříčkou i okolo 40“. Pravé herní využití je však ve stereoskopickém zobrazení, kde bude prostřednictvím jednoho rozhraní potřeba zobrazovat na dvou displejích současně. Tím dojde prakticky k rozdělení komunikačního kanálu na dva samostatné celky. Výsledné možné rozšíření tak klesne k 3840x2160 pixelům a stále velmi slušnému obrazu se 120 snímky za vteřinu.

displejendversion

Kromě lepšího zobrazení je v nových specifikacích obsažena také podpora pro kódování Blu-ray disků, zvukový výstup nebo komunikace v opačném směru v případě nahrávání. DisplayPort v1.2 nemá rozhodně nahrazovat v současnosti více používané rozhraní HDMI, ale konkurovat bude staršímu DVI. To je nyní velmi rozšířené a rozhodně se nedá očekávat, že by z displejů zmizelo v průběhu letošního roku. První grafické karty s DisplayPort v1.2 by se ale mohly na trhu objevit již v prvním čtvrtletí tohoto roku. VESA navíc upozornila, že můžeme brzy očekávat i vylepšení vlastností HDMI.


55nm technologie na maximum s GeForce GTX285
Grafická karta GeForce GTX 285 je na našem trhu poměrně krátce. Uživatelé, kteří si ji kupují, to dělají především s vidinou vysokého výkonu a pokročilé 55nm technologie. Karta se přitom prodává o několik tisíc dráže, než předchozí model, který je na tom s výkonem přibližně stejně. Na řadu tak přicházejí výrobci grafických karet, kteří své karty taktují na frekvence vyšší, než jsou referenční a mohou z 55nm technologie opravdu vytěžit.

Jedním z těchto výrobců je i MSI, která se chystá nejen na náš trh uvést novou grafiku s označením N285GTX-T2D1G-OC, kde se jedná právě o upravenou GeForce GTX 285. Jak se ukazuje velké rezervy při stanovování oficiálních pracovních kmitočtů této karty, udělala nVidia právě u jádra. To zde poběží na 680MHz, přičemž u původní karty to bylo jen 649MHz. Frekvence stream procesorů zůstane přitom stejná a je stanovena na referenčních 1476MHz. GeForce GTX 285 má celkem 240 shaderů.

GeForce GTX285 od MSI

Opačná situace je však v oblasti pamětí. Zde nVidia pokulhává za konkurenční AMD, protože její jádra doposud neumožňují podporu lepších modulů, než GDDR3. Výrobci, kteří karty kompletují podle svého výběru, tak mají obvykle dosti omezený výběr. MSI se tak spoléhá na 1GB paměti GDDR3 s efektivní frekvencí 2,5GHz. Výhodou GeForce GTX 285 je široká paměťová sběrnice, která má navzdory malému jádru velikost 512bitů. Naprostou samozřejmostí je pak v této kategorii herních grafických karet podpora technologie PhysX a SLI.

Zástupci MSI již stihli ohlásit zahájení prodeje, které by mělo začít oficiálně 16. ledna. Grafika nebude patřit k nejlevnějším. Její počáteční cena je stanovena na hranici 10500Kč. Nepřetaktovanou verzi lze přitom dnes koupit okolo 9000Kč.



Zdroje: AMD, Asus, CDR-info.com, Fudzilla, HardSpell, HKEPC, MSI, The Inquirer & Xbitlabs
Autor:




Nejčtenější

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.