Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Počítač na platformě nVidia Ion

aktualizováno 
Platforma nVidia Ion krok za krokem >> Jádro GT300 možná v červnu – konec nadějí na opravdovou změnu? >> SpacePilot Pro – robustní myšítko se skvělým LCD

Nettop s nVidia Ion

Počítač na platformě nVidia Ion
nVidia konečně představila hotový počítač, který je ztělesněním všech možností její nové platformy Ion. Ta úspěšně využívá, jak již je delší dobu známo, nejúspornější současnou řadu procesorů Intelu – procesory Intel Atom. Malé počítače, které řadíme do kategorie nettopů a netbooků, tak dostanou mnohem lepší výkon, než měly doposud. Současně klesne také spotřeba.

Dvoujádrový procesor Intel Atom

Základem nových počítačů bude čipset nVidia MCP79 s poměrně kvalitním integrovaným grafickým jádrem. Vzhledem k jednostrannému určení jsou vcelku logicky podporovány výhradně procesory Atom. V prvním referenčním modelu se objevil konkrétně dvoujádrový Atom N330 taktovaný na 1,6GHz. Jedná se o klasického zástupce z této třídy procesorů, který je vyráběn 45nm technologií a jeho spotřeba se pohybuje do 8 Wattů. Vyrovnávací paměť má přitom typický 1MB.

nVidia Ion - základní deska pico-ITX

Informace o používaném čipsetu pronikají do internetu spíše neoficiálně, jelikož nVidia o něm na svých stránkách zatím neinformuje. Přesto jsou dobře ověřeny a tak lze jeho skutečné možnosti v rychlosti shrnout. Současně přinesl čísnký deník HKEPC první fotografie pořízené při rozebrání jednoho z počítačů obsahující Ion. Kromě spotřeby která má být výrazně nižší než u konkurenčních čipsetů přímo od Intelu, přinese především dobrou akceleraci pro multimédia. Výkon by měl stoupnout několikanásobně.

Základ počítače na platformě nVidia Ion

Čipset MCP79 je narozdíl od moderních procesorů stále vyráběn na 65nm architektuře. Přesto není rozhodně špatný. Integrováno je totiž grafické jádro, které je přímo převzato z dedikované karty GeForce 9400 GT. Tomu odpovídá pracovní frekvence jádra (580MHz) a především integrované shader procesory (1400MHz). Těch zde nalezneme 16, což je na tuto kategorii počítačů opravdu úspěch.

Základ počítače na platformě nVidia Ion

Grafické jádro podporuje DirectX 10, Shader Model 4.0 a vypadá to, že některé hry si na malých počítačích s nVidia Ion skutečně zahrajeme. Kromě toho se počítá do budoucna s tím, že i v netboocích a nettopech by se mohly objevit dedikované grafické karty nVidie. Integrované grafice tak zůstala podpora části technologie Hybrid SLI a to Hybrid Power. Při vybavení jediným grafickým jádrem zůstane bez využití, cesta k šetření energie je však i v případě dalšího rozšiřování platformy otevřená. SLI by se mělo poprvé objevit na čipsetu MCP79SLI a to někdy v závěru letošního roku.

Ion poskytuje rychlé hardwarové urychlování pro video a tak by se nemělo opakovat fiasko s trhavým obrazem u HD filmů. Zlepšuje se i komfort, který nyní spočívá ve snadné připojitelnosti k externím zařízením. Především nettopy jsou chápány obvykle jako malé multimediální počítače a tak na nich bezpečně nalezneme DVI, DisplayPort a HDMI s podporou vyvedení zvuku. Samozřejmostí je podpora několika USB portů a externího SATA.

Nettop s nVidia Ion

Společně s čipsetem MCP79 se objeví také doposud v této kategorii postrádaná podpora moderních pamětí DDR3. Podporovány budou moduly do 1333MHz, ale integrovaný řadič pamětí má pouze jediný kanál. Aby bylo možné používat čipset i v úplně nejlevnějších počítačích, je zde zachována podpora stále velmi rozšířeným pamětem DDR2.

Počítač postavený na nVidia Ion

Ostatní hardwarové vybavení zůstává při starém. Zatímco základní desky určené do malých notebooků nemají pevný formát, do nettopů bude nVidia dodávat výhradně pico-ITX. Používány budou 2,5“ pevné disky a očekávat nelze žádnou optickou mechaniku. Přístup do počítačových sítí pak bude zajišťovat gigabitový ethernet.

Navzdory všem výhodám, které nVidia Ion přinese, spotřeba klesá. Čipset je u současných nettopů a netbooků největším žroutem energie a tak bude 14wattová spotřeba Ionu oproti 25Wattové spotřebě nejúspornějších čipsetů Intelu, rozhodně přínosem. Kromě použití v domácnostech má nVidia šanci prosadit se i na poli profesionálního využití. Zde se totiž až doposud používala řešení postavená na starých Celeronech a konkurenčním AMD Geode.


GeForce GT300 už v červnu? Nikoliv!
Šance, že se dočkáme nové zcela originální herní grafiky od nVidie, se neustále přibližuje. Server The Inquirer oznámil, že nVidia by našlapanou herní grafiku mohla vypustit už letos v červnu. Bude se jednat o kartu založenou na grafickém jádře GT300 a čeká se od ní mnohé. Pokud se tento termín potvrdí, je jasné, že AMD nestihne vydat dostatečně silnou konkurenční kartu.

Až doposud se předpokládalo, že karta která ponese nejspíše název GeForce GTX 380 bude první pořádnou grafickou kartou postavenou na jádře GT 300 s 40nm výrobní technologií. Velké naděje se do ní vkládaly především v kombinaci s připravovanými DirectX 11. Poprvé se měla na herní kartě objevit u nVidie i podpora výkonných pamětí GDDR5. Čerstvě uveřejněné datum vypuštění by ale mohlo všechny tyto nadějné vyhlídky zhatit.

Podle dostupných informací nemá v současnosti nVidia ani jednu z těchto technologií dokončenu na takové stádium, aby si ji mohla dovolit použít na herní grafickou kartu. Ostatní odborníci se ale přiklánějí k názoru, že se o přímé vypuštění jednat nebude a nVidia spíše kartu představí veřejnosti. Samotný prodej by měl být zahájen až na podzim, poté co se objeví Windows 7 a DX 11.

Rozbor GeForce GTX 295

Existuje i poměrně pestrá paleta specifikací, které ale vycházejí z pravděpodobně správného základu. Jádro by tak kromě nové výrobní technologie mělo dostat kolem 480 shader procesorů a očekává se i robustní paměťová sběrnice. Ta bude mít pravděpodobně 448bitů (spekulace hovoří i o zachování 512bitů) a v kombinaci s výkonnými paměťovými čipy standardu GDDR5 jistě citelně přidá kartě na výkonu.

Přechod na 40nm technologii výroby bude znamenat také malou revoluci v pracovních taktech grafického jádra. Namísto dnes obvyklých kmitočtů pohybujících se pod 850Mhz hovoří nejsmělejší odhady o stabilních frekvencích nad 1GHz. Více než na dvojnásobku by pak mohly běžet i shadery.

Z oficiálních zdrojů lze pouze zjistit, že bez ohledu na přesné specifikace má být karta postavená na jádru GT300 skutečným high-endem. nVidia si je jistá, že tvrdě porazí v současnosti nejrychlejší konkurenční kartu HD4890 a že se mezi tím určitě neobjeví její dvoujádrová varianta. Samotní výrobci grafických karet totiž na konci minulého týdne přiznali, že dvoujádrový Radeon HD4890 by měl neúnosnou energetickou náročnost.

*** pozn. autora: Server The Inquirer později informaci o brzkém vypuštění grafiky postavené na GeForce GT300 stáhl. Nová grafická karta tak přijde podle očekávání až v říjnu.


SpacePilot Pro – robustní myšítko se skvělým LCD
Nevšedních myší máme na trhu dnes již celou řadu. Jen málo co ale vzbudí na první pohled takový rozruch, jako řada ovladačů od společnosti 3DConnexion. Nyní je připravena jejich další novinka, která má svým designem s klasickou myší společného pramálo. Těšit se můžeme na nový multimediální ovládací klobouček zasazený do robustního panelu s velkým počtem tlačítek a displejem.

Hned na začátek se určitě sluší říci, že to co nám 3DConnexion nabídne pod názvem SpacePilot Pro, rozhodně nebude určeno pro každého. Jak správně poznamenal server TG Daily, tento kousek hardwaru se může cenově srovnávat s vyspělým LCD monitorem. Marketing 3DConnexion je totiž neúprosný a SpacePilot Pro se má prodávat za cenu přes 500USD, což může v konečném důsledku znamenat až 13000Kč. To už je na myš opravdu hodně.

SpacePilot Pro

Hned na první pohled je SpacePilot Pro nesporně multimediálním ovladačem, spíše než akceschopnou náhražkou myši, kterou by bylo možné příjemně používat ve hrách. Opak je však pravdou a pokud pomineme skutečnost, že k ovládání počítače přes SpacePilot Pro je potřeba získat ty správné návyky, nemusí být akceschopnost ve hrách nikterak špatná. U toho typu ovládání není používána žádná optická technika a výrobce tak není limitován její přesností.

Nelze však automaticky tvrdit, že mechanické ovládání snímané senzory uvnitř kloboučku by bylo lepší. Předchozí verze těchto ovladačů trpěly opravdu sníženou přesností, což bylo nepříjemné. Vývojáři z 3DConnexion však na SpacePilotu zapracovali a výsledkem je přesnost v řádech několika mikrometrů. Rychlost odezvy se bohužel nikde nedočteme.

SpacePilot Pro - ovládací prvky

SpacePilot Pro má celou řadu tlačítek, jejichž výčet včetně jejich funkcí by znamenal opravdu dlouhý seznam. Důležité je především to, že většina z nich je programovatelná. Jejich rozmístění ale nesvědčí o snadné dostupnosti a skoro to vypadá, že SpacePilot Pro nebude možné občas ovládat pouze jednou rukou. K usnadnění zmatku v používání jednotlivých tlačítek má pomoci interní nastavení, které je možné ovládat přímo prostřednictvím myši a displeje. Ten se oproti předchozí verzi opravdu povedl a odpovídá kvalitám běžného PDA.

Význam robustní konstrukce spočívá především v integrování základu počítače do těla ovladče. Podle 3DConnexion používá tentovladač některý z OpenSource operačních systémů. Po bližším prozkoumání by se však mohlo zdát, že myš pracuje s některou verzí Windows Mobile. Rozhodně zde ale nenalezneme procesor kompatibilní s instrukční sadou x86 a na nějaké experimenty s klasickými Windows lze zapomenout.

SpacePilot Pro

Možnosti interního počítače nekončí sice u nastavení profilů SpacePilotu, ale přesto jsou velmi omezené. Jako programy mají být podporovány pouze speciální plug-iny a ne standardní programy běžnýh platforem. Kromě nastavení si tak budeme moci nechat z počítače přenášet do myši emaily. Dostupnost multimediálních plug-inů je bohužel špatná a kupříkladu vzdálené zobrazení hudebních přehrávačů se konat nejspíše nebude.

Asus Eee keyboard (prototyp)

Je jasné, že myš nikdy nemůže nahradit kompletní počítač, ale za 500USD by se toho dalo čekat poněkud více. Že lze smysluplně integrovat malý počítač do externích periferií ukázal před časem Asus se svojí Eee klávesnicí. Zde se objevila plnohodnotná platforma Intel Atom a bylo možné spouštět klasické programy napsané pro PC.

Zdroje: 3DConnexion, Dailytech, Hardspell, HKEPC, nVidia, TG Daily, The Inquirer, Xbitlabs & ZD Net

Autor:


Témata: vyhlídka, Intel, Notebook


Nejčtenější

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.