Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Procesor bude mít osm jader

aktualizováno 
Intel se chystá zveřejnit detaily o připravovaném osmijádru. Je vůbec možné takový procesor využít? >> nVidia vs. AMD – válka o cenu a výkon >> 32GB Ram je v přípravě

Návrh osmijádrového procesoru

Procesor bude mít osm jader
O procesorech s počtem jader vyšším než čtyři se již mluví poměrně dlouho. Intel tuto myšlenku poprvé prezentoval více než před dvěma lety, přesto však ani dnes na trhu žádný šestijádrový procesor určený do osobního počítače nenalezneme. Ukázalo se totiž, že vícejádrové architektury nedokáží programátoři v domácích počítačích plně využít. Robustní výkonné procesory tak zůstávají doménou především serverů.
 
V závěru minulého týdne vypustili zástupci Intelu strohé informace o připravovaném osmijádru. Zpočátku nebylo jasné, zda se má jednat o koncepci výkonného high-end procesoru do herních počítačů nebo o další procesor do serveru. Ukázalo se, že se jedná o další pokračování řady Intel Xeon. Tentokrát však půjde o převratný procesor, který při podrobnějším prozkoumání má leckteré detaily společné s architekturou Core i7.

Návrh osmijádrového procesoru


 
Oficiální specifikace Intel zatím nezveřejnil a chystá se tak učinit přibližně za týden. Přesto z jeho laboratoří uniklo velké množství informací, z kterých si lze udělat o chystaném procesoru vcelku podrobný obrázek. Vývoj procesoru také poukazuje na skutečnost, že se Intelu zřejmě nepodaří v průběhu tohoto roku přinést ani na ty nejdražší procesory 32nm architekturu. V plánu je totiž 45nm výroba.
 
Nový Xeon neznámého značení bude serverovou obdobou herního procesoru Core i7. Obsahovat má tak jádra, která známe pod kódovým značením Nehalem. Tuto informaci navíc potvrzuje i fakt, že Intel oznámil téměř přesně dvojnásobný počet tranzistorů, ze kterých bude procesor sestaven, oproti čtyřjádrovým Core i7. Taktovací frekvence jsou přesto zatím tabu a jejich první návrhy by měly zaznít 12. února na konferenci ICSSA, která se koná v San Franciscu.

Herní platforma Intelu


 
Podle typu použitých procesorových jader lze také odhadnout velikost vyrovnávací paměti. Ta se u jader typu Nehalem dělí do třech úrovní, přičemž úroveň L2 má velikost 256kB na jádro. Důležitá bude také společná třetí úroveň, kde se všeobecné odhady rozcházejí. Jako nejpravděpodobnější se jeví 16MB varianta, server Xbitlabs.com hovoří kupříkladu až o 24MB společné vyrovnávací paměti.
 
K poslední éře procesorů Intelu neodmyslitelně patří dnes integrovaný řadič pamětí. Zatímco v herních počítačích se dnes můžeme setkat s tříkanálovou variantou v podobě procesorů Core i7, chystaná je také dvoukanálová varianta jako Core i5, serverové procesory budou mít v tomto ohledu stále náskok. Intel zde počítá s využíváním rychlého čtyřkanálového řadiče DDR3.


DDR3 a podpora ze strany AMD 


Kromě součástí, které můžeme nalézt v běžných procesorech, nalezneme u architektur vyvinutých pro servery i některé speciality. Procesory Xeon tak například mají podporu velmi rychlé komunikační sběrnice QPI, která umožňuje práci několika procesorů v jednom počítači současně. Zmíněný osmijádrový Xeon by měl být schopen komunikovat bezprostředně s dalšími čtyřmi procesory. Z tohoto důvodu bude mít ale odlišné pinové vývody a hovoří se o nutnosti nástupu socketu LGA 1567.
 
První osmijádrové Xeony by se podle nejsmělejších odhadů mohly objevit na samém závěru letošního roku. Intel ale potvrdil, že ačkoliv se jedná jen o teoretický termín, obdobné procesory určené do stolních PC budou následovat až dlouho poté. Své vlastní plány na osmijádrový procesor měla také AMD. Z té v polovině loňského roku unikla informace o vývoji nativního osmijádrového procesoru. Vývoj však nešel ideálně a výsledkem bylo "jen" čtyřjádro.


nVidia vs. AMD – válka o cenu a výkon
Zatímco AMD čelí velké krizi, konkurenční společnost nVidia jí připravuje další tvrdou ránu. Chystá totiž vypuštění nové generace grafických karet určených k masovému prodeji. Tato část počítačového trhu se obvykle označuje také jako mainstream. Názor vývojářů na to, jak by měly vypadat nejprodávanější grafické karty, se však mezi dvěma největšími společnostmi citelně liší. Neúspěch v oblasti relativně levných a výkonných grafických karet by přitom mohl být pro AMD téměř smrtelnou ranou.

V nejbližších plánech obou hlavních společností je uvedení levné herní grafiky. Tentokrát si nikdo neklade za cíl výkonově překonat nejvyšší modely grafických karet, ale na místo toho připravit kartu tak, aby byla vhodnou alternativou pro co možná největší množství zákazníků. Na pulty obchodů tak zamíří škála grafických karet postavená buďto na jádru nVidia GT216 nebo AMD RV740. Společným znakem zde bude především prvotní využití 40nm výrobní technologie.

Hlavní lákadlo nVidie ukrývající se pod označením GT216 nezapře svou příbuznost k dnes oblíbenému jádru GT200, které můžeme najít na kartách GeForce GTX 280. V žádném případě se ale nebude jednat o přímý die-shrink (optické zmenšení) tohoto jádra a pro zařazení do mnohem nižší cenové kategorie lze očekávat i škrty v hardwarovém vybavení. Nižší bude především počet shader procesorů, který se podle posledních specifikací ustálil na čísle 168. Naopak můžeme očekávat jejich vyšší pracovní frekvenci, jejíž navýšení bude patrné i v případě jádra.

GeForce 9600GT

Slabším článkem grafických karet na vyšších výrobních technologiích je obvykle šířka paměťové sběrnice. Ani GT216 nebude výjimkou a šířka paměťové sběrnice poklesne ke 192bitům. Nedořešená je zde především otázka podpory modernějších pamětí GDDR5. Ta je u nVidie očekávána, přímo u jádra GT216 zatím potvrzena nebyla. Od výrobců tak pronikají informace o dvou chystaných verzích buďto s 384MB nebo 768MB paměti. Ta bude pak nejspíše typu GDDR3 s referenčním taktem 1,2GHz (reálných). Výsledná cena nemá přesáhnou 3500Kč.

Ještě předtím, než se podaří nVidii vypustit vlastní 40nm kartu, chce ale přijít s čipem na stejné technologii AMD. Bude jím grafické jádro RV740 a AMD slibuje takový poměr ceny a výkonu, jaký jsme již několik let na trhu neviděli.

Radeon HD 4000 HT

Použitá 40nm technologie opět umožní zvýšit pracovní frekvenci jádra. To má poněkud odlišnou architekturu oproti nVidii a integrované shader procesory zde nemají oddělenou pracovní frekvenci. Z tohoto důvodu pracují vždy pomaleji než na konkurenčních kartách. Co nedokáže karta nabídnout na shaderech v rychlosti, to má alespoň spravit jejich počet. RV740 tedy ponese celkem 640 shader procesorů.

Výkon výsledné karty tentokrát nebude ohrožovat slabší paměťová sběrnice, která bude mít 256bitů. Podpora pamětí GDDR5 je i u levnějších grafických karet v řadách AMD samozřejmostí a ani tyto kusy nebudou výjimkou. Grafika se tak pravděpodobně objeví v osazení 512MB paměti GDDR5 taktované na reálnou frekvenci 900MHz (3,6GHz efektivně).


32GB paměťové moduly klepou na dveře
Při vylepšování počítače často saháme hned v prvním kroku po přidávání operační paměti. Je to dáno především tím, že její velikost hraje významnou roli na rychlosti počítače a v okamžiku, kdy jí není dostatek, začínají operační systémy využívat nepoměrně pomalejší pevné disky. Pro velké vylepšování starších počítačů právě touto cestou hovoří také nízká cena operačních pamětí. Brzy by se to ale mohlo změnit a v počítačích by se mohly začít objevovat paměťové moduly o velikosti, která vystačí po celou dobu životnosti počítače.

Kompletní a dlouhodobé řešení nám v brzké době předloží Samsung. V jeho laboratořích se totiž podařilo spustit výrobu 4GB paměťových čipů standardu DDR3. Kapacitu, která je dnes běžně dostupná na jednom paměťovém modulu, se tak náhle podařilo vtěsnat na necelé 2cm čtvereční.

Sloty pro DDR3

Paměťové čipy jsou vyráběny kompletně 50nm architekturou a oficiálně umožňují provoz na frekvencích do 1600MHz. Napájení se drží na obvyklých úrovních DDR3 a jako referenční je považováno napětí 1,35Voltu. Díky použití jediného čipu namísto obvyklých osmi klesne současně až o 40% spotřeba. Za energetické úspory se však bude připlácet.

Pokud nemáte počítač budoucnosti, zřejmě tyto paměti nevyužijete. Samsung totiž plánuje vyrábět 16GB a dokonce i 32GB paměťové moduly. Pro běžné byť lepší paměťové řadiče je přitom 16GB horním limitem jejich správné funkčnosti. Obvykle se navíc počítá s rozložením takto velké paměti na několik modulů. S 16GB paměti na jediném modulu by mohl nastat i velký problém s kompatibilitou.

Pro běžné hráče a uživatele tak budou zřejmě zajímavější nižší kapacity, které mají být v jednočipovém provedení k dostání i ve 2GB variantě. Kdy se ale první kusy objeví na pultech obchodů a za kolik to bude, zatím bohužel jasné není.


Zdroje: AMD, Dailytech, Digit-life, Fudzilla, HKEPC, Intel, nVidia, Samsung, The Iqnuirer, Xbitlabs & ZD Net

Autor:


Témata: Intel


Nejčtenější

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.