Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Radeon HD 4730 – na hrách se dá ušetřit

aktualizováno 
Nová grafika s cenou do 2000Kč bude stačit na hry >> Maximální výkon s duální GeForce GTX 285 >> Budeme se s novou verzí HDMI připojovat do internetu přes grafickou kartu?

PoweColor PCS HD 4730

Radeon HD 4730 – na hrách se dá ušetřit
Po úspěšné grafické kartě Radeon HD 4770, která dokázala mnoha hráčům přinést dostatek výkonu na hry jen za minimální finanční prostředky, se již na hardwarovém nebi rýsuje další podobná novinka. Do prodeje se totiž v brzké době dostane Radeon HD 4730, jehož cena má být ještě lepší. Jak na tom bude ale s výkonem? Leccos nasvědčují jeho specifikace.

PoweColor PCS HD 4730

Nová karta bude zpočátku čistě v režii společnosti PowerColor. Ta je totiž jediná, která k dnešnímu dni výrobu Radeonu HD 4730 oznámila. Podle jejích zástupců máme očekávat levnou kartu pro každého, která dokáže nabídnout pěkný zážitek z moderních počítačových her. V obchodech bychom ji měli poznat podle označení PCS HD 4730 a s Radeonem HD 4770 si v detailech příliš nezadá.

Nový Radeon HD 4730 navzdory všem předpokladům nevyužívá moderní 40nm výrobní technologii. Ačkoliv to AMD oficiálně nepotvrdila, na internetu se objevují informace o tom, že 40nm vývoj se nyní nedaří. Začíná se dokonce mluvit o tom, že se vývoj dostal do slepé uličky a prodražuje se. Pro Radeon HD 4730 tak bylo zvoleno dobře známé 55nm grafické jádro RV770. Velmi podobné jádro přitom můžeme najít i o jednu řadu karet výše a to u Radeonu HD 4850.

RV770

PCS HD 4730 bude běžnou sériově vyráběnou kartou pracující na standardních kmitočtech. Jádro bude tedy taktováno na slušných 700MHz. Použitá verze jádra obsahuje 640 shader procesorů, což je o 160 méně, než u dražších modelů. Jejich pracovní frekvence je stejně jako u ostatních karet AMD shodná s taktovacím kmitočtem jádra.

PoweColor PCS HD4730

Karta tak bude mít jen jednu podstatnou slabinu. Navzdory zachování 55nm technologie výroby jádra a de facto i jeho velikosti, došlo k zúžení paměťového kanálu. Právě zde se má odrazit cenový rozdíl od ostatních modelů a tak má paměťová sběrnice jen základních 128bitů. Tuto skutečnost tak alespoň z části kompenzují použité paměti GDDR5, které pracují s efektivní frekvencí 3600MHz (reálná 900MHz). Karta má 512MB paměti.

PoweColor PCS HD4730

Objektivní recenzi zatím žádný z renomovaných zahraničních portálů nepřinesl a tak se lze o výsledném výkonu jen dohadovat. V porovnání s Radeonem HD 4770 by se přitom nemuselo jednat o ztrátu výkonu větší než 10%. PowerColor chce tuto kartu nabízet za cenu kolem 80USD, což by v konečném důsledku mohlo znamenat cenu pod 2000Kč. Pro toho kdo potřebuje ušetřit, to bude jistě zajímavá volba.


Maximální výkon s duální GeForce GTX 285
Grafické monstrum, které by se dalo označit téměř až za šílené, připravuje ve svých laboratořích nyní Asus. Jeho vývojáři totiž směřují k dokončení duální grafiky založené na bázi GeForce GTX 285. Vše navíc bude podtrhovat ohromná 4GB paměť. Pro koho přesně bude karta určena zatím známo není, její cena však bude ohromná.

Duální GeForce GTX 285 bude využívat zajímavou konstrukci složenou ze dvou tištěných spojů, které však komunikují se základní deskou přes jediný slot PCI Express. Na každém plošném spoji bude osazeno jedno jádro GT200. Obě jádra budou pracovat na frekvenci 648MHz. Na kartě nalezneme celkem 480 shader procesorů, které běží na 1476MHz. Duální grafika nebude přitom ztrácet výkon ani na pamětech.

asus GTX 285 Dual

Robustní paměťová sběrnice má vždy po 512bitech. U nVidie máme zatím pouze podporu pamětí GDDR3, i tak se ale v podání Asusu jedná o mocnou zbraň. Na obou deskách je integrováno po 16ti paměťových čipech. Výsledná paměť je rozdělena a každé jádro má přístup k vlastním 2GB. Paměť přitom pracuje na efektivní frekvenci 2200MHz (reálně 1100MHz). Asus navíc přidává paměti s velmi nízkou odezvou (0,77ns).

asus GTX 285 Dual

U monstra obdobného výkonu lze samozřejmě čekat komplikace s napájením. Každé jádro má tudíž šestivětvový napájecí systém a bez osmipinových přídavných napájecích konektorů se budoucí majitelé neobejdou. Výslednou energetickou spotřebu a míru tepelného záření Asus možná raději neoznámil. Použitý systém chlazení z řady Voltera VRM však poukazuje na nezvyklé potřeby karty. Při montáži do počítačové skříně přesto dva sloty postačují.

asus GTX 285 Dual

Závěrem je vhodné poznamenat, že vše ještě podtrhuje tvrzení Asusu o způsobu nasazení v SLI. Duální kartu tak bude možné nasadit v klasickém zapojení dvou karet, podporováno je 3-way SLI a fungovat má dokonce Quad SLI. Především poslední grafické řešení se tak bude objevovat spíše než v počítačích hráčů jen na předváděcích akcích.


Síťové připojení možná i na grafické kartě
Multimediální rozhraní HDMI patří mezi ta nejmladší, která se v našich počítačích objevila. Dnes nalezneme HDMI ve své původní verzi na všech kvalitnějších televizorech a obvyklé je i na grafických kartách. Vyvedení obrazového signálu a zvuku na jediném konektoru značně usnadnilo situaci v zapojení. Sdružení, které stojí za vývojem HDMI, ohlásilo nyní novou verzi schopnou nabídnout mnohem větší univerzálnost. Na grafické kartě by se tak nově mohla objevit dokonce podpora připojení do počítačové sítě.

Za vývojem HDMI stojí trvale uskupení společností označované jako HDMI Licensing Group a to už od roku 2004. Za uplynulých pět let se prodala miliarda zařízení, která HDMI obsahují. S uvedením HDMI ve verzi 1.4 by se však měl tento počet razantně zvýšit. Rozdíl mezi grafickým výstupem přes původní digitální konektor DVI a HDMI se nyní totiž prohloubí a opomenout nelze samozřejmě nové funkce.

HDMI 1.4

Současnost HDMI patří především standardu HDMI 1.2 a 1.3, který můžeme najít na grafických kartách. Grafický výstup je přitom možný obvykle jen do rozlišení odpovídajícímu standardu HDTV, tedy 1920x1080 pixelů. V současných možnostech je také kvalitní zvukový výstup. Přímo přes HDMI lze připojit až osmikanálovou zvukovou sestavu.

Verze 1.4 přinese podstatné zvýšení maximálního výstupního rozlišení. Jako úplné maximum, které je schopen v bezztrátové kvalitě ještě HDMI 1.4 poskytnout, je uváděno tzv. "QuadHD". Vzhledem k tomu, že obdobné rozlišení se doposud nevyskytovalo, tento název není vůbec zažitý a má odpovídat 4096x2160 bodům. Provozovat podobná rozlišení nebude ale ani nadále nic jednoduchého. Datové toky jsou natolik náročné, že nebude možné zobrazit více než 30 snímků za vteřinu (některé zdroje uvádějí pouze 24). I to se ale dá považovat za velmi slušný a nadčasový výsledek.

WD HD TV

Neroste ale jen rozlišení. Dojít má také na zkvalitnění barevného podání výsledného obrazu. HDMI bude nyní oficiálně podporovat barevné palety sYCC601, Adobe RGB a AdobeYCC601, které mají vylepšit snímky pořízené digitálními fotoaparáty. Formální změny se týkají i budoucích 3D displejů, které bude možné přes HDMI připojit také.

Zřejmě nejzajímavější výhodou nového HDMI je podpora připojení do počítačové sítě. Komunikace bude probíhat stejně jako se 100Mbitovým ethernetem a fungovat bude na zařízeních podporujících HEC. V rámci propojení jediným kabelem tak budeme moci využívat obraz s vysokým rozlišením, kvalitní zvuk a kupříkladu připojení do internetu.

Sapphire FireGL V7700 ála Radeon 3850

Snadná instalace připojení do sítě bude znamenat revoluci především na konzolích. Nic totiž nebrání tomu, aby konzole nabídly plnohodnotné prohlížení internetu. Ještě odvážněji hovoří softwarový vývojáři, kteří předpokládají, že bude možné ovládat přímo z konzole vzdálenou plochu počítače. Přední výrobci herních konzolí se však k takovéto myšlence doposud nevyjádřili. Dostupnost prvních grafických karet a displejů s HDMI 1.4 je totiž plánována až na rok 2010 a většího rozšíření se máme dočkat na začátku roku 2011.

V souvislosti s novou verzí HDMI nastane zřejmě také drobný zmatek mezi jednotlivými konektory a kabely. Přidání podpory připojení do sítě znamená další rozšíření datového toku. Navzdory tomu bude mít výsledný konektor 19 pinů. Maximální délka plnohodnotných HDMI kabelů se citelně sníží. Zástupci HDMI Group však nechtějí zatím prozradit nakolik. Nově bude dostupná i zmenšená varianta HDMI určená pro mobilní zařízení. Rozměry konektoru budou poloviční, přičemž se nebude jednat o rozhraní ve verzi 1.4, ale bude pokrývat současné možnosti HDMI. Kromě přenosných přehrávačů by se mělo objevit i na vybraných autorádiích.

Zdroje: AMD, Asus, Dailytech, Fudzilla, Hardware Cancuks, HDMI Group, HKEPC, PowerColor, TechPowerUp, The Inquirer & Xbitlabs

Autor:




Nejčtenější

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Shenmue 3
VIDEO: Trailer k Shenmue 3 nejspíše sám o sobě nikoho nenaláká

Mezi všemi těmi naleštěnými trailery působí ukázka z Shenmue 3 jako ošklivé kačátko. Hra však sází na úplně jiné trumfy než jen líbivou grafiku.  celý článek

Far Cry 5
VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

The Elder Scrolls V: Skyrim
Podpora virtuální reality pro Fallout, Doom i Skyrim bude do konce roku

Tři nejočekávanější hry pro virtuální realitu plánuje firma Bethesda vydat ještě dokonce roku. Majitelé přileb Oculus Rift však mají zřejmě smůlu.  celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.