Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Virtuální realita á la FujiFilm

aktualizováno 
3D bez brýlí a v plné kvalitě >> Radeon HD4350 – grafika pro šetřílky >> Paměti nabírají na rychlosti, řadiče nestačí

3D technologie FujiFilm - HW News

Virtuální realita á la FujiFilm
Neuplynul ani měsíc od doby, kdy se nVidia snažila na své přehlídce nVision přesvědčit návštěvníky, že virtuální realita v kombinaci s 3D brýlemi a monitory je stále to nejlepší, co může současná věda hráčům nabídnout. Dnes již ale můžeme téměř s jistotou říci, že se časy změní. V laboratořích společnosti FujiFilm totiž vznikla kombinace velmi kvalitních technologií, které umožňují kvalitní 3D projekci bez brýlí a jakýchkoliv filtrů.

nVidia nVision 2008

FujiFilm nepředstavil světu podobně jako obchodní partneři nVidie pouze nový 3D monitor, nýbrž celou řadu zařízení na zpracování 3D obrazu. V příštím roce by se tak měly komerčně začít využívat první 3D videokamery a fotoaparáty, speciální displeje a dokonce i tiskárny. Trojrozměrný svět sice nebude zpočátku patřit přímo hráčům, v plánu je ale podle zástupců FujiFilmu i tato varianta.

Pojmenování jednotlivých produktů zatím není vůbec jasné, přesto víme lecco o tom, jak fungují. Prvním záznamovým zařízením bude digitální fotoaparát se dvěma CCD senzory. Po vyfocení fotografie bude právě zde probíhat prvotní úprava do 3D obrazu. FujiFilm za tímto účelem vyvinul vlastní čip označovaný jako Real Photo Processor 3D. Tento čip se bude starat o rychlou synchronizaci obou senzorů, která spočívá v odhadu optimálního časování pro pořizování jednotlivých snímků. Synchronizace bude probíhat 1000x za sekundu, takže nic nebrání ani natáčení videoklipů.

CCD senzor

FujiFilm se netají tím, že by chtěl v příštím roce přinést i plnohodnotnou digitální kameru. S prvním 3D digitálním fotoaparátem FujiFilm však bude možné natáčet jen krátké klipy v 2D režimu. Stejně tak bude tento fotoaparát umět pořídit klasickou fotografii. Neustálé přecházení z 3D do 2D režimu však značně zkomplikovalo práci konstruktérům. Kromě systému optických čoček, který se snažili vývojáři zjednodušit, totiž vystává i otázka, jak ukázat snímaný obraz na displeji. Tento problém nechal FujiFilm zatím otevřený, přičemž u prvního modelu bude použit jeden 2,8“ displej, který poběží vždy v 2D režimu.

3D technologie FujiFilm

Naopak naplno si 3D fotografií a později snad i videí a her užijeme na displejích. První funkční prototyp bude mít úhlopříčku 8,4“ a velmi pomalou odezvu. Přesto naznačuje, že optických klamů lze v této branži využívat stále efektivněji a efektivněji. FujiFilm jednoznačně odmítl, že by bylo k pozorování jeho 3D displeje potřeba jakýchkoliv brýlí. Naproti tomu chce nabídnout plnou barevnou paletu a vypořádat se s rušivými vadami obrazu (především „duši“), které vznikají při klasickém 3D s brýlemi v dvouvrstvém režimu. Obraz má být navíc daleko ostřejší než doposud, což lze chápat jako jeden z podstatných předpokladů pro budoucí nasazení v počítačových hrách.

3D displej FujiFilm

Klíč k řešení většiny současných problémů 3D zobrazení má být ukryt v podsvětlení. Displej má totiž kromě klasické TFT části na které se zobrazuje obraz i další vrstvu. Ta je aktivní, podsvětluje displej. FujiFilm opět přidává vlastní čip, který automaticky řídí vlnovou délku podsvětlení tak, aby neutrpěla kvalita barev. Zároveň dochází k nenápadnému rozložení obrazu na několik složek, které na pohled vnímají obě oči pozorovatele odlišně. FujiFilm bohužel zatím neprozradil, jaké součástky používá v aktivní vrstvě displeje.

Posledním stupněm mezi 3D technologiemi FujiFilmu budou tiskárny. Na papíru není žádná změna podsvětlení myslitelná a tak je vše ponecháno na softwaru. Tím značně utrpí kvalita a vyjma lepší barevnosti se objeví všechny současné neduhy této technologie. FujiFilm vytvořil pouze jakýsi softwarový filtr, kterým může konvertovat jak 3D tak i 2D obrázky na trojrozměrný tisk. To ale není nic nového a obdobné, jen o málo hroší, aplikace se dají delší dobu stáhnout z internetu jako freeware.

3D technologie FujiFilm

Nejzajímavější z této kolekce tak nadále zůstává speciální 3D displej a bude zajímavé sledovat zda dopadne jako komerční úspěch či zůstane zapomenut. O cenách za tuto technologii FujiFilm zatím nemluví, ale samotný displej by nemusel být vůbec drahý. Je třeba mít na paměti, že od rámečku, který dokáže zobrazit statickou 3D fotografii, je k hernímu 3D displeji ještě pořádný kus cesty. Pokud FujiFilm skutečně mít úspěch bude, může to trvat ještě celá léta.


Radeon HD4350 – grafika pro šetřílky
Celé září se neslo jednoznačně duchu postupného ohlašování několika modelů grafických karet od AMD. Na internetu se objevily informace o pěti úplně nových Radeonech a aby toho nebylo málo, AMD na úplném závěru minulého týdne přidala i informaci o plánovaném vypuštění jedné z nejlevnějších grafických karet současnosti. Ta ponese označení Radeon HD4350 a na trhu by se mohla objevit už v průběhu příštího měsíce.

ATI Radeon HD4350 bude kartou plnou paradoxů. Navzdory zaměření na nízkou cenu a používání úspornějšího grafického jádra chce totiž AMD vyrábět i model s 1024MB paměti. Ani obrovská paměť však nemůže zastřít spíše podprůměrný výkon karty. Přesto se jedná o efektivní marketingový nástroj, protože začínající uživatelé často vybírají v obchodech grafické karty výhradně podle velikosti paměti. Z oficiálních zdrojů se sice typ ani pracovní frekvenci nedozvíme, přesto pronikla do internetu informace o tom, že se bude jednat o zastaralou paměť typu DDR2, která poběží efektivně na 1GHz. Kromě velikosti pamětí tak AMD oznámila předem alespoň typ grafického jádra, které chce na tuto kartu nasadit. Bude se jednat o jádro známé jako RV710.

S použitým grafickým jádrem se můžeme v budoucnu setkávat i u jiných Radeonů, kde může být zářným příkladem jen o málo lepší Radeon HD4550. Verze používaná na Radeonech HD4350 bude obsahovat 80 stream procesorů a pouze naprosto základní 64bitovou paměťovou sběrnici. Tyto dva faktory se tak významně budou podílet na výsledném grafickém výkonu. Podle AMD má mít karta v průměrné sestavě výkon 5400 bodů v 3DMark Vantage a to navzdory taktu jádra okolo 550MHz. Některé herní tituly si tak na ni přeci jen zahrajeme.

Radeon HD4350 - jediné foto na internetu

Laciné provedení bude u Radeonu HD4350 patrné na první pohled. Karta může být díky kombinaci pokročilé 55nm technologie a nízkým pracovním kmitočtům chlazena pouze pasivně. AMD s tím samozřejmě počítá a tak budou výrobci osazovat kartu pouze malinkým pasivním chladičem. Spotřeba karty bude dokonce nižší než 25Wattů. Žádné zázraky se nedají očekávat ani od headeru karty, který je pojat v dnes již zastaralé koncepci s jedním DVI a jedním VGA konektorem. I tento levný Radeon samozřejmě podporuje herní urychlování DirectX 10.1.

Narozdíl od většiny nově vypuštěných karet, které AMD směřuje přímo proti konkrétním grafikám nVidie, tento model přímou konkurenci nedostal. Je totiž reálné, že svým výkonem nepřekoná ani konkurenční GeForce 9400. AMD tak pouze posunuje část trhu s nejslabšími grafikami do série HD4000. Do levného počítače nebo v nouzi se bude tato karta určitě hodit, do opravdového herního stroje je ale příliš pomalá. Pokud se spokojíte s nízkými rozlišeními, bude pro vás připravena za méně než 900Kč (velkoobchodní cena má být dokonce jen 750Kč).


Paměti nabírají na rychlosti, řadiče nestačí
Frekvence operačních pamětí opět porostou. S příchodem nových procesorů AMD a Intelu se mají otevřít plně dveře pro využívání pamětí DDR3. U levnějších modulů toho typu se však stále setkáváme s horší odezvou. Výrobci se tak činí alespoň v oblasti frekvencí a tak to vypadá, že jsme jen krůček od pamětí taktovaných na 2,5GHz.

Jako první přišel s opravdu rychlou pamětí světově známý výrobce, společnost Elpida. Ta navzdory doposud špatné podpoře na základních desek představila prototypy paměťových modulů taktovaných na frekvenci 2,5GHz. Paměti ale nebyly úplně čistě podle specifikací DDR3 a potřebovaly zvýšené napětí. V konečném důsledku se jejich propustnost vyšplhala na 300MB/s, ale sériová výroba nikdy nezačala. Paměťové řadiče zkrátka nebyly na takový nápor ještě připraveny.

DDR3

Momentálně ale nalezneme na trhu společnosti, které si myslí, že ta správná chvíle na vypuštění rychlých pamětí již nastala. Z Intelu jen před týdnem unikla informace o tom, že nová platforma Core i7 bude podporovat DDR3, ale jen moduly do 1066MHz. Vývojáři ASUSteku a Corasairu však dokázali, že v kombinaci s čipsetem X58 bude možné provozovat neoficiálně paměťové moduly na frekvencích do 2GHz. Corsair by tak měl přinést na trh prémiový set modulů DDR3 taktovaný na 1866MHz. Pokud se tyto moduly osvědčí, připravena bude i plná 2GHz verze.

Core i7 x4

Vlastní cestou jde i u nás poněkud méně rozšířený výrobce – Buffalo. V jeho laboratořích se podařilo vytvořit druhé nejrychlejší paměťové moduly současnosti a společnost by ráda uvolnila rovnou 2,4GHz verzi. Úspora energie téměř zmizela, protože na této frekvenci budou paměti potřebovat napětí 2,1V. Buffalo zatím nezveřejnilo pevné datum, kdy by se měly tyto paměti objevit na trhu. Podle tiskového centra se tak stane výhledově do konce letošního roku.


Zdroje: AMD, Buffalo, Dailytech, Elpida, Fudzilla, FujiFilm, HardSpell, HKEPC, Xbitlabs, ZD Net

Autor:




Nejčtenější

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.