Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RETRO: Jedna z nejtemnějších her se zabývala nezvykle vážnými tématy

aktualizováno 
Je obtížné najít více znepokojující titul než I Have No Mouth, and I Must Scream. Alespoň se na tom řada hráčů shodne. Klasická hororová adventura z roku 1995 je adaptací stejnojmenné povídky od spisovatele Harlana Ellisona, který se podílel i na vzniku hry.

Obal hry I Have No Mouth, and I Must Scream | foto: The Dreamers Guild

Titul se po vydání dočkal pozitivních hodnocení a v současné době ho lze koupit například v digitálních distribuci Steam (momentálně ve vánoční slevě) či na GOG. V mnoha ohledech je nadčasový, poněkud zastarale však může působit jeho ovládání.

I Have No Mouth, and I Must Scream se hraje jako klikací adventura, pro jednotlivé objekty je však třeba volit z řady možností. Můžete je například vzít, použít, spolknout či na ně zatlačit. Hra nicméně svými tématy předběhla dobu. Nebála se totiž zabývat vážnými otázkami, a pozitivně tak přispěla do debaty, zda i počítačové hry mohou být umění. Základ děje je přitom klišé.

Amerika, Evropa a Čína jsou na nože, a vybudují tak podzemní komplexy superpočítačů. Ty jim mají napomoci k vítězství ve válce. Umělá inteligence si však jednoho dne uvědomí svou existenci a jednotlivé počítače se spojí do jednoho ultimátního stroje, který se sám nazve AM.

I Have No Mouth But I Must Scream

Superpočítač však kvůli svým omezením nesnáší lidstvo. Nikdy nepocítí doteky, pachy a nemůže se pohybovat. Jeho nenávist je těžké vyjádřit slovy, napovědět však mohou jeho činy. AM totiž odpálí atomové rakety jednotlivých velmocí a vyjma pěti lidí zahubí celou populaci Země. A zbylých pět osob pak chce mučit na věky věků. Jen pro zábavu.

Základním rozdílem mezi povídkou a hrou je odpověď na otázku, proč si počítač vybral právě těchto pět osob. Tištěný text se tím totiž nezabývá a původně to zaskočilo i autora povídky, který pak pro hru pomohl rozpracovat pozadí jednotlivých postav. Hráči tak zjistí, že každá z nich má nějakou zásadní slabost či charakterovou vadu.

I Have No Mouth, and I Must Scream

Herní děj se dělí na pět částí, které reprezentují příběhy jednotlivých postav. Černoška Ellen například bojuje s psychickými následky brutálního znásilnění.

Vývojář David Mullich vzpomíná, že inspirací pro některé dialogy této postavy byly zážitky z nemocnice, kde jeho dítě podstupovalo chemoterapii. Ve stejném pokoji bydlela ještě holčička s rakovinou a ta se každou noc probudila zcela zděšená. Nemocniční sestra ji proto pokaždé musela uklidňovat. Mullich tak říká, že se podobný pocit strachu snažil vnést i do Elleniných dialogů.

Jinou z postav je nacistický vědec Nimdok, který se podílel na holocaustu. Počítač ho proto vrátí zpět k jeho lékařským experimentům do koncentračního tábora. Doktor tím získá šanci odčinit některé své skutky. To je však možné jen částečně, protože jeho minulost je až příliš temná.

I Have No Mouth, and I Must Scream

Cílem AM je tedy pro každou z postav vytvořit živoucí noční můru. Chce zneužívat jejich strachu, a buduje tak jistou obdobu pekla. Hra se však od povídky liší v jedné zásadní věci. Počítačová verze totiž nabízí i méně temná zakončení, ke kterým lze dojít při specifických průchodech hrou.

Povídka oproti tomu končí tím, že se čtyři postavy navzájem pozabíjejí a pátou počítač promění na blátivou bytost, která nemůže mluvit. Text tak končí slovy: "I have no mouth, and I must scream." Závěrečnou úvahou postavy je tedy: "Nemám pusu a musím křičet."

Obtížné morální volby jsou v posledních letech oblíbeným slovním spojením. I Have No Mouth But I Must Scream je však nabídlo již v roce 1995.





Nejčtenější

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Far Cry 5
VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Další z rubriky

GTA 5
Prestižní škola využívá Grand Theft Auto 5 jako učební pomůcku

Kanadská prestižní střední škola Royal St. George’s College využívá Grand Theft Auto 5 jako učební prostředek, na kterém studentům ukazuje zakořeněné...  celý článek

No Man’s Sky - Atlas Rises
Patch do No Man‘s Sky přidává příběh a jednoduchý multiplayer

Rok po vydání obdržela vesmírná akce No Man’s Sky masivní patch, který zásadním způsobem vylepšuje hratelnost.  celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.