Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Icewind Dale II – zima a chlad přicházejí

  12:00aktualizováno  15. února 2003 2:56
V severní části Faerunu, hlavního kontinentu světa Forgotten Realms, se opět schyluje ke katastrofě. Stejně jako před několika desetiletími, kdy se hrdinové hry Icewind Dale popasovali s temnými nepřáteli, se bude muset hrstka dobrodruhů postavit nepřátelům, se kterými by si nejspíš neporadila ani dobře vycvičená armáda

Icewind Dale II V severní části Faerunu, hlavního kontinentu světa Forgotten Realms, se opět schyluje ke katastrofě. Stejně jako před několika desetiletími, kdy se hrdinové hry Icewind Dale popasovali s temnými nepřáteli, se bude muset hrstka dobrodruhů postavit nepřátelům, se kterými by si nejspíš neporadila ani dobře vycvičená armáda. Osady Desetiměstí zkrátka potřebují pomoc odvážných bojovníků a kouzelníků a je jen na vás, abyste zvládli nebezpečnou cestu plnou bojů, nástrah a překvapení.

Ano, hádáte správně, konečně jsme se dočkali plnohodnotného druhého dílu oblíbené severské ságy Icewind Dale, která si získala mnoho příznivců nejen v zahraničí, ale i u nás – koneckonců stejně, jako snad všechny ostatní RPG tituly z dílny softwarových mágů pracujících pro Black Isle Studios.

Vždyť ono to vypadá jako…
Už na první pohled, který se vám ve hře naskytne, poznáte, že Icewind Dale II je postaveno na starém dobrém Infinity enginu. A s označením „starém“ a „dobrém“ vlastně souvisejí i všechny jeho klady a zápory. Krajina je vykreslena velmi pečlivě, interiéry jsou plné detailů a na hrdinech můžete poznat jejich oblečení a výzbroj. Pohled je klasický izometrický, pochopitelně bez možnosti nějaké rotace či zoomování, na které jsou zvyklí příznivci 3D her.Icewind Dale II Autoři samozřejmě použili nejnovější verzi enginu a grafika tak svojí propracovaností mnohem více připomíná titul Baldur´s Gate II: Shadows of Amn nežli první díl severské ságy. I přes relativní stáří jádra hry se grafika ovšem nedá označit za zastaralou a použití IE je naopak asi hlavním lákadlem pro příznivce erpégéček od Black Isle Studios. Za největší nedostatek považuji přetrvávající problémy s pathfindingem, kdy se někteří členové družiny při přesunu v členitých lokacích (což je v podstatě většina jeskyňovitých prostor, které se ve hře vyskytují v opravdu hojném počtu) leckdy zaběhnou nevhodným směrem. Oproti starším titulům je asi největší vizuální změnou interface hry, kdy ikonky hrdinů nejsou umístěny na pravé liště, ale na dolním panelu. Stejný přesun prodělaly i ikony z levé lišty, což ve výsledku znamená, že hráč má k dispozici větší herní okno, jelikož z celé obrazovky zabírá z výhledu na krajinu místo pouze panel ve spodní části.

Mluvila vy česky?
V souvislosti s IWD2 se poměrně hodně mluví o hudebním doprovodu, a není divu – soundtrack je totiž skutečně kvalitní, ostatně jak už je tomu v hrách postavených na IE dobrým zvykem. Tradičně bývá na velmi vysoké úrovni i namluvení jednotlivých hrdinů a mnoha NPC, přičemž výjimkou není ani originál druhého dílu dobrodružství z Planin ledového větru. Podstatnou novinkou pro tuzemské hráče je však kompletní lokalizace do češtiny a s ní spojené velké očekávání, zda bude dabing Icewind Dale II v naší mateřštině přínosem či zklamáním. Po poctivém testování mohu říci, že ač česká verze nedosahuje kvality originálu, je velmi dobrá a ucho hráče rozhodně neurazí. Důležitý je samozřejmě i překlad textů samotných, který, vzhledem k rozsahu, je také na velmi slušné úrovni. Přesto je však patrné, že většina členů překladatelského týmu pravděpodobně není seznámena s pravidly D&D či hrami z nich čerpajícími (což ovšem jen těžko můžeme označit za jejich chybu, ale je to prostě škoda), jelikož některé překlady působí poměrně rušivě a vůbec nezapadají do atmosféry či do logiky herního světa – příkladem budiž naprosto nesmyslný překlad „Sorcerer (čaroděj) = Zaklínač“ či třeba fakticky správné, ale stylisticky opravdu nedomyšlené „vyřazení zařízení“. Je ovšem pravda, že se jedná spíše o detaily, které hráč v D&D nekovaný vůbec nepostřehne, a mé drobné rýpnutí tak rozhodně není míněno jako vážná kritika do řad překladatelů a editorů, kteří odvedli velmi solidní práci.

D&D s pořadovým číslem tři
Pokud jste alespoň trochu sledovali informace provázející vývoj tohoto titulu, pak vám jistě neuniklo, že se už několik měsíců hovoří o implementaci třetí, tedy poměrně nové edice pravidel populárního stolního RPG D&D. První náznaky D&D 3E se objevily již Icewind Dale II v Baldur´s Gate II: Shadows of Amn (konkrétně všechna tři nová povolání a možnost hrát za půlorka), kompletně pod hlavičkou nových pravidel bylo vytvořeno RPG Pool of Radiance II: Ruins of Myth Drannor a nejvíce se třetí edice osvědčila v nedávno vydaném titulu Neverwinter Nights. IWD2 jde v použití nových pravidel asi nejdál a nutno říci, že to vůbec není na škodu. Změny se projevují již při tvorbě družiny (kde je naštěstí pro začátečníky připravena obsáhlá nápověda nebo dokonce i předem vytvořené partičky). Už volba rasy vás příjemně překvapí – kromě těch již provařených zde totiž najdete půlorka, tieflinga a aasimara, stejně jako spoustu rasových podskupin, jako je třeba temný elf či hlubinný gnóm. Jednotlivé postavy se od sebe dost liší, mají různé speciální schopnosti, postihy a bonusy; hodně silné rasy pak mají postih při levelování, aby nebyla narušena rovnováha ve hře. K dispozici jsou samozřejmě i nové profese, konkrétně čaroděj (trochu nepochopitelně přeložený jako zaklínač) ovládající stejné čáry jako kouzelník, ovšem používající jiný systém sesíláni, barbar proslulý svou zuřivostí v řeži na blízko a mnich znalý bojových umění. Nejdůležitější změnou v pravidlech jsou „skill and feats“ – dovednosti typu plížení, léčení, koncentrace a podobně, mezi které si každý hrdina rozděluje bodíky (jejichž počet závisí na povolání a inteligenci), a odbornosti, které představují jakési specializace, trochu podobné oblíbeným „perkům“ ze série Fallout. Díky velkému množství dovedností a odborností je hra pestřejší, takže třeba ani tři trpasličí válečníci se shodnými základními Icewind Dale II vlastnostmi již nemusí být stejní. Rozvoj postav je přitom o to zajímavější, že multiclassing (neboli kombinace různých profesí) je o něco volnější než v předchozí edici, i když jistá pravidla dodržovat musíte (například zlého zloděje prostě s paladinem nezkombinujete). Potěšitelné je i to, že hrdinové mohou dosáhnout poměrně vysokých levelů a v závěru hry si osvojí i kouzla devátého stupně, tedy ta nejmocnější z nejmocnějších.

Mečem i slovem
Základní princip hry je pochopitelně téměř stejný jako v prvním díle. To znamená, že těžiště hry spočívá v bojích, které probíhají v reálném čase, ale lze je kdykoliv pauznout obligátním mezerníkem, nastavit hrdinům nové úkoly (kouzlení, útok na blízko či na dálku, pohyb, použití lektvaru či jiného předmětu, aktivování speciální dovednosti atp.) a pak se znovu vrhnout do víru bitvy. I v řežích si po chvilce hraní všimnete některých změn – například kouzelník při sesíláni kouzla již nemusí být zásahem vždy vyrušen (záleží to mimo jiné na dovednosti koncentrace), válečník někdy dokáže zabít nepřítele a hned pokračovat v útoku na další cíl (má-li odbornost rozseknutí) atd. V podstatě všechny tyto změny samozřejmě souvisí s přechodem na třetí edici D&D, i když je pravda, že některé prvky použité třeba v Neverwinter Nights chybí – konkrétně vyvolávání zvířecích Icewind Dale II pomocníků (nikoliv kouzlem, ale schopností) či sesílání protikouzel. I když bojovat budete velice zhusta, přijdou ke slovu i méně hektické fáze, ve kterých budete rozmlouvat s NPC postavami, obchodovat s nimi, ale také třeba řešit některé hádanky. I v takovýchto nebojových situacích se přitom může značně projevit rozdílnost jednotlivých hrdinů – například při rozhovorech totiž záleží nejen na charismatu a několika vyjednávacích dovednostech, ale i na profesi, takže se vám může stát, že třeba zásadový mnich odmítne odměnu za vykonaný úkol. Se svojí družinou budete prozkoumávat osady, divočinu, podzemní jeskyně a různé ruiny, podíváte se i do skřetí pevnosti, tajemného kláštera či do tropické džungle (ano, opravdu!). Zavítáte i na některá místa notoricky známá – jelikož vám nechci kazit radost z objevování, nebudu vám je prozrazovat ( i když minimálně ze screenshotů určitě poznáte městečko Kuldahar :o)). Stejně jako ve většině her postavených na Infinity enginu, i zde na vás čeká velmi slušné množství různých předmětů. Pro mě osobně je ovšem docela potěšitelné, že řekněme v první třetině až polovině hry není magických věciček přehnaně moc a vy tak oceníte i dýku +2 či kouzelný svitek. Později se samozřejmě váš arzenál notně vylepší, a to třeba i díky elementálnímu obchodníkovi s magickými tretkami, kterého do hry můžete přiinstalovat z bonusového CD. Je sice škoda, že chybí některé vychytávky, které se objevily v BG2 a Thone of Bhaal (například skládání artefaktů z několika částí, magické toulce na šipky a šípy…), ale na druhou stranu ve hře najdete alespoň oblíbený bezedný pytel a schránky na lektvary, Icewind Dale II svitky a šperky, jakož i vracející se šípy a vrhací zbraně; potěší i to, že si můžete nechat u gnómského vzduchoplavce a vynálezce Osvalda (pamatujete si ho z prvního dílu?) vyrobit několik speciálních předmětů z kůže yettiho, krunýře obřího brouka a podobných ingrediencí.

Závěrem…
Pokud vše shrnu, musím říci, že titul Icewind Dale II mne nezklamal. Implementace pravidle je zhruba na stejné úrovni, jako ve hře Neverwinter Nights, ovšem díky šestičlenné partě si mnohem lépe vychutnáte rozmanité dovednosti a odbornosti, jakož i specifika jednotlivých ras a profesí. Mnozí asi namítnou, že hra je úzce zaměřena na souboje, ale to byl první díl také – a právě proto se setkal s takovým úspěchem u hráčů, kterým nelineární a zamotaná RPG připadají příliš složitá. Je sice pravda, že ve hře je několik nepříjemných nedodělků, jako například nemožnost ukládat do magického vaku speciální předměty (pavučiny, provaz, wyverní žihadla atp.) nebo již zmiňovaný nedokonalý pathfinding, ale ani tyto záležitosti nemohou znehodnotit vysokou hratelnost a zdařilou zábavu, kterou IWD2 všem fanouškům fantasy žánru nabízí. A ani argument, že engine už je trochu zastaralý, u mne, nadšeného příznivce D&D, prostě neobstojí… Je to však jen můj názor a je jen na vás, abyste ten svůj vyjádřili v naší diskusi.

Icewind Dale II
Výrobce: Black Isle Studios
Vydavatel: Interplay
Distribuce v ČR: CD Projekt, kompletně v češtině
Stáhněte si: screenshoty, trailer
Oficiální homepage: homepage
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 700 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: I přes nevelkou originalitu velice chytlavé RPG s pravidly D&D 3E
Hodnocení 88%

Autor:




Nejčtenější

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode
Notně krvavý trailer představuje Zombie Mode pro Call of Duty: WW2

Kombinace druhé světové války a zombies snad ani nemůže dopadnout špatně, přesto je první trailer na oblíbený Zombie Mode pro letošní Call of Duty ještě lepší,...  celý článek

Obal prvního Dooma je nezapomenutelný
Tajemství odhaleno. Předlohou „Doomguye“ je samotný John Romero

Slavný vývojář John Romero se na svém blogu pochlubil tím, že právě on se stal předlohou slavného „Doomguye“, který zdobil obal prvního dílu kultovního Doomu.  celý článek

Antihrdinové
Hrdina, nebo padouch? Vybíráme nejlepší herní antihrdiny

Během herní historie jsme měli možnost zahrát si za spoustu hlavních postav, které z nekonečné řady klasických klaďasů nějakým způsobem vybočovaly. Podívejme...  celý článek

Albion
RETRO: V Albionu se herní doba nepočítala na hodiny, ale na měsíce

Připomeňte si s námi fantastickou hru na hrdiny, kterou u nás hrál snad každý, kdo měl v půli devadesátých let počítač.  celý článek

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Další z rubriky

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Kona
RECENZE: Na tajuplnou detektivku Kona jen tak nezapomenete

Soukromý detektiv Carl Faubert přijíždí do bezútěšného severního Quebecku, aby řešil případ, na který do smrti nezapomene. A vy, pokud máte rádi netradiční...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.