Icewind Dale - mrazivý vichr z hor

  12:00aktualizováno  9. července 2001 4:47
S RPG se poslední měsíce roztrhl pytel. Po Diablu 2 a Vampírovi přistupuje ke startovní čáře i Icewind Dále a jeho počáteční pozice není vůbec zlá - všechna akční RPG by se měla rozklepat trémou a připravit se na nelehký souboj.
Icewind Dale

Svět Forgotten Realms je pro příznivce fantasy RPG her asi už tak známým místem, že by v jakoukoliv denní či noční dobu na požádání hravě zvládli zakreslit do slepé mapy všechny důležité oblasti. Předchozí tituly Black Isle Studios - Baldur's Gate a BG: Tales of the Sword Coast - protáhly hráče po mapě Forgotten Realms s takovým úspěchem, že RPGčková jízda byla posléze všemi zúčastněnými (hráči i recenzenty) označena za špičku ve svém oboru. Aby byl výčet blackislovských zásluh úplný, je třeba zmínit ještě Planescape: Torment - hru taktéž založenou na pravidlech AD&D odehrávající se sice v jiném světě, ale patřící k výše jmenovaným titulům zcela neoddiskutovatelně.

Jméno hry je odvozené od území na severu kontinentu Faerun, které je od zbytku světa oddělené pohořím Spine of the World. V království věčného sněhu a ledu je civilizace skromná, přeskromná - kromě pár vesniček obývaných barbary či druidy narazíte v Icewind Dale převážně na chladumilnou faunu. Tedy aspoň na povrchu, ale protože značnou dobu strávíte procházením dungeonů a jeskyní, dojde i na další živočišné druhy. Potíž s tímhle regionem spočívá v nastalých změnách, kterých si místní obyvatelé nemohou nevšimnout - záhadně mizí lidé, objevují se nová monstra a ta stará se odvažují blíže k Icewind Daleosadám, a zima jakoby byla stále krutější. Tajemné zlo se usadilo někde poblíž a je třeba ho najít dřív, než si ono najde cestu ke svému konečnému vítězství.

První, co musíte po nainstalování hry absolvovat, je tvorba postav. Narozdíl od Baldur's Gate vás v IWD čeká vytvoření všech šesti postav, které si můžete buďto vybrat z předdefinovaných nebo si kompletně vytvořit vlastní. Jen výroba skupiny vám může zabrat desítky minut, pokud si s tím budete chtít opravdu vyhrát - vyberete portrét, rasu a povolání, základní atributy naházíte kostkou, určíte, kterými zbraněmi bude každá postava vládnout i jakým hlasem se bude projevovat atd. Rasy a povolání jsou klasické, navíc si lze vybrat i multifunkční zaměření, například Zloděj/Mág. Charakter každé postavy se může pohybovat od vysloveně negativního až po nesnesitelně kladný a tady vybírejte pečlivě - podle toho, jaká postava bude později s NPC komunikovat, tak se budou rozhovory vyvíjet. Stanovit můžete i barvu vlasů, kůže a oděvů všech hrdinů, a pokud byste toho ještě neměli dost, další minuty můžete strávit psaním originálních životopisů. Postavy z jiných her si Icewind Dalesice naimportovat nemůžete, ale možná vám postačí import vlastních fotografií, s jehož pomocí si i v singleplayeru můžete postavit partu vašich kamarádů nebo rodinných příslušníků :-). Je prostě vidět, že autoři se opravdu snažili, aby hráčům umožnili přilnout k jejich postavičkám.

Jakmile se prokoušete úvodními ceremoniály, ocitnete se ve vesnici Eastheaven, kde si můžete poprvé vyzkoušet své dovednosti - vykrádání truhel, vylamování zámků a obírání vesničanů. I když to zní, jako byste ovládali partu recidivistů, pravdou je, že i ty nejpozitivněji laděné skupiny ke svému úspěchu potřebují zlodějské praktiky. V zamčených bedýnkách se leckdy skrývají nejen cenné části výzbroje, ale třeba i důkazy o zločinných úmyslech "řádných" občanů, které byste jinak bez zloděje-specialisty na otvírání zámků sháněli dost těžko. Už kousek za Eastheavenem si ověříte, jestli byl váš počáteční výběr postav správný. První střetnutí s bojovnými gobliny prověří sestavu hrdinů způsobem, který vám jasně ukáže, že bez silných bojovníků si ani ti nejchytřejší kouzelníci život dlouho neuchrání a později vyjde najevo, že to platí i naopak. Z Eastheavenu odejdete jako členové výpravy vedené místním dobrodruhem Hrotgarem; neštěstí po cestě však výpravu Icewind Dalezdecimuje a se zdravou kůží vyvázne jen vaše parta. Jako správní dobrodinci pak v započaté práci pokračujete sami - nejspíš proto, že utrpení ubohých lidiček z Kuldaharu (další vesnice, která se nadlouho stane vaší základnou) nemůžete jen tak nečinně přihlížet.

IWD je další z řady akčních RPGček, ve kterých řinčení mečů, svištění šípů a mumlání zaklínadel dokonale přehlušuje jakýkoliv pokus o konverzaci. Ne že by dialogy chyběly úplně, ale kvantitou rozhodně nemůžou konkurovat všudypřítomné akci. Každých pět kroků se na vás ze všech světových stran vyřine takové množství nepřátel, že je budete muset zabíjet bez toho, že byste je nejdřív stihli identifikovat. Ba ne, to přeháním, díky pauze si můžete každou potvůrku pěkně v klidu prohlédnout a popřemýšlet, jaký způsob boje proti ní nasadíte (i když plané teoretizování je většinou na nic a osvědčuje se metoda pokusů a omylů). Bez možnosti zadávat svým postavám příkazy v "zamrzlém režimu" by hra byla nejspíš zcela nehratelná, protože síly na obou stranách bývají nepříjemně vyrovnané - obvykle své soupeře ani moc nepřevyšujete ani nejste na jedné desetině jejich síly. Taktika "všichni hurá na jednoho" tady platí jen částečně: vyplatí se sice soustředit všechny postavy na jednoho protivníka, ale nestačí jen označit celou skupinu a kliknout na cíl, je třeba strategicky Icewind Dalerozmístit každou postavu tam, kde z jejích schopností vytěžíte maximum - odolné bojovníky dopředu, lučištníky za ně a zadní řady obsadí neduživí kouzelníci a klerici.

Protivníci, které budete odesílat na onen svět (někteří ostatně přímo odsud přišli), představují poměrně pestrou sešlost. Ghoulové, goblini, ogři, kněžky a kněží tajemných kultů, stříbrní yettiové, ještěří muži, poloprůhlední duchové, regenerující se trolové, bombardovací brouci, ledoví obři a spousta dalších, přičemž většina z nich se ve hře vyskytuje v několika mutacích. Jejich inteligence se mi jevila být docela na úrovni, často útočili na moje nejslabší postavy, používali taktiku znehybnění či znemožnění kouzel, načež následovala smršť jejich útočných praktik, která moje zaskočené postavy rychle vyřídila. Domovský svět všech těch potvor je pro naše účely rozdělen do šesti částí (úvod a pět kapitol). Místa, do nichž zavítáte, mají často mnohoslibně poetické názvy - Vale of Shadows, Temple of the Forgotten God, Dragon's Eye nebo Wyrm's Tooth, a můžete si být jistí, že všechny přísliby, které tahle jména vyvolávají, budou po vstupu do těchto lokalit naplněny.

O systému vývoje postav je zbytečné se nějak rozepisovat. Všechno probíhá naprosto klasicky, za zmínku stojí jen maximální dosažitelná úroveň, která se podle typu postavy pohybuje někde mezi 14 a 17. Zkušenosti získáváte nejen zabíjením, ale i plněním questů a miniquestů - tu vás někdo požádá o nalezení rodinné památky, tam zas je žádána pomocná ruka při opravě astrolábu (nebuďte líní a najděte si ve slovníku cizích slov, k čemu je takový astroláb dobrý, pokud to Icewind Dalenevíte), jinde z vás udělají poslíčka se svěcenou vodou a když nikdo nic nechce, zamontujete se do místních problémů klidně sami. Přímočarost questů souvisí s celkovou linearitou hry; nikdy nebudete na pochybách, co dělat dál - jednak se vám všechna zadání přehledně zapisují do deníku a druhak se hra ubírá stále vpřed bez většího množství postranních questíků, které by vás zdržovaly od postupu po hlavní linii.

Všechno to vraždění a dobrodružnění byste asi nezvládli jen ve vetchém hábitu a s holýma rukama. Rozepisovat se o mečích a sekyrách není zdaleka tak atraktivní jako podívat se na zoubek kouzlům, kterých je pro obě sady (kouzelnickou i kněžskou) dohromady k dispozici přesně 187. Tuším, že jste zvědaví na nějaké příklady, tak tedy: Mirror Image vytvoří až osm duplikátů toho, kdo kouzlo vyvolal (a všechny věrně kopírují pohyby své předlohy); Monster Summoning vyvolá skupinu pomocníků; Skull Trap vykouzlí lebku, která visí v prostoru a čeká, až se někdo přiblíží, aby vybouchla; Entangle vypustí zelená chapadla, která ovinou každého v dosahu a znehybní ho; Ice Storm přivolá sněhovou bouři; Flesh to Stone promění protivníka v kámen. Všechna kouzla vyhlížejí jaksepatří efektně - ohnivé koule žlutorudě planou, prokleté postavy Icewind Dalerůznobarevně světélkují, ledové údery se stříbromodře blyští; však se podívejte na obrázky. Co se týče výbavy, kterou můžete postupně nashromáždit, ta zahrnuje zbraně, brnění, helmy, rukavice, prsteny, amulety a já nevím co ještě - všechno jak v obyčejném provedení, tak ve speciálním s magickými bonusy.

Sortiment zboží u obchodníků mě osobně nedokázal nijak zaujmout - vystačila jsem s tím, co jsem sama našla a to jediné, za co jsem pravidelně utrácela své zlaťáky, byly šípy. Ačkoliv jsem pilně sbírala po mrtvých nepřátelích všechno, co z nich vypadlo, šípů jsem měla pořád nedostatek - hlavně ze začátku se mi stávalo, že mi uprostřed prolézání nějakého dungoenu šípy došly, a moje lukostřelecké postavy se tak chtě nechtě musely bleskově rekvalifikovat na "mečouny". Po několika takových zkušenostech mi přestalo být peněz líto a při každé příležitosti jsem nakoupila šípů, až mi z inventáře přetékaly.

Než se dozvíte, jak se mi líbila grafika, zastavím se jen jednou větou u ovládání. Interface si zaslouží jedničku s hvězdičkou - nemám k němu ani jedinou výhradu, všechny potřebné obrazovky máte na dosah jednoho či dvou kliknutí, nemluvě o tom, že IWD vám umožní nadefinovat si klávesovou zkratku snad pro úplně všechny akce, i pro každé jednotlivé kouzlo, které vaši čarodějové ovládají. Ke grafickému provedení Icewind Daletoho není třeba říkat o moc víc - mě osobně předrenderovaná pozadí v kombinaci s izometrickou perspektivou vyhovují a nevadí mi ani maximální rozlišení 640x480. Infinity engine použitý ve všech v prvním odstavci zmíněných hrách dokáže vykouzlit nádherné exteriéry i interiéry - horské průsmyky s roztroušenými zasněženými sochami, členité jeskyně spoře osvětlené pochodněmi, mihotající se hladiny řek a tůní ... nemůžu si pomoct, ale pro mě je tohle jedna z nejhezčích grafik, jaké jsem dosud v RPG hrách viděla. Animace všech živých bytostí se taky nemají zač stydět, jednotlivé části výzbroje se projevují na vzezření postaviček a celkově to všechno působí docela roztomilým dojmem.Co říct o audiu - zvuky i hlasy všude dokonale padnou k předmětům a postavám, které je vydávají, a hudba, ta se mění podle prostředí i situace, přičemž je stejně výborná ve všech případech. Ačkoliv by si zvuková stránka hry zasloužila víc prostoru, musím ji vzhledem k ubývajícímu místu bohužel odfláknout jen jednou větou.

Přestože IWD má konečně po několika předchozích RPGčkách (Diablo 2, Vampire) můj oblíbený standardní systém ukládání, radost mi to neudělalo. Příhoda, kterou vám popíšu, nemá sice nic společného s nedokonalostmi hry, zato si podle ní lze udělat obrázek o recenzentovi. Celou dobu jsem si ukládala pozici jen do jediného slotu, což se mi někde za polovinou hry krutě vymstilo. Po dlouhém souvislém hraní, kdy moje pozornost už poněkud ochabla, jsem místo tlačítka Load ťukla na Save a přes svou jedinou pozici si tak uložila hru, kde pět z mých šesti postav leželo mrtvých na zemi a šestá k nim neměla Icewind Daledaleko. Přes veškerou snahu mi nakonec nezbylo nic jiného než začít hrát znova od začátku a ochudit vás tak o screenshoty s astrolábem (ti, kdo byli líní si jeho funkci najít v moudrých knihách, by to třeba pochopili z obrázků).

Tak a kousek před koncem se konečně dostávám k nějakým těm stížnostem. Co mě otravovalo asi nejvíc, bylo zasekávání postav za sebe navzájem v úzkých místech - někdy se sice dokáží postrčit a uvolnit si cestu, ale ne vždycky. Podobně se skupina pocukává při vstupech do domů či jeskyní, jakoby se nemohli shodnout, kdo půjde první. Rušivé pochůzky po okolí, kdy se postavy nemohou dobrat vytyčeného cíle, se dají eliminovat nastavením v menu, kde lze zvýšit inteligenci při pathfindingu, ale na míň disponovaných počítačích to může mít za následek zpomalení hry. Vadilo mi i to, že sbírané předměty nerozlišíte dřív, než je strčíte do inventáře - pokud tedy pečlivě neprohlédnete všechny na zemi ležící kusy vybavení, může se stát, že se tím dobrovolně připravíte o vzácný meč, který ale na pohled vypadá úplně stejně jako ten nejobyčejnější křáp.

Můj finální verdikt je následující: Icewind Dale považuji za výbornou hru, jejíž hlavní (a možná i jediná) slabina spočívá v příliš velké podobnosti s ostatními hrami na Infinity enginu. Komu je množství originality ukradené a hledá nějaké výborné fantasy RPG, u toho má IWD velkou šanci, že se nadlouho stane jeho favoritem.

Icewind Dale
Výrobce: Black Isle Studios
Distributor: Interplay
Minimální konfigurace: Pentium 233, 32 MB RAM, 8x CD-ROM
Doporučená konfigurace: Pentium 266, 64 MB RAM, 8x CD-ROM
3D karty: Direct3D, OpenGL
Multiplayer: ano
Verdikt: Hra, která musí uchvátit každého, kdo má rád RPG.
Hodnocení 85%
Autor:
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...