Pravda je, že ze strany vývojářské části Sony bylo vyprodukováno pro jejich konzoli velmi málo her, které by se daly označit za pecky. Třebaže tituly z jejich dílny zpravidla měly velice slibný potenciál, nápad a nezřídka něco originálních herních prvků, k absolutní špičce jim vždy cosi chybělo. Někdy jen malounko, jindy trochu více. Klasickým příkladem budiž relativně nedávno vydané RPG Legend of Dragoon, do něhož byly ostatně investovány nemalé částky, jež se ještě nepodařilo zúročit. Třebaže se nejedná o nějaký propadák, v porovnání s Final Fantasy (vůči kterému bylo ostatně zamýšleno jako přímá konkurence) dokáže Legend of Dragoon plnohodnotně obstát toliko v jediném aspektu - v FMV sekvencích. Takže doufejme, že Ico nebude to samé. První pohled říká, že by úlohu mohlo mít značně usnadněnou, neboť na poli adventur je konkurence o poznání chudší. Vyjma série Broken Sword, Discworld a nedávno vydaného Escape from Monkey Island na PS2 tady v uvedeném žánru není příliš po čem sáhnout. Nicméně jak to tak vypadá, Ico nebude žádným návratem ke klasice, protože zde bude spousta akčních pasáží. Bude se tudíž jednat o akční adventuru, které získaly na trhu mnohem větší oblibu, ať je to již dobře či nikoli. A s tím neodmyslitelně souvisí fakt, že Ico by tudíž mělo nabídnout něco více, neboť v žánru akčních adventur jsou hráči jaksepatří zmlsaní.
V dávno zapomenuté prastaré zemi se v jedné malé vesničce přihodilo cosi podivného. Narodil se zde chlapec s rohy. Přičemž tato fyziognomická odlišnost se stala jeho prokletím. Vesničané v něm viděli nějakou strašlivou ďábelskou inkarnaci a proto jej odvlekli do vzdáleného hradu, kde jej ponechali svému osudu. Nutno podotknout, že za ním nezapomněli pečlivě zavřít všechny dveře, takže osudu výrazně napomohli, naneštěstí pro tohoto malého hocha jménem Ico trochu jiným směrem, než by si asi představoval. Ico se však nevzdává a brzy se dokáže dostat ze své kobky ven - aby zjistil, že se nalézá ve velice rozlehlém hradu. A velice prázdném hradu. Během dlouhého putování touto oblastí začne Ico snít. Zvláštní sny mu vytanou na mysli a v nich je půvabná mladá dívka jménem Yorda, jež je shodou okolností vězněm na podobném místě. A než se milý Ico naděje, objeví se tato osůbka přímo před ním. Tady začíná zajímavý příběh, který představuje obvyklé protipóly dobra a zla. Za Temnou stranu tu vystupuje mýtická královna a její smečka ďábelských pohůnků, kteří hodlají odchytit náhle zhmotnělou dívku a použít ji pro královnin experiment, spočívající ve vložení duše královny do dívčina těla.
Sony prohlašuje, že tato hra byla sice původně plánována pro PSX a byla ve stádiu vývoje již několik let, ale s jejím dokončením to nikdy tak úplně nevyšlo - takže až nyní. Jenom pro zajímavost. Mezi vývojáři najdeme i bývalého člena Capcomu, spoluvytvářejícího hry jako byla série Biohazard či Mega Man. Je to Kenji Kaido.
Hra Ico nabízí velkou spoustu puzzlů a dále něco akce, v níž dojde příležitostně i na bojování s démony, kteří mají ve své uniformitě mnoho podob. Zdejší herní prostředí je enormně rozlehlé. Vedle interiérů se občas podíváte i ven, ale hlavní úlohu tu budou mít obrovské hradní místnosti, podzemní jeskyně a kobky, vížky, atd. Tvůrci slibují maximální míru interakce, a to včetně vaší součinnosti s Yordou, které de facto děláte jakéhosi ochránce. Navíc díky tlačítku R1 Yordu dokážete přivolat k sobě, a to i na velkou vzdálenost, takže se nemusíte příliš hledat. Tlačítko R1 však slouží také pro jiné účely - takhle kupř. Ico přeskočí průrvu mezi plošinkami a zavolá na Yordu, aby ho následovala. Ta však pochybí, ale Ico ji na poslední chvíli zabrání ve smrtelném pádu z výšky, když ji včas chytne za ruce (znovu R1) a vytáhne ji nahoru. V jednom z četných trailerů jsem viděl, kterak Ico dívku dokonce nesl v náručí. Je současně spravedlivé říci, že též Yorda několikrát dosti výrazně promluví do vašeho osudu a Ica zachrání před jistou smrtí.
Zajímavostí má být mluvená řeč, která bude velice specifická v tom smyslu, že nebude nikomu srozumitelná! Má se jednat o vlastní mluvu, jež tu má navodit tu správnou atmosféru neznámého fantasy světa - nicméně pochopitelně tu bude i textová podoba, díky níž si uděláte představu, o čem je vlastně řeč. Uvidíme, zda-li tento netradiční nápad oživí nějak výrazně dialogovou část hry.
Z pohybových aktivit hlavní postavy můžeme uvést chůzi a běh, skákání, ručkování a šplhání po okrajích platforem či plavání. Vše přitom vyhlíží velice realisticky - tedy vyjma běhu, který je trochu nepřesvědčivý. Na druhou stranu ani slavný Solid Snake neběhá zrovna předpisově, takže to Icovi snad odpustíme. Pro bojování budete moci příhodně využít svých rohů či dle místa vašeho momentálního výskytu vybrat nějaký ten předmět k použití - různé pochodně, dřevce apod.
Při vstupu do nové lokace se vyplatí se tu pozorně porozhlédnout. Se spoustou věcí tady půjde manipulovat, posouvat a odtlačovat, aktivovat apod. Názorný příklad maximální interakce. V jedné části hradu se Ico musí dostat kamsi do jeho horních pater. Využije k tomu točícího se mlýnského kola, kde se chytne za lopatky (!) a v nejvyšším bodě poté vyskočí na blízkou platformu. Opravdu působivé.
Ico bude originální také v tom, že zde postrádám tradiční ukazatel zdraví. Pokud na místě zemřete, znovu se tu objevíte a máte další pokus. Což sice do jisté míry znevažuje a ulehčuje vaše snažení, nicméně podle Sony bude tato hra hodně obtížná a převelice dlouhá, takže proto se tvůrci rozhodli podpořit hratelnost a herní spád uvedeným mechanismem. Jinak samozřejmě nechybí průběžné ukládání hry během postupu hradem, k čemuž mají sloužit speciální hradní pohovky. Zajímavé.
A to je vše. Více snad již na podzim napoví naše případné preview či recenze, v níž vás seznámíme s tím, kterak se dílo vydařilo.