FORGOTTEN BATTLES |
IL-2 Sturmovik od ruského týmu 1C: Maddox Games se brzy po svém vydání stal pojmem v oblasti leteckých simulátorů. Tým složený z profesionálů a leteckých nadšenců přinesl na naše monitory titul, který je v současnosti mnohými považován za absolutní jedničku na poli simulací vrtulových letounů. Svědčí o tom dlouhá řada ocenění, která hra získala.
Úspěšnost prodeje a stále se množící požadavky virtuálních pilotů vedly k tomu, že byl zhruba před půl rokem ohlášen vývoj datadisku IL-2: Forgotten Battles (dále IL2:FB), který byl z důvodů množství změn a vylepšení posléze změněn na plnohodnotné pokračování předchozího titulu. Po dvojím odkladu se k nám teď mnohými netrpělivě očekávané pokračování konečně blíží. Co nabízí?
Hru IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles si můžete koupit na Gamestore za zvýhodněnou cenu 899 Kč. |
Když pomineme 20 nových single a 10 multiplayerových misí, tak je to kopec nových letounů, map a všemi toužebně očekávaná dynamická kampaň. Čeká nás třiadvacet nových, počítačem řízených strojů a třicítka "pilotovatelných" letounů od klasických jednomotorových stíhaček, přes obávané střemhlavé Štuky až po dva vícemotorové bombardéry. Německý Heinkel He-111 ve dvou verzích a mírně "archaický" sovětský čtyřmotorák TB-3. Ty dávají hře nový rozměr, protože se budeme kromě pilota moci vžít i do pozice bombometčíka či střelců. Každá z jejich pozic je detailně 3D modelována a to včetně zbraní a pumového zaměřovače.
A nad čím své "ocelové ptáky" budeme prohánět? Původní mapy zůstaly téměř v nezměněné podobě, naopak nové mapy obsahují mnoho vylepšení. Namátkou uvedu skupinky stromů vrhající stíny, které jsou roztroušeny po krajině, plastické břehy řek, nové typy budov (osobně se mi velmi líbily malé "hangárky" pro jeden letoun, které najdete na finských letištích a které samozřejmě můžete po přistání využít) no a vychytaná grafika pro majitele výkonných karet. Ostatně mrkněte na screenshoty v tomto článku a poznáte to sami.
Po geografické stránce mapy zabírají region Balatonu (léto i zima), oblast Lvova (zachycující i část východního Slovenska) či Finský záliv. Posledně jmenovaná je navíc kategorií sama pro sebe, neboť je zhruba 4x větší než původní mapy, které obsahoval IL-2. Pokrývá celý záliv se spoustou jezer, ostrůvků, městeček a dvou velkých měst Helsinky a Leningrad. Ta jsou vymodelována bez nadsázky téměř maniakálně včetně mnoha budov, mezi nimiž najdete i dominanty jako Zimní palác, Ermitáž, Petro-Pavlovskou pevnost či křižník Aurora kotvící na Něvě. Shrnuto a podtrženo, nové mapy působí daleko plastičtěji a je radost nad nimi létat.
Velký počet objektů ve městech se zákonitě podepisuje i na hardwarové náročnosti. Všechny nové mapy s výjimkou Finského zálivu je možno létat na stejné konfiguraci jako u původního Sturmovika se shodným nastavením. Finský záliv je ovšem "paměťový žrout" a speciálně kvůli němu se doporučuje 512 MB RAM. Při snížení detailů si ovšem krásně vystačíte i s 256 MB.
Srdcem nových Forgotten Battles jsou dynamické kampaně. Po jejich spuštění máme na výběr mezi letectvy Ruska, Německa, Finska a Maďarska. Na výběru závisí, zda dostaneme na výběr mezi kariérou stíhače, pilota stíhacího bombardéry, šturmovika nebo bombardéra. Dále zvolíme dobu začátku kampaně a letouny, které budeme pilotovat - pro každé váleční období jiné.
Po vygenerování kampaně je k dispozici přehled pilotů vaší letky, včetně fotografií (můžete si naimporotovat i svoji), počtu letů, vyznamenání a jejich úspěchů. Před misí čeká podrobný briefing, možnost upravit si letoun a mapa s trasou letu, která obsahuje další z novinek a tou je linie fronty, jež se v průběhu kampaně pohybuje na základě historických událostí.
Linie fronty má ještě jeden důležitý význam a to v případě vašeho sestřelení (a věřte, že ze začátku se vám to může stávat poměrně často :-)). Tato "čára" totiž odděluje vaše bytí a nebytí, možnost pokračovat v boji nebo skončit v zajateckém táboře. Pokud jste totiž nuceni nouzově přistát nebo vyskočit padákem nad územím kontrolovaným nepřítelem, jste automaticky MIA (missing in action) a jediné co můžete udělat, je zmáčknout REFLY a pokusit se misi odletět lépe...
Proto není nouze o infarktové situace, kdy máte z přístrojů zbytečné harampádí, z letounu cedník, z motoru se vám kouří a "za ocasem" smečku nepřátel, marně voláte o pomoc, ale víte, že támhle za tou řekou už jsou vaši a za každou cenu se tam snažíte dostat. Potí se vám nejen ruce :-) a když se tam konečně dostanete, tak se s úlevou pokusíte o nouzové přistání, abyste zachránili letoun pro vaši letku.
Slovo "pokusíte" v předchozí větě není náhodou, dostáváme se jím totiž k dalšímu vítanému vylepšení a tím je daleko lepší modelování nerovnosti terénu na polních letištích a volné krajině. Vzlety a přistání na polních letištích (tak hojných na východní frontě) a to nemluvě o "nouzácích" do terénu, jsou daleko realističtější, a tak si utáhněte upínací pásy a připravte se na poskakování, kývání, balancování a případné kotrmelce :-)
Mise jsou klasické, od doprovodu bombardérů, přes volný lov a patrolování až po útoky na pozemní cíle. Létá se v různých výškách a bojů se zúčastňuje větší počet letounů. V kampani, kterou právě létám, obvykle dochází k soubojům cca 8+ strojů na obou stranách.
Engine dynamické kampaně obvykle "inteligentně" plánuje letovou trasu. Třeba při patrolách létáte ve výškách kolem 6000 metrů, tím pádem máte při objevení nepřítele výškovou převahu, která dává taktickou výhodu.
Po misi následuje poletový rozbor, kde zjistíte výsledky boje, počty sestřelených letounů protivníka i vlastních ztrát, včetně bilance sestřelů vás i vašich spolubojovníků. Na mapě pak vidíte trasu vašeho letu a ikonami jsou označeny všechny důležité události během něj. Po odsouhlasení je vygenerována další mise, dozvíte se, zda byl někdo za předcházející úspěchy vyznamenán nebo povýšen. Pokud vaše letka zaznamenala ztráty, tak obvykle dostanete posily ve formě mladého zelenáče, který žádný boj nikdy neokusil, proto ztráta každého ostříleného veterána opravdu zabolí.
Zkrátka, kampaň v sobě spojuje to nejlepší z kampaní v simulátorech jako European Air War a nebo Red Baron2 a hned od začátku mě chytla a asi hodně dlouho nepustí.
No a nakonec se snad dostane i na vlastní létání :-). Jak už jsem popsal dříve, vzlety a přistání jsou díky nerovnému terénu značně realističtější a letový model prošel také řadou změn. Snad největším terčem kritiky ze stany příznivců Luftwaffe byl v původních IL-2 letový model ve velkých výškách. Ze své krátké zkušenosti, můžu potvrdit, že výškový model je od základů přepracován a už se vám nestane, že všemi obávané "Lavočky" pověstné svou obratností u země, vám budou stejné kousky předvádět i v 10 000 metrech.
Vylepšení letového modelu úzce souvisí s novinkou, kterou se oproti svému předchůdci IL2: FB pyšní. Jedná se o "Complex engine management“ (CEM), za nímž se skrývá cca 55 kláves pokrývajících komplexní ovládání tak složité věci, jako je letecký motor. Oproti původním IL-2, ve kterých bylo možné ovládat náběh vrtule a chladič, dostanete na starost ještě ovládání bohatosti směsi paliva, několikastupňový plnící turbokompresor atd.
Nelekejte se, samozřejmě za předpokladu, že si CEM, stejně jako spoustu dalších věcí povolíte. Jestli se vám z předchozího odstavce udělalo poněkud "nevolno", stačí v nastavení obtížnosti jedním klikem CEM deaktivovat a rychle se jej zbavit, podobně jako pádů, vývrtek a podobně.
"Ozdravnou kůrou" prošel také model poškození jednotlivých letounů. Například podle autorů je jenom na motoru na 20 míst, která mohou být zasažena a hra na ně bude adekvátně reagovat. Při bojích mohou být zasaženy další "životně" důležité části letounů jako např. táhla řízení nebo ovládací plochy stroje, načež se váš, do té doby nedostižitelný stíhač, promění v neřízenou střelu a vám, chudákovi pilotovi, nezbude nic jiného, než potupně opustit svou "kancelář" na padáku ... :-) tedy pokud nejste taky zasažen. Pozoroval jsem daleko více "fatálních" zranění pilotů, než tomu bylo dosud...
Suma sumárum, čeká nás (v USA počátkem, v Evropě a ČR koncem března), přepracovaný letový model, model poškození, spousta nových letounů včetně bombardérů, lodí, výborná dynamická kampaň, přehradové balóny, noční operace, vyhledávací reflektory a mohl bych pokračovat ještě pěkně dlouho... Co víc si přát? Snad jen to, aby den (či spíše hlavně večer) měl alespoň 48 hodin...
Hru IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles si můžete koupit na Gamestore za zvýhodněnou cenu 899 Kč. |