Indiana Jones and the Emperor's Tomb

  12:00aktualizováno  28. dubna 5:42
Zatraceně, řekněte už někdo LucasArts, že takhle si pokračování, respektive sérii Indiana Jones v počítačovém zpracování rozhodně nepředstavujeme. A nezachrání to ani fakt, že jedna z úrovní se odehrává v Praze.

Indiana Jones and the Emperor's Tomb Je smutným pravidlem, že hry postavené na filmové licenci, či charakteru, jenž se stal na filmovém plátně nesmrtelným, obvykle nepatří mezi ty graficky nejpovedenější ani nejhratelnější. O to více zamrzí, týká-li se to i tak slavné filmové persóny jakou se doktor Indiana Jones za ta léta jistě stal. Přitom v dobách minulých byla situace o mnoho lepší. Dokud společnost Lucas Arts využívala Dr. Jonese pouze jako hrdinu klasických point and click adventur, bylo vše v naprostém pořádku, což dokazují vzpomínky mnoha herních veteránů, kteří zejména na třetí a čtvrtý díl s podtituly The Last Crusade a Fate of Atlantis nedají dopustit. Pak se však, pravděpodobně ve snaze vyrovnat se úspěchu Tomb Raidera, George Lucas a tým jeho poddaných spolupracovníků rozhodli stvořit akční adventuru Indiana Jones and the Infernal Machine, čímž veškeré kouzlo, magie a nádech dobrodružství pohřbili. Těžko říci, který prvek tehdy nejvíce zklamal. Zdali to byla slabá prezentace v podobě nevýrazné grafiky, předimenzované ovládání, nezvládnutá kamera, nebo nudný design úrovní. Infernal MachineIndiana Jones and the Emperor's Tomb jako nástupce klasických adventur naprosto zklamal a zapadl do šedého průměru. Několik následujících roků pak nebylo po nové hře s Dr. Jonesem v hlavní roli ani vidu ani slechu, až minulý rok na E3 Lucas Arts veřejnosti představili tvůrčí tým The Collective a jejich projekt Emperor’s Tomb, který měl napravit pošramocenou reputaci způsobenou vydáním Infernal Machine.

Veškeré události ve hře se točí okolo tajemné černé perly - Srdce Draka, původně patřící prvnímu čínskému císaři Ch’in Shih-huang-t, který na trůn usedl v roce 221 před Kristem. Jeho moc byla veliká a nikdo z poddané šlechty se mu nedokázal postavit. On však chtěl stále víc, toužil po nesmrtelnosti a nekonečném životě, pročež neváhal u svého dvora soustředit nejmocnější okultisty, alchymisty a vědce, aby z něj udělali vítěze nad smrtí. Bohužel se to nepodařilo a císař v roce 211 před Kristem umírá. Spolu s více než 35 .000 oddanými bojovníky je pochován v Císařské hrobce a spolu ním i černá perla umožňující ovládat mysl ostatních.

Indiana Jones and the Emperor's Tomb - tak tohle je Václavské náměstí!!! :) Přeskočme nyní do roku 1935, kdy se čirou náhodou dostává Dr. Jonesovi do rukou jeden z klíčů k výše zmiňované hrobce. Pokušení je to příliš veliké, Indiana Jones neodolá a vydává se najít zbývající dva klíče, aby si otevřel cestu k hrobce. Stejně jako v každém předešlém dobrodružství se mu však do cesty postaví nacisté a plány jejich vůdce Adolfa Hitlera, který má s mocnou perlou své vlastní nekalé úmysly. A tak se opět roztáčí klasické dobrodružství plné exotických lokací, nacistů, zběsilých honiček, přestřelek i krásných žen, tentokrát v podobě exotické spolupracovnice Mei-Ying. Pokud bychom zde nyní hovořili o filmu, jistě by nebyl důvod k pochybám či nespokojenosti. Bohužel se zde zabýváme hrou a tak je nutné brát v úvahu také grafické ztvárnění, zvuky, hudbu, ovládání a především hratelnost - abstraktní pojem, jemuž každý hráč přisuzuje vlastní míru důležitosti.

Emperor’s Tomb byl už od počátku koncipován jako multiplatformový projekt pro Xbox, PC, a PS2 přičemž prim hrála Xbox verze, což dokazuje měsíční předstih s jakým se dostala na trh. Velmi krátká časová prodleva Indiana Jones and the Emperor's Tomb mezi vydáním jednotlivých verzí navíc dokazuje, že až na drobné detaily, jako např. možnost nastavit si vyšší rozlišení a konfigurovat klávesy u PC verze, je hra v Xbox a PC verzi naprosto totožná. Jak po stránce obsahu tak bohužel i zpracování.

V základu se vlastně jedná o 3D plošinovku s nahodilým a řídkým výskytem velmi jednoduchých úkolů a vcelku zábavnými bojovými sekvencemi. Indiana Jones má k dispozici dva typy úderů, které lze střídavým mačkáním příslušné klávesy spojit do efektních kombo úderů. K obraně mu potom slouží jeden jediný krycí pohyb. Jako zbraň může kromě svých pěstí používat, bič, mačetu, několik druhů střelných zbraní, ale také předměty povalující se v okolí. Typickým příkladem je židle, láhev, kopí a dokonce i lopata. Nejčastěji se však bojuje právě pěstmi. Do střelných zbraní jsou totiž třeba náboje, kterých je permanentní nedostatek a navíc je účinnost jakékoli pušky, či pistole dosti diskutabilní. Většina nepřátel - ať už se jedná o nacistické vojáky, vykradače hrobů, nebo Indiana Jones and the Emperor's Tomb mandarinské dělníky - vydrží přibližně 6 ran pěstí, což je naprosto v pořádku. Při použití střelné zbraně je však k jejich pacifikaci zapotřebí až čtyř výstřelů. A to už v pořádku rozhodně není. Proto je lepší ve vypjatých situacích spoléhat na sílu pěstí, nebo ohebnost biče, který lze kromě základního švihnutí soupeře použít hned na několik dalších a velice zajímavých způsobů. S jeho pomocí je možné soupeři doslova ukrást nebezpečnou zbraň, přitáhnout si jej k sobě a následně dodělat pěstmi. Nejefektnější je však možnost omotat padouchovi bič kolem krku a mrštit s ním o zeď, nebo jej svrhnout z nedalekého útesu, kdy je několik dalších sekund slyšet zběsilý smrtelný křik padajícího nebožáka.

V případě, že se však nepřítel, nebo hned celá skupinka zloduchů, dostane Indymu až na tělo, je lepší nepřemýšlet a mydlit je hlava nehlava - padni komu padni, hlavně bez použití jinak vcelku užitečné funkce zaměření na jednoho nepřítele, která se dle základní konfigurace kláves aktivuje levým shiftem. Jediným problémem, který jinak zábavné bojové sekvence v mnoha případech značně znepříjemňuje, je Indiana Jones and the Emperor's Tomb nepovedená kamera zmateně poletující z místa na místo. Tento problém se vyskytuje zejména v menších či uzavřených prostorách, kdy není vedle rozdávání úderů čas na korekci zmatené kamery. O kameře si však (ne moc pěkně) povíme ještě později.

S Indiana Jonesem navštívíme v průběhu hry 10 různých lokalit. Kromě úvodního levelu na Ceylonu (jenž slouží jako tutorial) také dále Prahu, Istanbul, Hong - Kong, samotnou císařovu hrobku, dračí pevnost a několik dalších míst včetně podmořských a horských lokací. Žádná z úrovní není příliš rozlehlá a tak si všechny zachovávají svoji kompaktnost a specifickou atmosféru. Na druhou stranu však ani jeden z levelů nenabízí možnost volby alternativní cesty vedoucí k jeho dokončení. Čas od času sice je možné odbočit od hlavní a jediné cesty, ale pouze kvůli získání vzácného artefaktu, extra nábojů, fontánce s léčivou vodou nebo lékárničce. Poté je nutné se vrátit a pokračovat přímo za nosem až na konec úrovně.

Indiana Jones and the Emperor's Tomb Dalším neduhem, kterým Emperor’s Tomb trpí, je automatizované ovládání, jehož nevýhody se projeví zejména při skocích nad propastmi, nebo z plošiny na plošinu. Je pěkné, že se Indiana Jones při skoku na vzdálenou plošinu sám na poslední chvíli zachytí, ale tato na první pohled užitečná funkce pozbude na lesku v okamžiku kdy zjistíte, že délka skoku je vždy stejná. Je zkrátka nutné vystihnout ten pravý okamžik odrazu. Odrazíte-li se příliš brzy, Indiana nedoskočí vůbec a skončí na dně díry s dřevěným kůlem v břiše a pokud se odrazíte pozdě, tak mu (abstraktně) sklouzne noha a opět jej čeká dno propasti. V tomto případě by se jistě osvědčila možnost korigovat atributy skoku délkou stisku příslušné klávesy. Pozdě však naříkat nad rozlitým mlékem. Stejně jako je zbytečné rozčilovat se nad pohybem na zdánlivě dosti širokých terasách a arkádách. Indiana Jones snad ve spěchu za bájnou perlou dělá tak dlouhé kroky, že stačí udělat jeden a půl a ……padá dolů. Na první pohled je přitom vidět, že místa je na plošince dost a normální smrtelník by klidně udělal ještě další dva, či tři Indiana Jones and the Emperor's Tomb kroky. Tohle zkrátka tvůrci neodhadli. Časem si však pravděpodobně (nic jiného také nezbývá) většina hráčů na špatné ovládání a pohyby zvykne a intenzita nelichotivých nadávek už nebude tak velká.

Na co si však málokdo za celou dobu hraní zvykne, je kamera, která bývá v žánrově podobných hrách pravidelným kamenem úrazu. Emperor’s Tomb bohužel není výjimkou. Postava Indiana Jonese se totiž pohybuje nezávisle na kameře ovládané myší. Je velmi obtížné soustředit se na skákání bojování, volbu zbraní v inventáři směrovými šipkami a korigování kamery zároveň. Situace je o něco lepší při použití gamepadu, kdy se kamera snaží zuby nehty držet Indymu za zády. Ovšem i tak až příliš často vznikají situace, kdy se místo druhého konce propasti, kam je třeba doskočit, bude hráč kochat krásami statického nebe. Díky všem bohům za to, že se Indiana Jones alespoň dokáže zprůhlednit v případě zahnání do rohu. V jistých okamžicích se pak najde použití i pro 1st person rozhled (v tomto pohledu Indiana Jones and the Emperor's Tombse totiž Indy nemůže pohybovat, pouze rozhlížet). A to hlavně při divokých přestřelkách, které se však v průběhu celé hry vyskytnou pouze sporadicky. Práci kamery nelze celkově zhodnotit jinak než jako špatnou.

Ještě než se budeme bavit o grafice a zvucích, sluší se několika málo slovy shrnou velmi zřídka se vyskytující „adventurní“ úkoly. Záměrně se vyhýbám použití slova puzzle, protože při jejich řešení není třeba jakkoli obtěžovat mozek. Řešení prakticky veškerých úkolů spočívá ve správném použití biče k překonání propasti, nebo mačety k prosekání cesty. Vrcholem adventurní složky je pak přehození páky, nebo vyhnutí se pasti v podobě zchátralé arkády, či šipek, jež vystřelují ze zdi. V této části zkrátka nebude mít problém žádný hráč, nehledě na jeho herní zkušenosti. Použití jakéhokoli předmětu je navíc indikováno příslušnou ikonou v rohu obrazovky. Díky této triviálnosti je tak hra přístupná prakticky každému, což možná určitá skupina lenivých hráčů toužících udělat si čárku za další dohraný titul přivítá, ale ti ostatní Indiana Jones and the Emperor's Tomb očekávající alespoň malou výzvu, či motivaci budou spíše zklamáni. Nehledě na fakt, že tímto naprosto ztrácí smysl volba obtížnosti v hlavním menu, která ovlivňuje pouze počet nepřátel.

Zvuk, dabing a hudební doprovod je jedna z mála věcí, která se tvůrcům povedla. Hudba je přesně taková jakou ji známe z filmu, tj. scénická a podmanivá, vybízející k absolvování dalšího dobrodružství. Povedený je i dabing postav, Němci hovoří německy, Číňané pokřikují a komunikují čínsky (hra nabízí překlad v podobě anglických titulků) a samotný Indiana Jones zní téměř jako Harrison Ford. Jednotlivé úrovně jsou navíc plné doprovodných zvuků, jako je šum rušné ulice, zpěv ptáků, zurčící voda atd. Zvuky a hudba se tak významnou měrou starají o malou nápravu doposud chabého dojmu ze hry.

Slova chvály je však třeba razantně utnout v okamžiku, kdy začneme hovořit o grafice. Krom toho, že textury se ani při maximálním přiblížení nepixelují, totiž není ani co pochválit . Textury jsou jaksi vybledlé, stíny Indiana Jones and the Emperor's Tomb jednotlivých objektů vůbec nesedí, poměrně často se setkáme se špatnou detekcí kolize polygonů a tak se objekty nepěkně prolínají a není žádným problémem projít skalní stěnou a podívat se tak do zákulisí dané úrovně. Vrcholem všeho je pak častá situace, kdy Indiana Jones zůstane viset ve vzduchu a nepomůže nic jiného než restart úrovně, což je při zde použitém systému ukládání a nahrávání pozic vyloženě infarktová situace.

Vizuální dojem se nezlepší ani po nastavení vyššího rozlišení, kdy se obraz pouze roztáhne, ale rozlišení textur zůstane stejné – tzn. nezjemní se. Porovnáme-li Emperor’s Tomb s nedávno recenzovanou Enclave, tak se prostě není o čem bavit. Je to jako bychom chtěli porovnávat grafiku Unreal Tournament 2003 s původním Wolfensteinem 3D. O uspěchanosti konverze a nedbalosti tvůrců svědčí rovněž fakt, že směrem k závěru hry výše zmíněných chyb (prolínání objektů atd.) rapidně přibývá. A to je trestuhodná nedbalost.

Indiana Jones and the Emperor's Tomb Z textu recenze je snad jasné, že Indiana Jones and the Emperor’s Tomb je zklamání prakticky ve všech směrech. Grafika je nejvýše průměrná, nepotěší ani špatná kamera i podivné zautomatizované ovládání, úrovně jsou přímočaré (i když architektonicky věrohodné), hrací doba podprůměrná (13 hodin) a save systém ukládající pozici na předem určených a od sebe dosti vzdálených místech je nervy drásající. Jediná záchrana této hry je ve zvucích, hudbě, částečně i atmosféře a v občasných akčních minihrách (přestřelka při jízdě na rikše atd.). Právě tyto prvky tak Císařovu hrobku vytahují z naprostého průměru do mírného nadprůměru. Tuto hru však lze doporučit pouze opravdovým fanouškům Indiana Jonese. Ostatní, kteří si chtějí zahrát především dobrou hru, ať raději počkají do léta na nového Tomb Raidera.

P.S.: Slibovaný screen Václavského náměstí naleznete buď přímo zde, nebo klikněte na třetí obrázek shora.

Indiana Jones and the Emperor's Tomb
Minimum: CPU 800, 128 MB RAM
Optimum: CPU 1600, 256 MB RAM
Multiplayer: ne
Další informace: trailer
Výrobce/distributor: The Collective / Lucasarts
Distributor v ČR: Cenega
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Od téhle akce jsme čekali poněkud více...
Hodnocení: 60%
Autor:
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...