• Vynikající interakce s prostředím
  • Motivace k plnění vedlejších misí i opakovanému hraní
  • Příběh asi neudělá dojem na každého
  • Toporný dabing
  • Místy zaskřípe umělá inteligence

Prakticky ve všech směrech výborně zvládnutá akce v otevřeném prostředí, která splnila víceméně vše, co slibovala.

inFamousV celovečerním filmu Simpsonovi bylo městečko Springfield izolováno od okolního světa velkou skleněnou kopulí. A něco podobného potkalo i Empire City ve hře inFamous – bylo uvrženo do karantény. A tak je na nás, respektive na nově zrozeném superhrdinovi Coleovi, aby vše navrátil do původního stavu. Ostatně, vždyť to svým způsobem do jisté míry i sám zavinil.

Když se řekne „městská akce“, prakticky každý si hned vzpomene na sérii GTA. S touto ikonou žánru je okamžitě srovnávána každá hra podobného typu. Proto působilo docela alibisticky, když autoři inFamous ze studia Sucker Punch téměř úplně od začátku prohlašovali, že jejich dílo bude menší než GTA a vlastně i dost jiné než GTA. Nyní ale můžeme říci, že to rozhodně nebyl žádný alibismus, ale „pouze“ naprosto pravdivé konstatování faktů.

Pro boj se zločinem je Cole vybaven velmi netradičním arzenálem.

inFamousEmpire City tak skutečně nemůže ani zdaleka rozlohou konkurovat Liberty City z posledního GTA, ale možná trochu paradoxně to s sebou nese celou řadu výhod. Například to, že to máte odkudkoliv kamkoliv docela blízko, takže přesuny z místa na místo bývají poměrně rychlé a neunavují. Díky tomu, že je všechno dění zhuštěno na menší ploše, pak navíc hra vyvolává dojem jakési větší kompaktnosti, respektive že se pořád něco děje. V tomto ohledu tak velmi silně připomíná další vynikající dílko od Rockstaru – Bully.

inFamousPříběh hry je vcelku jednoduchý, i když rozhodně ne bez zajímavosti. Na Empire City dolehne katastrofa, po níž se dostane do izolace, což je jedinečná příležitost pro kriminální živly, které v ulicích města nastolí vládu teroru. Coleovi se s jeho parťákem Zekem podaří prolomit bariéry a dostat se ven z města, ale má to pouze krátkého trvání. Cole totiž padne do spárů vládních bezpečnostních složek a po krátké konverzaci s agentkou Moyou prakticky nemá na výběr, a tak se vrací zpět do města, aby tam skákal, jak ona píská.

Vedle toho se tu odvíjí i paralelní Coleův příběh, který se točí převážně kolem jeho vztahu s přítelkyní Trish a jeho ukecaným kámošem Zekem. Celkově to není zrovna nějaký scénáristický skvost, ale na druhou stranu je vidět, že ani nebyl šit žhavou jehlou, a tak ve výsledku docela zaujme.

Herní schéma vypadá jako z žánrové učebnice. Máme tu tedy město rozdělené na tři inFamousoblasti, které se postupně odemykají, v jeho ulicích se postupně objevují příběhové i vedlejší mise a časem se zpřístupňují i nové schopnosti, které může Cole používat. Jisté oživení pak představuje možnost hrát za kladného hrdinu nebo padoucha, což je mimochodem věc, která vás rozhodně přinutí zahrát si inFamous ještě alespoň jednou. Poprvé budete pravděpodobně za klaďase a podruhé si to vyzkoušíte jako záporný hrdina.

K určení, zda jste dobří nebo zlí, slouží takzvaná Karma, do níž se připisují kladné body za kladné akce jako například léčení zraněných chodců nebo zajímání protivníků. Naproti tomu, pokud v ulicích bezmyšlenkovitě rozpoutáte peklo, že před vámi budou i nepřátelé utíkat, budete získávat body záporné. V jistý miniaturní neprospěch kladného hrdiny ovšem hovoří fakt, že občas v zápalu boje sejmete nechtěně i pár civilistů.

Vedle těchto činností „běžného dne“ mají ale na vaši Karmu podstatně větší vliv inFamoussamotné úkoly. Často se vám na mapě města objeví dvě vedlejší mise, z nichž jedna je kladná a druhá záporná. Je pochopitelně pouze na vás, kterou z nich si vyberete, ale počítejte s tím, že pokud v dané oblasti splníte jednu z nich, tak následně ta druhá zmizí.

Asi nejzásadnější momenty pro vaši Karmu ale přicházejí v okamžicích, kdy se musíte rozhodnout, jak se zachováte. Čas od času tak Cole musí vyřešit, zda upřednostní osobní prospěch nebo obecné blaho obyvatel. Typický příklad přichází hned v úvodu hry, kdy můžete nechat lidi, aby si rozebrali jídlo shozené do města z letadla, nebo je můžete rozehnat a všechno shrábnout pro sebe, Zeka a Trish.

Ne vždy (i když většinou ano) jsou ale rozhodovací možnosti až tak jednoznačné, a tak se to chce občas i lehounce zamyslet. Asi nejvtipnější rozhodování pak přichází u pouličního umělce, který vyrobil dva plakáty s vaším vyobrazením. Vaše Karma následně dozná změny čistě jen na základě toho, který z nich si vyberete, aby byl inFamousvylepen po městě.

Díky struktuře úkolů a jejich relativně malým vzdálenostem máte víceméně neustále co dělat.

Pro boj se zločinem je Cole vybaven velmi netradičním arzenálem. Po úvodním incidentu totiž získá schopnost akumulovat a uvolňovat elektrickou energii, a tak při boji po obrazovce létají doslova hromy blesky. Naproti tomu ale nemůže sebrat žádnou z klasických střelných zbraní nepřátel, což je svým způsobem škoda, ale na druhou stranu se dá rozumět tomu, že by to rozmělňovalo původní záměr autorů.

Na začátku toho nemáte k dispozici mnoho, vlastně pouze něco na způsob elektrického projektilu, tlakovou vlnu a možnost vysávat elektřinu z prakticky jakéhokoliv elektrického zařízení, abyste si doslova dobili baterky. Časem se ale inFamouszpřístupní celá řada dalších likvidačních či podpůrných schopností – třeba elektrický granát, trysky pro delší dolet nebo něco na způsob elektrického raketometu. Schopností je ale opravdu slušná řádka a každá má navíc ještě tři stupně, takže než z Colea uděláte opravdu ultimátního superhrdinu, tak vám to nějaký čas zabere.

Nové kategorie schopností se odemykají v průběhu hry a jejich jednotlivé levely se pak zpřístupňují tím, jak si pořizujete levely předchozí. Často je ale jejich zpřístupnění navíc podmíněno stavem vaší Karmy. Většinou se za nové schopnosti platí speciálními body, které získáváte po stovkách plněním misí a po jednotkách například zneškodněním nepřátel nebo léčením obyvatel.

Některé kategorie pak jsou podmíněny splněním určitého počtu vedlejších misí (ale pouze kladných nebo záporných, ty neutrální se nepočítají). Ve výsledku je to pak inFamousdalší motivace k plnění vedlejších úkolů. Další motivací k opakovanému hraní pak je navíc skutečnost, že některé schopnosti jsou podmíněny i tím, zda jste dobří nebo zlí. Některé možnosti tak kladný hrdina nemá šanci získat, k jiným se zase nikdy nedostane záporák.

Jelikož teď byla řeč o motivacích, pak je nutné jedním dechem dodat, že tou jednoznačně hlavní motivací, ať již pro plnění vedlejších misí nebo opakované hraní, je pochopitelně samotná hratelnost. Ta je totiž vybalancována naprosto špičkově počínaje náplní misí a konče jejich obtížností.

Sběrné suroviny
Tradičním koloritem her v otevřeném prostředí je hledání a sběr nejrůznějších předmětů. V případě inFamous jsou cílem vašeho průzkumu dvě komodity: zelektrizované úlomky a jakési satelitní stanice nebo co je to vlastně za krámy.

Kusy elektrizovaného materiálu se hledat rozhodně vyplatí, přestože jsou mnohdy na ne úplně jednoduše viditelných a dostupných místech. Pokud jich totiž nasbíráte dostatečný počet, prodlouží se vám o kousek ukazatel energie, takže jí ve výsledku můžete naakumulovat více.

Naproti tomu satelitní stanice žádný praktický účel nemají, ale můžete z nich získat záznamy hovorů, které po kouscích doplňují hlavní příběhovou linii.

inFamousCo se týče obtížnosti, ta je pochopitelně nastavitelná, nicméně důležitá je její křivka, která roste v podstatě přesně tak, jak byste čekali. S postupem hry tak pochopitelně přituhuje, ale není to nic, co by vás zaskočilo. A přestože se určitě najde pár úkolů, které vám zají zabrat více než jiné, vždy vidíte, že na jejich splnění máte.

Pokud je řeč o náplni misí, ta není po delším hraní zase až tak pestrá, jak by se mohlo zdát zpočátku, ale nudit rozhodně jen tak nezačne. V příběhových úkolech bývá vaším cílem obnovit infrastrukturu města, a tak často lezete do podzemí, kde obnovujete chod generátorů, čistíte vodní zdroje nebo přepravujete zásoby. Vše pochopitelně doprovázeno četnými střety s protivníky.

Vedlejší mise by pak šlo nazvat jako „veřejně prospěšné práce“, protože v nich pomáháte obyvatelům města nebo policistům. Musíte v nich často opět někoho vystřílet, typicky třeba protivníky, kteří obsadili nemocnici, ale najdou se i zpestření inFamousjako například rychlý přesun po střechách domů, kdy musíte v časovém limitu likvidovat satelity. Svým způsobem nesmyslné, ale na druhou stranu perfektně odpočinkové a ve výsledku i docela zábavné jsou úkoly, kdy musíte lézt po zdech domů, najít daný počet monitorovacích zařízení a všechna je zničit.

A objevují se zde i mise tak říkajíc „ještě více vedlejší“. Ty nebývají vyznačeny na mapě, ale najednou k vám někdo na ulici přiběhne a chce po vás pomoc. Na tyto úkoly ale pozor, protože často není jednoduché zjistit, co se po vás vlastně chce. To k vám tak přiběhne žena a začne ukazovat na zloděje. Oním směrem se pohybuje nějaký divný týpek, tak ho zpacifikujete, ale vaše Karma nabere záporné body. Zjevně to nebyl on.

Díky této struktuře úkolů a jejich relativně malým vzdálenostem tak máte víceméně neustále co dělat. V tomto ohledu tak hra opravdu nemá prakticky žádná hlušší inFamousmísta a po celou dobu si drží slušné tempo.

Mimochodem, panovaly zde jisté obavy o délku hry, ale ani přes skutečnost, že tu vše odsýpá vcelku dobře, se nedá říci, že by hra byla krátká. Ano, příběhové mise se dají proběhnout docela rychle, ale jak bylo již uvedeno výše, rozhodně budete mít důvod i chuť věnovat se i těm vedlejším, což herní dobu značně prodlužuje. A asi již netřeba znovu zmiňovat, že si to celé téměř jistě dáte minimálně ještě jednou.

Dalším z aspektů velmi dobrého pocitu ze hry je i vyladěné ovládání. Bez kombinací tlačítek se zde sice neobejdete, ale přesto se dá říci, že je ovládání značně intuitivní. A navíc i docela přesné, takže v drtivé většině případů nečiní potíže ani při pohybu ani při boji.

Výjimkami bývají jen situace, kdy je ve vašem bezprostředním okolí až příliš inFamouspředmětů, protože Cole má tendenci se chytit čehokoliv, co je zrovna po ruce. Občas vám tak může dělat menší problém seskočit odněkud dolů na zem, protože se Cole cestou chytí něčeho jiného.

Jinak je ale možnost šplhání na nejrůznější objekty jedním z hlavních trumfů hry. Vylézt či vyskočit se dá opravdu téměř na cokoliv, ostatně právě na tento element jsme se zaměřili v našem videu v úvodu této recenze.

A není to zde jen tak pro okrasu. Přesuny po střechách domů vám často ušetří nejen čas, ale i nepříjemné střety s početnými a dobře vyzbrojenými skupinami protivníků. Objekty na úrovni ulice zase přijdou vhod přímo v boji. Jednak se za ně můžete ukrýt a jednak na ně můžete vylézt. Pravda, to se hodí víceméně pouze v boji s velkými světélkujícími pavouky, protože ti nestřílejí, ale i tak se to hodí. Když se odněkud znenadání vyrojí, vyskočíte na nejbližší telefonní budku a odtud je pěkně pohodlně zlikvidujete.

inFamousCo se týče technického zpracování, panuje u nás s inFamous spokojenost. Grafika nevypadá špatně, přestože Coleovy pohyby mají k ideálu dost daleko, ale je obecným pravidlem, že městské akce grafikou nikdy nijak neoslňovaly. Ve svém žánru ale patří inFamous rozhodně k tomu lepšímu, k čemuž přispívá i pár docela povedených efektů jako například elektrické výboje nebo výbuchy. Dobrý vizuální dojem pak dotvářejí vložené, víceméně statické animace v komiksovém stylu.

Škoda je tak jen toho, že ke konci hry se začaly množit momenty, v nichž čas od času docházelo k prolínání polygonů a podobným technickým nesrovnalostem. Třeba je to ale jen problémem review verze hry, kterou jsme měli k dispozici.

S ozvučením je to již o něco horší, což platí zejména o dabingu. Na něm je sice vidět, že rozhodně není amatérský, ale působí přeci jen dost strojeně a uměle. inFamousNaštěstí se ale nepotvrdily obavy, že bychom půlku herní doby poslouchali kvákání ukecaného Zeka, takže ve výsledku vlastně i v tomto ohledu pár bodíků do plusu.

Ne úplně dokonalá je i umělá inteligence protivníků, kteří se sice snaží měnit při boji pozice a krýt se za různými objekty, ale právě o to více překvapí, že se občas zachovají naprosto tupě. Těžko říci proč, ale je to tak. Naštěstí to ale nebývá příliš často a navíc nepřátelé většinou útočí v početnějších skupinkách, takže vám jeden nečinně zírající tupec nakonec přijde vlastně spíš vhod.

Celkově tak máme pro inFamous prakticky pouze slova chvály. Jméno vývojářského studia sice budilo velká očekávání, ale víme, jak to mnohdy v takových případech dopadá. InFamous ale rozhodně není ten případ.

Je na něm vidět, že tvůrci přesně věděli, co chtějí udělat a že měli zcela jasnou představu o svých záměrech i možnostech. A je jen dobře, že své možnosti dokázali beze zbytku využít, a díky tomu své záměry beze zbytku naplnit.

90 %

90 %

Doposud hodnotilo 406 čtenářů