Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

International Karate Advance

  12:00
Máme tady připomenutí staré známé klasiky z osmdesátých let, která se nyní snaží oslovit dílem nostalgiky a částečně i příznivce tohoto žánru na platformě GBA. Jak tedy dopadla další kapitola dříve populární Karate série? Vítejte v naší recenzi s podtitulem - Tak trochu jiná bojovka…

International Karate

V éře osmibitů a celé epoše všech počítačů byste našli jen málo her, které se objevily téměř na každém stroji, co v té době byl a věděl o nich snad každý. A právě mezi ty notoricky známé patřilo International Karate od firmy System 3 se skvělou hudbou Roba Hubbarda z roku 1986. Šlo o klasický souboj dvou karatistů - bílého a červeného - bez jakýchkoliv komb, přehozů, fireballů a kdo ví čeho ještě, co si dnešní doba vymyslela. Prostě karate. Po každém druhém kole byl bonus, kde se střídalo přerážení desek a vyhýbání se letícím zbraním. A jak jste postupovali dál a získávali body, dostávalo se vaší postavě ohodnocení v podobě pásku přesně tak, jak jdou po sobě i ve skutečnosti. Začínali jste úplně od píky u bílého a postupně jste se propracovali až k nejvyššímu - černému. Celá hra byla koncipována velmi jednotvárně a tak se není čemu divit, že se již za chvíli člověk nabažil zdejšího bojování a začalo ho to takříkajíc nudit. Další nevýhodou byl fakt, že algoritmus na zvolení pohybu (chápej - výpočet, který pohyb je nejméně riskantní a má největší šanci na úspěch) byl příliš jednoduchý. Počítač většinou začínal tím, že k vám skočil z místa, odkud začínal a hnedle to tak schytal kopem ze skoku. Takovýchto nedokonalostí byla spousta a trocha pozornosti vám dopomohla k tomu, abyste zvládli na každý soupeřův tah odpovědět a to se 100% jistotou.

International Karate

Jak plynuly roky, přibývalo hráčů a také her. I na International Karate se to projevilo. Jedna z dalších verzí byla World Karate s nic neříkajícími “blbůstkami“ jako vypnutí hudby, nastavování rychlosti, nebo změna pozadí. Jenže pořád to bylo to staré IntKarate, které po chvíli začalo šíleně nudit.

V osmdesátých letech však ještě přišel revoluční titul International Karate Plus. IK+ bylo ve své době naprostou špičkou jak svou propracovaností, tak i nápadem. Bylo to sice karate jako každé jiné, ale bylo se třemi postavami bojujícími proti sobě systémem každý s každým. Dále byly přidány dva nebo tři údery a došlo rovněž na změnu bonusů. Už na vás nelítali nože, oštěpy nebo bumerangy, ale museli jste štítem odrážet hopsající míčky. Další legráckou bylo stáhnutí kalhot protivníkům (S a E), byť to byla vlastně jen taková “srandička“ k ničemu. Tak tohle bylo v krátkosti z historie původního International Karate

…nyní se firma Studio 3 objevuje s remakem International Karate pro Gameboy Advance. Tělem i duší jde o již popsané International Karate + s několika dosti viditelnými změnami. International Karate Advance Tou opravdu nej, jíž si povšimnete na první pohled, je pozměněné ovládání. Předtím jste si bohatě vystačili s jedním tlačítkem na joypadu a osmi šipkami. Teď máte k dispozici hned čtyři tlačítka, včetně pátého pro vysmívání se protivníkům. Jedno pro útoky nohou, druhé pro ruce a další dvě pro otáčení. Velmi nezáviděníhodná situace nastane, když na vás útočí protivník zleva i zprava a jste navrch v časové tísni, takže utéct nemůžete a musíte je oba skolit. To jste pak odkázáni pouze na to, jak si poradíte s tím prvním a následně se rychle L-kem, nebo R-kem otočíte na druhou stranu, než stačíte schytat ránu do zad. Možná jste nabyli dojmu, že přidáním tolika tlačítek přibyla i hromada úderů, ale ouha, chyba lávky. Pár jich tedy opravdu je, ale to je jen nepatrný zlomek ve srovnání s tím, co mohlo IKA modernímu hráči nabídnout. Veškeré akce se provádějí tím stylem, že nejdříve stisknete tlačítko, postava přejde do bojového postoje a teprve pak ji můžete šipkou dát povel k tomu, aby zaútočila. Dříve stačilo jen stisknout šipku dolů a poslat protivníka k zemi šikovným podkopem. Prostě zbytečná komplikace. Naopak k lepšímu se posunula hudba a grafika, ale ne až tak o moc. Další inovací oproti klasickému IK+ je výběr z několika postav najednou. Abyste nabyli toho opravdového pocitu možnosti volby, tak má každý charakter stanovenou nějakou specializaci. International Karate Advance Někdo otočky, někdo všechny ruce a dvě postavičky se pak specializují úplně na všechno. „Hezký, toho si vezmu“ si možná říkáte, ale upřímně řečeno, je to úplně jedno. Bojujte s Rusem nebo Kubáncem, stejně dělají to samé a jediné, v čem se liší, je vzhled. Je pravdou, že například Japončík mi v jednom kuse masíroval žaludek a zkoumal jeho obsah, ale že by tím byl nějak zvlášť nebezpečný … Stačilo si jen šikovně počkat, vykrýt mu ránu a s díky jí vrátit. No nic, jdeme dále. Co se mě osobně líbilo byl motiv „putování z úrovně do úrovně“ ve stylu Street Fightera a podobných žánrových počinů. Na mapě si z dostupných míst vyberete, kde chcete bojovat a jdete na věc. Postupem času se odkrývají stále nová a nová místa, takže zcestujete celou mapu od Vítězného oblouku a Eifellovky ve Francii, přes Fujiamu - posvátnou horu karatistů - až po New York. No, tím jsem popsal asi jeden z mála kladů této hry a teď přijde to nejhorší - pracovně nazvané Hřbitov. Jak se ukázalo, pánové ze Studia 3 ještě nezjistili, že jednou z mnoha výhod GameBoye je možnost ukládání do vestavěné paměti cartridge. Ve hře se to odráží na dosti nepříjemném faktu a to, že si musíte jak hlupci psát passwordy na papírky, které stejně dříve nebo později ztratíte. S absencí International Karate Advance jakéhokoli pokusu o spolupráci s interní pamětí souvisí i ten fakt, že když uděláte třeba 200 000 bodů, tak po vypnutí handheldu nemáte nic. To taky zamrzí. Stejně jako jednoduchost bojů. Zaručuji vám, že s metodou vykrytí útoku – podkop, porazíte kohokoli, i samotné senseie na konci hry.

Celkově by se dalo říct, že IKA nestojí za mnoho. Dokonce ani bonusové mezihry nedodají hře tu potřebnou šťávu. Míčky ze starého IK+ zůstaly (jak jinak) a k nim přibyly ještě bomby. Nemusíte se bát, nic duchaplného to není. Jen musíte přežít po stanovený čas v aréně a vyhýbat se šrapnelům z vybuchujících bomb. I když i to dá kolikrát dosti zabrat, zvláště pak s tak stupidním ovládáním, jaké je v IKA. A pokud jste opravdu skalními fandy a máte podobně postiženého kamaráda, který se eventuelně těší na standardní multiplayer, tak pak máte oba velikánskou smůlu, což je už ten pomyslný a definitivně poslední hřebík do rakve téhle hry!

International Karate Advance
Výrobce/Distributor Studio 3
Platforma GameBoy Advance
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ne, passwordy
Multiplayer: ne
Verdikt: Reminiscence těžce nedotažená do konce. Kdyby hra měla více nápadů a nešlo čistě jen o předělávku, tak by to mohla být pecka. Takhle je to jen odpad, za který se nevyplatí vyhazovat těžce naškudlené peníze!
Hodnocení: 20%

Autor:
Témata: hřbitov
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu

V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...

OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake

Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...