Microsoft se snaží. Na svůj Xbox 360 se mu podařilo protlačit megahit takového jména jakým je Resident Evil 5, jedná se Square-Enix, zkrátka ze všech sil se pokouší získat nejlepší hry pro svůj next gen systém. Kupodivu ale nezapomíná ani na původní Xbox, na kterém velmi příjemně překvapil Doom 3, dorazí na něj Half Life 2 a o pozdvižení se postaral titul, při jehož hraní mi nezbývalo než valit oči, totiž špičkově propracované RPG s půvabným názvem Jade Empire.
Titul Jade Empire, za kterým stojí legendární tým BioWare, je skutečně úchvatná hra. Je propracovaná do nejmenšího detailu jak po stránce herního designu, tak z hlediska grafiky, herní komponenty jsou přitom dokonale provázané a RPG prvky nedělal žádný diletant. Když k tomu přidáme vynikající dialogy, které obsahují staré čínské moudrosti, fantastickou hudbu, je to jako dostat automobil, kde na každé části pracovali nejlepší odborníci a zkompletování pak řídil největší mistr.
Pokud někdo říkal, že Xbox nemá dostatek RPG a nepřesvědčily ho ani KOTORy, Jade Empire je jednoznačně hrou, která se směle může postavit těm nejlepším japonským RPG. Ono není divu, vypůjčuje si velice nenápadně, kde je to jen možné (Shenmue by přesto mohla vyprávět), kombinuje, vylepšuje, piluje až původně surový diamant získává stále více blyštivých plošek a jeho hodnota roste a roste.
Pohled na okolí ukazuje fantastickou detailnost vlnící se trávy, poletující listy a květy.
Obdivuji starou Čínu jako skutečnou kolébku kultury a civilizace, která v Evropě nebývá dostatečně doceněna, je vidět, že v BioWare existuje spřízněná duše. Jade Empire sice není možné zařadit do nějakého reálného období některé z dynastií, svět je příliš fantasy, ale tu zapůsobí krásná architektura, tam nádherné zahrady a pochopitelně postavy, na kterých si někdo hodně šikovný pořádně vyhrál. Můžeme si blahořečit, že do hry je implementovaný pohled vlastníma očima. Sice se najdou důvody, kdy ho nutně potřebujete při samotném hraní, ale tak trochu BioWare podezřívám, že byl zařazen kvůli možnosti kochání se scenériemi.Začínáte ve speciální, škole bojových umění, vyberete si charakter a než se stačíte vzpamatovat, jste vrženi do víru děje ne jako obyčejná nula, ale jako nejnadějnější žák (žačka) slovutného mistra. Stačíte tak akorát pochopit jednotlivé barevné ukazatele u vaší postavy a již je škola přepadena bandity. Boj se nevede jen klasickými údery, vyberete si sečné zbraně a k dispozici je i svérázná magie, která umožňuje například zpomalit čas a vytvořit speciální štít. Jenže to jste na pouhém začátku, kdy se z banditů vyklube předvoj (dobrá, tohle ještě prozradím) duchů, kteří nemohou najít klid, a tak se toulají po světě s fatálními následky.
Je zajímavé pozorovat, jak se vaše skutečné chování rozchází s ideálem, který jste si zvolili.
Příběh s vámi bude zmítat ze strany na stranu, je propracovaný a kdyby mi někdo řekl, že za ním stojí Yu Suzuki, klidně bych mu to byl ochoten věřit. Opravdu, ze Shenmue si hra vypůjčuje více než dost. Bohužel i s některými chybami. Když nejste obklopeni nepřáteli, tlačítka pro boj náhle otevírají mapy a podobně, stejně jako Ryo Hazuki nemůžete předvádět, co jste se naučili, jen tak nanečisto. A v boji se s vámi opravdu nikdo nepárá. Je trochu svazující, nebo zavazující (podle povahy), že na začátku okolo vás až na jednu výjimku všichni poskakují, jaká jste hvězda, největší naděje školy, a vy si občas připadnete jako trotl. Inu svérázná motivace, páni programátoři.
|
Asi teď poněkud zasáhnu FFF (Final Fantasy Fanatiky), ale co se propracovanosti týká, Jade Empire jednoznačně s přehledem sráží k zemi oba poslední díly, tedy FF X a její nepříliš povedený datadisk FF X-2. Samozřejmě na příběhy jsou ve Square mistři, ale celkový dojem ze hry mluví pro Jade Empire. Jsem docela zvědavý, jak si tato hra povede v okamžiku, kdy nastoupí do ringu chystaný titán Final Fantasy XII. Paradoxně tu bude několik prvků shodných, například boj s konkrétními nepřáteli, možnost rozhlížet se po světě pohledem vlastních očí, skutečný obří svět k prozkoumávání, lišící se od dosavadní taktiky FF. Ačkoliv císařské zahrady v Jade Empire jsou lahůdkou pro oči, nedomnívám se, že by FF XII bylo možné tímto, byť mistrovským, kouskem, zastavit. Paradoxně v neprospěch Jade Empire mluví ono cílení na akčnost titulu. Jistě, jsou tu nesčetné možnosti, takové morfování se do zvířat je pozoruhodné, ale zkrátka nevěřím (a Vagrant Story to dokazuje), že by bylo možné Square porazit na jeho vlastní půdě.
To, jak se BioWare podařilo namixovat velmi kvalitní RPG, nechám na vás, až si Jade Empire sami zahrajete, ale nedá mi, abych nezmínil několik skutečně zajímavých momentíků. Například mě zaujala fiktivní řeč "starých", kterou hovoří některé osobnosti zdejšího světa. Působí neuvěřitelně autenticky, pracovali na ní lingvisté a hře dodává pozoruhodnou autenticitu. Propracované jsou i diskuse, kdy máte možnost ovlivňovat vývoj svého charakteru tím, jak kulturně/arogantně se chováte k ostatním. Není to
|
Hra je vynikajícím způsobem ozvučena, postavy mají skvělý dabing, který vyjadřuje jejich emoce, scény jsou podmalovávány vynikající hudbou, nic nebylo ponecháno náhodě. Bez obav se můžete vydat do světa zaplaveného duchy (a nejen jimi) prožít dobrodružství, které na Xboxu dosud nebylo k vidění. Málem bych zapomněl na zajímavou minihru ve stulu R-Type (ano, vážně létání) a pokud byste si pořídili speciální Limited Edition, dostanete postavu navíc. Což mi připomíná, že jsem opomněl podotknout, že v Jade Empire nechodíte jako osamělý vlk (vlčice), ale stále okolo sebe máte různě početnou skupinu přátel.
Jade Empire | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|