Jagged Alliance: Back in Action ometá prach z legendární strategie

  • 24
Po letech čekání se konečně zdá, že by mohlo vyjít pokračování skvělé tahové strategie Jagged Alliance.

Podtitul Back in Action (zpátky v akci) se k novému dílu nadmíru dobře hodí. Značí totiž návrat po opravdu dlouhém čekání. Druhý díl legendární tahové strategie vyšel v roce 1999 a od té doby se s větší či menší vehemencí mluví o pokračování.

Ačkoliv tvůrci původní hry, studio Sir-Tech, již nefungují, nejrůznější subjekty slibovaly nejen třetí díl, ale rovnou řadu dalších titulů série. Sliby se nakonec ukázaly být jen planými řečmi. Teprve když se značky ujala německá společnost Bitcomposer Games, začalo se něco dít.

Jagged Alliance: Back to Action

Jagged Alliance: Back in Action tak nebude skutečným třetím dílem, jako spíše znovuuvedením značky na trh. Opět se tak podíváte do banánové republiky, kde se dobývá jeden sektor po druhém. Poslouží k tomu partička žoldáků, každý se svými slabinami i přednostmi, ale také charakterem a z něj vyplývajícími hláškami. Nechybí ani typický důraz na detail, například nejrůznější typy munice či druhy palby.

Vlastně by se mohlo zdát, že se od druhého dílu mnoho nezměnilo. To ale není pravda. Předně zapomeňte na tradiční izometrický pohled, který nahrazuje trojrozměrná kamera, kterou můžete otáčet a přibližovat scénu.

Ještě větší pozdvižení ale jistě vyvolá informace, že odpadá nejdůležitější pravidlo Jagged Alliance: hra na tahy. Skutečně, Back in Action podlehla trendu reálného času. Podle dosavadních prezentací to ale nemusí být taková katastrofa, jak se na první pohled zdá.

Průběh dění v reálném čase ještě neznamená konec detailního plánování taktiky akce. Rozhodně se nebojte, že by partie měly rychlý průběh. Hra si má zachovat jistou obtížnost, na kterou vyzrajete jen s rozvahou. Tu vám dopřeje taktický mód: mezerníkem jednoduše zastavíte čas a můžete rozdělit příkazy i na několik kroků dopředu. Pak stačí akci mezerníkem opět uvolnit a v případě potřeby zase zastavit.

Jagged Alliance: Back to Action

Jinak ale zůstává mnoho konstant série Jagged Alliance při starém. Třeba všehoschopný notebook, prostřednictvím něhož si objednáváte zbraně, vybavení i nové žoldáky. Dále slouží ke čtení mailů a popisu úkolů.

Nechybí ani mapa malého státu Arulco, opět rozdělaná na sektory. Nejsou však už všechny stejné, nýbrž organické a odpovídající geografii. Zpočátku vidíte jen části státu, časem se ale váš dosah bude stupňovat. Primárním cílem je diktátorka Deidranna Reitman sídlící v hlavním městě Meduna City.

Jagged Alliance: Back to Action

Než se diktátorce postavíte, čeká vás dlouhá cesta. Zůstane ale na vás, jakými zákrutami povede. I na strategické úrovni si můžete vybrat mnoho způsobů postupu, jen určité hlavní cíle je třeba naplnit. Například ovládnutí diktátorčina letiště.

Jednotlivé sektory mají různou důležitost, přičemž platí, že ty důležitější obvykle hůře dobudete a budete muset vynaložit větší úsilí na jejich udržení. Jednotky diktátorky se je totiž budou snažit získat zpátky, takže je třeba odložit několik žoldáků nebo najmout místní milice.

Jagged Alliance: Back to Action

Naprosto zásadní je přitom získání a udržení dolů. Bez nich nebudete mít prostředky na výbavu a výplaty žoldáků, tedy ani síly k potřebnému postupu.

Oproti předchůdcům odpadá takzvaný efekt válečné mlhy. Dříve byl sice při vstupu do sektoru viditelný terén a budovy, ale ne nepřátelé. To se mění a viditelní jsou od počátku i protivníci.

Pravdou je, že tím hra trochu ztrácí na napětí, na druhou stranu ale hráče uchrání od frustrujícího hledání posledního vojáka, který bránil zabrání sektoru.

Jagged Alliance: Back to Action

Zdá se, že by Jagged Alliance: Back in Action nemusel dopadnout vůbec špatně. Naopak, autoři ponechali řadu původních prvků, některé přidali a jiné pozměnili. Milovníci originálu si sice budou muset chvíli zvykat, ale není vůbec vyloučeno, že přijdou novince na chuť.


Témata: Notebook, Rozvaha