Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šance pro šikovné aneb jak mobilní hry změnily svět

aktualizováno 
Mobilní hry zasáhly herní svět s nebývalou tvrdostí a změnily některá zažitá pravidla. Jsou to změny pozitivní, nebo se jim naopak máme bránit? Na vaše názory se těšíme v diskuzi.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

ONDŘEJ ZACH

Kingdom Rush: Frontiers

Strategie Kingdom Rush: Frontiers zabaví na mnoho hodin.

Mobilní hry vnímám jako určitý návrat ke kořenům. Pamatujete na dobu, kdy hru vytvořil jeden člověk a byla úspěšná? Časem se to změnilo.

S rostoucími náklady, technologickým pokrokem a určitou profesionalizací neměl jedinec nebo malý tým bez vydavatele šanci. O tom, jaké hry budou hráči hrát, často rozhodovali a bohužel stále rozhodují manažeři, kteří vlastně o hrách nevědí vůbec nic.

Příchod aplikačních portálů nejenže změnil zažitou praxi, on vytvořil nová pravidla hry. Kdo je šikovný, má nápad a jde si za svým, může uspět. Už tu není překážka v podobě zkostnatělého vydavatele, který jen málokdy dává zelenou svěžím nápadům.

Dungeon Keeper (2014)

Mobilní strategie Dungeon Keeper se naopak příliš nepovedla. Na vině je agresivní obchodní model.

Mobilní platforma přeje jednotlivcům i malým studiím. Ostatně například u AppStore si Apple bere 30 procent výdělku, zatímco zbylých 70 procent připadne autorům. U klasického modelu vývojář – vydavatel – distributor připadalo na autory slabých 10 procent.

Druhou stranou mince je ovšem hromada balastu, která se v aplikačních prostředích objevuje. Mnozí si stěžují na agresivní model free 2 play či poukazují, že na mobily a tablety stejně vycházejí jen malé hříčky. S tím nemohu souhlasit. Zprasený obchodní model není problém platformy a na mobilní zařízení vznikají i komplexní projekty. Za mě tedy klady jednoznačně převažují nad zápory.

ANDREJ BRABEC

Mobilním hraním vyvolané změny na mne působí jako krok špatným směrem. Na tomto poli je neuvěřitelné množství braku, mezi kterým je obtížné objevit kvalitní tituly. Po recenzi mám jen zřídkakdy chuť hru ještě spustit a za poslední dva roky mne pohltilo asi tak pět titulů.

Clash of Clans

Clash of Clans vydělává svým tvůrcům 2,4 milionu dolarů každý den. Hra funguje na obchodním modelu free 2 play.

Jako největší problém však vnímám obchodní modely. Právě mobilní hraní totiž čím dál častěji pracuje s jejich hybridní verzí. Vyžadují zakoupení hry a ještě hráče obtěžují s mikrotransakcemi.

Možná jsem v tomto ohledu pouze konzervativní, ale titul by podle mého názoru měl vyžadovat jen jedno. Jinak mnohdy není zřejmé, zdali je další úroveň dohratelná i bez placení. A na to říkám fuj.

JAN LYSÝ

Především je nepopiratelné, že mobilní projekty přivedly k hraní spoustu lidí, kteří se do toho předtím rozhodně nehrnuli. Jednoduché hříčky, které jsou často zdarma a nevyžadují žádné hlubší zkoumání herních mechanismů, ale prostě si je člověk v autobuse pustí a "zabije" pár minut, než dorazí na svou zastávku, mnohé oslovily.

Třetím světem je Divoký západ. Novinkou jsou pohyblivé důlní vozíky, v akci pak...

Plants vs. Zombies 2 je hratelná a dohratelná bez investice jediné koruny.

Druhou věcí je, že dnes si může na hře namastit kapsu skoro každý, nejen velká vývojářská studia s majetkem v řádu desítek milionů dolarů, ale klidně i šikovný student s dobrým nápadem (pokud tedy nezablokuje svůj projekt poté, co mu ho někdo zkritizuje). Díky mobilnímu hernímu trhu se objevila spousta nových příležitostí.

Pokud jde o negativa, tak se zdá, že se nám nepěkně rozšířila móda "opisování" a hromada projektů si je podobná jako vejce vejci. Je čím dál obtížnější narazit na vysloveně neotřelý kousek, který bychom už předtím neviděli ve dvaceti dalších variacích.

PETR ZELENÝ

Osobně mě mobilní hry příliš nezasáhly, pokud nepočítám letité hrátky s hadem na stařičké Nokii. Asi to bude tím, že v mobilech bývaly především primitivní hříčky, které mou pozornost nedokázaly udržet. Ale týden mám svůj první chytrý mobil, tak se to třeba konečně změní. Bránit se tomu rozhodně nebudu.

Autoři:




Nejčtenější

Prince of Persia
Jak vznikal legendární Prince of Persia: čtyři roky bez výplaty

Z dnešního pohledu už nemusí být zřejmé, že animace v Prince of Persia v roce 1989 představovaly grafickou špičku. Celý Prince of Persia byl progresivní hrou,...  celý článek

The Keep
RECENZE: Český The Keep je vydařený dungeon ze staré školy. A nestojí moc

Čekání se vyplatilo. Po třech letech vyšla upravená a vylepšená PC verze krokovacího dungeonu The Keep. A hraje se jedna báseň.   celý článek

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout ve virtuální realitě je prý to nejúžasnější, co jsme kdy viděli

Tvůrci Falloutu ve spojení s virtuální realitou nešetří chválou. Titul bude upravenou verzí Falloutu 4, kterou si půjde vyzkoušet na herní show E3 v červnu v...  celý článek

StarCraft: Remastered
StarCraft: Remastered je skutečností, vyjde v létě na PC a Mac

Strategická legenda StarCraft se dočká po necelých dvaceti letech od vydání modernizovaného kabátku, a to včetně datadisku Brood War.  celý článek

Battlefield 1 - They Shall Not Pass
Zažijte verdunský mlýnek na maso v Battlefieldu 1. Recenze přídavku

Balíček They Shall not Pass je první ze čtveřice chystaných rozšíření úspěšné válečné hry Battlefield 1. Konečně v něm máte možnost bojovat za vojáky...  celý článek

Další z rubriky

Vampire: The Masquerade – Bloodlines
Dalších pět her, které lidé milovali a nikdo je nekupoval

Zdá se, že digitální distribuce „nedoceněným“ hrám pomáhají. Od jejich nástupu a éry výrazných slevových akcí totiž přibylo jen minimum titulů, u kterých by...  celý článek

Ovládání Oculus Touch
KOMENTÁŘ: Miliardové odškodné v boji o virtuální realitu není to hlavní

Čísla jsou zvláštní věc. Dvanáct a půl miliardy korun je podle většiny měřítek enormní suma. Jenže ve sporu o práva k virtuální realitě není až tak zásadní....  celý článek

No Man's Sky
Fanoušek snů? Utratil 109 tisíc kvůli nejkritizovanější hře roku 2016

Hra No Man’s Sky jednoho Američana vedla ke změně platforem, nákupů tří kopií ale i řady fandovských předmětů. Řeč o kontroverzním titulu, jehož autoři loni...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.