Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se dělá hra: chodíme do práce a platíme hypotéky jako ostatní

Exkluzivně aktualizováno 
V seriálu "Jak se dělá hra" vám začínající česko-slovenské studio Alda Games přiblíží všechny etapy herního vývoje: od prvních návrhů po vypuštění hry do obchodů.

Obrázek z připravované hry Defend Your Life | foto: Alda Games

Nejdůležitější informace prý patří na úvod. Ve zkratce: hry jsme začali vytvářet v dubnu 2013 z lásky a pro peníze. Tento článek spouští seriál o tom, jak se našemu studiu Alda Games (ne)daří v dosahování cílů při tvorbě mobilních her.

Zatím nás neomezuje vydavatel, takže se máme dobře. Nicméně investorova trpělivost má také své hranice.

Zásadní otázky

Jak se dělá hra

Studio Alda Games (homepage) zatím vydalo dvě logické hry: Zachraň šneka a Sýrový svět.

V seriálu "Jak se dělá hra" umožní nahlédnout do kuchyně vývojářů a přiblíží jednotlivé etapy vývoje.

Sýrový svět

Sýrový svět

Proč se někdo pustí do tak nejistého byznysu, jakým je tvorba her? Proč se každou chvíli vynoří nějaké studio vědomé si této nejisté perspektivy? Proč jsme se vynořili my, Alda Games? A jaká je ta naše perspektiva?

Odpovědí se nabízí hned několik. Například, že dotyční jsou pochybné existence bez jakéhokoliv smyslu pro realitu nebo jen bez sebereflexe. Dotyční už mají něco za sebou a takříkajíc si troufají vstoupit do herního průmyslu. Dotyční můžou zbožňovat hry natolik, že jejich zápal dokáže přesvědčit nějakého investora.

Zásadní odpovědi

Co nás tedy uvedlo do pohybu? Kdybychom to měli zestručnit, tak asi z každé předešlé odpovědi něco. Zaprvé máme hry opravdu rádi. Například náš zakladatel Aleš zbožňuje sérii Fallout. Každý z desetičlenného týmu máme svoje srdcovky.

Za druhé s hrami máme i jinou než jen herní zkušenost. Hlavně přes herní weby Raketka.cz a HPD.cz. Díky práci na těchto projektech jsme získali zkušenosti s obrovským množstvím herního obsahu, ale co je důležitější, i s různými komunitami hráčů. Nevěřili byste, co všechno se dá zažít při moderování zdánlivě nevinné diskuze pod dívčí hrou.

Sýrový svět

Sýrový svět

A nakonec investor. Peníze jsou potřebné nejen na vývoj, ale také na výplaty. Všichni si totiž platíme nějakou tu hypotéku a z čisté lásky ke hrám se nenajíme. Zatím nám pomáhá soukromý investor a rozpočet drží. Časem však budeme muset vyprodukovat něco, co si na sebe vydělá.

A co si budeme nalhávat, každý chce vytvořit co nejúspěšnější titul, ne? Jenže k tomu je dlouhá cesta, a pokud se vidina peněz stává hlavním smyslem, vede do pekla. Nebo ke krachu.

Chcete tvořit hry? Nadřete se

Ale aby bylo jasno, tvorba her je práce jako každá jiná. Vstáváte do práce, odcházíte do práce, doma přemýšlíte nad prací, u piva se bavíte o práci. Nemluvě o sledování trendů, neustálém vzdělávání se a o analyzování konkurence.

Virtuální set Oculus Rift v Alda Games

Virtuální set Oculus Rift v Alda Games

To má tu výhodu, že v našem oboru to znamená hrát si, díky čemuž jsme si například vyzkoušeli potenciál virtuální helmy Oculus Rift. Některé rozbolela hlava, jiní měli asi příliš zdravé oči, ale všehovšudy zajímavá zkušenost.

Máte normální kolegy, kteří mají své záliby, vlastní životy, dobré stránky i mouchy. Někteří umí hrát stolní fotbal, jiní na sobě pracují v posilovně, aby se potom mohli ukazovat polonazí na diskotékách, další jsou zase příliš sečtělí intelektuálové, nebo poslouchají nějaký obskurní ambient.

Ani věk není něco, co by nás spojovalo, nejmladšímu členovi je jen 18 let a nejstaršímu 28. Ale tak to má být: různorodí lidé, které spojuje vztah ke hrám. V tom jsme prostě zajedno.

Gamedesignérka Kateřina Záleská a zakladatel studia Aleš Kříž

Gamedesignérka Kateřina Záleská a zakladatel studia Aleš Kříž

Zajedno jsme byli i ve výběru platforem. Po analýze našich vlastních schopností, po hodinách rešerší všude po internetech a rozhovorech s lidmi z branže nám vyšlo, že na trojáčkové tituly zatím nemáme, ale skončit u flashovek jsme opravdu nechtěli. Proto volba padla na mobilní zařízení.

Nejprve to byly Android a iOS a v současnosti jsme dospěli k rozhodnutí, že nebudeme ignorovat ani Windows Phone.

Je nám úplně jasné, že trh je už víc než nasycený. Vydělávat 2,4 milionu dolarů denně, jak se to daří Supercellu s free 2 play titulem Clash of Clans, je momentálně v rovině snů. Známe příběh Rovia, které muselo za šest let vytvořit 51 her, než přiletěli Angry Birds.

I tak jsme se do toho pustili

Studio Alda Games oficiálně vzniklo v červnu 2013 zápisem do obchodního rejstříku. Už v červenci jsme na App Storu a Google Play vydali svoji první hru. Ne, za měsíc se hra vytvořit nedá, my jsme na naší prvotině (Zachraň šneka) pracovali od dubna.

Fotogalerie

Spolu se Sýrovým světem (srpen - prosinec) to byly pokusy. Pokusy, zda dokážeme pracovat tak, abychom se od prvotního konceptu dostali alespoň k pár tisícům stáhnutí.

Pokus dopadl úspěšně. A o tom bude dalších pár článků. Tento byl první a poslední "všeobecný". V ostatních vám umožníme nahlédnout přímo do našeho studia. Tím nemyslíme kanceláře, ale proces, díky kterému jsme vydali první dvě hry a další dvě na to mají silný náběh.

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.