Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se vyvíjeli Stupid Invaders

  12:00
Pokud vás komediální adventurka Stupid Invaders zaujala stejně jako nás, rozhodně si nenechte ujít toto interview se Sebastienem Hamonem, šéfem herní divize Xilamu, který v něm odhaluje všechny okolnosti jeho vývoje a taktéž obhajuje těch několik málo nedostatků, které lze na hře nalézt.

Stupid Invaders

Rozhovor se Sebastienem Hamonem, šéfem herní divize Xilamu a producentem adventury Stupid Invaders.

V žádném případě nechci zastírat, že by mne nejnovější adventurka Stupid Invaders nedokázala upoutat. Už jenom ta skutečnost, že je, na rozdíl od většiny současných adventur, přecpaná až po okraj extrémně veselými a zábavnými scénkami, mě přiměla k tomu, abych kontaktoval Sebastiana Hamona, šéfa herní divize Xilamu, a položil mu ohledně Stupid Invaders pár všetečných otázek.

Mohl byste mi na úvod říci něco o Xilamu? Tedy kdy byl založen a jaké jsou vaše předešlé projekty?
Stupid Invaders je naše první počítačová hra, nicméně Xilam je převážně studio zabývající se tvorbou animovaných seriálů (tzv. „cartoons“) a těch již máme na kontě celkem šest. Samozřejmě jsou mezi nimi Space Goofs, na nichž je Stupid Invaders založen, a dále například Oggy nebo Cockroaches. V budoucnu chceme pokračovat ve tvorbě televizních animovaných seriálů stejně jako webových stránek a počítačových her. Snažíme se být skutečně multimediální společnost.

Kdy a proč jste se rozhodli pustit do tvorby počítačové hry, založené právě na TV seriálu Space Goofs?
Bylo to před třemi lety, pokud se dobře pamatuji. Tvorba animovaného seriálu zrovna skončila a nás napadlo, že tyhle postavičky a styl humoru by si zasloužily ztvárnění i na poli počítačových her.

Bohužel, seriál Space Goofs se na českých televizních stanicích nikdy neobjevil. Mohl byste mi o něm prozradit něco bližšího? A ještě by mě zajímalo, jak moc je hra seriálu podobná.
Pět hlavních hrdinů zůstalo zachováno, stejně jako základ humoru. Nicméně jsme brali v úvahu ten fakt, že příznivci počítačových her jsou velmi odlišní od příznivců kreslených seriálů. Cítili jsme mnohem větší volnost realizovat své myšlenky a nápady – domluva s TV producenty je pěkně tvrdý oříšek, v herním průmyslu je to mnohem jednodušší. Jinak řečeno, základní koncept seriálu a hry je téměř stejný, vztahy mezi hlavními hrdiny jsou taktéž identické s těmi v seriálu, avšak vtípky a herní situace jsou trochu odlišné.

Stupid InvadersHra Stupid Invaders je zpracována jako 2D adventura. Spousta lidí je však toho názoru, že 2D point-and-click adventury dnes nemají téměř žádnou šanci na komerční úspěch. Osobně jsem rád, že vy tento názor nesdílíte. Ale stejně by mě zajímalo proč jste se rozhodli pro 2D a ne pro 3D ve stylu Monkey Islandu 4? A neměli v UbiSoftu proti 2D nějaké námitky?
Hra byla vytvářena plně ve 3D, tedy včetně backgroundů, animací a postaviček, ale nakonec jsme všechno vyrenderovali a vložili do 2D enginu. Chtěli jsme, aby byl náš projekt hratelný pro každého – i pro ty, kdož nevlastní výkonné PC. V naší příští hře již možná budeme klást na hardware počítače větší nároky. Uvidíme. Mějte však na paměti, že Stupid Invaders je naše vůbec první hra. Naším prvotním plánem bylo prezentovat skvělý humorný příběh s nádhernou grafikou a technické aspekty hry pro nás byly vedlejší. Byla zde spousta věcí, které jsme se museli a ještě budeme muset naučit. Co se týče UbiSoftu, žádné problémy jsme s nimi neměli. Naopak – hned od počátku si hru zamilovali od příběhu přes humor až po hlavní postavičky.

První kapitola Stupid Invaders, odehrávající se ve velkém opuštěném domě, mi hodně připomíná starší hru od Lucas Arts Day of the Tentacle. Nechali jste se touhle, nebo jinými hrami, inspirovat?
První kapitola je značně založena na seriálu, myslím tedy na stejné lokaci, v níž se odehrávalo všech 52 epizod. Lidé, kteří pracovali na TV seriálu, nikdy v životě o Day of the Tentacle neslyšeli, takže veškerá podobnost je čistě náhodná. Nicméně i přesto jsem rád, že Stupid Invaders hráčům tuto klasiku připomíná, jelikož ji sám mám moc rád. Je to jedna z mých vůbec nejoblíbenějších adventur.

Vůbec nejcharakterističtějším bodem vaší hry je určitě humor. Abych byl upřímný, tento typ her mi na trhu citelně chyběl několik let (naposledy to byl Toonstruck, 1996). Co vás vedlo k tomu udělat ze Stupid Invaders jednu velkou komedii? A kde jste proboha přišli na tu hromadu neuvěřitelně komických a stupidních scének?
Humor byl pro nás rozhodně tou nejdůležitější věcí, kolem níž se měla celá hra točit. Za posledních pět let byla většina her pojatých velmi vážně; Já myslím, že hry by měly rozhodně být mnohem víc legrační. A komedie je právě to, co mě a dalším dvěma scénáristům koluje v krvi. Vtipkujeme každý den a všichni jsme tu pěkně praštění :o). Je nemožné, abychom pracovali na vážném projektu.

Ve Stupid Invaders je spousta… řekněme „toaletního“ humoru. Mnohem víc, než si kdokoliv, kdo hru nehrál, vůbec dokáže představit. Proč? Je to snad nějaký tradiční francouzský styl humoru nebo pouze vaše a scénáristovo nejoblíbenější téma? :o)
Je jasné, že toaletní humor je jedním z našich nejoblíbenějších. Tím, že se jedná o specifický francouzský humor, si nejsem zase až tak jist… Řekl bych, že toaletní humor je možná tak celosvětově rozšířený, jak jen může být.

Jsem si jist, že to musela být obrovská legrace vymýšlet všechny ty vtípky a skvělé dialogy, je to tak? Řekněte – jaká je vaše vůbec nejoblíbenější scénka ze hry?
Oh ano. I v těch nejtěžších chvílích herní výroby jsme si užili spoustu legrace. A dialogy se mi taky děsně líbí. Mou nejoblíbenější scénkou je ten stupidní dialog mezi Candy, navlečenou v potápěčském obleku se zvonem, a umělým potápěčem s umělým pokladem. Tohle mě vždycky dostane!

Stupid InvadersPrávě kvůli tomuto trochu „ostřejšímu“ humoru si tak nějak nejsem jist, zda je hra určena pro děti nebo pro dospělé. Pro děti je příliš drsná, pro dospělé a zkušené hráče zase docela jednoduchá. Takže – pro jaký okruh hráčů je Stupid Invaders vlastně určena?
Tím si taky nejsem zcela jist. Nemyslím si, že by to byla hra pro děti. Spíše pro dospělé nebo mladší dospělé. A když mluvíš o jednoduchosti, viděl bych to následovně. Dospělí hráči chodí do zaměstnání a žádný z těch, co znám, nemá čas na čtyřicetihodinovou hru. Prostě ji nikdy nedokončí. A my jsme chtěli, aby si lidé vychutnali příběh od začátku až do konce, až do posledního vtipu. V budoucnu se budeme snažit dosáhnout něčeho mezi; hru, která bude vyhovovat jak těm, co chtějí hrát přes čtyřicet hodin, tak i těm, co si nemohou dovolit jí věnovat tolik času.

Tím jsme se dostali k jednomu z největších problému Stupid Invaders. Abych byl upřímný, tahle hra je prostě mnohem kratší, než jsem očekával. Ve vašem produkčním dokumentu píšete o více než třiceti hodinách hraní a 50 interaktivních charakterech. Já jsem ale hru dokončil během pouhých deseti hodin a charakterů jsem nenapočítal ani třicet. Mohl byste mi to vysvětlit? A předem upozorňuji, že argumenty typu „jsi zkušený profesionální hráč, a tak dokončíš většinu her mnohem dříve“ neuznávám.
Abych byl upřímný, hra je kratší, než jsem očekával já sám. Ale skutečně záleží na tom, kdo ji hraje. Můj šéf ji dokončil za více než třicet hodin, někteří z našich testerů za dvanáct hodin… Nemyslím si, že hrací čas je dnes rozhodujícím argumentem. Když dvouhodinový film skončí, taky od něj neočekáváš ještě dalších třicet hodin. Adventury nejsou hry typu Quake s nekonečnou hratelností a velmi důležitým aspektem je potěšení, které z ní hráč má. Chce to dobrý příběh s dobrým začátkem, dobrým vývojem a dobrým koncem. Nicméně s tebou souhlasím, že hra měla být delší. Naše další projekty budou!

Možná, že se ten problém skrývá v sice velkém množství lokací, ale minimu interakce…
V původním návrhu jsme měli na každé lokaci mnohem více interakce, ale ke konci nás tlačil čas…

A když už jsme u těch negativ, je zde ještě jedna věc, která mě často docela prudila. Myslím tím velmi časté umírání hlavních hrdinů. Uznávám, že úmrtí jsou většinou provedená velmi zábavně, ale i tak – nenapadlo vás třeba, že by bylo lepší hráče po smrti automaticky vrátit před situaci, kde prvně chyboval, a ne ho nutit ukládat si pozici každých pět minut?
Vlastně jsme zjistili, že hráči adventur si tak jako tak ukládají pozici každých pět minut, takže si opravdu nemyslím, že by byly „game-overy“ zase až takovým problémem. Naopak si myslím, že patří k nejlegračnějším částem hry.

Vraťme se tedy ke mnohem světlejším stránkám hry. Opravdu velkolepý dojem na mě udělala grafika a animace. Všechny lokace jsou sice na pohled velmi jednoduché, ale o to nádhernější. Vypadá seriál Space Goofs podobně, nebo jste si tenhle grafický styl zvolili sami?
Spase Goofs vypadá jinak, i když design je velmi podobný. Herní lokace jsou ale mnohem bohatší s mnohem více detaily a texturami. To hlavně z toho důvodu, že hráč může lokace navštívit častokrát a zůstat v nich delší dobu. V animovaných seriálech vidíš lokace většinou pouze velmi krátce. Takže právě proto jsme museli grafický styl trochu změnit.

Stupid InvadersVelmi příjemně mě překvapilo množství vysoce kvalitních animovaných sekvencí. Byly pro vás jednou z nejdůležitějších částí hry? Určitě to muselo být velmi náročné vyprodukovat takové množství videosekvencí… Kolik lidí na nich pracovalo?
Většina videosekvencí je výsledkem práce pouhých dvou grafiků. Samozřejmě to bylo velmi obtížné, ale cítíme, že je to jediný možný způsob, jak vyprávět příběh, a právě tohle je naším hlavním cílem. Vyprávět příběhy. Stejně jako to děláme v animovaných seriálech. V budoucnu chceme vylepšit vztahy mezi příběhem a hratelností a už máme v hlavě několik skvělých nápadů.

Nejen animace, ale taky namluvení hry je velmi legrační. Musím uznat, že dabéři odvedli skvělou práci! Jedná se o tytéž herce, kteří namluvili i původní seriál Space Goofs?
Ano, jsou to titíž herci. A souhlasím s tím, že jsou zatraceně dobří. Jsou to prostě profesionální američtí herci, kteří účinkují v řadě tamních TV seriálech. A hlavní charaktery znají více než dobře, protože jim propůjčili své hlasy v již 52 epizodách. V nahrávacím studiu panovala skvělá atmosféra a hromada legrace.

Takže – Stupid Invaders jsou již hotoví a povalují se na pultech obchodů, nebo ještě lépe na poličkách hráčů, již více než jeden měsíc. Jaký od hry vlastně očekáváte úspěch? Máte již nějaké prvotní informace o prodejnosti jak ve Francii, tak i v zahraničí?
Bohužel, zatím ne. Ani se na to nesnažím příliš myslet, protože jsme už začali pracovat na naší nové hře. Čas kvapí.

Na to se právě chci zeptat. Po tom, co stupidní mimozemšťané zničili naši planetu a odlétli pryč, co můžeme čekat dále? Pracujete na jejich pokračování, nebo jste se pustili do zbrusu nové hry?
Začínáme pracovat na pokračování, nicméně v hlavě máme plány na několik dalších originálních projektů. Druhý díl Stupid Invaders by vás měl dost překvapit, a to hned na začátku.

A nakonec kulantní otázka: Kterého ze stupidních mimozemšťanů máte nejradši a proč? Nebo jste si snad oblíbil jednoho z dvojice záporňáků Bolok / dr. Sakarin?
Mou nejoblíbenější postavičkou je rozhodně Candy. Zamiloval jsem si ho (nebo ji? :o) - poznámka redaktora. U Candy totiž není jisté, jakého pohlaví ve skutečnosti je. Jisté je pouze to, že si ho chce nechat změnit.) již v TV seriálu. Je to náramná švanda poslat tuto velmi laskavou a dobrotivou postavu do těch nejhorších a zdánlivě bezvýchodných situací. A taky se mi líbí Candyho vzhled – je fakt moc šikovný.

Takže vám mnohokrát děkuji za rozhovor a vašim budoucím projektům přeji hodně úspěchu!
Taky děkuji. Čas ukáže… na poli počítačových her jsme zatím pouze nováčci!

Stupid Invaders

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

Blíží se beta World of Warcraft: The War Within, vstup zajistí epická edice

Populární MMORPG World of Warcraft se ještě během letošního roku dočká rozšiřující expanze The War...

Fanoušci oživují prokleté LawBreakers, střílečku, kterou skoro nikdo nehrál

Po pěti letech od vypnutí oficiálních serverů je opět možné zahrát si online střílečku LawBreakers...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...