Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak snížit množství nelegálního software?

  12:00aktualizováno  1:18
Všechno má svůj začátek a všechno má svůj konec - stejně jako toto naše téma týdne. V posledním článku celého seriálu zodpovíme několik palčivých otázek a zároveň nastíníme řešení, která by mohla snížit množství pirátských her, přičemž u těchto najdete vyjádření zástupců Microsoftu a Bohemia Interactive.

Vzhledem k tomu, že je dnes poslední den svátečním pátkem zkráceného pracovního týdne, končí také náš týdenní speciál o počítačovém pirátství. Během něj jsme přinesli příběh piráta, pro nějž je vypalování her takový "malý zlatý důl", rozebrali jsme si aktuální situaci v České republice, pátrali jsme po příčinách a včera jste si mohli přečíst rozhovor se šéfem softwarové policie mjr. ing. Jiřím Dastychem. A jak už to u většiny seriálů na podobné téma bývá, poslední článek se bude týkat toho, jakým způsobem by se mohli o řešení současné situace zasadit naši distributoři počítačových her. My jsme jim v pondělí dopoledne nabídli několik variant, jak snížit počet nelegálního herního software v České republice a oni se k nim následně vyjádřili. Ing. Slavomír Pavlíček odpovídá jako ředitel za Bohemia Interactive, Tomáš Koška jako product marketing manager za Microsoft.

BonusWeb: V zahraničí jsou hry baleny do úhledných a netradičních krabic. Uvedu příklad - review code Quake 3 nám dorazil v pěkné plechové krabici, kde veškeré znaky a nápisy byly vyraženy a následně namalovány černou a červenou barvou. Uvnitř se skrývalo originální CD a obsáhlý manuál. Navíc šlo o verzi pro Linux, která je komerčně jistě mnohem méně úspěšnější než její sestřička pro PC. Myslíte si, že je nereálné dělat něco podobného v České republice, kde jsou zatím všechny hry baleny do standardních a až na potisk stejných papírových krabic?
Ing. Slavomír Pavlíček: Odpověď je značně jednoduchá. Netradiční balení jakékoli hry je OBROVSKY drahou záležitostí. Již vidím ty reakce na třeba DIABLO III. V krásné , plechové krabici ve tvaru samotného Pána teroru, ale ne za 1599 Kč, ale řekněme za 1999 Kč. Reakce jsou jasné, ať mi s nějakým skvělým obalem vlezou na záda, raději ať je to v papírovém obalu a za normální cenu. Pokud byste měl dotaz, proč jsou v zahraničí tyto obaly jen mírně dražší, odpověď je také jednoduchá. Protože náklad jde do několik stovek tisíc, u nás tak maximálně na několik tisíc - a to se cena samozřejmě mnohem zvýší.
Tomáš Koška: V současné době nám jde hlavně o to, abychom herní bussines v České republice rozjeli. O netradičních verzích krabic jsme zatím neuvažovali, ale důležitou roli v tomto bude jistě hrát cena. Každé speciální balení totiž výrazně zvyšuje cenu daného produktu, neboť ačkoliv se to nezdá, obal hry není zanedbatelná položka. Druhým problémem pak je, že dealeři chtějí standardní balení, aby s ním mohli dobře manipulovat a vystavovat jej na pultech a v policích na prodejnách. I z tohoto důvodu se v Americe odsouhlasila nová krabice, pod kterou se podepsali všichni distributoři, u nás se tak zatím nestalo. EA sice přechází na DVD obal, Microsoft se ale zatím ještě nerozhodl. Já osobně si však myslím, že balení není to hlavní, čím by se dalo nelegální kopírování her vymítit.

BonusWeb: Hráč, který si kupuje originální hru v obchodě, chce něco víc než to, co mu nabízí počítačový pirát. Je sice špatné přemýšlet tímto způsobem, bohužel současná situace nic jiného nedovoluje. Jak velký problém by byl ke každému CD přikládat při zachování ceny například tričko zdarma či nějaký reklamní předmět, který u piráta nesežene?
Ing. Slavomír Pavlíček: U obrovské spousty herních titulů je ale toto zavedeno. To vy nevíte? Baldur´s Gate 2: triko, NHL 2001: triko + puk, Red Alert 2: přívěšek na klíče ve formě nože s logem RA 2 atd. Koukám, že asi moc často do obchodů s počítačovými hrami nechodíte. Navíc každý, kdo odpoví na jakýkoliv anketní lístek přiložený ke každé hře a zašle nám jej zpět, obdrží dárek. Těch akcí je opravdu hodně a stále přibývají. Takže si zkuste občas zajít do obchodu s PC hrami a tam se informovat. (pozn. autora - pokud je mi známo, řada těchto akcí je časově omezena, nicméně je pravdou, že obchody s PC hrami příliš často nenavštěvuji.)
Tomáš Koška: Ať již dáme ke hře jakýkoliv reklamní předmět, hráč si za něj stejně bude muset zaplatit. Navíc si myslím, že tento má spíše zájem na tom, aby hra byla co nejlepší a za vložené peníze jej co nejvíce pobavila. Navíc přirovnání s pirátem je trošičku zcestné. Když použiji přirovnání, je to jako nedávat lidem, kteří zabíjejí jiné lidi (vrahům - pozn. autora), zbraně, ty by ale za odměnu dostávali lidi, kteří dosud nikoho nezabili.

BonusWeb: Mírné snížení ceny počítačových her - dejme tomu o 20-25%. Je všeobecně známo, že kupní síla obyvatelstva není vzhledem k hospodářské situaci v České republice příliš vysoká a to se odráží také ve vysoké míře počítačového pirátství u nás, přičemž je dokázáno, že stojí-li produkt méně, prodá se jej více, tudíž by toto opatření nemuselo být ani tolik ztrátové. Co vy na to?
Ing. Slavomír Pavlíček: 25% není dle mého názoru MÍRNÉ snížení ceny, to je drastické snížení. Z něčeho se dárky a reklama a všechny ty věci kolem toho MUSÍ zaplatit. A z čeho potom, když zisk z prodeje bude nulový?
Tomáš Koška: Ke snížení ceny jsme přistoupili asi před půl rokem a abych řekl pravdu, prodej nám to nijak výrazně nezvýšilo. (příčinou toho může být také návrh číslo šest, viz. dále - pozn. autora)

BonusWeb: Někteří hráči by ocenili, kdyby spolu s českým manuálem nacházeli ve hrách i anglický originál. Myslíte, že by v tom byl nějaký problém?
Ing. Slavomír Pavlíček: O problém by samozřejmě nešlo, jen by se opět zvýšila konečná cena, chcete to opravdu jako hráči?
Tomáš Koška: Toto je opět otázka ceny. Pokud budou dva stejně obsáhlé manuály, bude nás to stát 2x tolik peněz a tyto nakonec stejně zaplatí zákazník. Rozumné je podle mého názoru dát manuál na web, tímto bychom ale opět nahrávali lidem, kteří prodávají nelegální software. V současné době jsme vydali první hru s českým manuálem a podle reakce trhu budeme v tomto pokračovat způsobem, že bude anglická krabice s českým manuálem.

BonusWeb: Kompletní lokalizace některých herních titulů - zejména adventur, pokračování komerčně úspěšných RPG a strategií.
Ing. Slavomír Pavlíček: Odpovím stejně jako při posledním rozhovoru. Loni se u nás kompletně lokalizovaly 2, slovy dvě hry. Letos jich je 15, slovy patnáct. To je více než 600% nárůst. Všechno najednou opravdu nejde. Představte si, že budeme lokalizovat BG III (Baldurs Gate 3 - pozn. autora). Nejen, že se k hráčům dostane tak o půl roku později, než jinde, ale bude samozřejmě také dražší, protože z něčeho musíte lidi, kteří překládají zaplatit. Bude se Vám to líbit, když si BG III. Koupíte o 8 měsíců později, než jinde ve světě (sice česky) a zaplatíte za něj 1999 Kč? Asi ne, že?
Tomáš Koška: O kompletních lokalizacích uvažujeme, ovšem o tom, kdy je začneme dělat, rozhodne až reakce trhu. Ve chvíli, kdy se nám podaří prodávat tolik her, abychom mohli investovat do jejich kompletní lokalizace, nebudeme váhat ani chviličku. Čili k vaší otázce - vidíme to jako reálné řešení, těžko však říct, kdy k tomuto budeme moci přistoupit.

BonusWeb: Podpora prodeje formou reklamy a různých reklamních akcí. Pokud vím, Microsoft v České republice téměř nepropaguje své herní tituly a jde-li o Bohemia Interactive, ta také nevynakládá příliš velké prostředky na reklamu.
Ing. Slavomír Pavlíček: Bohemia Interactive vynakládá více než 10% obratu na reklamu a propagaci herních titulů (nezapočítávaje v to reklamní předměty, Invex, atd). Je to více než obdobné firmy v okolních státech.
Tomáš Koška: Do této chvíle jsme neměli inzerci, protože ta pochopitelně stojí nemalé peníze a v současné době jsou naše zisky z prodeje her mizivé. A jak je všeobecně známo, busisnes se dělá pro peníze. Nyní ale přecházíme do investičního modu a inzeráty propagující naše hry budou k vidění vzápětí. Otázkou však je, jestli je inzerce to správné. My jsme nyní spíše dávali dohromady web, který podle našeho názoru lépe zasáhne cílovou skupinu. V tomto směru sice kráčíme pomalu, ale jistě.

BonusWeb: Jak je to s půjčováním CD? Dají se u nás půjčit VHS i DVD filmy, můžete si půjčit i audio nahrávky, ale počítačové hry vám nepůjčí nikdo. Proč proti tomu bojujete?
Ing. Slavomír Pavlíček: Půjčování CD je dle licenčních podmínek nelegální. Licenční podmínky nestanovujeme my, ale světoví distributoři. My nic nezákonného dělat nebudeme, ani nic podobného nebudeme podporovat, ba právě naopak, budeme se to snažit všemožně potírat - a to dost tvrdě.
Tomáš Koška: My půjčování počítačových her nepodporujeme, protože to neumožňuje zákon.

BonusWeb: S tím souvisí také můj poslední dotaz. Od mnohých provozovatelů počítačových heren nám na BonusWeb přicházejí emaily, jejichž pisatelé se táží, je-li provozování počítačových heren legální. Policie tvrdí, že je to nelegální ve chvíli, kdy k tomu nemá provozovatel potřebné povolení od vás, vy toto povolení ale údajně nedáváte. Mohu se zeptat, co vás k tomu vede? Nemyslíte si, že kdyby si člověk zahrál hru v herně nebo ji alespoň viděl a líbila se mu, že by si ji následně koupil i domů?
Ing. Slavomír Pavlíček: Zase můžu odkázat na licenční podmínky a autorský zákon. Samozřejmě, že nejde o provoz legální. Proč nepodporujeme zřizování heren? Povolení k provozu her v hernách nemůžeme vydávat, protože jej sami od zahraničních distributorů nemáme. Pokusili jsme se o podobné věci jednat, ale dospěli jsme k tak vysokým finančním požadavkům, že by provoz herny byl prodělečný. A navíc na světě se vydává cca 1000 her ročně. Ke každé zvlášť by musela být speciální licenční smlouva...
Tomáš Koška: Microsoft zatím žádné povolení k provozování naší hry v počítačové herně nevydal, ale v současné době ale zvažujeme, máme-li povolit veřejné provozování několika počítačových her firmám, jejichž žádosti máme nyní na stole. Zatím si ale nejsme jisti. Chápeme to pochopitelně, stejně jako vy, jako možnost hry rozšířit, nicméně ne vždy o tom můžeme rozhodnout sami - jsme totiž publisherem mnoha titulů, ale ne všechny pocházejí z naší produkce. A pokud nejsou hry vyvíjeny in-house, musíme se řídit licenčními podmínkami, k jejichž dodržování jsme se zavázali.

A to je k našemu seriálu o počítačovém pirátství úplně všechno. Věřím, že se nám podařilo vás našimi články zaujmout, objektivně informovat o současné situaci a zároveň nastínit některá řešení. Někdo by možná mohl namítnout, že pícháme do vosího hnízda, jiný zase, že píšeme o něčem, o čem by se spíše mluvit nechtělo. Věřte však, že BonusWeb je o počítačových hrách a o všem, co s nimi souvisí a nelegální software je s nimi nerozlučně spjat ať chceme nebo nechceme. Úplně na závěr bych vás chtěl jen poprosit - máte-li nějaké návrhy pro distribuční společnosti, kterak by mohly účinně bojovat proti počítačovým pirátům (tímto nemyslím bojovat formou násilí či zatýkání), neváhejte a pište je do diskusního fóra pod tímto článkem, kam můžete směrovat také veškeré připomínky k dané problematice.

Autor:




Nejčtenější

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Další z rubriky

No Man’s Sky - Atlas Rises
Patch do No Man‘s Sky přidává příběh a jednoduchý multiplayer

Rok po vydání obdržela vesmírná akce No Man’s Sky masivní patch, který zásadním způsobem vylepšuje hratelnost.  celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.