Jak vznikal legendární Prince of Persia: čtyři roky bez výplaty

Z dnešního pohledu už nemusí být zřejmé, že animace v Prince of Persia v roce 1989 představovaly grafickou špičku. Celý Prince of Persia byl progresivní hrou, která vznikala za úsměvných podmínek.
Prince of Persia

Prince of Persia | foto: BW

Pro jejího tvůrce Jordana Mechnera to přitom nebyl první herní projekt a jeho předchozí titul Karateka týdny trůnil na žebříčku nejprodávanějších her v USA. Oba tituly přitom vznikaly pro vydavatelství Brøderbund, kterému Karateka s půl milionem prodaných kusů vydělala obstojný balík peněz.

Mechner si přitom nebyl jistý, jestli další hru po Karatece vůbec chce vyvíjet. Jeho snem bylo stát se hollywoodským scenáristou. Říkal si proto, že další rok strávený vývojem hry jeho plány jen odloží.

Vnitřní zápas je obzvláště patrný z publikovaného deníku The Making of Prince of Persia, kde Mechner píše: „Za dobu, kterou mi zabere tvorba nové hry, bych mohl napsat tři scénáře. A... herní průmysl umírá. Karateka mi dost možná vydělá jen 75 tisíc dolarů, a to je na vrcholu žebříčků.“

„Neexistuje žádná záruka, že nová hra bude tak úspěšná. Ani záruka, že za pár let ještě bude existovat trh s počítačovými hrami,“ napsal si Mechner do deníku v červenci 1985. A to tehdy předpokládal, že příští projekt bude mít hotový za rok.

Prince of Persia

Mechner se přitom s Karatekou hned napoprvé trefil do černého. Během studia na vysoké škole se totiž během hodin filmové historie dozvěděl o technice zvané rotoskopie.

Ta je založená na ručním překreslování filmových rámečků. Mechner díky tomu pro Karateku a později i pro Prince z Persie dokázal vytvořit realističtější animace, než jaké byly v té době zvykem.

Bojovka Karateka tak v kombinaci s nápaditým návrhem uspěla. A i navzdory faktu, že to byl hit, se Mechner s vydavatelstvím Brøderbund musel handrkovat o podmínkách spojených s další hrou.

Otec mu radil, aby se Jordan zřekl zálohy, platu i záruky, že vydavatelství hru skutečně publikuje. Cílem bylo smluvit co největší podíl ze zisku.

Když na vyjednávání skutečně došlo, Mechner žádal o dvacet procent. Manažer Brøderbundu však tvrdil, že si takovou odměnu nemohou dovolit, a že je realističtější hovořit o patnácti procentech. Mechner nakonec souhlasně kývl.

Prince of Persia

Mechner si přitom v úvodních fázích práce nebyl jistý, jestli úspěch Karateky vůbec dokáže zopakovat. Zažíval proto noci, během kterých nemohl spát.

„Všechny ty detaily, které hra bude vyžadovat... působí tak úmorně. Jak jsem to s Karatekou dokázal? Nemůžu si vzpomenout a nejsem si jistý, že to dokážu znovu,“ napsal si do deníku.

Nakonec se rozhodl, že bude pracovat na titulu zasazeném do Asie. Prostředí se ve hrách objevovalo jen vzácně a Mechner projekt pracovně nazval Bagdád. První příběhové koncepty Brøderbund příliš neoslnily, během diskusí o nich však vznikl nový pracovní název Prince of Persia.

Indiana Jones jako předloha herní náplně

Jednou z hlavních inspirací se stalo prvních deset minut filmu Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy. Indy se v úvodu tak tak vyhýbá smrtelným pastem a proklouzává pod zavírajícími se dveřmi. A přesně takový je celý Prince of Persia.

Odehrává se v prastaré Persii, když se Sultán vydá válčit do cizí země. Toho zneužije čaroděj Jaffar, který se chce zmocnit vlády. Brání mu v tom však sultánova dcera, kterou Jaffar uzamkne do věže a přikáže jí, aby se stala jeho ženou. Jinak do hodiny zemře.

Bezejmenného hrdinu ve stejnou dobu uvrhnou do žaláře pod palácem. Tím hrdinou je hráčova postava, která se během šedesáti minut musí vymanit z kobek a osvobodit svou milovanou princeznu. Kromě pastí mu cestu komplikuje řada stráží, ale i jeho vlastní stínový dvojník.

Prince of Persia

Prince of Persia zahrnoval řadu prvků, které vás napoprvé překvapily. Například zabití stínového dvojníka, které zabilo i vašeho hrdinu.

Jako předloha pro protagonistovy animace posloužil Jordanův bratr David, kterého Jordan natočil pobíhajícího ve velikých bílých kalhotách. Prince of Persia však měl mít lepší grafiku než Karateka a Mechner tak nejprve musel vymyslet, jak zlepšit postupy při využití rotoskopie. V rámci her to totiž byl jeho unikátní postup.

Vývoj hry na poměry 80. let zabral neuvěřitelné čtyři roky a výsledek se na pultech obchodů objevil teprve v říjnu 1989, kdy vyšel pro počítače Apple II.

Titul nebyl okamžitým komerčním úspěchem, tomu napomohl teprve jeho převod na celou řadu dalších platforem. A dnes je zdrojový kód hry volně k dispozici. Mechner ho totiž objevil při úklidu v roce 2012 (čtěte více).

Titul nakonec uspěl a z Prince of Persia se stala populární série, kterou v průběhu let rozšířilo dalších devět dílů. V Hollywoodu navíc vznikl i vcelku obstojně hodnocený film Princ z Persie: Písky času, na jehož scénáři se podílel i Mechner.

Za zmínku stojí také fakt, že první díl Assassin’s Creed původně vznikal jako příspěvek do série Prince of Persia. Jeho protagonistou však měl být odlišný hrdina a vydavatelství Ubisoft se nakonec rozhodlo hru přejmenovat, a dalo tak vzniknout zcela nové značce.

Autor:
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...