Jaké jsou herní trendy podle letošní E3?

  • 124
Mezinárodní herní veletrh E3 je každoročně nejvýznamnější akcí týkající se elektronické zábavy. Kromě novinek ve hrách se zde však odhalují také trendy současnosti či blízké budoucnosti. Co jsme tedy odhalili v letošním roce, jaké trendy dominují v současné době elektronické zábavě?

Mezinárodní herní veletrh E3 je každoročně nejvýznamnější akcí týkající se elektronické zábavy. Vystavují zde stovky více či méně známých vývojářů, desítkám tisíc návštěvníků a žurnalistů z celého světa zde během tří dní představují tisíce titulů a součástí jsou i zajímavé konference. Kromě novinek ve hrách zde navíc snadno poznáte i aktuální trendy, které elektronické zábavě dominují. A jaké jsou to letos?

PC hry vs. Videohry
Asi nejviditelnějším trendem posledních let je vzestup videoherního průmyslu. Jak by nyní poznamenal náš redakční konzolový specialista Martin „Pef“ Kaller: „konzole mají budoucnost“. A s ním nelze než souhlasit. Zatímco ještě před několika lety byly konzole, speciální herní zařízení připojující se k televizi, minoritní záležitostí a velcí vývojáři se zaměřovali na vývoj her pro osobní počítače, vloni už byl poměr titulů v rovnováze a letos výrazně dominují hry připravované pro herní konzole.

Může za to komerční úspěch her pro konzole i úspěch jednotlivých platforem, ať už jde o PlayStation 2 od Sony, GameCube od Nintenda či i masivně podporovaný nastupující Xbox od Microsoftu. Díky těmto konzolím se výrazně rozšířila základna vývojářů videoher, přičemž některé velké firmy zcela opustily platformu osobních počítačů. Kromě komerčního úspěchu za to může také jednodušší vývoj her pro konzole, neboť narozdíl od počítačů má každý uživatel PlayStation 2 či Xboxu naprosto totožné zařízení, videoherní platformy nové generace navíc vzhledem k ochranám téměř netrápí masivní míra pirátství. Rozhodující jsou potom pochopitelně zejména prodeje, ovšem jak dokládá následující tabulka, konzolové hry jsou na tom výrazně lépe než jejich počítačoví sourozenci.

  Tržby 2000 Tržby 2001 Rozdíl Prodej 2000 Prodej 2001 Rozdíl
PC hry 1,78 mil. USD 1,75 mil. USD - 1,7% 84,9 mil. ks 83,6 mil. ks - 1,5%
Videohry 4,1 mil. USD 4,6 mil. USD + 10% 130,6 mil. ks 141,5 mil. ks + 8,3%
Celkem 5,9 mil. USD 6,35 mil. USD + 7,9% 215,5 mil. ks 225,1 mil. ks + 4,5%

Onu klesající oblibu PC her u vydavatelských společností financující vývoj většiny herních titulů, dokladuje i seznam firem, které v posledních letech zcela upustily či výrazně omezily svou produkci počítačových her, případně začaly vyrábět multiplatformní tituly pro PC i konzole. Z velkých firem mezi ně patří zejména tyto:

Acclaim
Activision
Codemasters
Electronic Arts
Infogrames / Atari
Interplay
Majesco
Take 2 Interactive / Gathering of Developers
THQ
Virgin Interactive / Titus
UbiSoft
Universal Interactive

Hry na motivy filmů
Filmový a herní průmysl k sobě mají velice blízko. Kromě toho, že produkty obou využívají lidé k odreagovávání, je jejich úspěch založen na stejném principu - špičkovém vizuálním a poutavém obsahovém zpracování. A díky výkonům dnešních počítačů se nemůžeme divit, že herní firmy připravují stále více předělávek úspěšných filmů, které hráče zavedou do jemu známého virtuálního světa a umožní mu děj v něm přímo ovlivňovat dle vlastní libosti. Je to zejména díky tomu, že řada filmových společností vstoupila přímo (sestavením) či nepřímo (nákupem) na herní scénu a produkuje některé hry na motivy svých filmů. V ostatních případech je pak vývoj hry na motivy filmu podložen patřičnou licencí. Díky výše zmíněným praktikám posledních měsíců a let se na obrazovkách počítačů či videoherních zařízení v brzké době setkáme s herní podobou následujících herních titulů (uvedeny jsou ty, které jsou prezentovány na letošní E3):

  • Spider-Man: The Movie Game (Activision)
  • Star Trek: Elite Force 2 (Activision)
  • Star Trek: Starfleet Command III (Activision)
  • Harry Potter and the Chamber of Secrets (Electronic Arts)
  • The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (Universal Interactive)
  • The Lord of the Rings: The Two Towers (Electronic Arts)
  • Godzilla: Destroy All Monsters Melee (Infogrames)
  • Men in Black 2: Alien Escape (Infogrames)
  • Superman: Shadow of Apocalyps (Infogrames)
  • Terminator: Dawn of Fate (Infogrames)
  • Indiana Jones and the Emperor's Tomb (LucasArts)
  • Star Wars: Knights of the Old Republic (LucasArts)
  • Star Wars Galaxies (LucasArts)
  • Star Wars Episode II: The Clone Wars (LucasArts)
  • Shrek (TDK Mediactive)
  • Jurassic Park: Project Genesis (Universal Interactive)
  • The Thing (Universal Interactive)

    Herní tituly pro mobilní telefony
    Již letošní ročník francouzského veletrhu elektronické zábavy a multimédií , který se koná počátkem roku v Cannes, nastínil budoucnost her na mobilních telefonech. Ta je stále růžovější, neboť výrobci mobilů chtějí do svých produktů integrovat co nejvíce věcí (PDA, herní zařízení do ruky atp.), takže v současné době speciální herní studia či části světoznámých vydavatelů vyvíjejí jednoduché hry na platformu Jamé, což je zjednodušené Java rozhraní pro mobilní telefony. Na tímto jazykem vybavených mobilech, které poznáte tak, že za jejich znakem je písmeno „i“ (například Nokia 6310i), se již začínají objevovat staré hity, jako třeba Prince of Persia, klasické vesmírné střílečky známé z automatů či populární logický rychlík Tetris. Her připravovaných pro tuto platformu však kvapem přibývá.

    Hry si zahrajete už i na obyčejné televizi
    Na letošní E3 jsou představovány také první broadbandové herní tituly, které jsou určeny zejména pro digitální televizi. Její vysílání již zkušebně funguje v řadě zemí a připravuje se i v České republice, přičemž například ve Velké Británii patří zábavní kanál k velmi oblíbeným. Toho si je vědoma řada firem a mezi ty, které převádějí své hry na broadbandovou platformu, patří z řad gigantů třeba francouzští Infogrames či němečtí CDV.

    Letos však hry pro digitální televizi teprve vystrkují růžky, zajímavé bude sledovat, jakým způsobem se budou vyvíjet v následujících letech. Toto odvětví totiž bude určitě patřit ke komerčně zajímavým, neboť provozovatelé digitální televize po celém světě chtějí mít ve své nabídce i zábavní kanály a na digitální vysílání přejdou během několika let všechny televizní stanice.

    Nové virtuální světy na internetu
    O tom, že lidé ve hrách obvykle hledají únik z reality a odreagování se, dokazuje také stále rostoucí obliba online titulů, v nichž se se svou postavičkou vnoříte do virtuálního světa. Tam po vašem boku i proti vám stojí tisíce dalších lidí z celého světa, příznivců té či oné online počítačové hry. Vývoj podobných her stojí nemalé peníze a trh je jimi již zasycen, i přesto se stále připravují další a další virtuální hry s novými virtuálními světy i zákony. O tom jsme se už ostatně zmiňovali počátkem roku v samostatném
    článku. Na letošní E3 pak vývojáři prezentují následující herní onlinové tituly pro PC:

  • Anarchy Online: Shadowlands (datadisk, Funcom)
  • Asheron’s Call 2 (Microsoft)
  • Dragon Empires (Codemasters)
  • EVE Online (Simon & Schuster)
  • Everquest: Planes of Power (datadisk, Sony)
  • Everquest II (Sony)
  • Farscape: War and Peacekepeers (Simon & Schuster)
  • Lineage I, II (Ncsoft)
  • Sims Online (Electronic Arts)
  • Shadowbane (UbiSoft)
  • Star Wars Galaxies (LucasArts)
  • World of Warcraft (Blizzard)
  • World War II Online (Strategy First)

    A jaké jsou herní trendy současnosti podle vás? Podělte se s námi o váš názor v diskusi pod článkem.