James Bond 007: Everything or Nothing

12:00aktualizováno  18. března 10:47
Na našich konzolích jsme již několikrát byli svědky převodu bondovské tematiky. Tentokráte se tak ovšem stalo exkluzivně pouze pro PS2 a ve velkém stylu. EA se notně pochlapili a přinesli na naše televizní obrazovky velmi kvalitní titul.

Everything or Nothing Bondovky jsou fenomén. Toto nevyvratitelné tvrzení jest dokladováno snahou o převod povedených špionážních filmů v hlavní roli s agentem 007 na herní platformy již od pravěku elektronické zábavy. Velmi jasně si vzpomínám, jak jsem se poprvé seznámil s panem Bondem na svém dnes již zakonzervovaném Atari 800 XE. Následovala Amiga, Nintendo (přelomový titul Golden Eye) a PS1. S příchodem PS2 se postupně objevily dva tituly – James Bond 007 in … Agent Under Fire a James Bond 007 - Nightfire. Oba byly klasickou FPS, čili akční řežbou z vlastního pohledu. Druhý jmenovaný se dočkal i verze pro osobní počítače. Jednalo se ale o takové spíše lehce nadprůměrné hry, vyznačující se krátkými levely a poměrně malou náročností, oplývající několika zajímavými nápady, které rychle vklouzly do propadliště herních dějin. A nyní se stalo to, co jsme my, fanoušci filmového zpracování, opravdu nečekali. EA games skoupili licence, zaplatili hvězdy filmového průmyslu, vypilovali grafiku, pozměnili herní principy a heroicky vyrukovali na trh s dílem třetím. Odvážným se mi tento počin pozdává například ve srovnání s nedávnou vyšlým Návratem krále, kde byla úspěšnost zaručena hypem okolo Jacksonova díla, zdařilou technickou stránkou a kopírováním událostí v cinematické předloze. Zatímco LOTR byl poměrně plytkou rubačkou na pár hodin, James Bond 007 – Everything or Nothing (dále jen JBEN) jest pravým opakem. Z filmů si vypůjčuje sice téměř vše, ale rozehrává samostatný, zcela originální a velmi poutavý příběh. Začněmež ale pěkně popořadě!

Everything or Nothing Principielně se JBEN slušně odchýlil od zaběhlých schémat. První - nejdůležitější změnou a základním herním prvkem je totiž přechod do ovládání ze třetí perspektivy. Fotorealistického agenta budete tedy ovládat pěkně zdálky a ne z vlastního výhledu. Komu by chybělo přirovnání, stačí jeden základní pojem – Metal Gear Solid. Cože, říkáte si asi, že by až tak? Ano, EA to opravdu dokázali. Bond může chodit, běhat, metat salta, krýt se za zdmi, pohybovat se v pokleku, mířit a pálit zpoza rohů. Dokonce se dočkáte i ručních soubojů, či prozaického zardoušení protivníků. A to není zdaleka vše. Přibyla možnost velmi efektní termovize, či naprosto fantastické šplhání a spouštění se na lanku, vystřeleného a zachyceného harpunou na místech tomu určených. Ve velmi široké škále akcí je třeba také zmínit ovládání různých typů vozidel a zařízení, počínaje jízdou hned v několika automobilech vybavených nezbytným arzenálem, divokými eskapádami na motocyklu, akčním letem v helikoptéře a konče třeba destruktivní promenádou v tanku. Ruční arzenál také netrpí nedostatkem, zastoupený klasičtějšími zbraněmi, jako jsou oblíbený ruský samopal AK-74, destruktivní AT-420, nablýskaná Desert Eagle, sapík MP5K, P99 – pistole vybavená třeba i tlumičem, SIG 552, SPAS-12 či odstřelovačka sovětské výroby, jejíž jméno jsem právě zapomněl. Navíc si pro vás agent Q připravil i jiné hračky, jež byste na černém trhu se zbraněmi asi těžko hledali – efektního kovového pavouka na dálkové ovládání (kterého musíte Everything or Nothing přímo vodit levým analogem a případně detonovat v blízkosti nepřátel), Q cloak – generátor elektromagnetického pole umožňujícího Bondovi doslova splynout s okolím, vylepšenou verzi uspávacích šipek a mnoho dalších…

James tentokrát navštíví tyto lokace: Egypt, Peru, New Orleans a Moskvu. Přibližovat příběh vám nemusím, zkazil bych tímto požitek ze hry. Berte to tak, že opět narazíte na velmi nepříjemného občana ruské národnosti se sklony k nastolení celosvětové teroristické tyranie, zaflirtujete si s několika velmi povedenými samičkami, potěšíte likvidacemi zařízení agenta Q a pokonverzujete s madam M a samozřejmě zachráníte svět – od čeho jiného by tu byl agent britské královské rodiny, že? Vše je vyvedeno v odpovídajícím grafickém prostředí (hlavně rudé náměstí potěší; nehynoucí nostalgie na téma Voloďa Uljanov splývající ve vodce…) Zkrátka bondovka jak poleno.

Pro seznámení se všemi rozsáhlými herními principy slouží velmi pěkně zpracovaný virtuální trénink, kde si za pomoci instruktáže samotného Q nacvičíte všechny důležité akce. Ve velmi inteligentně navržených, i když místy také velmi krátkých levelech bude střídat jedna dynamická akce Everything or Nothing druhu a vy si ani nestačíte vydechnout. Malý příklad: musíte se dostavit na místo schůzky s agentkou nočními ulicemi města svým upraveným Aston Martinem, tam si převezmete po telefonu info, kde parkuje náklaďák společnosti, jejíž továrnu byste měli infiltrovat. Rychle sednete do svého osobáku a s pomocí elektronické mapy šupito presto ke kamionu, využívajíc hojně zkratky. Vystoupíte, otevřete zadní dveře náklaďáku, zaparkujete dovnitř svého miláčka, sednete za volant velké káry a hrr do areálu. V pohodě tak projedete kontrolovanou branou, vystoupíte, rozmístíte štěnice a náhodou vyslechnete rozhovor teroristů, kteří se vydají hodně rychlou limuzínou do klubu zlikvidovat vaši spojku. Než se tomu tak stane, musíte je zastavit s pomocí zabudovaného arzenálu ve vašem DB12. Z polomrtvého řidiče za pomoci protřelé klaďasovy finty vysajete info a fofrem do klubu… Myslím, že tento krátký popis mise bohatě postačí k tomu, abyste si o kvalitě leveldesignu udělali vlastní obrázek…

Zárukou k výdrži JBEN je kromě solidní doby dohrání (počítejte s tím, že single vám vydrží tak okolo 17 hodin čistého času, což opravdu není málo!) i systém hodnocení misí (bronz až platina podle toho, jak rychle a s množstvím kolika vychytávek, čili bond momentů je projdete), který postupně odkrývá bonusy ve formě fotografií z přípravy hry, skic, náčrtů a dalších artworků, či dalších charakterů do multiplayeru. Samotná hra dvou hráčů je totiž velmi zábavným a zajímavým počinem obzvláště v Everything or Nothing kooperativním módu, hlavně pro další systém odemykání misí, jejichž struktura nahrává právě k tomu, abyste se s kamarádem opravdu dokonale sladili…. Hodiny a hodiny kvalitní zábavy…

Hlavní a nejsilnější stránkou tohoto povedeného titulu je fantastické prezentace. EA si dali hodně záležet na všem, co uzříte a uslyšíte; od výtečného intra, přes realitě plně odpovídající dabing (Pierce Brosnan, Shannon Elizabeth, John Cleese a další herecké špičky), kvalitní filmovou hudbu až k několika situačním šablonám, převzatých z filmových předloh. Krom profesionálního namluvení postav se dočkáte i velmi slušných SFX; palba ze všemožných zbraní, pestré backgroundové zvuky prostředí levelů. Nazvučení je tedy zvládnuto na výbornou a opravdu si u něj užijete – obzvláště v módu Pro Logic.

K silné prezentaci přispívá nemalou měrou i výborná grafika s fotorealistickými prvky (obličeje herců, provedení automobilů a zbraní), běhající v dobře odladěném enginu; jak po svých, tak v automobilové části. Lokace jsou inteligentně navržené a na obrazovce se toho občas děje velmi mnoho, aniž by hra jakýmkoliv kritickým způsobem zakolísala ve frame ratu. Smysl pro detail je vidět na každém kroku; Everything or Nothing obzvlášť mne dostalo skosení jednoho z teroristů, kdy se milý Boris po zásahu svezl pomalu po zdi, zalehnul a pohroužil se v tichou komunikaci se světýlkem na konci tunelu. Pak si to na pár pikosekund rozmyslel, pozvedl zpola mrtev paži a v posledním záškubu vypálil naslepo… Brilantní!

Nuže, přátelé, nezbývá nic jiného, než vám tento velmi povedený kousek plně doporučit. Koupí posledního Bonda kromě exluzivity pro své černé skříňky získáte výtečnou hru plnou dynamické akce, zábavy a příjemného anglického humoru. Vše v grafickém a zvukovém provedení zvládnutém excelentním způsobem. Málokterý titul vám dnes nabídne tak pestrou škálu herních mechanismů; škoda jen občas opravdu velmi krátkých misí. Bravo, EA, jestli to takhle půjde dále, budete v budoucnu aspirovat na krále herních titulů pro PS2!

James Bond 007 Everything or Nothing
Výrobce/Vydavatel EA/EA
Platforma PlayStation 2, Xbox, GameCube
Multiplayer: ano, 2 hráči (4 hráči-multitap)
Paměťová karta: 50kB
Verdikt: Poslední Bond je jasně nejlepší hrou na téma 007 a předstihl i pro nás téměř dogmaticky nedotknutelné Golden Eye. Po všech stránkách výbornou hru jen maličko narušuje krátkost některých levelů. Jděte do toho a prožijte si novou bondovku pěkně interaktivně, budete se rozhodně více bavit, než naposled v kině...
Hodnocení: 85% (info)