Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je čas zlevnit konzole, prodeje se propadly a herní průmysl má problémy

aktualizováno 
- Hráči vloni zaplatili za herní zábavu o 55 miliard korun méně než v roce 2008. Aby letošní rok nebyl další chudý v řadě, měly by se třeba zlevnit konzole. V porovnání s předchozí generací totiž ty současné prodává Microsoft, Sony i Nintendo dost draze.

PlayStation Move

Pravidelné čtenáře závěrečná zpráva společnosti NPD za rok 2010 nepřekvapí. Prodeje videoherního hardwaru a videoher v tradiční maloobchodní síti v USA meziročně poklesly o 6 procent na celkových 18,6 miliardy dolarů. Prosincové prodeje, což je nejsilnější období roku, skončily meziročním propadem o 9 procent.

Za poslední dva roky se herní průmysl ve své tradiční baště USA zmenšil o tři miliardy dolarů, tedy o 55 miliard korun. Za celý rok 2009, který znamenal první propad herního průmyslu v historii měření NPD, se po rekordním roce 2008 prodalo nové herní zboží za 19,7 miliardy dolarů. Na nemilosrdném výsledku nezměnil nic ani úspěch Microsoftu s Kinectem.

Microsoft KinectDva chudé roky 2009 a 2010 jsou zklamáním pro investory, kteří do herních firem nalili stovky milionů dolarů. K investicím je nalákal fenomenální rok 2007, kdy obrat herního průmyslu vzrostl téměř o polovinu, i rok 2008, kdy herní firmy vykázaly nárůst obratu o 19 procent na rekordních 21,4 miliardy dolarů. Samotný meziroční pokles o 6 procent není nijak děsivý, ale ve srovnání s předchozím růstem jde o obrovský průšvih celého herního průmyslu.

Aby se tento propad podařilo trochu zmírnit, vydala společnost NPD ještě jedno číslo, které zahrnuje i odhad příjmů herního průmyslu z předplatného, prodeje bazarových her, digitální distribuce, stahovatelných přídavků a sociálních her.

Po této matematické operaci se celkový obrat herního průmyslu v USA měl vyšplhat na 19,3 miliardy. To je stále pod úrovní čísel roku 2009. Ta navíc nezahrnují podobné aritmetické operace, jako odhad prodeje bazarových titulů a příjmů ze sociálních her. Zajímavé ale je, že v případě prodejů her tvoří netradiční formy distribuce (včetně her pro mobilní telefony) třetinu celkových PS3 Slimprodejů videoher na území USA. Další zajímavé číslo je 14, tolik procent tvořily v USA prodeje fyzických kopií her pro PC díky Blizzardu a jeho hrám World of Warcraft a Starcraft II.

Čas na slevy
Část zisků herních firem nepochybně odebraly zavřené peněženky lidí, kteří přišli o práci, ale oproti rekordním letům se změnila i situace na herním trhu. Microsoft, Sony i Nintendo prodávají své konzole za relativně vysoké ceny ve srovnání s předchozí generací konzolí ve stejném okamžiku životního cyklu. PlayStation 2 stála po čtyřech letech na trhu 150 dolarů a měla za sebou prodaných skoro 100 milionů kopií. Z velké části i díky tomu, že přehrávala DVD. PlayStation 3 stojí po snížení ceny a čtyřech letech na trhu dvojnásobek.

Microsoft je na tom s cenami podobně. U původního Xboxu začal s cenou 299 USD, ale už po třech a půl letech ji snížil na polovinu. A to už před tím provedl dva cenové škrty, nejprve na 199 a poté na 179 dolarů. A o Nintendu skoro nemá ani cenu mluvit. Nejméně technicky pokročilá konzole současnosti, která Nová verze konzole Xbox 360neumí ani přehrát DVD filmy, se cenou blíží svým vyspělejším konkurentům i po více než 80 milionech prodaných kusů.

Cestou z poklesu zájmu o hardware, jehož propad je výraznější než u her, a který není vyvážený nárůstem on-line prodejů, je proto právě snížení cen. Místo toho se ale Microsoft i Sony rozhodli udržet cenovou hladinu zavedením dalších lákadel – pohybových ovladačů. A sázka lépe vyšla Microsoftu.

Relativně nepřesný Kinect, pro který je méně her, se prodává jako horké housky. Nikdo Microsoftu nevěřil, že do konce roku prodá 5 milionů Kinectů. Prodal jich 8 milionů. Reklamní masáž spojená s jednoduchým používáním bez dobíjení a kabelů zabrala, ale herní průmysl nezachránila.

Zařízení Kinect a PlayStation Move přispěla k nárůstu tržeb v oblasti herního příslušenství, ale propad prodejů Wii a PlayStation 3 ve srovnání s rokem 2009, kdy Sony snížilo cenu PS3 na 299 dolarů, nedokázala vyrovnat.

Nintendo WiiMožnou budoucnost s nižšími cenami naznačil v prosinci šéf Electronic Arts. Pro server Gamesindustry uvedl, že cenovka 99 dolarů (nebo 3 000 korun se započítáním DPH a tuzemské přirážky) by vyvolala prodejní explozi. PlayStation 2 se po takovém snížení cen rozhodně nestala nejprodávanějším kusem hardwaru na Zemi, ale Wii je stále relevantní díky tomu, jak silně Sony a Microsoft propagují pohybové hraní.

Nintendo samozřejmě podobné názory nekomentuje. Ale Sony odmítalo stupňující se tlak herních vydavatelů na snížení ceny PlayStation 3 několik měsíců, než nakonec přišla s variantou menší PS3 s o čtvrtinu nižší cenou.

Autor:




Nejčtenější

Xbox vs PS
Autoři playstationových exkluzivit provokují majitele Xboxu

Na oficiálním twitterovém kanálu hry Detroit, která vychází jen na PlayStation 4, se krátce objevil příspěvek, který provokuje majitele konkurenční konzole...  celý článek

Machinarium
Na Steamu vyšla definitivní verze českého Machinaria

Na digitální distribuci Steam je k mání definitivní verze výborné české hry Machinarium. Tvůrci změnili engine a přidali několik vylepšení.   celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Beyond Good & Evil 2
První záběry z Beyond Good & Evil 2 vypadají nadějně

Fanoušky nesmírně oblíbená, nicméně finančně neúspěšná hra Beyond Good & Evil se po letech spekulací opravdu dočká pokračování. První záběry vypadají více než...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Letošní ročník Gamescomu osobně zahájí Angela Merkelová

Německá kancléřka poprvé v historii zahájí největší herní výstavu na světě. Je to důležitý krok nejen pro samotný Gamescom, ale i pro herní průmysl jako takový.  celý článek

Crossout je multiplayerová hra, v níž si můžete vytvořit libovolné vozítko, s...
Podívejte se na nejoriginálnější vozidla vytvořená ve hře Crossout

Crossout je multiplayerová hra, v níž si můžete vytvořit libovolné vozítko, s nímž pak bojujete proti ostatním hráčům v postapokalyptickém světě. Po několika...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Take 2 zakázalo fanouškovské úpravy GTA

Právníci firmy, která vydává jednu z nejpopulárnějších počítačových her vůbec, pohrozili tvůrcům nástroje pro tvorbu modifikací žalobou. Ti tak po téměř deseti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.