Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je čas zlevnit konzole, prodeje se propadly a herní průmysl má problémy

aktualizováno 
- Hráči vloni zaplatili za herní zábavu o 55 miliard korun méně než v roce 2008. Aby letošní rok nebyl další chudý v řadě, měly by se třeba zlevnit konzole. V porovnání s předchozí generací totiž ty současné prodává Microsoft, Sony i Nintendo dost draze.

PlayStation Move

Pravidelné čtenáře závěrečná zpráva společnosti NPD za rok 2010 nepřekvapí. Prodeje videoherního hardwaru a videoher v tradiční maloobchodní síti v USA meziročně poklesly o 6 procent na celkových 18,6 miliardy dolarů. Prosincové prodeje, což je nejsilnější období roku, skončily meziročním propadem o 9 procent.

Za poslední dva roky se herní průmysl ve své tradiční baště USA zmenšil o tři miliardy dolarů, tedy o 55 miliard korun. Za celý rok 2009, který znamenal první propad herního průmyslu v historii měření NPD, se po rekordním roce 2008 prodalo nové herní zboží za 19,7 miliardy dolarů. Na nemilosrdném výsledku nezměnil nic ani úspěch Microsoftu s Kinectem.

Microsoft KinectDva chudé roky 2009 a 2010 jsou zklamáním pro investory, kteří do herních firem nalili stovky milionů dolarů. K investicím je nalákal fenomenální rok 2007, kdy obrat herního průmyslu vzrostl téměř o polovinu, i rok 2008, kdy herní firmy vykázaly nárůst obratu o 19 procent na rekordních 21,4 miliardy dolarů. Samotný meziroční pokles o 6 procent není nijak děsivý, ale ve srovnání s předchozím růstem jde o obrovský průšvih celého herního průmyslu.

Aby se tento propad podařilo trochu zmírnit, vydala společnost NPD ještě jedno číslo, které zahrnuje i odhad příjmů herního průmyslu z předplatného, prodeje bazarových her, digitální distribuce, stahovatelných přídavků a sociálních her.

Po této matematické operaci se celkový obrat herního průmyslu v USA měl vyšplhat na 19,3 miliardy. To je stále pod úrovní čísel roku 2009. Ta navíc nezahrnují podobné aritmetické operace, jako odhad prodeje bazarových titulů a příjmů ze sociálních her. Zajímavé ale je, že v případě prodejů her tvoří netradiční formy distribuce (včetně her pro mobilní telefony) třetinu celkových PS3 Slimprodejů videoher na území USA. Další zajímavé číslo je 14, tolik procent tvořily v USA prodeje fyzických kopií her pro PC díky Blizzardu a jeho hrám World of Warcraft a Starcraft II.

Čas na slevy
Část zisků herních firem nepochybně odebraly zavřené peněženky lidí, kteří přišli o práci, ale oproti rekordním letům se změnila i situace na herním trhu. Microsoft, Sony i Nintendo prodávají své konzole za relativně vysoké ceny ve srovnání s předchozí generací konzolí ve stejném okamžiku životního cyklu. PlayStation 2 stála po čtyřech letech na trhu 150 dolarů a měla za sebou prodaných skoro 100 milionů kopií. Z velké části i díky tomu, že přehrávala DVD. PlayStation 3 stojí po snížení ceny a čtyřech letech na trhu dvojnásobek.

Microsoft je na tom s cenami podobně. U původního Xboxu začal s cenou 299 USD, ale už po třech a půl letech ji snížil na polovinu. A to už před tím provedl dva cenové škrty, nejprve na 199 a poté na 179 dolarů. A o Nintendu skoro nemá ani cenu mluvit. Nejméně technicky pokročilá konzole současnosti, která Nová verze konzole Xbox 360neumí ani přehrát DVD filmy, se cenou blíží svým vyspělejším konkurentům i po více než 80 milionech prodaných kusů.

Cestou z poklesu zájmu o hardware, jehož propad je výraznější než u her, a který není vyvážený nárůstem on-line prodejů, je proto právě snížení cen. Místo toho se ale Microsoft i Sony rozhodli udržet cenovou hladinu zavedením dalších lákadel – pohybových ovladačů. A sázka lépe vyšla Microsoftu.

Relativně nepřesný Kinect, pro který je méně her, se prodává jako horké housky. Nikdo Microsoftu nevěřil, že do konce roku prodá 5 milionů Kinectů. Prodal jich 8 milionů. Reklamní masáž spojená s jednoduchým používáním bez dobíjení a kabelů zabrala, ale herní průmysl nezachránila.

Zařízení Kinect a PlayStation Move přispěla k nárůstu tržeb v oblasti herního příslušenství, ale propad prodejů Wii a PlayStation 3 ve srovnání s rokem 2009, kdy Sony snížilo cenu PS3 na 299 dolarů, nedokázala vyrovnat.

Nintendo WiiMožnou budoucnost s nižšími cenami naznačil v prosinci šéf Electronic Arts. Pro server Gamesindustry uvedl, že cenovka 99 dolarů (nebo 3 000 korun se započítáním DPH a tuzemské přirážky) by vyvolala prodejní explozi. PlayStation 2 se po takovém snížení cen rozhodně nestala nejprodávanějším kusem hardwaru na Zemi, ale Wii je stále relevantní díky tomu, jak silně Sony a Microsoft propagují pohybové hraní.

Nintendo samozřejmě podobné názory nekomentuje. Ale Sony odmítalo stupňující se tlak herních vydavatelů na snížení ceny PlayStation 3 několik měsíců, než nakonec přišla s variantou menší PS3 s o čtvrtinu nižší cenou.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.