Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bez pořádné grafiky je to bída, přeli se čtenáři o významu inovace

aktualizováno 
Odvěký spor o významu grafiky ve hrách se nepodařilo rozetnout. Řada čtenářů však diskuzi o vztahu grafiky a inovací ve hrách obohatila o hodnotné příspěvky. Názory jsme proto utřídili do několika kategorií, a nabízíme náměty pro další přemýšlení i diskuzi.

Hry ze série Crysis v době vydání patří mezi grafickou špičku.

Téma jsme zahájili článkem Realistická grafika ve hrách. Je větší výkon podmínkou inovace? V reakcích se následně objevila celá řada zajímavých a mnohdy i protichůdných názorů. Často jste však nereagovali na grafiku jako podmínku inovace, ale hovořili obecně o významu herní grafiky.

V diskuzi bylo možné vypozorovat hlavní argumentační linie. Jedna skupina čtenářů zastávala názor, že reálnější grafické zpracování pomáhá vtahovat do děje. A někteří hráči též kladný vztah ke starým hrám přisuzovali nostalgii.

Druhý tábor diskutujících pak fotorealistickou grafiku označoval pouze jako jednu z možných cest. Stylizovaná grafika prý může být jen variací v rámci žánru. Zajímavě v této souvislosti reagoval čtenář JFKCZ.

"Fanoušky si najde asi každá grafika, ale dle mě jde hlavně o spojení grafického vyjádření a realističnosti hratelnosti. Dnešní hry dělají chybu, že to kombinují špatně. Ve střílečce s fotorealistickou grafikou chci, aby i fyzika a zásahy byly realistické," tvrdí.

Team Fortress 2

Titulu Team Fortress 2 se dle čtenářů daří navodit dojem fiktivní akce s pravidly, které se nesnaží o realističnost.

JFKCZ následně jedním dechem dodává: "NE, že mi to udělá křížek, že jsem nepřítele zasáhl, poškodil mu kus vesty a on střílí dál. Kdyby to bylo kreslené ve stylu Team Fortress 2, nikomu to špatné nepřijde. A tak je to téměř s každým žánrem."

Řada hráčů dokonce realistickou grafiku ve hrách vnímá jako závadnou. Například diskutující Myshaak tvrdí: "Hra má být hra a ne únik z reality. Navíc reálně vypadající hry potlačují fantazii. Fotorealistická grafika je jen drahý obal, který zakrývá chybějící obsah."

Hráč Mirabell pro změnu věří, že odpověď nelze zobecňovat. "Do některých her se fotorealismus hodí. V jiných bych ho fakt nechtěl. Nějak si nedokážu představit, že byl by Deathspank lepší, pokud by byl ve fotorealistickém prostředí," napsal.

A existují pochopitelně i odpůrci uvěřitelné grafiky. Čtenář Ringo.ringo například napsal: "Proč bych měl ve hře vidět to samé, jako když se jdu projít za barák do lesa? To jdu raději do toho lesa."

Deathspank

Hra Deathspank by prý byla jen těžko představitelná s jinou grafikou.

Grafiku obhajujete i proklínáte

O významu grafiky ve hrách se diskutující urputně přeli. Čtenář s přezdívkou Krab například napsal: "Samozřejmě, že je to o nápadu, o atmosféře, o originalitě, ale minimálně u nějakého typu her můžete mít nápad i atmosféru, ale bez pořádné grafiky to prostě bude bída."

Tomuto názoru však oponoval Habansz: "Dnes jsou hry jen o grafice a to je obrovská chyba. Pamatuju si, když vyšel Battlefield 3. Nikdo, koho znám, neříkal: ‘Ta a ta mise byla fakt úžasná.’ Začali básnit o grafice."

Habansz proto tvrdí: "Je to trend dnešní doby, že hry svou nepříliš vysokou zábavnost, nebo hratelnost, zastiňují úžasnou grafikou."

Battlefield 3. Stahovatelný obsah Back to Karkand

Battlefield 3 patří mezi hlavní účastníky současného souboje o nejlepší vizuální stránku.

Uživatel Gamehoror však upozorňuje na vztah grafiky a poutavosti her. Napsal totiž: "Hratelnost a příběh v kvalitní grafice jsou jistě víc než hratelnost a příběh v grafice mizerné."

Jenže jak upozorňuje Mirabell, kvalitní grafika může vznikat na úkor svěží herní náplně.

"Pokud firma investuje miliony a miliony do vývoje nového enginu, nových technologií a roky to ladí, dá se očekávat, že jí nezbude tolik zdrojů na ostatní části hry. Ty potom dodělá v rychlosti nebo na to má jen minimální počet lidí," tvrdí Mirabell.

Upřednostňování herní náplně nad grafikou však někteří hráči vnímají jako pózu. Čtenář Krab v souvislosti s tím říká: "Mám pocit, že většina lidí, co pohrdá grafikou, dělá akorát chytráky. Něco jako levicový kavárenský povaleč, co má na stolečku ochmataného Balzaca, ale doma v DVD zastrčeného Terminátora."

Monkey Island

I staré tituly mohou mít své kouzlo. Hráli byste ještě dnes Monkey Island z roku 1990?

Může pomoci vžít se do děje

V diskuzi spíše převládá názor, že výtečná grafika je upřednostňováním formy nad obsahem. Jak však upozorňuje Randomofamber, moderní grafika může vytvářet doposud nevídané pouto mezi hráči a fiktivními postavami.

"Hru tvoří hlavně příběh. Sebekrásnější hra opředená nejnovější technikou bude propadák, pokud nezaujme a naopak. Podívám-li se o několik let zpět, pak myslím, že ideálním příkladem (povedeného titulu) je hra Mass Effect," píše v úvodu.

"Ta měla takový úspěch, že si u posledního dílu hráči vynutili rozšíření konce hry. Kdo z vás napsal autorovi nějaké hry, že se mu v ní to čí ono nelíbilo a ať s tím kouká něco udělat? Hra díky technickému pokroku dokázala své hráče natolik vtáhnout a sžít se s postavou, že jsou ochotni se postavit za tuto postavu i v reálném životě," myslí si Randomofamber.

Mass Effect 3

Série Mass Effect dle některých hráčů ideálně kloubí působivou grafiku a kvalitní příběh.

Slova závěrem

Hráč r_o_s vnímá kritiku současné generace her jako neoprávněnou. V souvislosti s tím píše: "Osobně mám pocit, že hráč začíná být řádně rozmlsán a už sám ani neví, co by ještě mělo být ve hrách navíc. Přitom ale chce, aby to za něj vymysleli vývojáři."

Takovou představu, ale s největší pravděpodobností popírá současná komunita nezávislých vývojářů i diskutující Sekosjiri. "To, že hardwarové omezení je limitem pro lepší hry, je hloupost. Hry se dnes jen dělají pro všechny, aby nikdo nemohl prohlásit, že je to těžké," tvrdí.

"Hon za ziskem je to, co omezuje kreativitu. Ne hardware. Je to krásně vidět na nízkorozpočtových hrách. Lidé stále umí vyvíjet super hry, jen to chce odvážného vydavatele."

Téma tak nakonec pěkně uzavírá hráč s přezdívkou Riker007: "V dnešní době jak počítače, tak snad každé vývojářské studio, umí udělat hru graficky na úrovni. Horší to je s hratelností, nápadem, originalitou."

Autor:


Témata: Zisk




Nejčtenější

Pokémon Sun / Moon
RECENZE: Pokémon Sun & Moon je ideální startovní hra pro nové hráče

Možná vás letos na čas okouzlila mobilní hra Pokémon Go. Pokud si ovšem chcete zahrát regulérní plnohodnotný díl a s předchozími hrami nemáte žádné zkušenosti,...  celý článek

Assassin's Creed 3
Stáhněte si zdarma PC verzi akce Assassin's Creed III

Assassin's Creed III je poslední hrou, kterou získají hráči na PC zdarma v rámci oslav třicátých narozenin společnosti Ubisoft.  celý článek

Ilustrační obrázek ke hře BioShock
Sedm herních situací, které nám naprosto vyrazily dech

Šokující momenty jsou ve filmech o poznání častější než ve světě videoher. Připočíst to dost možná lze větší vyzrálosti filmového průmyslu. Přesto se najdou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.