Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bez pořádné grafiky je to bída, přeli se čtenáři o významu inovace

aktualizováno 
Odvěký spor o významu grafiky ve hrách se nepodařilo rozetnout. Řada čtenářů však diskuzi o vztahu grafiky a inovací ve hrách obohatila o hodnotné příspěvky. Názory jsme proto utřídili do několika kategorií, a nabízíme náměty pro další přemýšlení i diskuzi.

Hry ze série Crysis v době vydání patří mezi grafickou špičku.

Téma jsme zahájili článkem Realistická grafika ve hrách. Je větší výkon podmínkou inovace? V reakcích se následně objevila celá řada zajímavých a mnohdy i protichůdných názorů. Často jste však nereagovali na grafiku jako podmínku inovace, ale hovořili obecně o významu herní grafiky.

V diskuzi bylo možné vypozorovat hlavní argumentační linie. Jedna skupina čtenářů zastávala názor, že reálnější grafické zpracování pomáhá vtahovat do děje. A někteří hráči též kladný vztah ke starým hrám přisuzovali nostalgii.

Druhý tábor diskutujících pak fotorealistickou grafiku označoval pouze jako jednu z možných cest. Stylizovaná grafika prý může být jen variací v rámci žánru. Zajímavě v této souvislosti reagoval čtenář JFKCZ.

"Fanoušky si najde asi každá grafika, ale dle mě jde hlavně o spojení grafického vyjádření a realističnosti hratelnosti. Dnešní hry dělají chybu, že to kombinují špatně. Ve střílečce s fotorealistickou grafikou chci, aby i fyzika a zásahy byly realistické," tvrdí.

Team Fortress 2

Titulu Team Fortress 2 se dle čtenářů daří navodit dojem fiktivní akce s pravidly, které se nesnaží o realističnost.

JFKCZ následně jedním dechem dodává: "NE, že mi to udělá křížek, že jsem nepřítele zasáhl, poškodil mu kus vesty a on střílí dál. Kdyby to bylo kreslené ve stylu Team Fortress 2, nikomu to špatné nepřijde. A tak je to téměř s každým žánrem."

Řada hráčů dokonce realistickou grafiku ve hrách vnímá jako závadnou. Například diskutující Myshaak tvrdí: "Hra má být hra a ne únik z reality. Navíc reálně vypadající hry potlačují fantazii. Fotorealistická grafika je jen drahý obal, který zakrývá chybějící obsah."

Hráč Mirabell pro změnu věří, že odpověď nelze zobecňovat. "Do některých her se fotorealismus hodí. V jiných bych ho fakt nechtěl. Nějak si nedokážu představit, že byl by Deathspank lepší, pokud by byl ve fotorealistickém prostředí," napsal.

A existují pochopitelně i odpůrci uvěřitelné grafiky. Čtenář Ringo.ringo například napsal: "Proč bych měl ve hře vidět to samé, jako když se jdu projít za barák do lesa? To jdu raději do toho lesa."

Deathspank

Hra Deathspank by prý byla jen těžko představitelná s jinou grafikou.

Grafiku obhajujete i proklínáte

O významu grafiky ve hrách se diskutující urputně přeli. Čtenář s přezdívkou Krab například napsal: "Samozřejmě, že je to o nápadu, o atmosféře, o originalitě, ale minimálně u nějakého typu her můžete mít nápad i atmosféru, ale bez pořádné grafiky to prostě bude bída."

Tomuto názoru však oponoval Habansz: "Dnes jsou hry jen o grafice a to je obrovská chyba. Pamatuju si, když vyšel Battlefield 3. Nikdo, koho znám, neříkal: ‘Ta a ta mise byla fakt úžasná.’ Začali básnit o grafice."

Habansz proto tvrdí: "Je to trend dnešní doby, že hry svou nepříliš vysokou zábavnost, nebo hratelnost, zastiňují úžasnou grafikou."

Battlefield 3. Stahovatelný obsah Back to Karkand

Battlefield 3 patří mezi hlavní účastníky současného souboje o nejlepší vizuální stránku.

Uživatel Gamehoror však upozorňuje na vztah grafiky a poutavosti her. Napsal totiž: "Hratelnost a příběh v kvalitní grafice jsou jistě víc než hratelnost a příběh v grafice mizerné."

Jenže jak upozorňuje Mirabell, kvalitní grafika může vznikat na úkor svěží herní náplně.

"Pokud firma investuje miliony a miliony do vývoje nového enginu, nových technologií a roky to ladí, dá se očekávat, že jí nezbude tolik zdrojů na ostatní části hry. Ty potom dodělá v rychlosti nebo na to má jen minimální počet lidí," tvrdí Mirabell.

Upřednostňování herní náplně nad grafikou však někteří hráči vnímají jako pózu. Čtenář Krab v souvislosti s tím říká: "Mám pocit, že většina lidí, co pohrdá grafikou, dělá akorát chytráky. Něco jako levicový kavárenský povaleč, co má na stolečku ochmataného Balzaca, ale doma v DVD zastrčeného Terminátora."

Monkey Island

I staré tituly mohou mít své kouzlo. Hráli byste ještě dnes Monkey Island z roku 1990?

Může pomoci vžít se do děje

V diskuzi spíše převládá názor, že výtečná grafika je upřednostňováním formy nad obsahem. Jak však upozorňuje Randomofamber, moderní grafika může vytvářet doposud nevídané pouto mezi hráči a fiktivními postavami.

"Hru tvoří hlavně příběh. Sebekrásnější hra opředená nejnovější technikou bude propadák, pokud nezaujme a naopak. Podívám-li se o několik let zpět, pak myslím, že ideálním příkladem (povedeného titulu) je hra Mass Effect," píše v úvodu.

"Ta měla takový úspěch, že si u posledního dílu hráči vynutili rozšíření konce hry. Kdo z vás napsal autorovi nějaké hry, že se mu v ní to čí ono nelíbilo a ať s tím kouká něco udělat? Hra díky technickému pokroku dokázala své hráče natolik vtáhnout a sžít se s postavou, že jsou ochotni se postavit za tuto postavu i v reálném životě," myslí si Randomofamber.

Mass Effect 3

Série Mass Effect dle některých hráčů ideálně kloubí působivou grafiku a kvalitní příběh.

Slova závěrem

Hráč r_o_s vnímá kritiku současné generace her jako neoprávněnou. V souvislosti s tím píše: "Osobně mám pocit, že hráč začíná být řádně rozmlsán a už sám ani neví, co by ještě mělo být ve hrách navíc. Přitom ale chce, aby to za něj vymysleli vývojáři."

Takovou představu, ale s největší pravděpodobností popírá současná komunita nezávislých vývojářů i diskutující Sekosjiri. "To, že hardwarové omezení je limitem pro lepší hry, je hloupost. Hry se dnes jen dělají pro všechny, aby nikdo nemohl prohlásit, že je to těžké," tvrdí.

"Hon za ziskem je to, co omezuje kreativitu. Ne hardware. Je to krásně vidět na nízkorozpočtových hrách. Lidé stále umí vyvíjet super hry, jen to chce odvážného vydavatele."

Téma tak nakonec pěkně uzavírá hráč s přezdívkou Riker007: "V dnešní době jak počítače, tak snad každé vývojářské studio, umí udělat hru graficky na úrovni. Horší to je s hratelností, nápadem, originalitou."

Autor:


Témata: Zisk


Nejčtenější

Lego Worlds
Vysněnou virtuální hračku kazí bugy a špatné ovládání. Recenze Lego Worlds

Lego Worlds, vysněná virtuální hračka pro všechny milovníky slavných kostiček, se po dvou letech „válení“ v nedokončené verzi na Steamu konečně dostává na naše...  celý článek

Ryse: Son of Rome
Dubnové hry zdarma s Xbox Live Gold: akce Ryse a seriál Walking Dead 2

V dubnu se majitelé s aktivním předplatným Xbox Live Gold mohou zdarma vydat ve hře Ryse: Son of Rome v kůži římského generála zabíjet barbary. Ale i zbylé hry...  celý článek

Obličej v MLB The Show 17
Baseballisté kvůli chybě ve hře vypadali jako zrůdy

Technická chyba ve sportovní hře MLB The Show 17 proměňovala postavy na příšery připomínající hororové hry. Potíže způsoboval editor postav, kde táhlo pro...  celý článek

GoG Galaxy
Vyšla dosud největší aktualizace GoG Galaxy, konec bety je na spadnutí

Nepovinný klient GoG Galaxy digitální distribuce GoG se naučil spoustu nových funkcí a brzy opustí betu. Finální verze bude dostupná během dubna, zájemci však...  celý článek

Gears of War 4
Microsoft: Před uvedením nové konzole budeme mít několik exkluzivit

Skromně působící nabídka Microsoftu by se do zahájení prodeje konzole Scorpio měla zlepšit. Společnost si prý uvědomuje význam exkluzivních titulů, a chce jim...  celý článek

Další z rubriky

Natalie Dormerová při nahrávání dabingu pro Mass Effect: Andromeda
Manažer tvrdil, že Mass Effect bude vesmírné porno. Prohlášení odvolal

Pokus o humor se prý nezdařil. Generální manažer studia BioWare nejprve prohlásil, že Mass Effect: Andromeda rozhodně bude obsahovat lehčí formy pornografie....  celý článek

Cosplay na akci Blizzcon - Alexstrasza
Historie Blizzardu: Selhání za miliardu umožnilo vznik dalšího hitu

Posledních pět let se v Blizzardu neslo v duchu prozkoumávání nových světů i žánrů a nechybělo ani zrušení obřího projektu. Portfolio rozšířila řada hitů, ale...  celý článek

No Man's Sky
Fanoušek snů? Utratil 109 tisíc kvůli nejkritizovanější hře roku 2016

Hra No Man’s Sky jednoho Američana vedla ke změně platforem, nákupů tří kopií ale i řady fandovských předmětů. Řeč o kontroverzním titulu, jehož autoři loni...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.