Jirka Matějka o leteckých simulátorech

Jirka Matějka o leteckých simulátorech
Jiří Matějka

Odkdy hraješ letecké simulátory?
Simulátory "hraji" přibližně od roku 1985. První můj simulátor byl Tomahawk (simulace vrtulníku), na počítači Sinclair Spectrum, kde k ovládání stačilo znát jen několik kláves a nebyl ani potřeba joystick. Ještě teď s úsměvem vzpomínám na několika minutové nahrávání her z magnetofonové pásky. Dále potom v roce 1990 co jsem přešel na Amigu, pominu-li takové ty spíše akční simulátory (střílej čímkoli na vše co se hýbe, ono ho to stejně zasáhne), tak můj první "hardcore" simulátor letadla byl F-16 Falcon. Zde záleželo i na tom jak máte těžké letadlo a zda jste do určité rychlosti letadla zatáhli podvozek, apod.

Co tě na nich tolik baví?
Na "hardcore" simulátorech mě baví právě ta realističnost. Mám rád nastavování všech těch páček a čudlíků, pohrát si se všemi módy radaru (vždyť tam nejsou jen pro parádu - a dle typu prováděné akce se vybírají ty nejvíce vhodné). Z tohoto důvodu má právě tak málo lidí rádo tenhle typ simulátorů. Ano, vše pořádně přečíst, vyzkoušet a plně využívat zabere spoustu času.
Ono ale po pořádném vzdušném boji, když už není žádná raketa a pro palubní kanón zbývá jen několik desítek střel, je uklidňující vracet se 30 mil na základnu. Zvláště pak, když se letí nad noční krajinou, nad hlavou hvězdy, u obzoru vycházející měsíc, a sám pro sebe si říkám "přežil jsem další den". V tomto případě je naprosto kruté když spousta lidí urychluje čas, jen pro to, aby už přistáli a měli misi za sebou. Musím se také hned pochlubit :-), na letošním CIAFu (největší český letecký den pořádaný v Hradci Králové - pozn. autora) jsem létal ve vojenském simulátoru F/A-18 E. V době CIAFu byl simulátor v provozu pouhý měsíc. Simulátor ovládají počítače Silicon Graphic a cena je nevyčíslitelná.

Proč jsi začal dělat internetové stránky zaobírající se touto tématikou?
F/A-18 jsem znal nejdříve jen jako simulátor na Macintoshi ve verzi 1.1, teprve po nějaké době jsem se začal zajímat i o reálný letoun. Informací však v té době bylo minimum (cca rok 1994), ale jakmile se začal rozšiřovat internet, tak se situace zlepšila. Napadlo mě udělat stránky kde bude jak simulátor, tak i letadlo. Jiří Matějka To se potom ještě rozšířilo o zbraně které se dají na Horneta podvěsit, a o technickou podporu pro Hornet 3.0 a Hornet Korea. Paradoxem je však to, že od doby co jsem začal dělat stránky o simulátoru, jsem toho moc nenalétal. Veškeré mé lety byly hlavně jen pro dělání snapů, testování textur a misí. Stránky jsou pořád ve stavu doplňování dalších věcí. A abych alespoň trochu nalákal, tak už se tam za chvilku objeví překlady všech misí s doporučenou výzbrojí a ilustračními replayi, a dále se chystají mapy všech letišť, sekce Hardware a sekce On-Line létání. Přibudou také obrázky letounu a rozšíří se i sekce o zbraních.

Koho napadlo dělat podobné srazy?
Spousta Virtuálních pilotů se znala jen z internetu (nejdříve MaMedia/Mageo a pak také ICQ), takže po velkém množství chatů jsme se rozhodli udělat reálný sraz nadšenců do všech letadlových a vrtulníkových simulátorů. U prvního sletu byl hlavním iniciátorem Petr "Shark" Kerle (fsbase.com4.cz), a ostatní slety jsme už dělali spolu. Právě chystaný slet, už čtvrtý v pořadí, jsme se rozhodli trochu mediálně podpořit. Takže by se mohlo sejít o trochu více lidí, hlavě i ti co nemají přístup k internetu.

Jaké jsou na to (tvoje stránky, srazy) reakce lidí?
Na stránky je díky technické podpoře reakce lidí velmi dobrá, časem by se mohla off-line verze objevit i na CD v některém z herních časopisů. A na konání srazů jsou také kladné reakce. Vše se ale uvidí hlavně na právě chystaném sletu, který se koná 24.9. v Praze.