Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamera Kinectu diagnostikuje nemoc, aniž by narušovala soukromí

aktualizováno 
Pohybové ovládání konzole Xbox 360 bylo úspěšně testováno ve snaze zlepšit zdraví starších lidí.

S trochou přehánění se zdá, že pohybové ovládání Kinect je nejdůležitější vynález od objevu ohně. Dlouhou řadu úspěchů Kinectu od nového přístupu k ovládání videoher po výzkum robotiky nyní rozšířila schopnost diagnostikovat onemocnění. Alespoň tak zní vize vědců z Missouri University. Jejich úprava Kinectu totiž slibuje dlouhodobě sledovat chování, které by mohlo ukazovat na vážnou nemoc.

Kinect strážcem

Kinect

Kinect

Ovládání Kinect přišlo na trh v listopadu 2010. Slibovalo hodně, především přinést revoluci v rozpohybování postav ve videohrách. Mělo umožnit řídit pohyby avatara pohyby svého vlastního těla, které Kinect snímá speciální infračervenou kamerou. Od té doby se stalo oblíbenou hračkou řady kutilů i serózních výzkumníků.

Skupina vědců z Missouri University na něm nyní zkouší, zdali by mohl pomoci starým lidem. Rizikoví pacienti, kteří žijí osamoceně, mohou již dnes být monitorováni klasickou webovou kamerou. Ta má ovšem nevýhodu v narušování soukromí. V současné době musejí proto volit mezi osobní svobodou a jistotou, že budou v případě nenadálého infarktu včas zachráněni.

Naproti tomu Kinect nesnímá klasický obrazový záznam a vystačí si s pouhou siluetou. Míra soukromí je tak vyšší, přitom základní funkce hlídání je zachována. "Řadě seniorů by to mohlo ulehčit rozhodování, kterému by jinak čelili, pokud by se rozhodli pro tradiční hlídání webkamerami," sdělil Erik Stone z Missouri University.

Kinect v TigerPlace

Kinect v TigerPlace

Systém navíc umí detekovat (na rozdíl od kamery)nebezpečné pády seniorů a upozornit na ně příslušný personál. Předběžné testy v missourské komunitě starých lidí TigerPlace vypadají slibně. Jejich systém navíc zvládá mnohem více, než jen pouze zaznamenávat výlety uživatelů po obýváku.

Kinect doktorem

Ve spojení s radarem pro měření rychlosti a dalšími zařízeními umí Kinect monitorovat celkové chování i přímo odhalovat nemoci. Citován je modelový příklad pacienta s Parkinsonovou chorobou, jehož slabost se projeví ve zpočátku nepatrných změnách pohybu.

Data posbíraná Kinectem mohou být vyhodnocená lékaři a užita k předcházení nemoci v jejím počátečním stádiu. "Z výzkumu víme, že nám systém může poskytnout 10 až 14 dní náskok, než dojde ke kritickým problémům v pacientově zdraví," pochvaluje si profesorka Marilyn Rantzová.

Získaná data o pohybu

Získaná data o pohybu

Výzkum Erika Stonea už vyhrál ocenění pro nejlepší práci na dublinské Pervasive Health Conference. Celý projekt je samozřejmě pouze v plenkách a jeho případné masové rozšíření je spíše otázkou ekonomické rentabilnosti nežli proveditelnosti. Společnost Microsoft, autor Kinectu, si ale připisuje další významné vítězství svého revolučního vynálezu.

Kdo ví, možná se Kinect během několika let stane nepostradatelným pomocníkem starých lidí. A třeba mezi ně svou přítomnosti i výrazněji rozšíří videohry jako takové.



Témata: hračky, Radar, Xbox




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.