Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamil Paríža o Rainbow Rhino a Havranovi

  5:20aktualizováno  13. června 2000 1:01
Kamil Paríža o Rainbow Rhino a Havranovi

Koho vůbec napadlo udělat Havrana a jak jste se dali dohromady?
Byl to tak nějak návrh programátora Mira (Miroslav Adamus), pak se k němu přidal scénárista Juro (Juraj Podroužek), hlavou projektu byl ale Jano (Ján Adamus). No a potom už stačilo jenom najít grafika (Ján Kuva - animace, prostředí) a někoho, kdo udělá hudbu (Juraj Olejník).

Odkdy vlastně pracujete s počítačem?
Já, Jano a Miro jsme začinali na ATARI 65/XE. S počítačema jsme sice pracovali i předtím, ale tyto nebyly naše a jako počítače ani moc nevypadaly.

A kdy a v čem jste začali programovat?
S programováním jsme začínali ještě v dobách atárek a to v programu Atari Basic. Potom jsme se naučili dělat v Pascalu a nakonec se Miro naučil Assembler a v tom dělá dodnes.

V jakém programovacím jazyku tedy vznikal Havran?
Jádro je dělané v Assembleru, ostatní věci a v podstatě celá struktura programu v Delphi 4.

Na jakých počítačích jste hru dělali? Ve škole na 386tkách, doma na Pentiích nebo ve studiu na Sillicon Graphic?
Dělali jsme to doma na Pentiích, Silikony budeme používat až na další hru :-).

Scénář, na jehož základě hra vznikla, byl psán od začátku pro hru, nebo to byla původně nějaká školní povídka?
Ne. Scénář byl od začátků psán pro hru, jistým způsobem na zakázku :-), i když se dotvářel v průběhu celé tvorby hry.

A jakým způsobem vznikala grafika?
Pozadí byly kreslené olejovkama, potom jsme to naskenovali a upravili postavičky. Ty se vlastně na papíru jenom rozanimovaly, potom naskenovaly a pomocí pár vlastních filtrů poskládaly a vybarvily. A pak se to jenom zasadilo do hry :o).

Olejovky ale nejsou na detaily a díky tomu máte trošičku ušmudlané interiéry. Nesnažili jste se je nějakým způsobem přiostřit?
Víme o tom, snažili jsme se to udělat vlastním programem na filtry a uložením animací do vlastního formátu, ale všechno se prostě nepodaří. Některým lidem asi trošičku vadí ty tahy štětcem na stěnách, ale aspoň je to originální, ne? Nebo pozadí ve hře Polda - zelená barva vystínovaná od světlé do tmavé - byly pěknější?

Dělali jste hru ve vlastním engine, nebo jste sehnali již dříve použitý?
Engine jsme si vyvinuli sami, trvalo to víc jak rok a během hry jsme ho několikrát předělávali.

Jak dlouho jste hru vlastně dělali?
V podstatě asi patnáct měsíců, pokud nepočítáme začátky (prvního půl roku), což byly v podstatě jenom Mirovy pokusy dokázat, že se to dá. I grafika vypadala v začátcích jinak, skoro jako v Poldovi.

Teď mě ale napadá, proč jste vlastně dělali hru právě na toto téma?
Protože náš scénárista se zajímá o středověk a fantasy, což je trošičku vidět i na hře. To fantasy bude ale v další hře vidět mnohem víc, protože další hra bude čistě fantasy. Chtěli bysme tam vnést nějakou myšlenku, filozofii, protože her o ničem bylo na české a slovenské scéně dost a dost. Chceme prostě vytvořit něco, nad čím se člověk, který si hru zahraje, také trošku zamyslí.

Co vás tedy inspirovalo při skládání hudby právě do tohoto příběhu? Nebylo těžké sladit ji s dobou a dějem?
Ani ne... nechali jsme se totiž unášet pivem, pěknými ženami a nekomerčním stylem hudby.

Když jsme u těch pěkných žen, co tomu všemu říkaly vaše přítelkyně, které jste určitě zanedbávali?
Nikdo se jich na to neptal:-). V podstatě každý z nás dokázal svoji holku přesvědčit, že to, co dělá, je správné. Navíc my všichni se počítači věnujeme o hodně déle, než momentálním přítelkyním, takže už když jsme si s nima začínali věděly, do čeho jdou :-).

Jak jste spokojeni s dabingem, který vám zajišťoval Cinemax?
S dabingem v podání Jiřího Lábuse jsme spokojeni a myslíme si, že když hru namluví jeden člověk profesionálně, je to lepší, než když ji udělá víc lidí neprofesionálně, monotónním způsobem, jako například DreamLand.

Říkal jsi, že máte v plánu urobit další adventuru, tentokráte fantasy. Máte v plánu udělat ji ve stylu Broken Sworda, či Gabriel Knighta, kde je k dohrání nutné mít alespoň základní znalosti více oborů a kde je hráč do děje vtažen, dělá si poznámky a studuje odbornou literaturu?
Určitě něco podobného v plánu máme, jestli to ale budeme realizovat záleží na tom, jak moc úspěšný bude Havran. S tím jsou totiž spojené zisky, které chceme vložit do dalšího projektu a je jasné, že bez peněz profesionální hru neuděláš. Co se týče inspirace, možná to tak nevypadá, ale třeba Broken Sword nás v mnoha věcech inspiroval i u Havrana, hlavně ve stylu animací, které možná nejsou namakané, ale, jsou lepší než v konkurenčních hrách na našem trhu. Zkus si třeba porovnat animace naší hry a animace v Poldovi.

Takže na té nové adventuře ještě nepracujete a čekáte, jak dopadne Havran?
Ne. K nové adventuře už děláme engine, máme dva scénáristy, v základních rysech a náčrtech už máme hotovou i grafiku.

Zastáváte zajímavý názor - děláte co vás baví bez ohledu na to, jestli vás to uživí. To jste tak bohatí?
Ne, je to spíš tím, že jsme všichni na škole a hry děláme hlavně proto, že nás to baví. Bylo by ale pokrytecké říct, že to není i kvůli penězům, protože ty jsou k tvorbě kvalitních her potřeba. Je pravda, že kvůli nim nebudeme dělat Fifu 2003, ale když budeme dělat to, co nás baví profesionálně, tak se tím později určitě uživíme.

Nepřemýšleli jste, tak jako jiné firmy, nechat si od hráčů radit, co dát do hry
Všechny naše další projekty jsou hudba budoucnosti. Na všechno je potřeba čas a peníze a zatím nás zajímá, jaký je zájem o Havrana a jestli budeme mít na to, abychom se pustili do dalšího projektu a nebyli na tom ztrátoví.

Jaké tedy byly náklady na Havrana?
Mám zakázané od hlavy týmu mluvit o tom, kolik peněz jsme do toho vrazili. Kdyby jsi ale poznal náklady na Havrana, který podle mě vypadá celkem dobře, asi by si řekl, že se dá udělat pořádná hra ze měnší peníze, než si kdo umí představit. Vždycky se menší investice někde projeví, ale my se řídíme příslovím: I za malé peníze se dají udělat velké věci.

Autor:


Témata: dabing, Havrani, Pivo, Zisk


Nejčtenější

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Další z rubriky

Soccer Fierce Battle
Severní Korea vydala vlastní verzi fotbalové hry FIFA

I v Severní Koreji se hrají počítačové hry, jenže ne ty západní. Fotbaloví fanoušci tak jsou například ušetřeni klasického rozhodování, zda je lepší FIFA, nebo...  celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.