První rande s novým Kanem & Lynchem v nás zanechalo smíšené pocity. Pohledná grafika, skvělá atmosféra a plynulá hratelnost, to jsou pozitiva. Nelze však přehlédnout, že ledacos podstatného z jedničky zmizelo v koši.
První Kane & Lynch nabídl rozporuplnou zábavu. Na jedné straně průměrnou grafiku a chabou umělou inteligenci parťáků, na straně druhé atmosférický příběh a návykový spád. Prostor ke zlepšení tu byl a nás hodně zajímalo, zda to tvůrci vzali za správný konec.
Oblíbené duo gaunerů se od posledně prakticky nezměnilo. Akorát Kaneovi se už konečně zahojil nos. A Lynch, věřte nebo ne: má holku, Xiu. Parťáci se neviděli od jihoamerického finále předchozího dobrodružství, ale když Kane přilétá do Šanghaje, aby si zabrigádničil u Lynchova šéfa Glazera, žádné zvláštní vítání se nekoná. Jsou to přece tvrdí chlapi. Přesněji: psychopati.
Takže i zdvořilostní zájem o zdraví své dcery odbude Kane značně nevrle. Jinak si ale za sebou vleče žlutý kufřík na kolečkách jako ten nejtrapnější turista. Snad aby mu zlepšil náladu, rozjede Lynch jednu menší akcičku ještě dřív, než se kolega ubytuje.
Rozehřívací snaha popovídat si s někým, kdo "moc mluví", samozřejmě skončí hromadami mrtvol. Což by nebylo tak zajímavé, kdyby Kane neodpravil i někoho, kdo měl raději zůstat naživu.
Tohle je hra o zlých lidech
Úvod neoplývá zvláštní komplikovaností, ale svůj účel plní dobře. Zvlášť když mu sekundují atmosférické kulisy nejlidnatějšího čínského velkoměsta. O těch kulisách to bohužel platí opět doslova, neboť ze Šanghaje okusíme jen tradiční koridor se zablokovanými bočními ulicemi i všemi dalšími slibnými odbočkami.
Přesto prostředí vypadá výborně. Továrnička na textil nejen pro české tržnice je skvostná a za zastrčené uličky, hemžící se odpadky a masařkami, by se nemusel stydět ani Resident Evil. Živější ulice jsou plné kvalitně vymodelovaných a naleštěných vozidel, jakož i chodců, realisticky reagujících na duo po zuby ozbrojených chlápků.
Zastřelit můžete kohokoli, dokonce i ty, kteří vás prosí, abyste to nedělali. Tohle je totiž hra o zlých lidech. K dispozici je pestrá nabídka palných zbraní, které je radost střídat a sledovat odlišnosti v jejich zvuku i účinku. Nést můžete tentokrát současně dva jakékoli kousky.
Zajímavým prvkem je možnost metat kanystry s benzínem, plynové láhve či hasicí přístroje. Tyto předměty fungují jako regulérní dálkově ovládané nálože, neboť jediným stisknutím tlačítka je hrdina rozstřelí; ať jsou kdekoli, vždycky se trefí.
Úkoly, ač se stále točí kolem krytí a střílení, vyžadují i chránit osobu nebo vozidlo, anebo naopak nějakému vozidlu či osobě bránit ve zmizení ze scény. Nelze se spoléhat jen na pohodlný opatrný postup vpřed.
V úvodních čtyřech kapitolách jsme se však nesetkali s ničím frustrujícím. Z prvního dílu nechvalně proslulé helikoptéry nám zatím jen přelétaly nad hlavou, ale nepochybujeme, že dříve či později přiloží rotor k dílu.
Taktika je pryč
Zatím by se zdálo, že pokračování vzniklo pouhým přeleštěním grafiky úvodního dílu. Ale není tomu tak. Jednička se snažila používat taktické prvky a mohli jste přepínat mezi hlavními protagonisty a zadávat parťákovi jednoduché povely. A počet ovládaných postav průběžně rostl.
Možnost to byla sice příjemná, ale nalijme si čistého vína: místy to "fungovalo" až jako parodie. Postavy měly vlastní hlavu a nezvladatelně sebevražedné sklony, takže ti, co vám měli pomáhat, byli často spíš pro zlost.
Proto fakt, že jsme v novince nezaznamenali ani náznak těchto taktických vychytávek, jsme příliš dlouho neoplakávali. Současně jsme ale zjistili, že nelze ani přepínat mezi Kanem a Lynchem. Ve hře jednoho hráče se hraje natvrdo za Lynche a Kane se zdá být nesmrtelný jako Kostěj. To už opravdu nepotěší, zvlášť ty, co si na oplešatělého "somráka" moc nepotrpí.
Co hůř. Když jste v jedničce padli, parťák přiskočil a nadopoval vás. Nesměli jste se předávkovat, ale jinak to fungovalo dobře a posilovalo to pocit, že v tom nejste sami. Když do vás pálí teď, nejprve vám na obrazovce houstnou krvavé cákance. Příval kulek vás dovede i srazit na zem, ale máte ještě možnost poslední opravy: vstát a snažit se zalézt. No a pak jste tuzí.
Na rozdíl od jedničky se nám tu nepovedlo ani nikoho přiškrtit! Výsledkem je střílečka ohlodaná až na kost. Zjednodušování je přece trendy.
Nechceme ale soudit podle čtyř kapitol. Třeba hra překvapí a spoustu dalších vychytávek na nás vysype později.
Atraktivní online i offline příběhové kooperaci sekundují režimy Fragile Alliance, Undercover Cop a Cops & Robbers. Ty se budou opět točit kolem hrabání peněz a likvidace strážců zákona, případně i "kolegů".
Totéž platí o speciální variantě Arcade, přístupné i offline. Ve třech kolech se vydáte do střeženého areálu, kde sbíráte peníze a bojujete s ochrankou. Daleko snazší, než se pídit po penězích, nám ale přišlo stát se zrádcem a postřílet své spolu-zloděje. Nejnáročnější je dostat se do časového limitu do útěkové dodávky, kam vás ovšem vezmou bez ohledu na míru vaší zrady.
Zmíněné čtyři kapitoly jsme dohráli dvakrát za sebou, takže poutavost se novince upřít nedá. Příklon k masově zjednodušujícímu trendu ovšem nevítáme. Tímhle tempem ořezu by už hypotetický třetí díl mohl konkurovat Moorhuhnu.
Index očekávání: 75%