Split/Second

Split/Second

Když závody, tak s destrukcí. Alespoň ve Split/Second to platí bezezbytku

  • 11
Během jízdy si pohrajete s okolními stavbami a objekty. Prostě je zničíte a ostatní tak uvrhnete v chaos.

Na plný plyn projíždíme americkou dálnici. To známe. Krátce nohu z plynu, nechat auto lehce přetočit do zatáčky. To známe. Jízda dveře na dveře za zvuku skřípajícího plechu. To známe. Vyhýbání se řítícímu se letadlu v ideální linii? Ne, tak to ještě neznáme.

Split/Second

Split/Second od Black Rock Studios může v prvních třiceti sekundách vypadat jako docela hezká, ale obyčejná závodní arkáda. Jenže po infernu, jež přijde v sekundě jednatřicáté, tohle vysvědčení hodně rychle stáhnete.

Startovní signál naskočil, mačkáme plyn až na zem a cítíme se jako v ráji. Tedy jako v Burnout Paradise, abychom byli přesnější. Závodíme s nelicencovanými, ale zjevně americkými vozidly na prosluněném betonu a chování auta svádí k driftu. Ve Split/Second si užijete opravdu skvělý pocit z rychlosti, který skutečně připomíná zmíněnou pecku od Criterionu. Ale jenom na rovince.

Split/SecondKdyž se společně se sedmi těžko setřesitelnými soupeři vrháme do první zatáčky, registrujeme první rozdíly. Celá trať obtáčí uzavřené letiště. Je třeba zapomenout na provoz, který známe z obyčejných silnic (zato jsou tu Jumbo Jety!) a celkem pochopitelně chybí i možnost zvolit si cestu k cíli podle svého.

Pomocí draftování se naplňuje takzvaná "powerplay" lišta. Toho samého efektu docílíte efektními skoky nebo cílenou jízdou v aerodynamickém stínu. Příslušná lišta se nachází, stejně jako ukazatel rychlosti a aktuální pozice, přímo pod naším sportovním vozem.

Díky tomu hráč okamžitě vidí důležité informace, které ho navíc nerozptylují svou přítomností v různých rozích a stranách obrazovky.

Split/SecondKdyž už se ukazatel "powerplay" naplní, byla by škoda ho nevyužít. Jenže jak? Ve Split/Second byste se jen marně pídili po nějakém turbo-boostu či snad jiných power-upech.

Ještě přemýšlíme, když tu nás do očí uhodí tři letištní autobusy, které jsou věru podezřele umístěny. Navíc zeleně blikají. Inu, dobrá, za zkoušku to stojí. Tiskneme tlačítko vyvolávající akci a čekáme, co se stane. V okamžiku se odehrává mohutná exploze. Trosky autobusů padají na před námi jedoucí peloton soupeřů. Začínáme rozumět.

Každé auto ve hře nedisponuje pouze volantem či brzdovým a plynovým pedálem (na ruční brzdu a řazení zapomeňte), nýbrž i takzvaným odpalovacím tlačítkem, po jehož stiskutní lze odpálit řadu předdefinovaných cílů na trati či v jejím okolí. Samozřejmě za předpokladu, že "powerplay" lišta ukazuje dostatečné hodnoty.

Split/SecondNapříklad likvidace autobusů stojí relativně málo energie, jelikož ani efekt není tak ohromující. Jiná písnička už je ale na začátku zmíněné letadlo, jehož odpálení vyžere prakticky celý ukazatel.

Jedno je ale jisté. Demoliční akce vypadají prostě fantasticky. Navíc slibují přinést do hry pořádně dramatický element, který velmi osvěží hratelnost. Vždyť je to jasné. Také soupeři si s červeným tlačítkem rádi pohrávají a je celkem jedno, zda jsou živí, nebo ovládaní umělou inteligencí.

Zrovna projíždíme kolem letištní věže. Prohlížíme si krásné odrazy v jejích oknech, když v tom zazní obrovská rána a věž už se bortí na dráhu. To doprovází opravdu mohutný zvuk, ostatně právě ozvučení bude patřit k jednomu z vrcholů Split/Second.

Split/SecondKromě toho, že pád věže způsobuje div ne bolení uší, dostavuje se také patřičný "force feedback" efekt, tedy zpětná vazba, kterou nejvíce pocítíte na volantu. Budete potřebovat veškerou svou šikovnost a snad i trochu síly, abyste se vypořádali s tlakovou vlnou a ještě k tomu dokázali překážku v ohromné rychlosti objet.

Destrukční orgie se nehodí jen pro brzdění soupeřů a potěchu zrakových i sluchových orgánů. Zároveň totiž ovlivňují průběh trati a ideální linii. Zbořené překážky na dráze zůstávají, a tak je třeba se jim vyhýbat i v dalších kolech. Občas se dokonce stane, že si kus tratě zatarasíte a budete muset jet jinudy.

I proto se vyplatí taktizovat a v pravý čas přijímat správná rozhodnutí. Ostatně, v tomhle ohledu se Split/Second podobá Pure. Převezmete vedení a ovlivníte tak, kudy se pojede? Nebo zůstanete raději na druhém místě a využijete aerodynamického stínu k nasbírání většího množství energie?

Split/SecondAčkoliv k jednotlivým módům, například singleplayerové kariéře a multiplayeru, autoři zatím mlčí (ale je takřka jisté, že obého se dočkáme), víme aspoň, proč tu všechno létá do vzduchu. Jedná se totiž o speciálně vytvořené tratě pro jakousi reality show. Čekali jste snad něco jiného?

Nemůžeme si pomoct: Split/Second vypadá zkrátka nesmírně lákavě. Kromě opravdu odvazového závodění postaveného na dosti nerealistickém jízdním modelu se dočkáme především skvělého demoličního elementu.

Bude ale záležet také na tom, jak dobře se povede design tratí, a jejich vyvážení. Zároveň je otázkou, jestli se tratě s předdefinovanými místy k destrukci brzy neohrají. Konečný verdikt bychom se měli dozvědět na začátku příštího roku.


Technika

Studia

Očekávané

Elektromobilita

Termíny

Biatlon 23/24

Nepřehlédněte