Amerika, která funguje jako barometr světového stavu herního průmyslu, ohlásila nárůst měsíčních prodejů her a herního vybavení za listopad. Více než půl roku analytici hlásili, že se herní trh zmenšuje. Aktuální výsledky společnosti NPD, která monitoruje americký maloobchod, ukazují, že se tento listopad prodalo o 8 % více her a herních zařízení než v listopadu loňského roku.
Podle údajů NPD dosáhl obrat herního průmyslu v americkém maloobchodu částky 2,99 miliardy dolarů (56,8 miliardy korun). To je nejúspěšnější listopad historie, o 30 milionů překonal listopad v roce 2008, kterému rekord doposud patřil. Od prvního ledna 2010 pak utržily herní firmy v USA 14,73 miliardy dolarů. Na loňské výsledky ztrácí herní trh přibližně 5 %.
Zatímco v předchozích letech táhlo růst herního trhu hlavně Nintendo, letos se situace obrátila. Hrdinou listopadu je Microsoft, který sám zaznamenal rekordní prodeje díky zájmu o pohybové ovládání Kinect.
Microsoftu se za jediný měsíc podařilo prodat 1,37 milionu krabic s Xboxem 360. Oproti říjnu stoupl zájem o Xbox 360 o 68 %. Díky tomuto výkonu, který podpořila obrovská marketingová kampaň na pohybový ovladač Kinect, se stal Xbox 360 nejprodávanější domácí konzolí měsíce.
Druhou pozici urvalo Nintendo s 1,2 milionu prodaných Wii. Na třetím místě s velkým odstupem skončilo Sony se svou PlayStation 3. Pro Nintendo je to v podstatě překvapivě dobrý výsledek. Letos se firma potýkala s propadem zájmu o Wii, ale listopadový výsledek představuje meziroční růst o necelé procento. Nejhůře dopadlo Sony, 530 tisíc prodaných PS3 znamená meziroční propad o čtvrtinu. Celkový obrat z prodeje hardwaru vzrostl meziročně o 2 %.
Mírně meziročně vzrostly i prodeje her, o tři procenta. Nejúspěšnějším titulem byla podle očekávání střílečka Call of Duty: Black Ops, které se prodalo 8,4 milionu kopií, což je čtvrtina z celkového počtu prodaných her. Opakuje se tak situace z loňského listopadu, kdy žebříčky prodejnosti ovládl předchozí díl Call of Duty: Modern Warfare 2 s více než šesti miliony prodaných kopií.
V tabulce se po roce opakuje i další jméno: Assassin’s Creed. Před rokem byl druhý díl třetí nejprodávanější hrou měsíce. Novinka Brotherhood letos dosáhla na stříbrnou příčku. Před rokem i letos v listopadu pak do první desítky pronikla jedna stejná hra, Wii Fit Plus.
Kinect vs Move
Ještě drtivější porážku si Microsoft pro Sony připravil v disciplíně "lákání nových zákazníků na pohybové ovládání". Podle oblíbeného (a často se mýlícího) analytika Michaela Pachtera připadlo v listopadu na jednu PlayStation 3 s přibaleným startovacím balíčkem Move pět prodaných Xboxů 360 s Kinectem. S ovladačem Move se prodala každá třetí PlayStation 3, Kinect byl u každého druhého prodaného Xboxu 360.
Tato čísla vypadají na první pohled děsivě. Skutečnost je ale méně dramatická, a to hned ze dvou důvodů. Největší vlna zájmu o Move proběhla v září, když Sony své pohybové ovládání uvedlo na trh. A tehdy Sony zaznamenalo nárůst prodejů konzolí. Kinect šel na trh v listopadu, a to se projevilo na celkovém objemu prodejů.
Druhým důvodem menšího zájmu o balíčky PlayStation 3 s ovladačem Move je cena a vnitřní konkurence. Microsoft totiž prodává Kinect s Xboxem 360 s výraznou slevou.
Xbox ve verzi se 4 GB místa na disku a Kinectem se prodává za 299 dolarů, samotný Xbox 360 4 GB se prodává za 199 dolarů. Kinect tak vyjde jen na 100 dolarů. Samostatně je Kinect obtížné sehnat, pokud je k dispozici, prodává se za cenu od 200 dolarů, přestože doporučená cena je 150. Koupě Kinectu s levným Xboxem je tak nejekonomičtější a nejsnazší způsob, jak se ke Kinectu dostat.
Sony naopak nabízí balík s ovladačem Move za stejnou cenu jako ostatní balíky. Verzi s pohybovým ovladačem silně konkuruje balení konzole s přibalenou závodní hrou Gran Turismo 5, které se v listopadu prodávalo po statisících.