Klonoa: Empire of Dreams

12:00aktualizováno  11. září 10:04
Sympatický kocour s baseballovou čepicí na hlavě podniká dobrodružnou výpravu do fantastické říše uloupených snů. Pomůžete mu na jeho strastiplné cestě, nebo jej ponecháte v pěkné bryndě? Ať už se rozhodnete jakkoli, buďte si jisti, že hra, ač se to nezdá, není určená pouze dětem.

Klonoa: Empire of Dreams Klonoa: Empire of Dreams představuje klasickou arkádu primárně určenou těm nejmenším hráčům, tedy dětem. Popravdě řečeno, je vesměs logické, že se právě tahle gameska svezla v první vlně rodících se "GBA only" her, neboť okázale demonstruje možnosti této pozoruhodné mašinky. Hry s dětskou tematikou obvykle hýří všemi barvami; tak proč si nezaskákat a nepotrápit trochu šedou kůru mozkovou s docela sympatickým ušatým kocourem v hlavní roli? Právě on - s baseballovou kšiltovkou na hlavě - se vypraví na trestnou výpravu vedenou proti zlému císaři Jilliusovi, který ukradl sny. Než ovšem dostanete šanci prohodit pár slov s císařem, budete si muset proklestit cestu celkem pěti snovými světy, jež čítají dohromady čtyřicet úrovní. Prvních osm představuje takové lehké seznámení, kdy si oťukáte ovládání a vyzkoušíte si základní kocourovy dovednosti. Ve druhém světě již začíná přituhovat a docela klidně se stane, že nebudete vědět jak pokračovat dále. Ono to totiž není jenom o skákání, občas je nutné zapnout mozkovnu a vymyslet plán, jak se dostat ze zdánlivě neřešitelné situace. Regulérní záseky, které naštěstí nejsou denním chlebem, často v silném Klonoa: Empire of Dreams zastoupení střídají příjemné bonusové úrovně vnášející do hry element živé vody. Klonoa se totiž snaží udržet hráče novými prvky a tím nemyslím pouze odlišené grafické zpracování všech pěti světů.

Mezi hlavní zbraně našeho kocoura patří především rychlé a silné nohy, pročež své nepřátele hravě přeskakuje a ve finále jim jednoduše uteče. Docela bezbranný kocourek, říkáte si? Ale kdepak, do vínku, mimo téměř neefektivně velkých ušisek, dostal i schopnost uchopit své nepřátele a poslat je jako dělovou kouli v požadovaném směru vpřed. Protivníci se sice generují znovu, jenže vše má své opodstatnění. S omráčeným nepřítelem v tlapkách se totiž mnohem lépe zdolávají vysoké překážky, kam "jen tak" zkrátka nedoskočíte. Trošičku zvláštním dojmem působí fakt, že svým nepřátelům nemůžete skákat po hlavách – tedy můžete, ale dostaví se pouze efekt ztráty života.

Samozřejmě dojde i na oblíbené sbírání všeho možného, zde to jsou krystaly, čas od času se někde povaluje život navíc, ovšem největší význam mají žluté hvězdy, bez kterých se neotevřou Klonoa: Empire of Dreams dveře vedoucí do následující úrovně. Proto se celé vaše snažení nese v duchu pátrání po třech těchto symbolech a samozřejmě často fikaně ukrytém východu.

Byl bych vcelku zklamán, kdyby hra neobsahovala klasické hledání klíčů do uzamčených dveří, což si v arkádách nalezlo své neopomenutelné místo. Uvedené schéma je tady prezentováno v akceptovatelném poměru, takže vás zpravidla Klonoa neirituje neustálým píděním se za – někdy až trapně – uschovanými klíči. Mezi silné stránky patří již zmíněná variabilita a vlastně i samotná přítomnost úrovní navíc, řekněme jakýchsi meziher. V jedné z nich například přeskakujete platformy, zatímco obraz se pomalu, ale o to neúprosněji pohybuje zleva doprava. Pod pohybujícími se plošinkami se rozprostírá propast. Stačí jediný chybný skok či pouhopouhé Klonoa: Empire of Dreams zaváhání, kdy se dostanete mimo obraz, a hrajete znovu. Pokud by vám totiž připadala hra málo akční, úrovně tohoto typu vás rychle proberou zpět do bdělého stavu. Nebo další – v pekelné rychlosti si na kluzáku razíte cestu vpřed (opět zleva doprava), sbíráte krystaly a samozřejmě se vyhýbáte všem vlezlým nepříjemnostem, zejména pak nepřátelům. Mezi sladká potěšení bych rozhodně zařadil i speciální bitvy se závěrečnými strážci jednotlivých úrovní. Dost se mi líbila ta, kdy kocour bojoval s obří želvou. Tak se totiž, s ohledem na svou váhu, dokázala vymrštit do ohromné výšky, aby pak s duněním a otřesem země dopadla shůry dolů. Stát poblíž, nebo nedej bože přímo v místě dopadu, znamená odečet jednoho života. Naštěstí kolem pochodují menší nepřátelé, kteří poslouží jako dokonalé projektily. Ale pozor, želva regeneruje energii a nejvíce jí ublíží zásah zezadu do krunýře, jinam bych mířit neradil.

Technické zpracování ukazuje, jakou cestou se ubírají arkády vytvořené pro GBA. Za vizuálně Klonoa: Empire of Dreams přitažlivé bych označil scény, které se skládají z několika různých vrstev. Pozadí tak netvoří statické obrazce, ale jednotlivé vrstvy plují v různých rovinách spolu s kocourem. To znamená, že se náhle vynoří třeba skryté sluníčko, mraky, budovy... ale co bych vykládal, nejedná se o žádný technologický převrat, jen o fakt, že už i GBA dokáže využít svého potenciálu. Hru doprovází melodicky příjemná hudba, ovšem pouze v jejím rámci, protože poslouchat ji jen tak by mě nedonutil asi nikdo. K ovládání nemám připomínek, zbývá tedy celkové zhodnocení. Výsledek není vůbec špatný, především děti si kocoura rychle oblíbí, u dospělých bych koupi zvažoval – ne že by Klonoa nepobavila, to v žádném případě, ale možná bych chvilku počkal, až se na trhu objeví více zboží. Ona totiž takováhle hra pro GBA není zrovna dvakrát lacinou záležitostí a za nějaký ten měsíc se může urodit mnohem lepší kousek. Konečné rozhodnutí však zůstává na vás.

Klonoa: Empire of Dreams
Výrobce/Distributor Namco / Namco
Verdikt: Výborná alternativa k Raymanovi, ale přijdou ještě lepší! Pokud však nechcete čekat ...