Knight Rider - černý stín nikdy neprohrává

• 14
Michael Knight. Černý stín letící do nebezpečného světa lidí... aneb dnes již kultovní dvacet let starý seriál o mluvícím autě a spasiteli světa - v počítačovém zpracování. Jak se povedlo? Podařilo se zachovat původní atmosféru? Je Michael Knight stále ve formě? O tom už pojednává naše recenze...

Knight Rider Předvánoční trh se v nabídce herních titulů od zbytku roku poněkud odlišuje. Můžeme na něm totiž objevit hry, které by si žádný distributor nedovolil vypustit, jelikož by je nikdo nekupoval. Určitě ne soudný hráč, nebo rodič, který, předem informován z herních médií, že hra, jejíž krabici právě drží v ruce, je brak a zbytečná investice. Klidně si tedy můžeme hned na začátku recenze říci, že Knight Rider patří právě do té sorty her, která nemá šanci ani právo, aby se vůbec objevila v košíku jakéhokoli zábavychtivého hráče. Již podle názvu je jasné čím se autoři nechali inspirovat. Hra je, stejně jako v této době řada jiných titulů, adaptací známého televizního seriálu. V tomto případě se jedná o televizní seriál s Davidem „Pobřežní Hlídka“ Hasselhoffem v hlavní roli, který ještě před pádem komunismu běžel v Československé televizi. Zde je nutno poznamenat, že si získal poměrně velkou popularitu a v některých kruzích se stal doslova kultem, zejména pak strojově přesné výroky hlavního hrdiny, kterým bylo a je Kitt, super-automobil, kterému mistr Hasselhoff pouze neuměle sekundoval. A to jak hereckým výkonem, tak i svými projevy v dialozích. Prostě seriál Knight Rider byl Kittovou one-car show.

Fakt, že seriál běžel ještě za komunismu však znamená, že není možno posoudit jak moc oblíbený byl v zahraničí a jak širokou základnu fandů tam měl. Jisté však je, že mezi ně patřili lidé z týmu Davilex, kteří se rozhodli vytvořit adaptaci v podobě hry pro PC a PS 2. Hned od začátku na to ale, bohužel, šli špatně. Místo aby pro účely hry, do kampaně (ve hře je také úplně zbytečná možnost jezdit jednotlivé mise), zapracovali několik epizod, použili pouze jednu.Knight Rider Hrací doba se tak z tohoto důvodu pohybuje v rozmezí maximálně 2 – 3 hodin hrubého herního času, s pravidelnými přestávkami na spršku nadávek, která k autorům za odvedenou práci z úst nešťastníků, zaplativších za tuhle hru nekřesťanské peníze, jistě poputuje. Nebýt času stráveného nahráváním a několikerým (zbytečným) nastavováním ovládání, byla by hrací doba tak 45 minut, tedy stejná jako standardní délka jednoho dílu původního seriálu.

Samotný příběh je velice jednoduchý, což však nemůže být u této hry bráno jako chyba. I v seriálu totiž pouze sloužil k exhibici Kittových schopností. Jistě se tedy nic nestane, pokud nyní bude děj hry vyzrazen. Důvodem zásahu týmu F.L.A.G., jehož jsou Kitt a Michael Knight členy, je série bankovních loupeží. Na místech činu byla zjištěna přítomnost stejné chemikálie, jenž byla použita k výrobě Kitta . Za několik minut už je jasné, že je to Kittovo dvojče, ďábelské auto KARR, které zprovoznil (za mrtvého pokládaný) nevlastní bratr Michaela Knighta - …….., jenž je hned v následující misi odhalen. Plánuje masovou výrobu výše zmiňované chemikálie. Nově zjištěná skutečnost se profesionálům z týmu F.L.A.G. vůbec nelíbí a tak jsou Kitt s Michaelem Knightem vysláni celou patálii ukončit, což za doprovodu výbuchu tajné továrny promptně udělají. Příběh tedy máme za sebou a nyní si posvítíme na technické zpracování hry.

Již z podle velmi malého množství úsilí a vlastní invence, kterou autoři byli ochotni obětovat pro tvorbu příběhové omáčky, se dá Knight Rider dopředu soudit, jak to bude s grafikou, zvuky a hratelností. A jelikož chválit se má až na konec, přejdeme prozatím hudbu i zvuky a vrhneme se na grafiku. Není vyloženě odpudivá, snad se dá říci, že je stylová. Nicméně na dnešní dobu to určitě nestačí. Když už se autoři vrhli na 3D zpracování, měli počítat s tím, že v době GTA 3 bude málokomu stačit jen několik, neustále s opakujících se krychlí a kvádrů. Ty mají představovat město a tovární komplexy, přičemž je smutným faktem, že textury, které na tyto objekty tvůrci doslova naplácali, také nejsou zrovna kvalitní. Celkový dojem v tomto případě nezachrání ani poměrně příznivý pocit z jízdy v krajině, kterou v této hře představují uzavřené kaňony a pusté silnice, kde jediným oživením je svítící a troubící auto jedoucí v protisměru a sem tam několik ptáků, které však nejde ani při čelní srážce vyrušit z jejich letu. Jediné co stojí za řeč, je – bohužel - pěkně zpracovaná asfaltová silnice, která je opravdu černá, tak jako ve skutečnosti a dokonce se v ní odráží slunce, jenž září na obloze ve stále stejné pozici. Až to vypadá, že Kitt a Michael mají pevnou pracovní dobu, kterou dodržují také padouši a díky tomu se na zásah proti nim vyjíždí ve stále stejnou denní dobu. Vlastně se celkem dá koukat ještě na Kitta. Na tom však nebylo co zkazit. Jeho přitažlivě hranaté tvary a svítící (řeč a scanning indikující) ledky na čumáku, jsou zpracovány stejně jako v seriálu. Tato skutečnost je pravděpodobně způsobena pevně danou licencí od Hollywoodské společnosti Universal, která je vlastníkem veškerých autorských práv.

Bídně dopadlo i to minimum neherních animovaných sekvencí, které ve hře jsou. Naivní fanda původního seriálu (k nimž patřím i já), by očekával alespoň nějakou tu hodinku renderovaných, nebo původních a převzatých filmových scén, rozesetých mezi Knight Rider jednotlivými misemi. Těch se však jistojistě nedočká. Upřímně řečeno, do tak krátké hry by se ani nevešly. I přesto však jsou pouze tři ucelené desetisekundové sekvence, jenž ve hře najdeme, opravdu málo. Konkrétně je to intro, jedna sekvence v průběhu hry a jedna závěrečná uzavírající děj celé hry. Kromě výše jmenovaných jsou ve hře pouze ještě krátké asi pět sekund trvajíc prostřihy, zabírající Kitta, kterak někam jede, nebo přes něco skáče. Bráno celkově je tedy grafika moc špatná.

Hratelnost na tom není o nic lépe. Hned zpočátku na vás hra vyrukuje s tutoriálem, který jak se později ukáže, je bohužel nejdelší a také nejnápaditější misí v celé hře. Alespoň se v něm se seznámíte s několika funkcemi, které může Kitt, v boji proti jednomu padouchovi, použít. Konkrétně se jedná o turbo boost (v podstatě klasický a v plošinovkách často používaný skok), scanner (slouží k odhalení obsahu budov a přenášení dat, beden a kontejnerů), sky mód (jízda po dvou kolech) a Special Pursuit mód (ten není nutné ani jednou ve hře použít). Ať si ukážeme na kteroukoli schopnost, můžeme si být jisti, že ji ve hře není třeba použít více než desetkrát a v těch nejsmutnějších případech, možná ani pětkrát. Mise jsou totiž velmi krátké a jak vyplývá z předchozího textu, je jich zoufale málo. Navíc jejich náplň spočívá pouze v pronásledování protivníka, v jeho likvidaci a v odhalování tajných materiálů pomocí scanu. Přitom nejvíce času zabere jízda z místa, kde je třeba hlavní cíl mise provést. V některých chvílích sice autoři nastavili časový limit, který je však tak velkorysý, že se nemusí nikdo bát o to, že by kteroukoli misi musel z důvodu jeho vypršení provádět vícekrát. To však bohužel platí i pro souboje s bossy, jež se v podobě dvou osobních a jednoho nákladního automobilu, objeví ve hře třikrát a jejichž likvidace spočívá v několika nárazech do karoserie.

Knight Rider Z výše napsaného vyplývá, kromě faktu, že je krátká, také to, jak je hra jednoduchá . Kitt sice má určitou stupnici indikující poškození, ale tu se soupeřům či hráčově řidičské nešikovnosti nepodaří nikdy naplnit ani do poloviny. Jako příklad lze, na konci části věnované hratelnost, uvést zážitek z hraní jedné z misí v pokročilém stádiu hry (asi po 40 minutách hraní). Základním a také jediným úkolem je sledování v helikoptéře unikajícího padoucha. Zde je vše ještě v pořádku. Problém je však v tom, že vrtulník letící kaňonem nad vámi je děsně pomalý, a tak je třeba na něj neustále čekat. Pokud na něj náhodou hráč zapomene, jede s Kittem příliš rychle (i přes padající kameny a výbuchy na silnici) a vzdálí se od něj, mise končí a může se jet nanovo. Naštěstí jdou trapné mluvené briefingy přeskakovat.

Nejlépe z celé hry dopadly zvuky . A to jen díky tomu, že je autoři kompletně okopírovali ze seriálu, včetně (pro nostalgiky skvělé) hudby. Kitt mluví stejně, jako jeho anglicky hovořící filmová předloha a během hry i v těch třech animacích, hraje stejná hudba. To je snad jediné pozitivum této hry. Celkově shrnuto se v tomto případě jedná o příšernou hru, s krátkou herní dobou, mizernou hratelností a podprůměrným zpracováním, která by měla úspěch, pokud by ji tvůrci nabízeli jako freeware. Silně pochybuji, že se jim vůbec vrátí investice vložená do nákupu licence. A obdivuji jejich troufalost s něčím takovým vůbec vylézt na světlo boží a nabízet to jako prostředek zábavy. Nezaslouží si tedy více než…

Poznámka – Ondra Zach
Na téhle hře stojí za zhlédnutí intro hry, které zkrátka nemá chybu – kvůli němu si však nemusíte hru kupovat, stačí se podívat sem. Jinak celkově hru nepokládám až za tak tragickou, jak ji líčí Petr.

Knight Rider
Výrobce: Davilex
Vydavatel: Davilex