Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šest spisovatelů s nejzásadnějším dopadem na počítačové hry

  10:23aktualizováno  10:23
Řada knih může sloužit jako vynikající zdroj inspirace, někteří autoři však na videoherní průmysl měli citelnější dopad než ostatní. Zvolili jsme proto šest autorů, kteří podobu her zásadním způsobem zformovali.

Z titulu Homefront: The Revolution na hráče dýchá Orwellovská atmosféra. | foto: MicrosoftiDNES.cz

Většinou jde o spisovatele, jejichž knihy se staly inspirací pro větší počet na sobě nezávislých her. Chybí tak některá díla, díky kterým sice vznikly silné herní série, ale mimo ně nemají přesah. Tím je například Zaklínač od polského spisovatele Andrezeje Sapkowského.

Jedinou výjimku zde tvoří hry podle Toma Clancyho, řada z nich totiž vznikla přímo ve studiu založeném tímto autorem. Ve výsledku však hovoříme o 51 titulech a stopy z některých z nich lze vypátrat i v projektech dalších studií.

H.P. Lovecraft

Fotogalerie

Howard Phillips Lovecraft patří do skupiny autorů, kterým se uznání dostalo teprve po jejich smrti. Lovecraftovy příběhy vycházely v extrémně levných literárních časopisech, tištěných na nekvalitní papír a určených pro sečtělou část dělnické třídy.

Lovecraft zemřel v roce 1937 a svět ho začal vnímat jako zásadního autora hororové fikce až řadu let po jeho smrti. Jako jednu z hlavních inspirací ho zmiňuje cenami ověnčený spisovatel Stephen King.

V rámci Lovecraftova dopadu na svět počítačových her se těžko volí jen jedna kniha. Velkým dílem za to může právě docenění autora teprve po jeho smrti. Lovecraftovi za života vyšla pouze jedna kniha a dalších několik se v obchodech objevilo posmrtně. Lovecraft byl především autorem krátkých časopisových příběhů, kterých sepsal desítky.

Jako spisovatel pomohl položit základy moderního hororu a v jeho tvorbě je možné objevit řadu opakujících se témat. Například osud, kterému postava nemůže za žádných okolností utéci.

Náčrtek podoby Cthulhu z pera jejich tvůrce H.P. Lovecrafta.

Náčrtek podoby Cthulhu z pera jejich tvůrce H.P. Lovecrafta.

Ale jsou to i zakázané vědomosti, jejichž načerpání hrdinu zničí, či rodová vina. Kvůli té členové rodiny po generace trpí za činy svých předků. Lovecraft také vnímá industriální společnost jako dekadentní a naznačuje, že její kultura může vést k zániku civilizace.

Lovecraft vytvořil mytologii Cthulhu, ze které čerpají další spisovatelé a stala se i základem pro stejnojmennou hru. Kromě toho se v Lovecraftovi inspirovaly například tituly The Secret World, série Amnesia, ale i Quake. Poslední jmenovaný na autorovu tvorbu odkazuje například názvy některých map i monstry, na která ve hře narazíte. Lovecrafta navíc jako zdroj nápadů uvádí nespočet nezávislých projektů.

J.R.R Tolkien - Pán prstenů

Tolkien je společně s Clivem Staplesem Lewisem jedním ze dvou autorů, kteří fantasy žánr pomohli dostat před oči většinové společnosti. Teprve Tolkien vytvořil svět s propracovanou historií a seznámil čtenáře s rasami, jako jsou orkové a hobiti.

Elfy i trpaslíky bylo možné objevit již v norské a německé mytologii, teprve Tolkien však definoval jejich vzhled. Až tedy příště uvidíte elfa se špičatýma ušima, vzpomeňte si na Tolkiena.

Tolkienův přínos pro svět her je zásadní také kvůli klasické hře Dungeons & Dragons. Ta se hraje s vypravěčem, tužkou a papírem a silně čerpá z některých nápadů v Tolkienově Pánovi prstenů.

Mordor není příjemné místo.
Talion nemá v arsenálu jen meč.
Vítěz orcké soutěže krásy.
Talion díky přízraku umí celý svět zrentgenovat.

Shadow of Mordor přímo vychází z licence Pána prstenů. Tolkienův vliv obejvíte i na méně zjevných místech.

Právě v Dungeons & Dragons objevíte rasy známé z Tolkienovy trilogie, čímž se staly fantasy kánonem i v počítačových hrách. V reakci na soudní hrozbu však autoři Dungeons & Dragons v novějších verzích některé názvy změnili. Například z hobitů se tak stali půlčíci.

Podstata dobrodružství v Dungeons & Dragons je však dramaticky odlišná. Pán prstenů je velkolepá výprava ve snaze porazit zlo, Dungeons & Dragons je oproti tomu spíše o honbě za jednotlivými poklady.

George Orwell a 1984

Kniha 1984 se stala synonymem pro utlačující autoritativní režimy. Orwell zavádí pojmy jako Velký bratr, doublethink a newspeak. 1984 popisuje svět, ve kterém jsou lidé neustále pod dozorem státu a politici průběžně přepisují historické záznamy tak, aby zůstávaly v souladu s propagandou.

Kniha je některými kritiky označována za jedno z nejzásadnějších děl minulého století a její stopy je možné vypátrat v celé řadě her. Inspirací se stala pro tituly jako Half-Life, BioShock, či připravovaný Homefront: The Revolution. Nejčastěji je v titulech možné objevit kombinaci diktátorského režimu a neustálého sledování.

Orwellovské chvíle lze vycítit i v Half-Lifu 2.

Orwellovské chvíle lze vycítit i v Half-Lifu 2.

Henry Rider Haggard - Doly krále Šalamouna

Šalamounovy doly v roce 1885 položily základy literárnímu žánru lost world, ve kterém hrdina objeví nový svět. Může se tak dostat například do jiného období, ale i do prostředí plného nevídaných prvků. Často jsou to výpravné příběhy, ve kterých se postavy vydávají prozkoumávat kobky, pyramidy, či rozličné chrámy.

V Dolech krále Šalamouna skupina dobrodruhů cestuje do neprobádané části Afriky, kde musí čelit nástrahám nehostinného prostředí, exotické kultuře a důmyslným pastem. Část skupiny během vyprávění zemře, přeživším se však podaří naplnit si kapsy diamanty, a zajistit se tak do konce života.

Kniha je klasickou inspirací například pro filmy s Indiana Jonesem, Jurský park i dobrodružné hry jako Tomb Raider a Uncharted.

Uncharted: The Nathan Drake Collection
Uncharted 3
Čtrnáct minut z Uncharted 4 na E3
Uncharted 4: A Thief's End

Série Uncharted je klasickým příkladem dobrodružných her ve stylu Dolů krále šalamouna.

William Gibson - Neuromancer

Gibson bývá označován za otce literárního žánru cyberpunk, který je temnější variací na sci-fi. Naleštěné povrchy střídají temné špinavé ulice osvícené jen září neonů. V cyberpunkových příbězích se chudé vrstvy oddávají drogám a technologické implantáty jsou běžnou součástí života. Gibson je také otcem termínu kyberprostor a jeho nápady pomáhaly formovat první on-line hry.

S cyberpunkem se váže unikátní vizuální styl. Představte si chlapíky s dredy a v kožených bundách či pankáče s růžovými vlasy a robotickou rukou. Estetika cyberpunku je od tradičního sci-fi velmi jednoduše odlišitelná. Nejtradičnějším příkladem je film Blade Runner.

V Gibsonově tvorbě i cyberpunku jako takovém se inspirovala řada populárních her. Zmínit lze například System Shock, Deus Ex, Syndicate a stopy při troše snahy objevíte i v sérii Metal Gear Solid.

Tom Clancy

Síla knih Toma Clancyho tkví v nevídaně detailním technickém popisu. Mnohdy se zaměřuje na studenou válku, špionáž i vojenské prostředí. Tom Clancy je tak inspirativní pro válečné hry a v jeho knihách lze možné takřka prorocké momenty.

Například Čestný dluh z roku 1994 popisuje, jak pomatený japonský pilot s Boeingem 747 úmyslně narazí do vládní budovy USA a zabije tím prezidenta i většinu dalších politiků. Základní koncept zde silně připomíná skutečné události z 11. září 2001.

Kniha Z rozkazu prezidenta pak vyšla v roce 1998 a popisuje, jak zabití diktátorského prezidenta v Iráku vede ke vzniku Spojené islámské republiky. Ta je útvarem, který ohrožuje celý svět, a je proto třeba ji zastavit za každou cenu.

Ghost Recon: Future Soldier
Ghost Recon: Future Soldier

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier (2012)

Jen oficiální tvorba na náměty Toma Clancyho čítá 51 her a řada z nich do herního světa přinesla unikátní inovace. Rainbow Six kladlo důraz na taktické plánování v době, kdy hernímu průmyslu kralovaly frenetické akce Quake a Unreal Tournament. Základy žánru položené Rainbow Six pak dále rozpracovala série Ghost Recon a Splinter Cell se pro změnu stal inspirací pro celou řadu plíživých her.

Většina těchto titulů ostatně vznikla ve studiu Red Storm Entertainment, které sám Clancy založil. Společnost pak v roce 2000 odkoupilo vydavatelství Ubisoft, které vlastní i práva na vydávání her se jménem Toma Clancyho v názvu. Ačkoliv Clancy v roce 2013 zemřel, jeho jméno bude ve videoherním průmyslu žít dál.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.