Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Přestaňte si myslet, že vše víte nejlépe. Nejste prezident

aktualizováno 
Internetové diskuse mnohdy působí jako sjezd fundovaných odborníků. Často čtu nějakého Honzu Nováka, co zakladateli prestižní společnosti ve dvou větách radí, jak by měl řešit komplexní a svízelnou situaci.

Ilustrační obrázek k satirické hře Pussywalk, která kritizovala prezidenta. | foto: Václav Krbůšek, Vietsky, Jiří Váňa, Vojtěch Šmíd

Je to úsměvné. Ta představa, že vím něco lépe než úspěchy ověnčení lidé. A že problematiku znám tak, abych je okamžitě mohl odsoudit jako neschopné jedince.

Leckdy je přitom zjevné, že tito „odborníci“ v diskusích nemají patřičné vzdělání, ani žádné praktické zkušenosti s oborem. A přesto vždy dokážou nabídnout zásadní radu. Či alespoň tvrdými slovy odsuzují činy nebo slova těch úspěšných.

Napadá mě hned několik příkladů z herního průmyslu. Jedním je ukázka, která odhalila letošní díl Call of Duty nazvaný Infinite Warfare. Ten se díky počtu palců dolů stal druhým nejnenáviděnějším videem v historii YouTube.

Lidé v diskusích hlásili konec série a nespočet hráčů tvrdilo, že si titul v žádném případě nekoupí. Snadno by bylo možné nabýt přesvědčení, že Infinite Warfare bude naprostý propadák. A v kamenných obchodech se skutečně prodával o poznání hůře než předchozí díly.

Ale i tak patří mezi nejprodávanější hry letošního roku a týdny po vydání stále okupuje přední příčky v prodejích žebříčcích. Například v Británii hru i měsíc po vydání bylo možné objevit na prvním místě. A to v době, kdy čerstvě vyšly roky očekávané hry jako Final Fantasy XV či The Last Guardian. Mezi novinky tou dobou patřily také Watch Dogs 2 a Dead Rising 4. A přesto bylo Infinite Warfare na první příčce.

Podobné to je v debatách o hrách, které jsou zrovna populární. Diskuse a oficiální fóra jsou plná fanouškovských nápadů, díky kterým se hra „zaručeně“ bude prodávat lépe. A autory těchto nápadů jsou mnohdy lidé bez jakéhokoliv pojetí o dynamice trhu či zkušenostmi s herním vývojem.

Běžně čtu příspěvky typu: „Kdyby přidali funkci X, zachrání to prodeje.“ Jenže v úspěšných studiích zpravidla nepracuje banda hlupáků a kromě některých zásadních přešlapů vývojáři většinou mají lepší představu o tom, jaké jsou nutné kroky pro další rozvoj hry.

Obsidian Entertainment

Vývojář v Obsidian Entertainment ukazuje heat mapu sloužící k lepšímu vyvážení hry.

Ti lidé zpravidla mají k dispozici detailní statistiky a ti zkušenější z nich již roky sledují dopad jednotlivých rozhodnutí na prodeje, ale i na počet aktivních hráčů.

Pro vyvažování síťových her se dnes používají velmi sofistikované metody zahrnující teplotní mapy (heat mapy). Ty například zobrazují, na kterých místech lidé nejčastěji umírají, odkud je nepřátelé likvidují nejvíce či které zbraně vedou k nejlepšímu poměru zabití a smrtí. Opravdu věříte tomu, že obyčejným odhadem dokážete situaci vyřešit lépe než daty vyzbrojení tvůrci?

Battlefield 1

Battlefield s aktualizací ohlásil upravenou sílu zbraně. Ta zůstala stejná, lidé přesto „změnu“ komentovali. Někomu odstřelovací puška přišla dokonalá, jiní ji rázem považovali za slabou.

Zkušenosti? Nevadí. Lepší jsou nepodložené bláboly

K internetovým diskusím se začátkem prosince vyjádřil návrhář Dean Hall, který je autorem hry DayZ. Tedy jednoho z největších hitů posledních let a hry, která pomohla ke vzniku nového žánru.

Zde je třeba přiznat, že DayZ je dlouhodobě pod palbou kvůli vleklému vývoji a době, které tráví ve fázi předběžného přístupu. Vývoj však dnes spočívá na cizích bedrech a Hall založil studio, které letos vydalo hru pro virtuální realitu Out of Ammo. Ta sklízí vynikající hodnocení a je jedním z nejprodávanějších titulů pro přilbu HTC Vive.

„Ale problém ale spočívá v tom, že váš zájem o něco ještě neznamená, že to chce spousta dalších lidí. A ani to, že je tu hodně potenciálních zákazníků,” vzkazuje Hall (čtěte více).

Out of Ammo
Out of Ammo
Out of Ammo
Out of Ammo

Out of Ammo od studia vedeného Deanem Hallem.

Jedním z žádaných prvků byla kooperativní hra, kterou studio skutečně vytvořilo. Jenže to vedlo jen k dočasnému nárůstu prodejů, které nestačily na pokrytí vývoje tohoto prvku.

Hall přitom upozorňoval, že trh s virtuální realitou je ještě v plenkách. A že problém spočívá především v počtu prodaných přileb. Jeho studio prý s prodělkem na hře počítalo. Pointou jeho příspěvku tak byl onen rozkol mezi hráčskými očekáváními a tržní realitou.

V diskusích se následně objevily názory, že Hall nedokáže plánovat. A že je to vlastně jeho chyba. Inu, po bitvě je každý generál.

Internet je zkrátka plný teoretiků, plamenně hlásajících své „pravdy“. A že jejich tvrzení nebývají podložené ničím, co by mělo váhu, už autory příspěvků jaksi nezajímá.

Pokud někdo opravdu má tak zásadní rozhled a ví o světě tolik, neměl by ztrácet čas s diskusemi. Měl by založit vlastní firmu, vyvíjet vlastní hru, nebo své dovednosti využít k čemukoliv alespoň trochu konstruktivnímu. Svět, ale i diskuse samotné by pak vypadaly o poznání lépe.

Autor:




Nejčtenější

Dying Light
Zombie akci Dying Light stále hraje půl milionu lidí, bude nový obsah

Díky početné a aktivní komunitě se parádní zombie akce Dying Light dočká dalšího roku bezplatných aktualizací.   celý článek

Ilustrační obrázek
Sraz fanoušků Pokémonů skončil trapasem, lidé vypískali pořadatele

Kvůli výpadku serveru se z největšího srazu fanoušků Pokémonů stala jen veliká ostuda, za kterou se pořadatelé budou muset ještě dlouho omlouvat.  celý článek

Fallout 4 (Xbox One)
Dohrát všechny Fallouty za necelé dvě hodiny? Není problém!

Přesně jednu hodinu, 37 minut a 54 sekund zabralo jednomu člověku dohrát všech pět dosavadních dílů série Fallout za sebou. Dokonale přitom využil chyb, které...  celý článek

Film Tomb Raider
Zapomeňte na Angelinu Jolie, nová filmová Lara Croft bude daleko křehčí

Stejně jako se před pár lety restartovala herní série Tomb Raider, chystá se to samé i s její filmovou adaptací. Alicia Vikanderová nahradí Angelinu Jolie a...  celý článek

Valve Steam
Názvy her jsou stále kratší, ukázal průzkum na Steamu

Jaký je nejdelší název hry na Steamu? Která barva převládá v propagačních obrázcích? Na tyto a mnohé další zásadní otázky našel odpověď nezávislý vývojář Tim...  celý článek

Další z rubriky

Videohra Alice: Madness Returns
S žádostmi o pokračování už mě neotravujte, vzkazuje vývojář fanouškům

Slavný vývojář American McGee apeluje na fanoušky her vzniklých na motivy Alenky v říši divů, aby ho již nadále nebombardovali žádostmi o další pokračování....  celý článek

Antihrdinové
Hrdina, nebo padouch? Vybíráme nejlepší herní antihrdiny

Během herní historie jsme měli možnost zahrát si za spoustu hlavních postav, které z nekonečné řady klasických klaďasů nějakým způsobem vybočovaly. Podívejme...  celý článek

Neberte videohry moc vážně.
Mladí muži pracují stále méně. Podle vědců za to mohou lepší videohry

Podle amerických výzkumníků klesá průměrná doba strávená v práci u mladých mužů daleko významněji než u těch starších. Většinu tohoto času navíc pak tito lidé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.