Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: iPhone oslavil pět let, hraní přiblížil masám

aktualizováno 
Steve Jobs před pěti lety na lednové akci Macworld 2007 oznámil, že se Apple chystá znovu vynalézt telefon a odhalil první generaci iPhonu. Nechtěně tím započal éru, která nevratným způsobem změnila způsob, jak si lidé hrají na cestách.
První generace telefonu iPhone od Apple

První generace telefonu iPhone od Apple

Před uvedením iPhonu to vypadalo, že úspěšná kapesní herní zařízení od Nintenda a Sony nemůže nic ohrozit. Revoluce ale přišla nenápadně, pozvolně, až v polovině roku 2008, kdy Apple spustil on-line obchod s aplikacemi. Nebylo to jen množství aplikací (kterým dnes dominují hry), které ukázaly sílu jablečného telefonu, ale i jejich cena.

N-Gage

Definitivní konec herní platformy N-Gage od Nokie nastal v září 2010.

Hra na N-gage

Uvažujme v kontextu doby, kdy hra pro přenosnou herní konzoli Nintendo DS či Sony PSP stála přes tisíc korun.

Nokia se neúspěšně pokoušela oživit N-Gage, což byl hybrid telefonu a přenosné herní konzole, jako platformu. Nevalně vypadající hry na N-Gage připomínaly spíše javové aplikace, přesto se původně prodávaly za plnou cenu.

Jenže srovnatelně (s Nintendo DS a Sony PSP) vypadající hry na iPhone spadly na cenovou hladinu zhruba deseti dolarů. A bylo rozhodnuto.

Dnes i náročnější hry pořídíte v rozpětí 79 euro centů a pěti eur, tedy zhruba 20 - 130 korun. Nechme stranou diskuze, na jaké platformě je hraní lepší. Jde především o způsob, jakým zařízení používáme.

Jedno, nebo dvě zařízení?

Čistě herní zařízení jsou ergonomičtější, díky tlačítkům se na nich lépe hrají třeba akční tituly. Hlavní výhoda telefonu je, že u sebe neustále netaháme další zařízení. Máte při cestě v městské hromadné dopravě chvíli času? Telefon a levná nenáročná hříčka poslouží skvěle.

Hra Had existuje už téměř třicet let, masovou oblibu získala v telefonech Nokia

Hra Had existuje už téměř třicet let, masovou oblibu získala v telefonech Nokia.

Na telefonech se přitom hrálo i dříve, vzpomeňme legendárního Hada (od roku 1998 šlo o standardně předinstalovanou hru v telefonech Nokia).

Jenže dnes se výkon obou platforem srovnal, v potaz berme i on-line možnosti. Chytrý telefon je bez mobilních dat poloviční, ale koupí si dnes někdo druhý paušál i k přenosné herní konzoli? Těžko.

Přestože to vypadá, že budoucnost má našlápnuto k jednomu univerzálnímu zařízení, které spojí telefon s herní konzolí, v dohledné budoucnosti nic nenaznačuje takovému scénáři. Důvodem je nejen ovládání, ale i popsaný fakt, kdy na aplikačních obchodech kralují jednoduší hříčky, zatímco čistě herní zařízení nabízejí zážitek z velkých her a exkluzivních titulů.

PlayStation Vita od Sony na herní akci Gamescom v Kolíně

Sony na herní akci Gamescom v Kolíně. V Česku na trh vstoupí 22.2.2012.

Nintendo 3DS

Nintendo 3DS

iPhone, PSP go, PSP, Nintendo DS

iPhone, PSP go, PSP, Nintendo DS

Mimochodem, magazín Wired nedávno poukázal, že za úspěchem Nintenda stojí i fakt, že firma nepouští svoje exkluzivní značky na konkurenční platformy. Něco na tom bude. Vzpomeňme jak dopadla SEGA s modrým ježkem Sonicem.

Nástupnická zařízení od Sony a Nintenda možná nejsou tak úspěšná jako předchůdci, místo na trhu ale stále mají. Nejde o souboj na život a na smrt, mohou žít vedle sebe. Zatím.

Jak to tenkrát bylo

Čímž se vracíme k tomu, jak to vlastně začalo. Steve Jobs v úvodní řeči MacWorld 2007 oznámil odhalení tří produktů: dotykového iPodu, revolučního telefonu a průlomového komunikačního zařízení. "iPod, telefon, internetový komunikátor," opakoval Jobs, zatímco na plátně rotovaly příslušné ikonky aplikací.

Infinity Blade 2

Obrázek ze hry Infinity Blade pro iPhone (3GS a lepší), iPad 1 & 2 a iPod Touch třetí generace a lepší

"Už to chápete? Tohle nejsou tři různá zařízení. Tohle je jedno zařízení. A říkáme mu iPhone. Dnes se Apple chystá znovu vynalézt telefon. A tady je," říká Jobs za bouřlivého aplausu publika, zatímco na plátně se objevuje starý iPod s vytáčecím telefonním kolečkem. Podobu iPhonu odhaluje o chvíli později.

Jaký směrem se vydají videohry, je otevřené. Možná čekáme, až se objeví "herní Steve Jobs". Jisté ale je, že se videoherní trh po letech klidu mění.

Mají čistě herní přenosná zařízení ještě šanci?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 30. ledna 2012. Anketa je uzavřena.

Ne, nemají 490
Ano, mají 214

Co myslíte vy, mají tradiční herní zařízení ještě šanci? Vaše názory uvítáme v diskuzi.

Autor:






Nejčtenější

Hitman (2016)
RECENZE: Moc lidí mu nevěřilo, ale epizodický Hitman je trefou do černého

Letošnímu Hitmanovi mnoho lidí nevěřilo, obavy se však tentokrát ukázaly být liché. Autoři dokázali epizodického modelu využít přímo bravurně a z Hitmana je...  celý článek

The Last of Us: Part 2
Sony potvrdila suverénní pozici, ukázala The Last of Us 2 či remake Crashe

Společnost Sony slavila v Anaheimu narozeniny své konzole PlayStation a při té příležitosti se neváhala pochlubit svými připravovanými tituly. Největší bombou...  celý článek

Transport Fever
RECENZE: Transport Fever vyzval legendární strategii Transport Tycoon

Transport Fever chce být nástupcem a náhradou za již dvě dekády starý Transport Tycoon. Povedlo se mu nahradit legendu? Nepovedlo. Ale pokud vás neodradí...  celý článek

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.