Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Letošní Call of Duty budí zatím rozpaky

aktualizováno 
Zatímco letos vycházející Call of Duty: Infinity Warfare cílí především na boje ve vesmíru, remaster čtvrtého dílu je jasnou sázkou na jistotu. Autorské studio podepsané také pod řadou Modern Warfare a prvními dvěma díly Call of Duty se přitom změnilo k nepoznání.

Pokud se v novém dílu série Battlefield skutečně podíváme na bojiště jedné ze dvou světových válek, srovnání s konkurencí v podobě Call of Duty snad ani nebude mít cenu. Letošní Call of Duty nebude pokračováním neukončených Ghosts, ani čtvrtým dílem úspěšné série Modern Warfare, a už vůbec ne návratem do 2. světové války. Místo toho autoři sáhli po doslova do nebe volající fikci. Díl s názvem Infinity Warfare se odehrává v budoucnosti, v níž frakce lidstva bojují ve vesmíru o nadvládu nad surovinami.

Call of Duty: Infinite Warfare

Call of Duty: Infinite Warfare

Zase ta budoucnost, zase ty stížnosti

Kritika doby zasazení patří k sérii stejně neodmyslitelně jako hra více hráčů. Je pravda, že po kdysi tolik nenáviděné 2. světové válce se ve hrách slehla zem, na druhou stranu neuškodí připomenout fakta. Přinesla by nová hra něco víc, než ty samé, tolik provařené mise s lepším audiovizuálem? Vzpomeňme na Call of Duty (s datadiskem) a jeho dvě pokračování, nebo pátý díl s podtitulem World at War. To jsou čtyři a půl dílu.

Moderní éru zase zastupovala trilogie Modern Warfare a podobně ladění Ghosts. Původní Black Ops sice byla hrou z dosud málo profláknuté studené války, její hratelnost však zůstává sérii Modern Warfare hodně blízká. A futuristické zasazení? Zatím jsme se dočkali tří her: druhý a třetí díl Black Ops a předloňský Advanced Warfare. Z tohoto úhlu pohledu tedy není na letošním počinu nic tragického, zvlášť když boje ve vesmíru (a nejspíše i na jiných planetách) mají potenciál a je zde šance vidět něco nového.

A to, že se série časem vrátí k historickému zasazení nebo moderní válce, je jen otázkou času. Jak moc nám futuristické vymoženosti a speciální schopnosti budou chybět, se tvůrci rozhodli nenápadně otestovat na remasterovaném prvním dílu Modern Warfare, který plánují vydat také ještě letos. Pozor, zatím půjde koupit pouze dohromady s Infinity Warfare.

Call of Duty: Modern Warfare Remaster

Call of Duty: Modern Warfare Remaster

Opravdový remaster

Upřímně řečeno, nadšené ohlasy reagující na tehdy ještě hypotetickou existenci remasterovaného dílu Call of Duty 4: Modern Warfare zaváněly nemalou dávkou pokrytectví. Reakce se totiž pro změnu nenesly ve stylu „nesnáším, jak je Call of Duty každý rok jedno a to samé.“ Naopak následovalo nadávání, jak na vesmír a vlastně ani na cokoliv nového není nikdo zvědav.

Hlasití jedinci se překřikovali v nadšení, jak se nemohou dočkat, až zaplatí za hru, kterou už mají. Tomu říkám obrat o sto osmdesát stupňů. Pikantní přitom je, že Modern Warfare nezmizela z povrchu zemského a servery čtvrtého dílu stále běží, takže není problém si ji užít ještě dnes. Tedy skoro, ono totiž zájemců v reálu není až tak moc a rychle najít protihráče lze převážně v klasickém Team Deathmatchi. S popularitou posledních dílů série se počet aktivních hráčů měřit prostě nedá. Proto se nelze divit tomu, že vývojáři na podobné žehrání nedají.

Call of Duty: Modern Warfare Remaster

Call of Duty: Modern Warfare Remaster

Tím ale nechci Modern Warfare odepisovat. Naopak, při pohledu na remaster srdce věrného fanouška zajásá. Vývoj mělo na starost studio Raven Software. To má na svém kontě sice takové klasiky jako Jedi Outcast, Soldier of Fortune nebo Hexen, od dob prvních Black Ops však funguje jako podpůrné studio pro vývoj Call of Duty titulů.

Remasterovaná verze Modern Warfare se od originálu z roku 2007 přitom liší na první pohled. Nasvícení, textury, animace, i zvuk prošel kompletním přepracováním, aby hra vypadala téměř deset let po vydání k světu. Kolik lidí bude hrát ve výsledku multiplayer, bude ještě zajímavé. Štěpení komunity je nasnadě, a ačkoliv Infinity Warfare nakonec stejně bude hranějším titulem, existence remasteru mu rozhodně na počtu aktivních hráčů nepřidá.

Call of Duty: Infinite Warfare

Call of Duty: Infinite Warfare

Premiéra od dlouholetého studia

Pravda je taková, že autorské studio Infinity Ward přistupuje k letošnímu dílu s možná až příliš velkou pokorou a nejistotou. Aby také ne. Od dob Modern Warfare se změnilo k nepoznání. Největší exodus se odehrál po vydání druhého dílu, v rámci kterého odešla prakticky polovina týmu následujícího tahouny Jasona Westa a Vince Zampellu. Ti dále založili studio Respawn stojícího za konkurenční střílečkou Titanfall.

Zásadní odchody však nebraly konce. Během následujících let odešly další klíčové postavy, a to veteráni jako Robert Bowling nebo Mark Rubin. Oslabené studio Infinity Ward se nakonec úplně spojilo s kolegy z Neversoftu, aby dostatečně navýšili kapacity. Do týmu přišli mimo jiné i zkušení vývojáři z Naughty Dog (Uncharted, The Last of Us) Jacob Minkoff a Taylor Kurosaki, kteří byli dosazeni na klíčové pozice pro vývoj kampaně letošního dílu.

Call of Duty: Infinite Warfare

Call of Duty: Infinite Warfare

Mlžení a zklamání

Popravdě řečeno, pondělní představení hry toho příliš zajímavého nepřineslo. Zmínění autoři kampaně hovoří o zapamatovatelných postavách, emocích a věrohodnosti. Věrohodnost jde ale v případě vesmírného válčení evidentně stranou. Co se emocí a postav týče, autoři CoD se jimi zaklínají rok co rok, praxe však bývá většinou přesně opačná. Kdo hrál Ghosts a pamatuje na to, jak skvělý příběh vývojáři slibovali, ví své.

Souboje ve vesmíru zní už podstatně zajímavěji. Ano, i do vesmíru již série nakoukla v Ghosts, ale potenciál na neokoukanou akci v bombastickém stylu tu stále je. Soudě podle zdrženlivého tónu autorů, kampaň se nejspíš bude držet klasického schématu, bez kooperativní složky. Vizuál je spíše zklamání. V traileru připomene především Advanced Warfare s o něco horšími obličejovými animacemi postav.

Série Call of Duty

Call of Duty (2003) - Infinity Ward

Call of Duty: United Offensive (2004) - Gray Matter

Call of Duty 2 (2005) - Infinity Ward

Call of Duty 3 (2006) - Treyarch

Call of Duty 4: Modern Warfare (2007) - Infinity Ward

Call of Duty: World at War (2008) - Treyarch

Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009) - Infnity Ward

Call of Duty: Black Ops (2010) - Treyarch

Call of Duty: Modern Warfare 3 (2011) - Infinity Ward/Sledgehammer Games

Call of DUty: Black Ops 2 (2012) - Treyarch

Call of Duty: Ghosts (2013) - Infinity Ward

Call of Duty: Advanced Warfare (2014) - Sledgehammer Games

Call of Duty: Black Ops 3 (2015) - Treyarch

Call of Duty: Infinity Warfare (2016) - Infinity Ward

O multiplayeru zatím nevíme zhola nic. Má se však držet klasické hratelnosti, tudíž velkých bitev v raketách se nejspíš nedočkáme. Na druhou stranu boje na vesmírných stanicích a jiných planetách znějí skvěle. Vůbec by nebylo na škodu, pokud by do map opět přibyly dynamické prvky a momenty jako tomu bylo v Ghosts nebo Advanced Warfare. Vesmír zde skýtá řadu možností, což platí i o zajímavých bonusech za zabití nepřítele v rámci scorestreaků.

Potvrzena byla také vylepšená mobilita zahrnující dvojité skoky. Ta bude nejspíš fungovat podobně jako ve dvou posledních dílech. Charakteristickým znakem her od Infinity Ward jsou o něco rozlehlejší mapy. Autoři však zmiňují inspiraci posledními Black Ops, které jsou přesným opakem tohoto přístupu.

Call of Duty: Black Ops 3
Black Ops 3 - Awakening
Black Ops 3 - Awakening

Call of Duty: Black Ops 3

Zatratí tedy nakonec studio svůj rukopis? Trochu to tak vypadá. Nejnepříjemnější překvapení totiž představuje oznámený zombie mód, který Infinity Ward do své hry zapracují vůbec poprvé. Fantasticky nápaditá Spec Ops kooperace v druhém a především třetím Modern Warfare patřila přitom k naprostým vrcholům série a v rámci vesmírného válečnictví by podobný režim byl jistě zajímavější než donekonečna omílané zombie. Pikantní přitom je, že autoři zahodili i mimozemský mód Extinction z Ghosts, který by zde paradoxně dával smysl.

Infinity Warfare to bude mít ohromně těžké. Nejenže bude na konci roku soupeřit o fanoušky s novým Battlefieldem, rozšířenou Destiny a nejspíš i druhým Titanfallem. Hra půjde i proti svému vlastnímu stínu v podobě remasterované Modern Warfare. Více se dozvíme již v červnu na výstavě E3 v Los Angeles.





Nejčtenější

ARMS
Představení postav a zbraní z neotřelé bojovky ARMS na Switch

ARMS je slibná bojovka na Nintendo Switch, která využívá pohybového ovládání. Hrát ovšem půjde i tradičně přes tlačítka. Podívejte se na hratelné postavy a...  celý článek

The Occupation
V The Occupation budeme zachraňovat britskou svobodu

Je právě 24. října roku 1987 a hlavní hrdina, novinář, má čtyři hodiny na to, aby zabránil přijetí kontroverzního zákona.  celý článek

No Man's Sky
Fanoušek snů? Utratil 109 tisíc kvůli nejkritizovanější hře roku 2016

Hra No Man’s Sky jednoho Američana vedla ke změně platforem, nákupů tří kopií ale i řady fandovských předmětů. Řeč o kontroverzním titulu, jehož autoři loni...  celý článek

GoG Galaxy
Vyšla dosud největší aktualizace GoG Galaxy, konec bety je na spadnutí

Nepovinný klient GoG Galaxy digitální distribuce GoG se naučil spoustu nových funkcí a brzy opustí betu. Finální verze bude dostupná během dubna, zájemci však...  celý článek

Lego Worlds
Vysněnou virtuální hračku kazí bugy a špatné ovládání. Recenze Lego Worlds

Lego Worlds, vysněná virtuální hračka pro všechny milovníky slavných kostiček, se po dvou letech „válení“ v nedokončené verzi na Steamu konečně dostává na naše...  celý článek

Další z rubriky

Alone in the Dark: Illumination
Hrajeme nejhorší hry všech dob: Alone in the Dark je ukázkově zneužitá značka

Předloni vydaná hra Alone in the Dark: Illumination nutila položit si otázku, jak projekt souvisí s klasickou značkou z devadesátých let. Alone in the Dark...  celý článek

Ovládání Oculus Touch
KOMENTÁŘ: Miliardové odškodné v boji o virtuální realitu není to hlavní

Čísla jsou zvláštní věc. Dvanáct a půl miliardy korun je podle většiny měřítek enormní suma. Jenže ve sporu o práva k virtuální realitě není až tak zásadní....  celý článek

Zaklínač 3: Krev a víno
Vybíráme nejbláznivější recenze her: Nic pro dospělé, ti rádi zabíjejí

Při čtení uživatelských recenzí je jednou za čas možné narazit na perly, které vás posadí do židle. Ať už svým humorem nebo nezamýšlenými kvalitami. Vybíráme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.