Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Mikrotransakce neškodí jen vám, ale především vašemu okolí

aktualizováno 
Současným hráčům počítačových a konzolových her jistě není neznámý stále se rozmáhající fenomén mikrotransakcí, v rámci kterých si za reálné peníze můžete ve hře koupit předměty či různé výhody. Zatímco v režimu pro jednoho hráče jde prakticky o zpoplatněný „cheat“, tedy podvod, v případě síťové hry se mikrotransakce stávají vyloženě destruktivním prvkem.

Než začneme vývojářům spílat za prznění herního průmyslu, je dobré se na problém mikrotransakcí podívat i z druhé strany. Náklady na vývoj a propagaci prodejních trháků jdou do desítek, ba stovek milionů dolarů. V době bazarů a extrémně štědrých slevových akcí se tak ani nelze příliš divit, že vývojáři do svých her zapracovávají něco, co jejich vlastní produkty mnohdy vyloženě hyzdí.

World of Warcraft: Warlords of Draenor
World of Warcraft: Warlords of Draenor

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Jako zákazník mám slevy samozřejmě moc rád. Zároveň ale díky slevovým akcím rozumím nutkání „nenažraných“ autorů nahnat potřebné peníze jinde. Vyzkoušeným způsobem je tvorba dalšího herního obsahu. Ten může jít cestou Season Passu (předplatné dodatečného obsahu, který vývojáři uvolní po vydání hry).

Jinou možností jsou pak ostatní zpoplatněné položky, které si můžete koupit právě skrze mikrotransakce. Že existuje i něco mezi těmito dvěma póly, tedy relativně objemnější datadisky, dnes už prakticky nehraje roli.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Mikrotransakce už nejsou mikro

Je třeba dodat, že pojem „mikrotransakce“ je dnes už spíše konvenčním označením, neboť požadovaná jednorázová částka jde klidně i do stovek korun. V zásadě jde o dva typy nabízeného obsahu.

Ten první vám dá možnost koupit si za reálné peníze položky převážně kosmetického charakteru. Zpravidla jsou to odlišné vzhledy například pro vaší postavu nebo třeba zbraň. Pokud se vám vzhled líbí, nezbývá, než danou částku zaplatit. K takové položce mnohdy není možné dobrat se ani usilovným hraním hry.

Angry Birds 2

Angry Birds 2

Druhý typ přebírá zapáchající praktiku známou z her na mobilní zařízení a funguje tak, že vám šetří čas. To abyste u hry (vy chudáci) nemuseli trávit tolik času. Dovolí vám přeskočit dlouhé zdokonalování postavy, získat dostatečné množství prostředků, odemknout herní módy, předměty a další prvky. Tím se však vytrácí smysl samotného hraní. Jenže některé lidi hraní s nevymakanou postavou prostě neláká, či chtějí být na stejné úrovni jako jejich kamarádi.

Snad se v této skupině najdou i hráči, kteří mají pocit, že hru je třeba za každou cenu co nejrychleji dohrát. A protože na „cheatování“ se vydělat nedá, máme tu nyní éru vývojáři posvěceného uplácení. O nic jiného totiž nejde. Přesto se tento typ mikrotransakcí zdá být na první pohled poměrně neškodným, neboť zpravidla každou danou položku lze odemknout i poctivým hraním. Nebo jak to je?

Převleky jsou důležité

GTA V

Když nemusíme mít všechno

Častý argument je, že herní ekonomika je úmyslně nastavena tak, aby vybízela k zakoupení předmětu za reálné peníze. Jenže je tomu vážně tak? Spíš si myslím, že tady zapomínáme na něco, co si odrostlejší hráči už ani nedovedou představit.

Ti z nás, kteří hry v mechanikách střídají a nemají na ně tolik času jako za mladých let, nejsou často již schopni odhadnout, jak dlouho je možné se jednotlivým hrám věnovat. Tak kupříkladu jsem si jistý, že i tu nejvymazlenější stíhačku či nedávno přidanou luxusní jachtu v GTA Online je možné získat klasickým hraním hry, namísto nákupu herní měny za reálné peníze. Že si o tom můžu nechat jen zdát? To ovšem není problém vývojářů.

GTA Online - druhý heist
GTA Online - druhý heist

GTA Online

Naopak si myslím, že je dobře, když autoři do svých her zapracovávají na pohled šílené výzvy a podobné „žrouty času“, jejichž dosažitelnost se mě absolutně netýká a je určena těm nejzapálenějším fanouškům, kteří se hře věnují klidně roky. V čem je tedy problém? Ne všichni jsou si tuhle skutečnost schopni připustit a právě tito zarputilci autory uplácejí prostřednictvím mikrotransakcí. A co v off-line režimu nevadí, v síťové hře ničí to podstatné.

Mor on-line her

Zatímco hraním příběhu si člověk stižený chorobnou potřebou odemknout si všechno co nejrychleji pořídí například to nejdražší a nejsilnější vybavení a nikoho s tím neobtěžuje, ve hře více hráčů podobné mechanismy rozbíjejí základní principy hry.

Zahrnutí mikrotransakcí je vlastně jistou formu hacknutí nebo cheatu ve hře, která se jinak s těmito podvody snaží bojovat. Obchází se tak pravidla, která by měla platit stejně pro všechny a mezi hráči se stírá rovnost a vlastně i smysl soupeření. Mikrotransakce jsou dopingem, který hráčům správci hry povolují a tváří se přitom, že o nic nejde.

Uncharted 4: A Thief's End - multiplayer beta
Uncharted 4: A Thief's End - multiplayer beta

Uncharted 4: A Thief's End

Hrám neprospívá ani existence oněch zdánlivě neškodných kosmetických doplňků, jejichž nákup je mimochodem neskutečně populární. Když kupříkladu narazíte v on-line hře na hrdiny na kolegu s parádním koněm, který se vám obzvlášť zamlouvá, měli byste být motivováni hrát více a lépe, abyste se k němu propracovali. Místo toho má být v pořádku, že vyskočíte ze hry, vysolíte peníze a můžete slavit, jak jste na hru vyzráli. Možná se to zdá jako malichernost, ale nemůžu se zbavit pocitu, že tyhle zdánlivě nenápadné maličkosti v on-line hrách ničí jejich zásadní principy.

Assassin’s Creed: Unity

Assassin’s Creed: Unity

Jaká je tedy cesta ven? Jakkoliv se mikrotransakce obecně pokládají za zlo, hráči o ně mají evidentně obrovský zájem. Zavedením serverů bez podobných vymožeností by ničemu neprospělo a komunitu každé on-line hry by nezdravě rozštěpilo.

V kampani pro jednoho hráče mi přítomnost „neviditelných“ mikrotransakcí nevadila a nikdy jsem neměl pocit, že by mě hra do nich tlačila. Poslední tři hry série Assassin’s Creed jsou skvělým příkladem.

Hearthstone

Hearthstone

Hearthstone

Hearthstone

A pokud je hra určena pouze pro více hráčů? I tam se dá vymyslet minihra, mód nebo režim, kam zájemce o mikrotransakce nasměrovat. Dalším zdrojem příjmů může být tvorba vedlejších her pro mobily a podobně „návazných“ položek, které by však dělaly vlastní hře spíše reklamu a existovaly paralelně, než že by s ní byly jakkoliv propojené. Do on-line her podobné prvky zkrátka nepatří.





Nejčtenější

Tom Holland
Film Uncharted zpracuje Nathanovo mládí, hlavní roli získal Tom Holland

Film Uncharted je v přípravné fázi už hodně dlouho a původně se předpokládalo, že se zaměří na dospělého Nathana Drakea. Jenže to už neplatí.  celý článek

New 2DS XL
Nová konzole New 2DS XL láká na kompaktnost a výrazně nižší cenu

Připravovaný nový model handheldu 3DS postrádá nepříliš využívané stereoskopické 3D, je však lehčí, kompaktnější a cena šla také výrazně dolů. Vyzkoušeli jsme...  celý článek

Logo Valve
Valve přetáhlo vývojáře Kerbal Space Programu

Další talentovaný tým skončil pod křídly giganta, který provozuje nejpopulárnější herní platformu Steam. Jaké plány s autory Kerbal Space Programu má, se neví,...  celý článek

Far Cry 5
Ve Far Cry 5 budeme bojovat proti fanatické sektě, hra vyjde až v únoru

Ve Far Cry 5 navštívíme současnou americkou Montanu. Namísto obdivování přírodních krás se však pustíme do křížku s fanatickou sektou, která pomocí zbraní...  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Další z rubriky

Batman
Zaklínač, Vetřelec, Indy. Nejlepší hry s licencemi známých značek

Hra se slavnou licencí často spoléhá na to, že díky slavnému jménu jí fanoušci odpustí chyby. Ale nebývá to pravidlem. V prvním ze dvou plánovaných článků...  celý článek

Zaklínač 3
Zaklínač bude mít nový seriál, o výrobu se postará Netflix

Chystá se nový seriál podle knižní série, na jejíž motivy vznikla jedna z nejlepších her všech dob. Na projektu spolupracuje i sám spisovatel Andrzej Sapkowski.  celý článek

Counter-Strike: Global Offensive
Téměř polovina diváků esportů sledované hry nehraje, tvrdí průzkum

Analytická společnost Newzoo zveřejnila zajímavá čísla, týkající se sledovanosti profesionálního hraní her, tzv. esportů. Podle něj 40 % diváků sledované hry...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.