Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Obhajoba kontroverzní recenze. I odlišný názor je v pořádku

aktualizováno 
Naše recenze hry Alien: Isolation vyvolala nezvykle rozpolcené reakce. Řada lidí tvrdila, že Petr Zelený nepochopil pravidla žánru a hodnotil hru, ke které se neměl vyjadřovat.

Ilustrační obrázek ze hry Alien: Isolation | foto: Petr Zelený, iDNES.cz

Jeho recenze mi přijde korektní, byť bych sám hru hodnotil ze zcela odlišného pohledu a nad podobnými věcmi se ani nepozastavil. Lidé v diskusi mnohdy argumentovali tvrzením, že text není objektivní. V každé učebnici žurnalistiky však objevíte tabulku žánrů, kde se jednotlivé útvary dělí na objektivní a subjektivní. A světe div se, recenze patří mezi ty subjektivní.

Pojďme se však zabývat tím, proč je text v pořádku, i když se s pohledem Petra Zeleného neztotožňuji (recenze Alien: Isolation). 

Existují totiž dvě školy herního návrhu a ty odrážejí i způsob, jakým lze na hry nahlížet. Jedna škola věří, že jednotlivé tituly mají být co nejrealističtější a zábava vyplyne z toho. Druhá pak upřednostňuje maximální zábavnost před uvěřitelností. A právě z tohoto pohledu hru Zelený hodnotil a vyčítal jí určité logické nesrovnalosti.

Zastánci realismu se inspirují v reálném světě a výsledkem mnohdy bývají tituly s větší hráčskou svobodou. Extrémním příkladem je hit DayZ, který se snaží být jakýmsi „pískovištěm“.

Cílem je nabídnout co nejvíce možností, konkrétní úkoly však zcela chybí a obsah si vytvářejí sami hráči (více o titulu). Hra tedy zachází tak daleko, že musíte jíst a pít. Pokud však sníte zkažené jídlo, na čas uspokojíte hlad, zároveň se však otrávíte a bez patřičných léků stejně zhynete.

O realistické pojetí se snaží například tvůrci českých her Operation Flaspoint i Arma. A zřejmě nejvýraznějším zastáncem přístupu je herní návrhář Daniel Vávra, který stál například za Mafií a nově vytváří středověkou hru Kingdom Come: Deliverance.

Vávra věří v to, že by návrhář měl při vývoji hry situace pokud možno zažít. Pokud tedy vytváříte střílečku, měli byste navštívit střelnici či vyzkoušet paintball. V případě tvorby středověké hry je pak namístě jízda na koni nebo pohyb v brnění.

Je čas krmení - záběr z filmu Vetřelec.

Podle starších informací Vávra s Kingdom Come: Deliverance plánuje experimentovat do té míry, že realistická má být například i rychlost pohybu. Stometrové pole tak pěšky zdoláte zhruba za minutu. Vávra je ostatně proslulý svou kritikou nelogičnosti ve hrách, a bylo by proto zajímavé přečíst si jeho pohled na Alien: Isolation. Tuším, že by se bez výtek k logice také neobešel.

Právě proto věřím, že je pohled Petra Zeleného zcela korektní. Sám jsem ale zastáncem odlišného přístupu a realismus má dle mého názoru často negativní dopad na zábavnost. Smrt po zásahu jednou kulkou možná odpovídá skutečnosti, ve hře po síti mne ale spíš obtěžuje.

Stejně tak by bylo realistické trávit většinu času v Grand Theft Auto 5 v dopravních zácpách. Tvůrci totiž město modelovali podle Los Angeles, které je nekonečnými kolonami proslulé. Veliká zábava by to ale asi nebyla, že?

Upřímně věřím, že je pro řadu her nejlepší jakoukoliv logiku zcela opomenout. Oni ostatně ani Orkové vrhající ohnivé koule nejsou příliš realističtí a přitom s nimi pracuje téměř každá fantasy hra. Je to ale jen jeden ze dvou přístupů a odsuzovat ten druhý mi přijde zbytečné. Věřím totiž, že lidé mají nárok i na odlišné názory.

Autor:




Nejčtenější

Machinarium
Na Steamu vyšla definitivní verze českého Machinaria

Na digitální distribuci Steam je k mání definitivní verze výborné české hry Machinarium. Tvůrci změnili engine a přidali několik vylepšení.   celý článek

Beyond Good & Evil 2
První záběry z Beyond Good & Evil 2 vypadají nadějně

Fanoušky nesmírně oblíbená, nicméně finančně neúspěšná hra Beyond Good & Evil se po letech spekulací opravdu dočká pokračování. První záběry vypadají více než...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Letošní ročník Gamescomu osobně zahájí Angela Merkelová

Německá kancléřka poprvé v historii zahájí největší herní výstavu na světě. Je to důležitý krok nejen pro samotný Gamescom, ale i pro herní průmysl jako takový.  celý článek

Každoroční slevy na Steamu
Připravte si peněženky, začal výprodej na Steamu

V digitálním obchodě Steam lze aktuálně nakoupit spoustu her za zlomek původní ceny. Ideální čas zásobit se na prázdniny.  celý článek

Další z rubriky

Rocket League
Sony blokuje možnost společného multiplayeru napříč platformami

Hráči na PlayStationu se jako jediní nemůžou zúčastnit společného hraní napříč platformami u her jako Minecraft nebo Rocket League. Sony se bojí o jejich...  celý článek

Faceplam - Patrick Stewart
Pět největších zklamání z herního svátku E3 2017

Herní svátek E3 2017 je za námi, a tak si nejprve rozeberme to, co nás zklamalo. V sobotu se naopak podíváme na největší překvapení.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Take 2 zakázalo fanouškovské úpravy GTA

Právníci firmy, která vydává jednu z nejpopulárnějších počítačových her vůbec, pohrozili tvůrcům nástroje pro tvorbu modifikací žalobou. Ti tak po téměř deseti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.