Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Bylo takřka fatálnímu odhalení Xboxu One možné předejít?

aktualizováno 
PR katastrofa jménem Xbox One se pravděpodobně zapíše do dějin marketingu. Měsíce, které předcházely uvedení konzole na trh, přinášely jeden přešlap za druhým. A člověk, kterému se připisoval úspěch Xboxu 360, byl rázem proklínaným pekelníkem.

Microsoftu nakonec nezbylo, než většinu nenáviděných konceptů změnit. Jenže se tím napáchané škody nepodařilo včas odstranit a podle nepotvrzených informací se Xboxu One oproti konkurenční PlayStation 4 prodala zhruba polovina. Tedy okolo 23,5 milionu kusů.

Přesto se však Microsoft letos v říjnu bil do prsou. Oznámil totiž, že je Xbox One ve Spojených státech již čtvrt roku nejprodávanější konzolí.

To by mohlo způsobit ohlášení výkonnějšího zařízení PlayStation 4 Pro s uvedením na trh plánovaným na listopad. Stejně tak to ale může být znamení, že se Microsoftu tři roky po uvedení Xboxu One na pulty obchodů přeci jen začíná dařit. A důvodů pro takový obrat existuje celá řada.

Vraťme se ale nejprve na začátek. Tedy do období, kdy Microsoft o Xboxu One hovořil, a konzole ještě nebyla na trhu. Hráčskou komunitu firma tehdy pobouřila hned třikrát.

Konzole totiž měla blokovat hraní bazarových titulů, alespoň jednou za 24 hodin ji bylo třeba připojit k internetu a k provozu vyžadovala neustále spuštěné ovládání Kinect, bez kterého se ani neměla prodávat.

Don Mattrick, bývalý šéf Xboxu

Don Mattrick, bývalý šéf Xboxu

Tyto přešlapy zapříčinilo více faktorů. Jedním z hlavních důvodů však byl muž jménem Don Mattrick, tedy tehdejší šéf Xboxu.

Mattrick totiž stál i u zrodu prvního Kinectu ještě pro Xbox 360, a k přístroji proto pravděpodobně měl až nezdravě intimní vztah. I to mohl být jeden z důvodů, proč Microsoft původně Xbox One prodával jen s Kinectem. Jinými slovy ego a nemístná pýcha.

Mattrick navíc opakovaně nezvládl veřejnou komunikaci a nedokázal si představit život mimo americké velkoměsto.

Na kritiku ohledně povinného připojení konzole k internetu tak prohlásil: „Naštěstí máme produkt pro lidi, co nemají on-line připojení. Jmenuje se Xbox 360.“ Ten produkt se letos přestal vyrábět.

Microsoft nejenže nedokázal včas a pružně reagovat, své potenciální zákazníky ještě urážel. Kromě Mattrickových zkreslených představ však roli hrála i interní očekávání.

Firma totiž předpokládala, že Xboxu One dokáže prodat 200 milionů kusů. Nejúspěšnější konzole PlayStation 2 se přitom prodalo „jen“ okolo 150 milionů.

Speciální Xbox One edice s Call of Duty: Advanced Warfare

Speciální Xbox One edice s Call of Duty: Advanced Warfare

Proto se ostatně Microsoft při odhalování Xboxu One zaměřil především na prezentaci konzole jako multimediálního zařízení. Prim hrály televizní funkce, hlasové a pohybové ovládání Kinect, fitness aplikace, ale třeba i sledování statistik basketbalových zápasů.

Za cestou Microsoftu k vykoupení tak nestál Mattrick, nýbrž někdo úplně jiný. Mattrick totiž z „potápějící se lodi“ jménem Xbox One vyskočil čtyři měsíce před uvedením přístroje na trh.

Jeho novým domovem se stala společnost Zynga zaměřená především na vývoj sociálních her jako Farmville nebo Mafia Wars.

Mattrick měl napomoci k přechodu z Facebooku k vývoji mobilních her. Během svého působení propustil stovky lidí, firma však zázračných obratů nedosáhla a akcie se i nadále propadaly.

Po dvou letech tak na pozici ředitele Zyngy skončil. Oficiální prohlášení zmiňovalo přátelský odchod, neoficiálně se však hovořilo o propuštění. O odchodu s odstupným ve výši 18 milionů dolarů.

Farmville 2

Farmville 2

Našel Microsoft svého spasitele?

Náznak lepších časů přišel teprve v březnu 2014 s nástupem Phila Spencera na pozici ředitele Xboxu. Spencer v Microsoftu pracuje dvacet šest let a je hráčem tělem i duší.

Podílel se ostatně na vzniku vůbec prvního Xboxu. Je to také člověk, který stál u zrodu značek jako je Halo, Gears of War a Forza Motorsport. A je to muž, pod jehož taktovkou Microsoft ohlásil řadu velmi „pro hráčských“ kroků.

Ze Spencera se obratem stal miláček publika. Není to totiž typický kravaťák, který hledí výhradně jen na zisky. Sálá z něj charisma, na vysoce postaveného manažera mnohdy prohlašuje takřka radikální věty a nebojí se kritizovat předchozí strategie společnosti.

Byl to ostatně Spencer, kdo po letech prozradil, proč odhalení Xboxu One bylo pro konzoli téměř fatální.

„Cílem bylo najít způsob, jak prodat 200 milionů konzolí. Tolik kusů nikdy žádná konzole neprodala,“ řekl Spencer pro web Stevior. K povinnému Kinectu pak dodal: „Hodnotím to čistě z pohledu obchodních cílů a je to naprosto korektní strategie. Nikdo neměl zlé úmysly.“ (čtěte více)

Phil Spencer, stávající ředitel Xboxu

Phil Spencer, stávající ředitel Xboxu

Pak se ale v rozhovoru projevila Spencerova pragmatičnost a hráčský duch. Prohlásil totiž, že Xbox One vždy měl být především herní konzolí. A že prioritou číslo jedna je získat si srdce hráčů.

A právě za Spencerovy vlády došlo například k ohlášení zpětné kompatibility her z Xboxu 360, uvedení výkonnějšího Xboxu One S na trh, ale i zavedením funkce Xbox Play Anywhere. S tou nákupem hry pro Xbox získáte i PC verzi a funguje to i naopak.

Microsoft se během Spencera zapřisáhl více podporovat PC hráče a došlo i na návrat her přímo od Microsoftu na Steam. Ty totiž mnohdy byly exkluzivně dostupné pouze v obchodě Windows Store.

Nabízí se proto otázka, jak by odhalení Xboxu One vypadalo s Philem Spencerem v čele. Zatím se totiž zdá, že většina kroků pod Spencerovou taktovkou pomáhá Microsoftu budovat lepší vztah s hráči. A zároveň rostou prodeje konzole.

Mnohými proklínané pohybové a hlasové ovládání Kinect.

Mnohými proklínané pohybové a hlasové ovládání Kinect.

Nelze však vyloučit, že právě selhání Dona Mattricka ve firmě vytvořilo atmosféru, díky které Xbox divize může podnikat poměrně radikální kroky. Řada z nich totiž nevede k okamžitým výdělkům, pomáhá však zlepšovat image společnosti a jistě vede k větším ziskům v dlouhodobém horizontu.

Spencer zkrátka neobětuje budoucnost na úkor krátkodobých zisků a ve finále z toho profitují hráči i Microsoft samotný.

Herní průmysl jednoznačně potřebuje více Philů Spencerů.

Autor:






Nejčtenější

Call of Duty: Infinite Warfare
KOMENTÁŘ: Manažeři herních vydavatelství by mohli začít používat mozek

Je fascinující, s jakou pýchou občas velká vydavatelství oznamují, že ke svým zákazníkům budou přistupovat odlišně. Úsměv na tváři mi vždy vykouzlí prohlášení...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!




Sony PlayStation 4 Slim 500GBSony PlayStation 4 Slim 500GB

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.