Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Žijeme v omylu? Lidé tvrdí, že je grafika druhořadá

aktualizováno 
Kdyby se vývojáři na herní náplň soustředili více než na grafiku, kupoval bych více her. Takové tvrzení slýchám už roky a dospěl jsem k závěru, že se nezakládá na reálném fungování světa. Hráči tím naznačují, že vizuální stránka nemá zásadní dopad na nákup titulu.

Zaklínač dokázal zkombinovat silný příběh s okouzlující grafikou.

Lidé věří, že raději zvolí méně okouzlující grafiku, pokud to kvalita obsahu vynahradí. To je však zcela v rozporu se způsobem, jakým funguje trh. Nepopírám, že se najdou i úspěšné hry s bídnou grafikou. Je jich však zlomek a právě vizuální stránka je jedním z hlavních faktorů pro vyzkoušení titulu.

V desítce nejprodávanějších her za loňský rok lze objevit jen dva projekty bez velkorozpočtové grafiky. Tím prvním je ultimátní hit Minecraft, druhým pak hra Super Smash Bros pro Wii U, která těží ze síly šestnáct let staré značky.

Seznam pochopitelně sám o sobě nemá zásadní vypovídací hodnotu. Nezávislé tituly a menší projekty totiž nemohou soupeřit s marketingovým rozpočtem velkých her, a nejsou proto tolik na očích. Pokud však vezmete v potaz znalosti z propagace jiných produktů, odpověď je jasnější.

Na prodeje tradičních produktů má totiž zásadní vliv například vzhled obalu, barva i typ písma. Zákazníci se dokonce řídí prostředím, ve kterém nakupují.

Působivost interiéru, osvětlení i přehlednost prostor ovlivňují, jak vnímáme kvalitu nabízených produktů. Pokud tedy dva supermarkety nabízejí ovoce od identického dodavatele, zboží z obchodu s lepší atmosférou podvědomě hodnotíme jako lepší.

Lidé jsou o poznání méně racionální stvoření, než si myslí. Marketéři ostatně dobře vědí, že nákup probíhá především na základě emocí a fakta jsou při výběru vedlejší.

Crysis 3
Crysis 3
Crysis 3
Crysis 3

Série Crysis nabídla grafické orgie, herně však nijak zásadně nevyčnívala. Přesto se zapsala do historie.

Reklama se proto v příjemcích snaží vyvolávat specifické pocity, které si se značkou máte spojit. A tím se produkt odlišuje od konkurence. Volvo například vyvolává asociaci s bezpečností a s BMW si spojíte rychlost.

Jak zásadní jsou emoce při volbě nákupu, ostatně prokazují studie lidí se specifickým poškozením mozku. Jedinci s narušeným propojením mezi uvažováním a pocity totiž v obchodě končí s nákupní paralýzou. Do nekonečna přecházejí mezi regály a na základě racionálních informací se nedokážou rozhodnout, který produkt zvolit.

Velkou oklikou se tak vracím k rozporování tvrzení, že grafika u her není až tak zásadní. Je to něco, co mnohdy čítám v diskusích a čemu jsem pár let sám věřil.

Minecraft
Minecraft
minecraft_p01
minecraft_poster

Minecraft je nejvýraznější výjimkou. Patří mezi nejúspěšnější hry, grafika přitom působí zastarale.

Čím dál tím více si ale všímám, že nezávislé projekty někdy odsuzuji kvůli podprůměrné vizuální stránce, a nevyzkouším tak potenciálně zajímavý počin. A je to zcela normální. Homo sapiens sapiens je vizuálně založený tvor a ve světě plném vjemových útoků je přirozeně potřeba filtrovat.

Proto ostatně pro velkorozpočtové hry často vznikají animované ukázky, které s výsledným titulem nemají příliš společného. Vyvolávají kýžené emoce a úvodní vlnu zájmu, díky níž pak klidně i měsíce sledujeme další informace o projektu.

Že je grafika pro prodej her zásadní, ostatně dokládá i PlayStation 4 exkluzivní titul The Order: 1886, který se navzdory nechvalným recenzím prodává velmi uspokojivě (čtěte verdikt Bonuswebu). Jen krabicových verzí lidé koupili okolo milionu kusů a tvůrci tvrdí, že je hra na nejlepší cestě ke splnění prodejních cílů.

Jediným lákadlem The Order: 1886 přitom je právě grafická stránka. Titul je jinak průměrný, a výsledek si ani zdaleka nezasloužil bouřlivé nadšení komunity, které ho až do vydání provázelo.

Nijak nepopírám, že originální herní náplň má smysl a vliv na prodeje. A pokud vedle sebe postavíte dvě hry s identicky kvalitní vizuální stránkou, hráči pravděpodobně zvolí tu originálnější variantu.

Při volbě mezi nápaditým nezávislým projektem s průměrnou grafikou a stereotypní velkorozpočtovou hrou však často vítězí ta druhá možnost. Buďme k sobě tedy upřímní, vizuální stránka zkrátka při prodejích hraje zásadní roli.

Autor:


Témata: Zaklínač




Nejčtenější

The Last of Us: Part 2
Sony potvrdila suverénní pozici, ukázala The Last of Us 2 či remake Crashe

Společnost Sony slavila v Anaheimu narozeniny své konzole PlayStation a při té příležitosti se neváhala pochlubit svými připravovanými tituly. Největší bombou...  celý článek

Transport Fever
RECENZE: Transport Fever vyzývá krále budovatelských strategií

Transport Fever chce být nástupcem a náhradou za již dvě dekády starý Transport Tycoon. Povedlo se mu nahradit legendu? Nepovedlo. Ale pokud vás neodradí...  celý článek

Hitman (2016)
RECENZE: Moc lidí mu nevěřilo, ale epizodický Hitman je trefou do černého

Letošnímu Hitmanovi mnoho lidí nevěřilo, obavy se však tentokrát ukázaly být liché. Autoři dokázali epizodického modelu využít přímo bravurně a z Hitmana je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.