Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na komunitní financování dopadá únava, říká šéf úspěšného Wastelandu 3

  16:43aktualizováno  16:43
Komunitou financované hry zejména v prvních třech letech dokázaly vzbuzovat značné nadšení. Pět let po startu trendu však zájem opadá a uspěje již jen naprostý zlomek projektů.

Wasteland 3 | foto: BW

Dokazuje to i množství peněz, které se za prvního půl roku na serveru Kickstarter vybralo letos (8,2 milionu dolarů) a loni (20 milionů dolarů).

„Okolo let 2012 a 2013 bylo možné pozorovat to intenzivní nadšení,“ řekl Brian Fargo, šéf vývoje Wastelandu 2 i 3.

Podle Farga však komunitní financování v mezičase uspokojilo hlad po některých téměř mrtvých žánrech a vyčerpání začalo dopadat také na média, která o Kickstarteru i dalších platformách již tolik nepíšou.

Wasteland 3
Wasteland 3
Wasteland 3
Wasteland 3

Wasteland 3

Wasteland 2 patřil v roce 2012 s 2,9 milionu dolarů mezi nejúspěšnější hry na Kickstarteru. Pro třetí díl se však tvůrci rozhodli zvolit odlišnou platformu a kampaň spustili na serveru Fig, kde se můžete stát i investorem.

Rozhodnutí se vyplatilo, požadovaných 2,75 milionu dolarů totiž tvůrci vybrali během tří dnů. Pak ovšem tok peněz téměř zamrznul a během dalšího měsíce rozpočet narostl jen o dalších 370 tisíc dolarů.

Fargo proto věří, že klíčové je co nejvíce úsilí věnovat spuštění kampaně, aby hned v úvodu přilákala maximální možnou pozornost. „Pokud se vám nepodaří získat 20 % v prvních 48 hodinách, zpravidla v 90 % případů selžete,“ řekl Fargo pro server Games Industry.

Wasteland 3
Wasteland 3

Wasteland 3

Fargo situaci přirovnal k premiéře nového filmu. Pokud jde film do kin v pátek a on ho nestihne zhlédnout o víkendu, další pátek o něj už nemá zájem. A stejné je to prý i s komunitním financováním.

Zásadní je údajně chápat cílovou skupinu a dokázat ji nabídkou oslovit. „Existují lidé, kteří zbožňovali Wasteland 2. Jsou tu lidé, kteří milovali Fallout 1 a 2 a přáli si, aby třetí díl vypadal jinak než vydaná verze. A je tu publikum hráčů s láskou k izometrickému pohledu. Já ty skupiny dokážu rozpoznat a přilákat je něčím, po čem opravdu touží,“ tvrdí Fargo.

Jako veterán herního průmyslu by komunitní financování využívat vůbec nemusel. Jeho motivací je však kreativní svoboda, kterou mu tento přístup nabízí. Investoři si totiž svůj názor mohou vynucovat tím, že mu jednoduše nepošlou část peněz. S fanoušky oproti tomu probíhá rozumnější dialog.

Brzké budování komunity navíc prospívá propagaci hry. Lidé, kteří hru podpoří již během úvodního financování, totiž bývají jejími skalními zastánci. Zpravidla o ní hovoří s přáteli a hájí ji v internetových diskusích.

Komunitní financování tak vývojářům přináší řadu výhod, které při výběru peněz od investorů nemohou očekávat. S postupujícím časem je však těžší a těžší hráče zaujmout. A platformy jako Fig proto trend mohou pomoci udržet při životě.

Autor:


Témata: Fallout


Nejčtenější

Lego Worlds
Vysněnou virtuální hračku kazí bugy a špatné ovládání. Recenze Lego Worlds

Lego Worlds, vysněná virtuální hračka pro všechny milovníky slavných kostiček, se po dvou letech „válení“ v nedokončené verzi na Steamu konečně dostává na naše...  celý článek

Šéf vývojářské společnosti InXile Entertainment, kterým je Brian Fargo.
Brian Fargo vedl vývoj Wastelandu i Falloutu. Pracuje na poslední hře

Ostřílený návrhář s více než 35 lety zkušeností plánuje svůj odchod ze světa videoher. Nejprve však dokončí Wasteland 3, jehož vydání je naplánované na rok...  celý článek

Gears of War 4
Microsoft: Před uvedením nové konzole budeme mít několik exkluzivit

Skromně působící nabídka Microsoftu by se do zahájení prodeje konzole Scorpio měla zlepšit. Společnost si prý uvědomuje význam exkluzivních titulů, a chce jim...  celý článek

Kingsway
Hra vypadá jako operační systém, na který byste rádi zapomněli

Pomalé načítání, otravná vyskakující okna či zastaralé uživatelské rozhraní. Kingsway sice připomíná staré operační systémy, ve skutečnosti je to ovšem hra na...  celý článek

Československo 38-89: Atentát
Hra českých vědců o atentátu na Heydricha bojuje o přízeň ve světě

Vylepšená verze edukativní hry Československo 38-89: Atentát se pod novým jménem Attentat 1942 uchází o přízeň hráčů na digitální distribuci Steam v rámci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.