Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na komunitní financování dopadá únava, říká šéf úspěšného Wastelandu 3

  16:43aktualizováno  16:43
Komunitou financované hry zejména v prvních třech letech dokázaly vzbuzovat značné nadšení. Pět let po startu trendu však zájem opadá a uspěje již jen naprostý zlomek projektů.

Wasteland 3 | foto: BW

Dokazuje to i množství peněz, které se za prvního půl roku na serveru Kickstarter vybralo letos (8,2 milionu dolarů) a loni (20 milionů dolarů).

„Okolo let 2012 a 2013 bylo možné pozorovat to intenzivní nadšení,“ řekl Brian Fargo, šéf vývoje Wastelandu 2 i 3.

Podle Farga však komunitní financování v mezičase uspokojilo hlad po některých téměř mrtvých žánrech a vyčerpání začalo dopadat také na média, která o Kickstarteru i dalších platformách již tolik nepíšou.

Wasteland 3
Wasteland 3
Wasteland 3
Wasteland 3

Wasteland 3

Wasteland 2 patřil v roce 2012 s 2,9 milionu dolarů mezi nejúspěšnější hry na Kickstarteru. Pro třetí díl se však tvůrci rozhodli zvolit odlišnou platformu a kampaň spustili na serveru Fig, kde se můžete stát i investorem.

Rozhodnutí se vyplatilo, požadovaných 2,75 milionu dolarů totiž tvůrci vybrali během tří dnů. Pak ovšem tok peněz téměř zamrznul a během dalšího měsíce rozpočet narostl jen o dalších 370 tisíc dolarů.

Fargo proto věří, že klíčové je co nejvíce úsilí věnovat spuštění kampaně, aby hned v úvodu přilákala maximální možnou pozornost. „Pokud se vám nepodaří získat 20 % v prvních 48 hodinách, zpravidla v 90 % případů selžete,“ řekl Fargo pro server Games Industry.

Wasteland 3
Wasteland 3

Wasteland 3

Fargo situaci přirovnal k premiéře nového filmu. Pokud jde film do kin v pátek a on ho nestihne zhlédnout o víkendu, další pátek o něj už nemá zájem. A stejné je to prý i s komunitním financováním.

Zásadní je údajně chápat cílovou skupinu a dokázat ji nabídkou oslovit. „Existují lidé, kteří zbožňovali Wasteland 2. Jsou tu lidé, kteří milovali Fallout 1 a 2 a přáli si, aby třetí díl vypadal jinak než vydaná verze. A je tu publikum hráčů s láskou k izometrickému pohledu. Já ty skupiny dokážu rozpoznat a přilákat je něčím, po čem opravdu touží,“ tvrdí Fargo.

Jako veterán herního průmyslu by komunitní financování využívat vůbec nemusel. Jeho motivací je však kreativní svoboda, kterou mu tento přístup nabízí. Investoři si totiž svůj názor mohou vynucovat tím, že mu jednoduše nepošlou část peněz. S fanoušky oproti tomu probíhá rozumnější dialog.

Brzké budování komunity navíc prospívá propagaci hry. Lidé, kteří hru podpoří již během úvodního financování, totiž bývají jejími skalními zastánci. Zpravidla o ní hovoří s přáteli a hájí ji v internetových diskusích.

Komunitní financování tak vývojářům přináší řadu výhod, které při výběru peněz od investorů nemohou očekávat. S postupujícím časem je však těžší a těžší hráče zaujmout. A platformy jako Fig proto trend mohou pomoci udržet při životě.

Autor:




Nejčtenější

S tímto trikem se na veřejnosti objevil jeden ze zaměstnanců společnosti Valve.
I kdyby Half-Life 3 vyšel, stejně by asi neměl konec, prozradil vývojář

Scénárista série Half-Life Marc Laidlaw prozradil, že slavná značka byla zamýšlena tak, aby se na ni vždy dalo navázat dalším dílem. Pokud se tedy někdy...  celý článek

Need for Speed Payback
VIDEO: Need for Speed Payback fanoušky tunningu určitě nezklame

Nově zveřejněný trailer pro Need for Speed Payback ukazuje široké možnosti úprav automobilů. Největší novinkou oproti předešlým dílům bude možnost kompletně...  celý článek

Konspirace
Tajný vládní experiment maskovaný jako videohra? Příběh hry Polybius

Muži v černém hlídající před vchody do heren, umírající děti a zneužívání drog. Je videoherní automat Polybius jen městská legenda, nebo skutečný vládou...  celý článek

Dr Kawashima's Devilish Brain Training
Sada her zlepší fungování mozku. Recenze Devilish Brain Training

Dr. Kawashima's Devilish Brain Training na hadnheld 3DS se zaměřuje na krátkodobou paměť. Její trénink zlepší sebeovládání, úsudek či schopnost studovat. Věří...  celý článek

Fyzické odměny za 60 dolarů pro fanoušky hry Mighty No. 9
Špatný vtip, nebo podvod? Podívejte se, co dostali fanoušci za 60 dolarů

Po více než roce od vydání dostali kickstarteroví přispěvatelé „prokleté“ hry Mighty No. 9 slíbené odměny. Jejich provedení je ovšem otřesné a autoři jsou opět...  celý článek

Další z rubriky

Shadow Warrior (PS4)
Stáhněte si nového Shadow Warriora zdarma. Ale pospěšte si, čas běží

Nabídka, která se neodmítá. Vynikající akční hra z roku 2013 je po omezenou dobu k mání zdarma v internetovém obchodě Humble Bundle. Nepromeškejte tuto...  celý článek

CIty of Brass
Herní adaptace Pohádek tisíce a jedné noci nebude pro děti

Lidé, kteří se podíleli na výrobě kultovního Bioshocku, chystají zajímavě vypadající akci z prostředí Pohádek tisíce a jedné noci. Místo příběhu se však...  celý článek

Dying Light
Zombie akci Dying Light stále hraje půl milionu lidí, bude nový obsah

Díky početné a aktivní komunitě se parádní zombie akce Dying Light dočká dalšího roku bezplatných aktualizací.   celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.