Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Na tajuplnou detektivku Kona jen tak nezapomenete

aktualizováno 
Soukromý detektiv Carl Faubert přijíždí do bezútěšného severního Quebecku, aby řešil případ, na který do smrti nezapomene. A vy, pokud máte rádi netradiční adventury, nejspíše také ne.
80

Kona

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce: Parabole

  • Atmosféra
  • Konzistentní kombinace žánrů
  • Netradiční prostředí
  • Příběh
  • Ozvučení
  • Slabší druhá polovina hry
  • Nepřehledný inventář

Herní karta

Je říjen 1970. Pomalu jedete po úzké sluncem zalité cestě setkat se s novým klientem W. Hamiltonem. Ten má nezáviděníhodný problém: od té doby, co znovu otevřel doly na měď, se jeho pozemky neustále stávají terčem vandalů, nejspíš místního kmene Kríů.

Carl Faubert je typické soukromé očko. Prožil si válku a teď bere každý kšeft, ale o jeho postavě se toho moc nedozvíme. Příběh totiž posouvá vypravěč, který komentuje každou Carlovu, tedy vaši akci v knižním duchu. Netrvá to příliš dlouho a proti Carlovi se na nepřehledném úseku silnice vyřítí auto a oba nabourají.

Kona

Kona

Kona

Kona

Po pár hodinách v bezvědomí se Carl probouzí, ale krajina se za tu chvíli změnila k nepoznání. Kam jen oko dohlédne, tam je vysoká pokrývka sněhu a okolí jezera Atamipek bičuje nemilosrdný blizard. Zraněný a podchlazený Carl musí rychle mobilizovat veškeré své síly, aby mohl bojovat proti vražedné zimě i přírodě samotné.

Survival adventura

Kona nepatří mezi dnes tolik populární walking simulátory, ale jistým způsobem si z nich bere inspiraci. Vlastně se inspirovala u mnoha žánrů, jistou podobnost najdete v netradiční ruské akci Cryostasis: Sleep of Reason, v nedávném atmosférickém Kholatu i v The Vanishing of Ethan Carter nebo Firewatchi.

Kona

Kona

Do typické adventury směle přikládá survival prvky i trochu toho bojování a to vše v míře, která nekazí požitek ze samotného příběhu. Kona dokonce udržuje atmosféru i přes silnou nelinearitu.

Dítko komunitního financování

Kona je dalším úspěšným kickstarterovým projektem. Vývoj trval tři roky a stojí za ním kanadští nezávislí vývojáři Parabole. Je to celkem malé studio, ale jak se ukázalo u této hry, talent má.

Kôna znamená v jazyce Kríů sníh a sníh a mráz budou vaším největším nepřítelem během celé hry. Je třeba být opatrný a neprochladnout. Kromě toho je nutné dávat pozor na Carlovu příčetnost a zdraví. Zdraví si ošéfujete klasicky z lékárniček a příčetnost, no, cigára byla v roce 1970 skoro nepsaným pravidlem a frťanem se nic taky nepokazí.

Carl se bude střetávat s mnoha stresujícími a děsivými výjevy, takže zásoba legálních drog je zcela na místě. Míra stresu není pouze pro parádu, ovlivňuje i hratelnost: Carl míří mnohem nepřesněji a uběhne kratší vzdálenosti. To v boji znamená nemalý problém.

Příběh je komorní, v oblasti jezera Atamipek moc lidí nežije. Jen pár rodin, ale jedna zajímavější než druhá. V jejich soukromí a minulosti se budete při pátrání prohrabovat každou chvíli a ne všechny stopy budou ty správné, některé jsou zde spíš pro utvoření hutné tajemné atmosféry. Což se hře daří skvěle.

Kona

Kona

Kona

Kona

Ať už jde o zdejšího doktora, nebo mechanika posedlého konspiracemi, každý dům tu vypráví svůj příběh. Je tedy dost škoda lenosti autorů, kteří některé domy nejenže zkopírovali, ale i jejich rozložení nábytku je skoro identické. Ubírá to trochu na uvěřitelnosti a atmosféře.

Fotogalerie

Hra nedává žádné explicitní nápovědy, co máte dělat. Stejně jako třeba v Kholatu i zde si vytyčíte na mapě cíl a vyrazíte na průzkum, buď pěšky, nebo vozidlem. To vám bude ku pomoci prakticky pořád. Není to jen rychlé přibližovadlo, ale i odkladní prostor na nepoužívané předměty.

Carlův inventář je limitovaný hmotností, jinak řečeno deset polen do kapes vážně nepobere. Mapu si můžete otevřít i v autě a vaše poloha je na ní na rozdíl od Kholatu stále vidět. Nejde tedy o bloudivou turistiku. Však Kona je v první řadě adventura.

K adventuře nesmazatelně patří i inventář, ale ten je asi nejméně domyšlenou částí hry, hlavně pak sekce dokumentů. Jako zkušený detektiv budete číst stohy textu (ve francouzštině a angličtině naráz, aby se zachovala autenticita) a k některým se i znovu vracet, protože v sobě budou ukrývat nápovědy k dalšímu postupu.

Kona

Kona

Ale v kruhovém inventáři, kterému se zobrazují popisky až po najetí kurzorem, se spíš ztratíte, než že byste našli tu správnou stopu. Carl je ovšem pečlivý a ty nejdůležitější stopy si zapisuje do deníku. Bude to deník, který, pokud ho budete pořádně studovat, vám dá nejvíce indicií, co máte dělat dál a hlavně jak si otevřít druhou, mnohem lineárnější část hry.

Poslední zcela zásadní proprietou, bez které se Carl neobjede, je fotoaparát. Při vyšetřování bude potřeba věci řádně dokumentovat. Někdy vás k tomu hra pobídne sama, jindy to bude na vás. To trochu mate, bylo by lepší, kdyby vás hra pobídla k focení pokaždé.

Fotoaparát vás i navede na skrytá místa v lesích, pokud budete následovat zářící stopy, vždy narazíte na nějaké zajímavé místo plné zásob. Párkrát je to i důležité pro samotný postup hrou. Celkovou atmosféru dokreslují tajemné Carlovy vize, které se dostaví na důležitých místech a dovysvětlují příběh.

Celá první, nelineární část hry vám zabere zhruba pět hodin. Jestliže budete důkladní a nesmíříte se s nevyřešenými kolonkami v deníku, pak více. To znamená vyřešit i pár zapeklitějších adventurních hádanek, které jsou nepovinné, ale je radost je rozlousknout. Jako zcela nepovinný úkol si můžete dát i geocaching v divočině.

Kona

Kona

Po splnění zásadních úkolů nastoupí druhá, slabší část hry. Styl hraní se zde zjednodušuje, adventurní stránka jde do pozadí, aby dala prostor survivalu a akci. Celá pasáž vypadá, že autorům došly finance, dech, nebo obojí. Vše aby už honem bylo a mohlo následovat finále.

Vlastně je celá druhá pasáž hry jen o ježdění od stanoviště ke stanovišti, zakládání ohňů na ohřátí, bojování a uklidňování pomocí cigár a piva. Je to silně lineární a naštěstí krátká část, která nemusí trvat déle než 30 minut. Velká škoda, že si autoři nedali práci, protože v první, adventurní části všechny složky fungují na jedničku.

V hlubokých lesích není bezprostředním nebezpečím pouze zima, proti které se musíte včas bránit zapalováním ohnišť a krbů, ale i divocí vlci. A ti si rádi pochutnají na vašem mase. Rána sekerou nebo střela do jednoho z nich smečku rozežene, ale konflikt můžete vyřešit i mnohem nenásilněji, flákotou masa, která zvěř uklidní.

Kouzelná Kanada

Na hru se skvěle kouká, kanadské lesy mají nepopiratelné kouzlo samy o sobě a do nich vetkaný folklór vše krásně umocňuje. Strach z bělavé jednotvárnosti mít nemusíte, většina lokací je osobitých, kolikrát se při jízdě autem po zamrzlé silnici budete pouze kochat a přejíždět vytyčená místa, hra vás pohltí.

Kona

Kona

Z kochání vás však vytrhnou náhlé loadingy dalších úseků mapy. Jsou dlouhé, a pokud jedete zrovna v autě, můžete si být skoro jisti, že to po loadingu do něčeho napálíte.

Ve hře jsem narazil na pár nepříjemností: do žurnálu se stopy, informace a fotky ukládají prapodivně. Někdy se neuloží vůbec, jindy z naprosto neznámého důvodu až po čase. Otevírání dveří je krkolomné a aktivní prvky by mohly být lépe vidět, ale to vám zážitek ze hry příliš nenaruší. Vtáhne vás unikátní atmosféra kanadských lesů.

Hudba také přispívá k atmosféře. Užijete si mnoho francouzštiny, jak psané, tak mluvené (hra je jinak samozřejmě v základu v angličtině). Skvěle zvolený je i vypravěč, který skoro až otcovským tónem komentuje počínání i myšlenkové pochody hlavního hrdiny, jenž za celou dobu neutrousí jediné slovo.

Spousta tajemství

Nebýt druhé poloviny hry, která je šitá horkou jehlou, by byla Kona kombinací všeho nejlepšího z několika žánrů. Tam, kde jiní selhávají, Kona v prvním dějství vyhrává. Sice zažijete pár klopýtnutí, ale hra dokáže udržet atmosféru do poslední chvíle, a to i přes svou nelinearitu. Zároveň vás neustále nechává v nejistotě s pocitem bezprostředního nebezpečí.

Kona vás bude nutit být ve střehu, šetřit náboje a bát se neznámého nebezpečí. V pár případech i trochu zapojit logické uvažování a zároveň obdivovat bezútěšnou krajinu severního Quebecku. To všechno zcela přirozeně. Fanoušci netradičních adventur, stejně jako milovníci tajemných příběhů, neotálejte. Těch pár večerů, které v této hře strávíte, si vryjete do paměti.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

70 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 39 čtenářů



Nejčtenější

Postava Oduly z Shadow of War
Co by na to řekl Tolkien? Shadow of War udělá z obludy sexy krásku

Postava pavoučí Oduly v chystané fantasy rubačce Shadow of War bude mít na rozdíl od knihy humanoidní postavu. Hodně sexy humanoidní postavu nutno říct.  celý článek

Konspirace
Tajný vládní experiment maskovaný jako videohra? Příběh hry Polybius

Muži v černém hlídající před vchody do heren, umírající děti a zneužívání drog. Je videoherní automat Polybius jen městská legenda, nebo skutečný vládou...  celý článek

S tímto trikem se na veřejnosti objevil jeden ze zaměstnanců společnosti Valve.
I kdyby Half-Life 3 vyšel, stejně by asi neměl konec, prozradil vývojář

Scénárista série Half-Life Marc Laidlaw prozradil, že slavná značka byla zamýšlena tak, aby se na ni vždy dalo navázat dalším dílem. Pokud se tedy někdy...  celý článek

Need for Speed Payback
VIDEO: Need for Speed Payback fanoušky tunningu určitě nezklame

Nově zveřejněný trailer pro Need for Speed Payback ukazuje široké možnosti úprav automobilů. Největší novinkou oproti předešlým dílům bude možnost kompletně...  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Mass Effect Andromeda s odstupem a slevou, má to smysl? Pohled čtenáře

Rozporuplné reakce na sci-fi Mass Effect Andromeda řadu lidí odradily od koupě. Patřil mezi ně i čtenář Michal Dvořák, který si hru nakonec pořídil později a...  celý článek

Další z rubriky

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.